Fly sparging

Gestart door Kaj, 19-09-2005 17:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kaj

Citaat van: MO op 19-09-2005  13:06 uen zijn de maischschema's verschillend (die stap bij 40 grC bijvoorbeeld voor de weizens).

Ik gebruik een andere manier van maischen. Fly sparging. Dus het zal denk ik bij mij sowieso al anders zijn/worden. Experimenteren maar dus.
 :degroeten:
Kaj

Hopmans

Hoi Kai,

CiteerFly sparging

Wat is dat voor maischmethode?  60 minuten 1 temperatuur of zo?

 :degroeten:

Kaj

60 tot 90 minuten op +/- 65 graden laten staan

(Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...)

EBC

'Sparging' is de Engelse term voor spoelen. Je kan op verschillende manieren je spoelwater toevoegen. 'Fly Sparging' is daar 1 van. Het heeft niks met de maischstappen te maken...


MO

Dus Kaj: jouw maischmethode heet eenstapsmaisch. Maar hoe spoel je nou precies met die vliegen?

Kaj

1staps, dat klopt. Ik las het 'fly sparging' op een Amerikaanse site. Het zal het zelfde zijn maar dan in het Engels. Het is ook wel de 'Engelse methode'.

En hoe je spoelt met vliegen weet ik niet. Jij? :clownsmile:

Kaj

Adrie

Nogmaals: fly sparging heeft niets met maischen te maken, maar met spoelen. Volgens mij duidt het op toevoegen van steeds kleine beetjes spoelwater terwijl je tegelijkertijd het wort door het filter laat wegstromen. Een andere in de VS vaak toegepaste methode is batch sparging, waarbij je eerst wort laat weglopen tot het filterbed bijna droogvalt. Dan voeg je water toe, roert het geheel door elkaar, wacht tot het filterbed zich weer heeft gevormd en laat het wort weer door het filter stromen tot het bed bij na droogvalt. Dit herhaal je een aantal keren.

De meeste van ons passen fly sparging toe (zonder het te weten, blijkbaar :D ).

Hopmans

Nou, ik dus niet blijkbaar.
Mmm, het zit er tussen in.
3 keer spoelen nadat de boel bijna droogvalt.
Ondertussen staat de kraan gewoon open.

 :degroeten:

Kaj

Citaat van: Adrie op 20-09-2005  10:38 ufly sparging heeft niets met maischen te maken, maar met spoelen. Volgens mij duidt het op toevoegen van steeds kleine beetjes spoelwater terwijl je tegelijkertijd het wort door het filter laat wegstromen

en de 'first runngs' wat nog erg troebel is, giet je weer terug.

Kaj

Adrie

Uiteraard, dat moet altijd.

Hopmans


Kaj

Ik heb nog even wat opgezocht omtrend deze methode.....

Er gingen wat methodes en namen door elkaar heen.
De Engelse methode is zelfde als batchsparging. Die doe ik niet.
Wat ik wel wil doen is continuous sparging, of ook wel fly sparging.

Fly sparging is dat je het graan tot 2,5 tot 3 cm onder wort houd. Het eerste troebele wat in de lekbak komt circuleer je terug (heel voorzichtig) en dan de rest van het wort wat er uit je verzamelsysteemkomt en uit het tapje van je mashtun gaat naar de ketel. Het water vervangt geleidelijk het wort in de mashtun. Het water zakt ook naar de bodem en via je verzamelsysteem naar de ketel. Je gaat regelmatig de gravity testen tot dat deze 1.008 bereikt heeft of jij de juiste hoeveelheid wort hebt.

Dat is naar mijn beste weten. Ik heb voor de zekerheid ook nog maar op een amerikaans forum gemaild naar een brouwer die fly sparged. Ik hoop daar binnenkort meer van te horen. Hij komt uit Texas dus hoe snel dat nu zal zijn vanwege die orkaan rita....

Nog maar afwachten

Kaj


Eduard

Fly sparging doe ik eigenlijk ook, al ben ik wat laks met het teruggooien van de first run. Goed, maakt bij een hefeweizen ook niet zoveel uit, die mag wel wat troebelig zijn. Overigens zitten er zelfs in die first run niet zoveel onreinheden in verhouding tot de gehele hoeveelheid wort.

