Waar vind ik samenstellingen bierstijlen / biertypen?

Gestart door Johnny Stardust, 06-11-2015 15:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johnny Stardust

Forummers,

Kan iemand mij helpen aan een overzicht waarin de verschillende bierstijlen worden beschreven. Uitdrukkelijk zoek ik niet een beschrijving van de bierstijlen op het vlak van smaak, kleur, reuk etc. Hoewel zeer zeker interessant, zoek ik dus niet een beschrijving van de biertypen zoals is gegeven op hobbybrouwen.nl: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=biertypen:biertypen_omschrijvingen. Wat ik ook niet zoek is een overzicht naar recepten per bierstijl (o.a. de Rebie-recepten)

Wat ik wel zoek is meer een beschrijving van de bierstijl/-type zoals dat bijvoorbeeld is gedaan in het boek 'Brewing Classic Styles' van Zainasheff en Palmer (zie deze link: http://www.brewerspublications.com/books/brewing-classic-styles-80-winning-recipes-anyone-can-brew/). De beide heren gaan in dit boek in op de beschrijving van de bierstijl door vanuit het ingrediënt de typering van het bier te maken. Aan de hand van een onder-/bovengrens van bijvoorbeeld de moutsamenstelling wordt de stijl beschreven. Daarmee is direct duidelijk hoe je zelf een dergelijk type kunt brouwen en wat je bandbreedte is op bepaalde ingrediënten.

Naast ingrediëntensamenstelling die wordt toegelicht zetten de heren ook uiteen wat bijvoorbeeld de kenmerkende gist & vergistingstemperatuur van een bier is. Tevens is onderbouwd waarom die temperatuur volgens hen zo moet zijn. De beschrijvingen zijn redelijk 'summier' graag zou ik een wat uitgebreider beschrijving zien van het bier en een wat verdergaande onderbouwing van een bierstijl/-type.

Graag hoor ik van jullie of er op dergelijke wijze een beschrijving van bierstijlen/-typen is. Uiteraard mag dit ook een Amerikaanse bron zijn, zolang de beschrijvingen maar kloppend zijn.

Hartstikke bedankt alvast!


Jacques

Waarom willen brouwen op biertype? De grote trend is juist innovatieve bieren te brouwen die niets van doen hebben met de traditionele bierstijlen.

Overigens is er veel variatie in een bierstijl. Een bierstijl is niet in beton gegoten. Met de tijd veranderen bierstijlen. Zo hadden we het hier op het forum laatst over dat kölsch in de loop der jaren is veranderd. Maar dit geldt voor zo veel biertypen.

Johnny Stardust

Citaat van: homoeccentricus op 06-11-2015  15:49 uDesigning Great Beers: http://www.amazon.com/o/ASIN/0937381500?tag=mixtame-20

Dank! Dit boek heb ik al, een goed boek! Zijn er nog meer suggesties?

Citaat van: Jacques op 06-11-2015  16:00 uWaarom willen brouwen op biertype? De grote trend is juist innovatieve bieren te brouwen die niets van doen hebben met de traditionele bierstijlen.

Dan ga ik maar tegen de massa in... Ik wil graag meer weten over de bierstijlen en hun kenmerken. Dus als je me kunt helpen aan beschrijvingen van stijl & type... heel graag! :-)

ThomasM

Niets mis met stijl getrouw brouwen, ook niet met innoveren. In bijna elke brouwsoftware waar ik van weet zitten onder- en bovengrenzen voor o.a. het begin SG, bitterheid, Kleur, enz. aangegeven per stijl. Je kan dan zien of je binnen de stijl blijft qua die parameters. Kijk verder op de hoofdsite van hobbybrouwen (de wiki?). Daar staat veel informatie per biertype en natuurlijk jouw boek, wat een erg goede is.

Wat heb je nog meer nodig om je vraag te beantwoorden?

homoeccentricus

Citaat van: Johnny Stardust op 06-11-2015  16:03 uDan ga ik maar tegen de massa in.

Ik heb niet de indruk dat Jacques echt begrijpt wat een bierstijl is. Dat is niet tegen de massa ingaan.  Dat is verstandig zijn, kennis opdoen.

Nog twee referenties, maar niet echt specifiek op de homebrewer gericht:

http://www.bjcp.org/2008styles/style04.php

http://www.amazon.com/o/ASIN/1603420894?tag=mixtame-20

Dat is het volgens mij. Meer is er niet.



Johnny Stardust

Citaat van: ThomasM op 06-11-2015  16:17 uNiets mis met stijl getrouw brouwen, ook niet met innoveren. In bijna elke brouwsoftware waar ik van weet zitten onder- en bovengrenzen voor o.a. het begin SG, bitterheid, Kleur, enz. aangegeven per stijl. Je kan dan zien of je binnen de stijl blijft qua die parameters. Kijk verder op de hoofdsite van hobbybrouwen (de wiki?). Daar staat veel informatie per biertype en natuurlijk jouw boek, wat een erg goede is.

