Biermoe

Gestart door bbqbob, 09-11-2015 00:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

broeder

Citaat van: Albertus op 09-11-2015  14:27 uEen maand verplicht uitsluitend Heineken drinken en daarna smaakt alles weer als vanouds. ;D

Bert

Hoi,
Daar kan ik mij ook wel in vinden.
groet, broeder Willem

mr.chelsea

Misschien is de hopper bierbox iets voor je? (ik wil geen reclame maken) Elke maand een box met verschillende
bieren (www.hopperbier.nl). Zit geloof ik wel aparte biertjes tussen. Laat je verrassen!

bbqbob

Dank voor alle (on)genuanceerde reacties! Ik merk dat wij gelukkig niet de enige zijn. Ik heb de stelling bewust een beetje gechargeerd neergezet, want uiteraard gaat er geen Abt 12 door de gootsteen. En Belgische bieren zijn natuurlijk niet slechter dan Nederlandse bieren.

Maar inderdaad Toon, die drive naar smaakontdekkingen herken ik wel. De lat steeds hoger leggen totdat niets er meer overheen kan. Ook wat Rajd zegt, het sleutelen aan het referentiekader en de herrineringsverfraaing  (mooi woord) heeft invloed.

Zwartgoud slaat de spijker op zijn kop. Het zijn periodes dat je trek hebt in een bepaald soort bier die na een tijdje ineens niet meer smaakt. En Brouwmus slaat de spijker er nog dieper in, we hebben ons inderdaad behoorlijk verwend. Tijd voor een bierdieet denk ik. En dan op naar fase 2 Toon, die van de rust en verdieping. Dat lijkt me een goede conclusie.

MO

Verfrissende discussie. Leuk. Ik behoor ook reeds tot het kalme kamp dat uiteindelijk ook een verse Heineken van de tap zeer zeer kan waarderen.

William

Ondanks al mijn eigen supercreaties ::), binnen en ver buiten de stijllijntjes,  kan ik nog steeds het meest genieten van een Rochefort 8.

Nee daar word ik nooit moe van.

Jacques

Biermoe? Nee, niet echt. Bier is voor mij dé alcoholische drank. Heb niets met wijn. Ik heb het verschillende keren geprobeerd maar het kan mij niet bekoren.

Wel is het zo dat als ik de hele dag bier geproefd heb op een festival of intensief bier gekeurd heb ik even geen bier hoef. Dan wordt het 's avonds fris of water. De volgende smaakt mij een bier weer prima.

Ik kan genieten van alle nieuwe bieren die op de markt gezet worden. Veel Belgische bieren hoeven voor mij minder omdat ik daar te vertrouwd mee ben. (Die drink ik al ruim 40 jaar.) Een beetje Belgische bieren moe dus...

seed7

Het is denk ik toch ook wel iets van onze Westerse cultuur, meer grootser en zo en romantiek. Een voorbeeld, je bulkt van het geld, wandelt door een prachtig landschap over een steile rots en daar gloort een indrukwekkende waterval met een bordje, te koop. De kogel is eigenlijk meteen al door de kerk, dat wordt het plekje, daar komt je huis. De beste architecten worden in dienst genomen om het schouwspel van de enorme waterval maximaal in je huiskamer te brengen. een complete glazen kubus wordt vlak bij, bijna onder de waterval opgetrokken. Vanuit iedere hoek is het overweldigende schouwspel te bewonderen.

(Geheel ter zijde, niets voor de ouder wordende bierliefhebber, dat geklater, daar moet je alleen maar vaak van plassen)

Maar stel nu je ben geen West Europeaan maar een Japanner. Hoe anders had de woning op exact die zelfde plek er uit gezien. Geen glazen living. Aan de kant van de waterval is de gang van de keuken naar de woonkamer. Geen glorieus uitzicht, maar een die gang waar je vele malen per dag door heen moet. In die gang zitten een klein raampje. Daardoor vang je telkens als je er langs loopt een glimp op, een snapshot van het natuurgeweld en weet het je steeds opnieuw te verrassen en te overweldigen. Bijna een meditatief micro-moment in plaats van zwelgen.



16e eeuw, China. Een Chinees laat zich al vier dagen in een bordeel verwennen. Komen er een paar Hollanders binnen. Na een uur staan ze allemaal al weer bevredigd buiten. De Chinees snapt er niets van, 'zijn' meisjes zijn pas net aan zijn arm begonnen...



Ingo

jan le mercier

Ik wil hier niet de arrogante puber uithangen, door bewust het tegenovergestelde te zeggen, maar bij mij is het dus wel degelijk omgekeerd.

Die topbieren: ik slaag er gewoon niet in om die te vinden.

Neem nu de lijst van de beste barley wines op ratebeer: http://www.ratebeer.com/beerstyles/barley-wine/11/

Van de top tien heb ik er welgeteld één geproefd. De rest is gewoon onvindbaar. Ik ben nu  net terug van New York en zelfs daar was het onmogelijk om die te vinden.

Met andere woorden: er is voor mij nog hééééél veel werk aan de winkel om die topbieren te ontdekken.

Ik geraak daar simpelweg niet aan.

Jan

Hay

Nee  ben ook absoluut niet biermoe en ik heb net als Jaques helemaal niks met wijn, dus ik kan heerlijk genieten van een biertje.
Maar je moet de lat niet steeds hoger leggen en eigenlijk alles drinken of proeven.
Voorbeeld afgelopen zondag met wat mensen gaan eten en die man in het restaurant had alleen pils en Palm.
Heb ik voor de maaltijd een paar Palmpjes gedronken en na een tijd van ipa's en weet ik wat is dat dan weer is heerlijk om van een Palm te genieten.
Gisteren waren we met onze organisatie bij de Gulpen brouwerij en daar heb ik een Urhop en een voor mij nieuw biertje gedronken "bier van verse hop"oogst 2015.
Beide biertjes waren erg lekker.

lennart0r

Ik heb fases gehad, wijnfase, whiskeyfase, bierfase en nu zit ik een hopbierfase waar ik waarschijnlijk over een tijd wel weer uit ben. Dat is het mooie van het leven, dat het verandert.

Dus, zet die bijzondere biertjes aan de kant, ga vanaf nu over op pils, wijn, whiskey of wat mij betreft zelfs thee en vind een nieuwe (tijdelijke) liefde. Later kun je dan weer met hernieuwde energie en inzichten terug naar bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.