Kaj

Hoe is bij jou dan het brouwproces Eduard?

Met de weizen kan ik dus ook wat laks zijn. Gelukkig maar want ik ben wel een beetje gemakzuchtig. Trouwens. Ik wil mij toch vooral richten op dunkles en hefe weizen. Dat scheelt dan allemaal weer.

Kaj

Eduard

5-6 kg mout in 18 liter maischwater. Maischen, dan spoelen en het beginniveau in de maischketel aanhouden door met spoelwater aan te lengen. Ik gebruik iets van 13-15 liter spoelwater.

Trouwens, over die first run: Als ik het wort teruggiet in de brouwketel voor het koken laat ik het laatste restje in de ton zitten en daar zitten de grootste partikelen van de first run.

Kaj

Hoeveel centimeters is jouw graan dan onderwater in het begin? Volgens mij meer dan 2,5 cm?

Jacques

Citaat van: Kaj op 24-09-2005  14:24 uIk heb nog even wat opgezocht omtrend deze methode.....

Er gingen wat methodes en namen door elkaar heen.
De Engelse methode is zelfde als batchsparging. Die doe ik niet.
Wat ik wel wil doen is continuous sparging, of ook wel fly sparging.

Altijd weer lastig terminologie.

De Engelse methode is de gebruikelijke benaming voor de éénstaps maischmethode. Dat heeft zoals Adrie er op heeft gewezen niets te maken met spoelen van het beslag.

Sparging is de Engelse term voor spoelen!

Tijdens het maischen wordt het zetmeel door enzymen omgezet in suikers.
Tijdens het spoelen worden de suikers uit de bostel gespoeld.

En ja, het zou kunnen dat er Engelse brouwers zijn die al het spoelwater in één keer toevoegen.  :pan:

Hopmans

Maar dan nu de hamvraag..........................................................................................
..............................................................................................
.......................................................................
..........................................

..........Wat is de beste manier om te spoelen?
Met welke methode krijgt men het beste bier?

 :degroeten:


Herman

Zonder enige twijfel: niet spoelen!

Hopmans

Hij is niet gek die Herman.  :)
Weer geen spelt tussen te krijgen.  ???

 :degroeten:

Herman

Spelt of speld?

Hopmans

Oops,

Speld.  :D

 :degroeten:


Drents Hopbier

Citaat van: Herman op 24-09-2005  20:41 uzonder enige twijfel: niet spoelen!
Op http://www.promash.com/TipsNTricks/CommonTasks/MechOfNoSparge.html  wordt dit nog in twijfel getrokken.
The benefits (while still being debated) include a richer, maltier beer. The reasons for this seem to be the fewer tannins leached from the mash due to the lack of sparging.
Als het grote voordeel is, het verminderen van tannines zou ook eerder gestopt kunnen worden met spoelen. Hoewel prof. Narziss in Die Technologie der Würzebereitung schrijft dat (in zijn voorbeeld) de eerste wort 236 mg/L polyfenolen bevat, de eerste spoeling 200 mg, de 2e spoeling 79 mg, de derde spoeling 37 mg en alles bij elkaar 151 mg. Hoofdwort 1:1 verdunnen met water zou 118 mg gegeven hebben.

De vraag die bij mij (nog steeds) blijft: zou niet spoelen bij een dunne maisch een alternatief zijn voor wel spoelen na een "gewone" maisch?

Hans

Kaj

Ik denk dat ik eerst maar eens lekker ga cowboyen met brouwen en er niet direct met een analytische benadering bij trek en het mijzelf direct te moeilijk maak :pan:

Kaj

Herman

That's the spirit! Ik spoel overigens ook, heb ook wel es enkel dun beslag gebruikt en heb ook wel es niet gespoeld (met het restant vervolgens wel weer een dunbier gemaakt). Veel zaken kloppen in theorie wel, maar of we er in de dagelijkse praktijk veel van merken?.... Och, valt m.i. wel mee. Denk aan alle oxydatie do's en don'ts..... Maar da's een hele andere discussie. Het leuke van hobbybrouwen is dat je je geheel eigen manier van werken kunt aanhouden, zolang jij de resultaten ervan lekker vind.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.