Wat heb je nog meer nodig om je vraag te beantwoorden?

Ik bedoel echt de samenstelling van de bieren, niet de grenzen qua alcohol, begin en eind SG, kleur etc. Kortom..., een ingrediëntenlijst met bandbreedte, dat is waar ik naar op zoek ben.



Citaat van: homoeccentricus op 06-11-2015  16:17 uIk heb niet de indruk dat Jacques echt begrijpt wat een bierstijl is. Dat is niet tegen de massa ingaan.  Dat is verstandig zijn, kennis opdoen.


Precies de reden om op zoek te gaan naar bierstijlen, kennis opdoen! Beetje flierefluiten en wat in elkaar mixen dat kan als 'nabrouwen' niet wil lukken altijd nog ;-)

Citaat van: homoeccentricus op 06-11-2015  16:17 uNog twee referenties, maar niet echt specifiek op de homebrewer gericht:

http://www.bjcp.org/2008styles/style04.php


Deze site ken ik ook al. Bevat veel interessants! Maar is het ook 'waar', in de zin van juist wat daar staat?

Citaat van: homoeccentricus op 06-11-2015  16:17 uhttp://www.amazon.com/o/ASIN/1603420894?tag=mixtame-20


Dit boek gelijk maar eens bestellen dan bij Amazon! Bedankt!

ThomasM

Oooh, je bedoelt bijvoorbeeld:
"Een stout bevat ten minste deze ingrediënten: geroosterde gerst, maris otter" (bijvoorbeeld).

Ik denk dat je het beste gewoon kennis op kan doen door veel te kijken naar recepten, veel zelf te brouwen en veel de basisingrediënten te proeven.
Soms heeft een bier enorm veel smaak mee van de gist, dan heeft de samenstelling minder belang dan een zeer moutig/hoppig bier.

Veel komt denk ik neer op ervaring.

homoeccentricus

Citaat van: Johnny Stardust op 06-11-2015  16:26 uDeze site ken ik ook al. Bevat veel interessants! Maar is het ook 'waar', in de zin van juist wat daar staat?

Veel mensen begrijpen niet wat een bierstijl is. Ze zien de kenmerken van een bierstijl prescriptief, als verplichtingen. Dat is verkeerd. Een bierstijl is een beschrijvend framework dat kan worden gebruikt om naar te verwijzen wanneer men een bier proeft of brouwt. Wanneer ik zeg dat ik een Dortmunder ga brouwen, dan verwijs ik naar een verzameling kenmerken: lager, vooral pilsmout maar ook wat munich of cara, iets hogere OG dan "gewone" pils, gebrouwen met relatief hoog-mineraal water, enz.  Het is veel gemakkelijker om naar die stijl te verwijzen dan om telkens al die kenmerken op te sommen. Wedstrijden waarin naar de parameters van een bierstijl moet worden gebrouwen zijn maar een afgeleide, niet de essentie, en geven de bierstijl op zich geen verplichtend karakter. Een bierstijl geeft ook een referentiekader waar naar kan worden verwezen wanneer men van de essentie wil afwijken: ik ga een Dortmunder brouwen, maar niet met de traditionele Duitse hop, maar met Mandarina Bavaria. De kennis van bierstijlen werkt bevrijdend.

Drents Hopbier

Citaat van: homoeccentricus op 06-11-2015  16:17 uIk heb niet de indruk dat Jacques echt begrijpt wat een bierstijl is. Dat is niet tegen de massa ingaan.  Dat is verstandig zijn, kennis opdoen.

Nog twee referenties, maar niet echt specifiek op de homebrewer gericht:

http://www.bjcp.org/2008styles/style04.php

http://www.amazon.com/o/ASIN/1603420894?tag=mixtame-20

Dat is het volgens mij. Meer is er niet.

Nou, ik zou ook op deze willen wijzen:  http://www.bierkeurmeestersgilde.nl/_private/BKG%20Biertypen.pdf

Hopbier

seed7

Per bierstijl is heel veel (on-line en dode bomen) literatuur te vinden, maar er is geen al omvattend boek. Gewoon onderzoek doen. Deze uitgever heeft het een en ander in collectie. Verder zijn er veel blogs.

Ingo

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 06-11-2015  16:17 uIk heb niet de indruk dat Jacques echt begrijpt wat een bierstijl is. Dat is niet tegen de massa ingaan.  Dat is verstandig zijn, kennis opdoen.

Pardon. Na 35 jaar hobbybrouwen, een opleiding tot bierkeurmeester, jaren keuren bij wedstrijden en heel veel bieren proeven, denk tot wel te weten wat bierstijlen zijn. Ik zie dat bierstijlen veel minder vast staan dan menigeen denkt. Bierstijlen zijn dynamisch, tijd en plaats afhankelijk.

Wat ik op dit moment zie is dat men (lees de nieuwe craftbrouwers) steeds minder vasthoudt aan bierstijlen. Een mooie ontwikkeling vind ik.

