Fruitvlieg in waterslot

Gestart door Emanuel, 09-11-2015 17:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emanuel

Ik ben met mijn eerste brouwsel bezig. Bier zit nu in het gistvat al een aantal dagen te gisten. Omdat de rode dop niet op het waterslot zit is er een fruitvlieg in gekomen :-[. In het waterslot zit nog genoeg water en voor zover ik kan zien kan het water niet de verkeerde kant op. Wat is verstandiger. Waterslot vervangen of niet. Ik verwacht dat ik van het weekend kan testen of het SG op het goede niveau is.

Eric v B

Dan heeft je waterslot dus goed gewerkt.  ;D Daarnaast is (weer) bewezen dat fruitvliegjes niet kunnen zwemmen.

Ik zou het waterslot eraf halen en een andere plaatsen MET rode dop.

bertvandermeer

Vervang je waterslot voor de zekerheid.I pricipe is je brouwsel beschermd door de koolzuur uitstoot.
Eeen dopje erop voorkomt dat vliegjes  in waterslot komen  :)

hetspook

Kan ook een frummeltje alu folie of zo zijn zolang het maar niet helemaal perfect afsluit anders kan de koolzuur er niet uit

Emanuel

Ik heb het waterslot vervangen en het brouwsel borrelt weer vrolijk verder. Bedankt voor de tips. :D

brouwenier

Citaat van: Emanuel op 09-11-2015  19:47 uIk heb het waterslot vervangen en het brouwsel borrelt weer vrolijk verder. Bedankt voor de tips. :D
Vergeet niet om de fruitschaal te verplaatsen en/of de flesjes voor het bottelen alvast voor te spoelen... ;)

Emanuel

De dopjes bij het waterslot sluiten af. Ik heb dan ook een stukje alu gebruikt om een dopje te maken. Het fruit is lekker ver van het vat. Het fruitvliegje had waarschijnlijk meer zin in bier dan fruit  :D. Voor het bottelen, wat hopelijk volgend aanstaand weekend of het weekend erna is, zullen de flessen inderdaad eerst nog ontsmet en schoongemaakt worden.

Jacques

Citaat van: hetspook op 09-11-2015  18:50 uKan ook een frummeltje alu folie of zo zijn zolang het maar niet helemaal perfect afsluit anders kan de koolzuur er niet uit

Pak een royaal stuk aluminiumfolie en vouw dat strak over de opening van de het waterslot (niet afplakken). Er is altijd wel ruimte waardoor de koolzuur kan ontsnappen. Door de koolzuur tussen de folie en het waterslot komen er geen fruitvliegjes in je waterslot.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.