Fly sparging

Gestart door Kaj, 19-09-2005 17:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Wat ik mis in de discussie over niet-of-wel spoelen is, dat een lichte mate van samentrekkendheid, door een beperkte uitspoeling van tannines, ook een positief smaakonderdeel kan zijn. Een super-smooth, niet gespoeld bier zou misschien iets aan 'karakter' kunnen missen. Maar dit terzijde.

Jacques

Hoi Edgar,

Dat hangt natuurlijk van het biertype af en de smaak die jij waardeert. Niet uitspoelen bevalt mij wel. Bij mijn volgend brouwsel ga ik dit weer doen.

Edgar

Of tannines een een positief smaakonderdeel kúnnen zijn, hangt niet af van het biertype of je persoonlijke smaak. Ik wil enkel belichten, dat tannines danwel samentrekkendheid niet iets is waarvoor per definitie geldt, dat minder, beter is. Een wijn zonder tannines is een slap sapje, bij veel tannines zijn er jaren rijping nodig om hem drinkbaar te maken. Een tannineloos bier lijkt me geen heilige graal, is mijn punt.

Dat het ene bier en de ene persoon er meer/minder van kunnen verdragen dan het/de andere, is evident. Ik neig de laatste tijd ook naar minder spoelen. Volgens mij is het één van de meest effectieve maatregelen om lekkerder bier te krijgen. Hoewel het effect kleiner is voor diegenen, die hun spoelwater al aanzuurden en niet te ver doorspoelden.

En dan komen er natuulijk, om de discussie te compliceren, ook nog tannines uit de hop. Maar dat dan maar weer even terzijde.

Johannes

Wat me in elk geval belangrijk lijkt is dat je niet eindeloos gaat spoelen om op je gewenste eindvolume te komen:

Bij mijn laatste bier heb ik gemaischt met 3.5kg /l en gespoeld met 2kg/l daarmee zou ik nooit op het gewenste eindvolume komen dus heb ik voor einde kooktijd nog een paar liter kokend water toegevoegd.

Binnenkort kan ik thuis weer promashen en dan ga ik ook even stoeien met meer mout gebruiken, niet/beetje spoelen ben benieuwd

Johannes

Jacques

Hoi Edgar,

Heb jij wel eens een wijn gedronken met heel veel taninen (ik geeft overigens de voorkeur voor de term polyfenolen),
Niet echt lekker vind ik geef mij dan maar en slap wijntje. Het blijft naar mijn mening een kwestie van smaak.
Overigens ben ik het wel met je eens dat er altijd polyfenolen in bier te vinden moeten zijn anders vind ook ik het bier niet lekker.

Edgar

We zijn het hartstikke eens volgens mij. Tannines zijn een smaakonderdeel van bier, van het ene type meer dan van het andere en de een vindt het eerder storend dan de ander. Precies als bij wijn inderdaad, de 'sterkere' wijnen worden door lang niet iedereen gewaardeerd. Opvallend is dan trouwens, dat na een slok of twee, drie, een groot deel van de samentrekkendheid lijkt te verdwijnen. Schijnbaar is het effect niet meer zo groot, als de boel in de mond eenmaal 'samengetrokken' is.

Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb overgebracht, dat tannines of polyfenolen niet altijd en overal te bestrijden/vermijden moeten zijn. Discussies over al of niet spoelen gaan namelijk wel vaak in die richting. Maar een Pils zonder een beetje 'trek' in de mond is volgens mij echt niet lekker.

Ik heb zeker wel wijnen gedronken die stijf stonden van de tannines. Erg onprettig om te drinken. Maar een klein beetje tannines doen een wijn (of in mindere mate een bier) meer 'staan' in je mond, en geven trek in een volgende slok.

EBC

't is nogal off-topic, maar toch:

Tanninerijke wijnen worden over het algemeen gedronken bij een maaltijd. Tijdens het eten wordt je tong als het ware 'dichtgeplamuurd' en proef je de tannines veel minder.
Ook bij het drinken van bier is dit zo. Bier smaakt anders als je er iets bij eet.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.