Jeneverbes in blond biertje met spelt

Gestart door Lange Möpper, 09-11-2015 18:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lange Möpper

Hallo brouw collegae,

Omdat er bij ons in het dorp en groot jeneverbes gebied is leek het me leuk om dit eens in een biertje terug te laten komen. Ik ben van plan een blond biertje met een klein deel spelt te gaan brouwen en daar jeneverbes aan toe te voegen.

Heeft iemand er ervaring mee? De smaak moet niet te sterk worden maar wel te proeven zijn.  Hoeveel bessen gebruik ik per 10 liter? Plet ik ze eerst? En wanneer voeg ik ze toe? Al tijdens het koken, en hoe lang kook ik ze dan mee? of pas tijdens het gisten?

Ben erg benieuwd naar jullie adviezen en bevindingen.

PP

Citaat van: Lange Möpper op 09-11-2015  18:52 uBen erg benieuwd naar jullie adviezen en bevindingen.

In mijn eigen archieven gevonden (ca. 1995):
Maischtijden moet je aanpassen.
Het pils had een aangename hopsmaak; het jeneverbesaroma versterkte de hop.

Succes met brouwen,

groet, Paul
 
Jeneverbier : 5,5 vol% klasse A bier, goed gehopt, droog van smaak en gekruid met jeneverbessen.
Hoeveelheid: 25 L
Mout: 100% pilsmout
Hop: 75 g Goldings bloemen, 5 % alfa-zuur, 35 IBU
Gist: giststarter standaard bovengist
Storting: 5,0 kg in 21 L water (20 ºD)
Maischschema:decoctiemethode:
-   2/3 mout/water mengsel op 30 ºC en pH 5,3 brengen
-   1/3 mou/water in 45 min naar 90 ºC brengen en samenvoegen.
53 ºC stap rusttijd 20 min
65 ºC stap rusttijd 30 min
72 ºC stap rusttijd 15 min tot jodium negatief
78 ºC stap rusttijd 10 min
Spoelwater aanzuren met eenzelfde hoeveelheid zuur als aan maisch is toegevoegd, uitspoelen tot 1,010.
Koken: 1,5 uur, na 20 min 90 % hop toegevoegd, laatste 10 min rest hop toegevoegd.
Dichtheid vóór vergisting 1,052.
Gistingstemperatuur bewust laag, 18 - 20 ºC
Na hoofdgisting overgeheveld in vat onder waterslot.
25 g jeneverbessen geplet en minimaal 2 weken op 500 mL 35 % brandewijn gezet.
Bij afvullen naast 7,5 g steriele suikeropl. per liter bier ook 7,5 mL jenever extract toegevoegd;  aan een tweede serie 12 mL toegevoegd om de smaak evolutie-verschillen te volgen.
De extract-dosering werd als volgt bepaald: neem een gehopt pilsner bier en voeg stapsgewijs extract toe totdat je de smaak of geur drempel bereikt. Verhoog de dosering tot een waarneembaar maar niet overheersend niveau.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.