Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Suiker niet goed gemengd (schudden ?)  (gelezen 1970 keer)

The Don

• Gast
Suiker niet goed gemengd (schudden ?)
« Gepost op: 06-10-2005 20:37 u »
Hoi, even een vraagje van een newbie. De suiker die ik heb toegevoegd in de gistingsfles is niet goed opgelost. Op de bodem van de fles ligt een soort van suikerlaag.  Mag ik de fles nu schudden om de suiker beter op te lossen of is dat vloeken in de kerk? De fles is al 1 dag aan het gisten, hij bubbelt goed, dus het gistingsproces is goed op gang. Waar ik een beetje bang voor ben is dat de suiker niet goed oplost en het gistingsproces dus te vroeg stopt. Wie weet hier een antwoord op ? Schudden of niet ?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
Re: Suiker niet goed gemengd (schudden ?)
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2005 20:54 u »
Hoi, even een vraagje van een newbie. De suiker die ik heb toegevoegd in de gistingsfles is niet goed opgelost. Op de bodem van de fles ligt een soort van suikerlaag. 
Ik zou niet schudden (gaat trouwens lastig met een grote fles). Voorzichtig zwenken of roeren met een van te voren gedesinfecteerde roerstaaf. Dan wordt ook zuurstofopname tegengegaan, omdat er wat koolzuur zal vrijkomen.  Zo voeg ik mijn suiker toe voor 't bottelen. Maar dan heb ik de suiker al wel van te voren opgelost.

Hans

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Suiker niet goed gemengd (schudden ?)
« Reactie #2 Gepost op: 07-10-2005 06:06 u »
Het is een stuk gemakkelijker en ook ietsje 'veiliger' om de suiker even mee te koken. Je weet dan zeker dat  de suiker goed oplost en dat er vrijwel geen kiemen meer in zitten.

Het beste voor de gisting is, zeker bij een zwaarder bier, om suiker in opgeloste vorm na de piek van de hoofdgisting toe te voegen.

Tags: