Grainfather instellingen voor BrouwHulp

Gestart door Marcel15, 09-11-2015 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel15

Is er iemand die een Grainfather ketel heeft en ook gebruik maakt van het bierprogramma BrouwHulp? Om te beginnen met dit programma moet je eigenschappen van de ketel invoeren. Omdat ik pas begonnen ben en alle termen en gegevens niet weet vroeg ik me af of iemand anders die dezelfde ketel gebruikt wel de goede invoervelden weet. Wat is bv het rendement en de hopfactor? Heb plaatje toegevoegd van mijn instellingen.


Gerald

Stuur Adrie eens een bericht, die kan je vast helpen ;)

Verder denk ik dat je met 75% rendement als start goed zit, verdamping +- 3l per uur, hopfactor gewoon op 100% alleen bij hele grote ketels moet die aangepast worden volgens mij.
Hoogte filterkuip in cm invoeren. Ding is nu 4 m hoog ;D

Verder een kwestie van gaan brouwen en alles na (blijven) meten. Je komt er snel genoeg achter waar je bij moet stellen. Iedere ketel opstelling is anders alleen met bij schaven komt jouw situatie er straks uit. :brouwen:

Dickerdack

Ik ben ook wel benieuwd wat andere Grainfather gebruikers hier ingevuld hebben. Ik heb vorige maand voor het eerst met de Grainfather gebrouwen en bij deze instellingen maar wat met de natte hand ingevuld, hopende dat dit geen invloed op de voorspelling van mijn recept zou hebben.

Ik moet er bij zeggen dat ik geen eerdere ervaring met deze applicatie had.

McMelloW

Voor mij eigenlijk hetzelfde. Het is mij niet gelukt om de Grainfather als brouwinstallatie in te voeren. Jammer

BrouwHulp heb ik dus maar weer van mijn Laptop afgegooid. BrodeLuxe heeft een aantal aanpassingen gedaan voor de Grainfather. Daar moet ik nog wat verder mee testen en lijkt goed te werken.

Eigenlijk is BeerSmith het enige software pakket waar je een Grainfather profile kan gebruiken. Maar dat is Engelse software en ook daar lees ik regelmatig dat het toch anders met de water volumes omgaat dan zoals die door Grainfather worden voor gesteld. De ruimte onder de moutkorf (3.5L) en de hoeveelheid spoelwater schijnt lastig te zijn om goed in een programma te stoppen.

Sjaak_Deventer

Verbaas me een beetje hier. Het hoort er een beetje bij als je een nieuwe installatie hebt dat je toch achter je verliezen gaat komen. Al brouw je een simpele blonde / IPA, dan kun je door alles nauwkeurig te meten er naar één / twee keer achter komen wat je verliezen zijn.

Daarnaast is een profiel best leuk, maar ook daar zul je verschillen hebben. Zeker met je brouwzaalrendement. De één zal fijne schroten en de ander zal met meer water (dunner) maischen.

Jacques

Citaat van: Sjaak_Deventer op 10-11-2015  21:33 uVerbaas me een beetje hier. Het hoort er een beetje bij als je een nieuwe installatie hebt dat je toch achter je verliezen gaat komen. Al brouw je een simpele blonde / IPA, dan kun je door alles nauwkeurig te meten er naar één / twee keer achter komen wat je verliezen zijn.

Daarnaast is een profiel best leuk, maar ook daar zul je verschillen hebben. Zeker met je brouwzaalrendement. De één zal fijne schroten en de ander zal met meer water (dunner) maischen.

Maar Sjaak, dan moet je zelf aan de slag...  ::)

Zelf ben ik niet anders gewend, maar een nieuwe generatie hobbybrouwers lijkt hier anders mee om te gaan.

Sander van Dijk

Ik snap hier het probleem ook niet. Gewoon invullen wat de inhoud van de ketel van de Grainfather is. De maten van de ketel invoeren. Rendement gewoon proberen op 75% en daarna de 1e brouw die aanpassen aan het behaalde rendement. Tijdens het brouwen bij elke stap het SG meten en de hoeveelheid liters. Tijdens het filteren verlies je wat wort in je mout en mogelijk overige oorzaken. Er staat een standaard instelling voor de hoeveelheid wort die in je mout achterblijft. Alles wat je meer verliest kun je invullen bij je dode ruimte van je filterkuip. Dit doe je ook voor het koelen. Na een keer of 3 brouwen kun precies op je gewenste hoeveelheid uitkomen.
 
Ik kan me voorstellen dat je de term hopfactor niet kent. Als je die even in de zoekfunctie invult kun je bijvoorbeeld in het topic basmati pils lezen, dat je dit normaal gesproken op 100% laat staan, behalve als je op een gegeven moment iets aan de hopforumule die je gebruikt zou willen corrigeren. Maar dat is voor de beginners sowieso niet van toepassing.
 
En zo had je via de zoekfunctie ook kunnen vinden, dat je om te beginnen prima een verdamping van 10% kunt invullen.
 

 
 

ThomasM

Citaat van: Jacques op 10-11-2015  23:00 uMaar Sjaak, dan moet je zelf aan de slag...  ::)

Zelf ben ik niet anders gewend, maar een nieuwe generatie hobbybrouwers lijkt hier anders mee om te gaan.

Ik ben het met je eens, Jaques. Ik merk dat op het forum steeds vaker dingen worden gevraagd die simpelweg beantwoord kunnen worden door te zoeken of het zelf uit te vinden. Men wil met grote stappen snel thuis zijn en niet te veel moeite doen. Er is weinig nieuwe informatie te vinden en er komt veel ruis tussendoor, wat het voor mij wat minder interessant maakt het forum te volgen (ik ben daarom ook een flinke tijd afwezig geweest).

McMelloW

Bij de verschillende brouwsoftware pakketten die ik geprobeerd heb, is het lastig om een éénpans installatie met een BIAB of een moutkorf  in te voeren. Het is mij nog niet gelukt. Dat wil ik toch na installatie dezelfde dag er wel in hebben zitten. Bij sommige heb ik een mailtje naar de ontwikkelaar gestuurd om meer informatie. Van slechts ééntje heb ik een serieuse reaktie ontvangen.

Ook hier weer het zelfde, je vraagt op het forum om tips op de weg te komen. Het antwoord is: Zoek het zelf maar uit. Al is de manier van verwoorden iets anders dan dat ik het stel. Ik dacht toch dat dit forum was opgezet om kennis en ervaring te delen over bierbrouwen en alles wat daar mee samen hangt. Dit heeft niets te maken met een snel antwoord en weinig moeite willen doen. Je weet niet hoeveel tijd en moeite aan de vraag vooraf is gegaan.

Er moeten toch meer brouwers zijn die brouw software gebruiken met een één pans installatie. Een schermprintje van hun installatie en eventueel een paar regeltjes toelichting kan iemand al op de goede weg helpen.

Sander van Dijk

Citaat van: McMelloW op 11-11-2015  13:08 uBij de verschillende brouwsoftware pakketten die ik geprobeerd heb, is het lastig om een éénpans installatie met een BIAB of een moutkorf  in te voeren. Het is mij nog niet gelukt. Dat wil ik toch na installatie dezelfde dag er wel in hebben zitten. Bij sommige heb ik een mailtje naar de ontwikkelaar gestuurd om meer informatie. Van slechts ééntje heb ik een serieuse reaktie ontvangen.

Ook hier weer het zelfde, je vraagt op het forum om tips op de weg te komen. Het antwoord is: Zoek het zelf maar uit. Al is de manier van verwoorden iets anders dan dat ik het stel. Ik dacht toch dat dit forum was opgezet om kennis en ervaring te delen over bierbrouwen en alles wat daar mee samen hangt. Dit heeft niets te maken met een snel antwoord en weinig moeite willen doen. Je weet niet hoeveel tijd en moeite aan de vraag vooraf is gegaan.

Er moeten toch meer brouwers zijn die brouw software gebruiken met een één pans installatie. Een schermprintje van hun installatie en eventueel een paar regeltjes toelichting kan iemand al op de goede weg helpen.

Er is toch al antwoord gegeven op de vraag van de topicstarter? Hij vroeg zich af wat je moet invullen bij het rendement en verdamping. Daar is antwoord op gegeven. Alleen er is nog geen kant en klaar profiel doorgeven, maar ook daar is een instructie voor gegeven.
 
Ik gebruik zelf ook een éénpans installatie met een moutkorf en ik kom akelig precies uit op de gewenste hoeveelheid. Alleen daar hebben jullie niets aan, omdat ik brouw in een 27 liter weckketel met een binnenpan als moutkorf. Je kunt spelen met de dode ruimte van de filterkuip, moutabsorptie en de verliezen bij het koelen en koken. Na een aantal keer brouwen komt dat heus goed.

McMelloW

Citaat van: Jacques op 10-11-2015  23:00 uMaar Sjaak, dan moet je zelf aan de slag...  ::)

Zelf ben ik niet anders gewend, maar een nieuwe generatie hobbybrouwers lijkt hier anders mee om te gaan.

Citaat van: ThomasM op 11-11-2015  12:13 uIk ben het met je eens, Jaques. Ik merk dat op het forum steeds vaker dingen worden gevraagd die simpelweg beantwoord kunnen worden door te zoeken of het zelf uit te vinden. Men wil met grote stappen snel thuis zijn en niet te veel moeite doen.

Het zijn bovenstaande opmerkingen die in mijn ogen tegenstrijdig zijn aan het doel van een forum. Uitwisselen van ervaring en kennis. Dat vind ik dus ruis en daar erger ik me van tijd tot tijd aan.

Ik weet de verdamping/h, de ruimte onder de moutkorf, de verliezen, de krimp door het koelen etc precies van mijn Grainfather. Gewoon opschrijven wat je doet en wat je overhoud. En ik gebruik dus een simpel spreatsheetje met de Grainfather formules om te weten wat de volumes zijn van mijn maischwater, spoelwater etc.

Mij tweede punt is over de brouwsoftware zelf. Niet alleen BrouwHulp
In welk pakket kan ik een één pans installatie invoeren. Dit zijn de maten van mijn ketel, dit is de afmeting van mijn mout korf of kookzak en onder de korf zit zoveel ruimte. Kan een pakket daarmee omgaan en de recepten naar deze installatie omrekenen. Dat blijkt dus in de praktijk vragen op te roepen.

foz

Citaat van: McMelloW op 11-11-2015  13:56 udit is de afmeting van mijn mout korf of kookzak en onder de korf zit zoveel ruimte.

Waarom zou je afmetingen willen invullen die voor de applicatie geen nut hebben?

ZwartGoud

Citaat van: McMelloW op 11-11-2015  13:56 uIk weet de verdamping/h, de ruimte onder de moutkorf, de verliezen, de krimp door het koelen etc precies van mijn Grainfather. Gewoon opschrijven wat je doet en wat je overhoud. En ik gebruik dus een simpel spreatsheetje met de Grainfather formules om te weten wat de volumes zijn van mijn maischwater, spoelwater etc.


Als je deze variabelen precies weet waarom voer je ze dan niet gewoon in in BrouwHulp? Je kunt ze ook delen met Marcel15, die vraagt er hierboven om.

Een 1 pans systeem is eenvoudig in te voeren in BrouwHulp, je moet gewoon bij de Maiskuip, Filterkuip en Kookketel dezelfde maten invoeren.

Overigens kan de hoeveelheid maisch- en spoelwater per brouwsel verschillen. Deze parameters kun je tijdens het samenstellen van een recept eenvoudig aanpassen, zonder je hele brouwinstallatie opnieuw in te hoeven voeren.

joosting87

Het kan aan mij liggen hoor. maar het enige wat ik weet (1 pans installatie BIAB) is hoeveel maischwater ik gebruik, hoeveel spoelwater ik nodig heb en als ik dan 90 minuten kook, heb ik ongeveer zoveel liter wort over. Ik verlies zoveel liter door hopopname en door filterkuipverlies. Dit levert zoveel wort op in de vergistingstank... + / - een halve liter onnauwkeurigheid en een SG van + / -  4 punten (tenzij ik een fout maak). Meer hoef je toch niet te weten.  :weetniet: Een paar keer brouwen, aanpassen, en je weet het voor je eigen situatie, met je eigen ketel. Gegevens van een andere situatie heb je niet veel aan.  :weetniet:

En hoe vaker ik brouw, hoe meer ik bij mijn streefwaarden uitkom... Gewoon beginnen joh, komt wel goed.

seed7

Citaat van: ZwartGoud op 11-11-2015  14:44 uEen 1 pans systeem is eenvoudig in te voeren in BrouwHulp, je moet gewoon bij de Maiskuip, Filterkuip en Kookketel dezelfde maten invoeren.

Exact. Het gaat niet om het aantal pannen dat je gebruikt, maar om de 'functies'. Ook een 4-pansinstallatie met whirlpool kun je er in kwijt, net zo als verliezen in die whirlpool en verliezen in de platenkoeler.

Als je in een zak brouwt en die consequent op de zelfde manier uitperst kun je de graanabsorptiefactor aanpassen.

Ingo

McMelloW

Citaat van: ZwartGoud op 11-11-2015  14:44 u....
Een 1 pans systeem is eenvoudig in te voeren in BrouwHulp, je moet gewoon bij de Maiskuip, Filterkuip en Kookketel dezelfde maten invoeren.
....
Waarom kunnen de software ontwikkelaars dit dan niet vertellen als ik er in een mailtjeom vraag?  :weetniet:  :weetniet:  :weetniet:
We gaan het dus nog eens 'droog' proberen met de software.  :-\

ZwartGoud

Citaat van: McMelloW op 11-11-2015  16:26 uWaarom kunnen de software ontwikkelaars dit dan niet vertellen als ik er in een mailtjeom vraag?  :weetniet:  :weetniet:  :weetniet:


Ik kan niet in hun mailbox kijken. BrouwHulp is trouwens door een hobbybrouwer geschreven, en niet door een bedrijf in software. En ik ben super blij dat ik dat zomaar mag gebruiken.

McMelloW

Citaat van: ZwartGoud op 11-11-2015  17:29 uIk kan niet in hun mailbox kijken. BrouwHulp is trouwens door een hobbybrouwer geschreven, en niet door een bedrijf in software. En ik ben super blij dat ik dat zomaar mag gebruiken.
Een alinea extra op de juiste pagina van de handleiding kan ook. Dan had ik geen maitje hoeven sturen en had het hier geen topic hoeven zijn.

Rene Haring

Ik gebruik ook BrouwHulp en de Grainfather. Maar maak gebruik van de Grainfather formules voor berekenen watervolumes voor maischen en spoelen. Net zo makkelijk. Wat je in BrouwHulp definieert voor een Grainfather opstelling is een standaard setting gebaseerd op een bepaald brouwvolume bijvoorbeeld 18,5 liter na koken. Zie blz. 5 van de handleiding. Het geeft een richting aan. Als je een ander eindvolume wilt brouwen, dan verander je dit toch in het recept. Dat is mijn ervaring tenminste. Daarom maak ik gebruik van de Grainfather formules, die pak ik er dan even bij. Verdamping door koken ligt op 2.1 l/uur en brouwzaalrendement op 80%. Verlies wat achterblijft na overhevelen is 0,6 l. Herhaalbaar. Kwestie van goed schroten, rustig spoelen en gebruik van hopzakjes. Meer verlies door overhevelen vind ik niet erg, ik ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. BrouwHulp vind ik handig om in een bierstijl te blijven met S.G., bitterheid, kleur en alcohol. Of om te zien wat hop doet voor wat betreft bitterheid, smaak en aroma. De wizards en voorraad databases vind ik praktisch.

ThomasM

Citaat van: McMelloW op 11-11-2015  17:53 uEen alinea extra op de juiste pagina van de handleiding kan ook. Dan had ik geen maitje hoeven sturen en had het hier geen topic hoeven zijn.

Adrie is je niets verplicht he. Als je zijn gratis software niet wil gebruiken omdat hij dat niet in zijn handleiding heeft gezet hoeft dat niet. Niemand dwingt je.
Als je dan iets wil toevoegen aan de discussie, voeg dan je eigen metingen toe. Dan heeft je inbreng nog nut.

McMelloW

Rene,

Hier kan ik wat mee. Heel erg bedankt.
Kookverlies en rendement zijn waardes die ik zelf ook heb. Ik heb een installatie ingevoerd zoals in het scherm printje.



De dode ruimte filterkuip heb ik op 0.0 gezet. Die heb je volgens mij ook niet. De ruimte onder de moutkorf moet je alleen bij maischwater optellen om voldoende water voor je graanstort te hebben. Als je hier wel iets invult, krijg je heel rare volumes in het scherm Maischen, Water.
Doe jij iets met het filterkuipverlies in het scherm WaterWizard?

Met een recept omrekenen naar 23 L zoals de Grainfather standaard is komen de water volumes vrij dicht in de buurt van de Grainfather berekeningen.
Nu eens gaan kijken hoe de resultaten met brouwen zijn.

joosting87

Nou. Jij blij :-) Het is gelukt. Succes met brouwen.

Rene Haring

Graag gedaan, jij bedankt voor de eerdere info over de Grainfather facebook groep. Heel actief en van de berichten en foto's word ik blij van. Een hoop positiviteit en hulp daar.

In antwoord op jouw vraag, filterkuip verlies staat bij mij op 0. Ik schep of hevel meestal al het spoelwater over wat berekend is met gf formule. Gewicht van  maischkuip heb ik op 3 kg staan maar dit is niet relevant want je warmt toch continue op met de gf. Starttemperatuur voor maischen wordt mooi gehandhaafd tijdens de moutstort en roeren. Is wat mij opvalt. Prima apparaat, heeft me nog niet teleurgesteld.

McMelloW

@Rene, nogmaals bedankt.  :groots:  :groots:

@Joosting Voor het brouwen met een Grainfather is BrouwHulp niet direct nodig. De formules in de handleiding geven genoeg informatie om een lekker biertje te brouwen. Daarin worden alle zaken genoemd die jij in je posting op een rijtje hebt gezet.

Citaat van: Rene Haring op 11-11-2015  20:20 uBrouwHulp vind ik handig om in een bierstijl te blijven met S.G., bitterheid, kleur en alcohol. Of om te zien wat hop doet voor wat betreft bitterheid, smaak en aroma. De wizards en voorraad databases vind ik praktisch.

En natuurlijk een recept eenvoudig kunnen omrekenen naar de Grainfather situatie.

En ja, Joosting, ik ben ben blij. Nu ga ik kijken wat de meerwaarde van BrouwHulp is met het brouwen  :brouwen:  :brouwen:

Verder is het natuurlijk informatie die voor andere één pans brouwers ook nuttig kan zijn. Misschien kan er in een volgende versie van een handleiding ook wat tips met één pans brouw installaties worden vermeld. Voel je vrij om ze uit een forum te halen.

Marcel15

Dank voor alle reacties. Had er niet zoveel verwacht op mijn vraag maar het helpt me goed op weg. Heb al veel info uit dit forum gehaald maar dit specifieke onderwerp was ik nog nergens tegengekomen. Als je beginnend brouwer krijg je zoveel te maken met nieuwe begrippen en termen die voor ervaren brouwers al vanzelfsprekend zijn dat je door bomen het bos niet meer ziet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.