Brouwen naar bierstijl zie ik als brouwen naar een bepaald bier. Daar heb je veel kennis voor nodig van het proces en materialen en ingrediënten, net zoals een vervalsing van een schilderij. Heel knap als je het verschil niet kunt zien dat wel, maar weinig creatief...

homoeccentricus

Citaat van: Jacques op 06-11-2015  17:31 uPardon.

Pardon. Het was bewust provocerend bedoeld.

brouwmus

Toch is het voor een beginner zoals ik wel verhelderend om in ieder geval zo'n kader te hebben.

De vraag is voor mij wanneer je innovatief bezig bent; waar ligt de grens buiten/binnen de stijl?

Laatst heb ik een tripel gebrouwen maar dan met Engelse hop.

Innovatief? Neuh, dach ut nie.

Lekkere tripel? Jaoh, best wel.

En dat is voor mij belangrijker dan keurig binnen de regels brouwen of juist innovatief bezig zijn.  :)

(Ik kan me voorstellen dat mensen met veel of heel erg veel ervaring juist wel meer uitdaging zoeken.)

Groet,
John

seed7

Citaat van: brouwmus op 06-11-2015  18:52 uLaatst heb ik een tripel gebrouwen maar dan met Engelse hop.

Innovatief? Neuh, dach ut nie.

Om te weten dat/of je innoveert heb je ook kennis nodig. Engelse hoppen, EKG, Fuggels, zijn niet ongebruikelijk in Belgische bieren.

Ingo

Johnny Stardust

Dank iedereen voor de reacties!

Deze draad is totaal niet bedoeld om mensen voor het hoofd te stoten. Ik ben gewoon op zoek naar een antwoord op mijn vraag. Niet meer niet minder. Het is al helemaal niet mijn bedoeling om mensen te beledigen. Als beginner ben ik blij met alle input van jullie gevorderden. Ik denk dat ik daar nog een hoop van kan leren.

Dat leren is precies ook de reden waarom ik op zoek ben naar die bierstijlen. Ik wil leren 'in de stijl' te kunnen brouwen, kortom het 'ambacht' leren beheersen en kunnen brouwen wat het zou moeten zijn. Ik denk dat juist dat de juiste basis is om vervolgens (na 35 jaar zoals Jacques) te gaan pionieren.

Helaas is het echte antwoord (mits het überhaupt wel te vinden is) mij nog niet gegeven..., dus ik wacht geduldig verder en lees in de tussentijd met veel plezier & aandacht jullie reacties!

Oscar

Citaat van: Johnny Stardust op 06-11-2015  20:32 uIk ben gewoon op zoek naar een antwoord op mijn vraag. Niet meer niet minder.

In de biertypen tabel van BrouwVisie staan recept voorbeelden voor ieder biertype... Daar moet je toch wel iets mee kunnen denk ik... :brouwen:

William

Eigenlijk zoek je de biertypengids van Derek Walsh. Hier staat per biertype een smaakomschrijving en sg/IBU/EBC/alc% grenzen in, maar dat zoek je niet, maar er staat ook per type een recept in (die spot on zijn) waar je een goed beeld krijgt van bv de moutsoorten die er toe doen.

Het boekje is moeilijk verkrijgbaar.

Johnny Stardust

Citaat van: Oscar op 06-11-2015  21:23 uIn de biertypen tabel van BrouwVisie staan recept voorbeelden voor ieder biertype....daar moet je toch wel iets mee kunnen denk ik... :brouwen:

Recept voorbeelden daar ben ik niet naar op zoek. Ik ben op zoek naar de 'bandbreedte' voor de verschillende ingrediënten. Recept voorbeelden heb ik inmiddels te over. Door gebrek aan bandbreedte van de ingrediënten weet ik niet waar ik mag draaien voor dat ik af wijk van de ingrediënten. Mijn doel is leren binnen de stijl  te brouwen en mijn trouwkunsten te verbeteren....



 

seed7

Citaat van: Johnny Stardust op 06-11-2015  21:32 uIk ben op zoek naar de 'bandbreedte' voor de verschillende ingrediënten. Recept voorbeelden heb ik inmiddels te over. Door gebrek aan bandbreedte van de ingrediënten weet ik niet waar ik mag draaien voor dat ik af wijk van de ingrediënten.

Dat wat jij zoekt kun je alleen maar leren door recepten te bekijken en bieren te brouwen en proeven.

Twee voorbeelden:

Pils: 100% pilsmout bandbreedte 0
(en toch worden pilsners over het algemeen met van alles en nog wat gebrouwen)

Porter bandbreedte 100% zolang de kleur maar donkerder is als een Brown ale.
(heel historisch 100% Brown malt bandbreedte 0)

Natuurlijk overtrokken, maar illustreert hopelijk wel.


Ingo

Jacques

Citaat van: brouwmus op 06-11-2015  18:52 uLaatst heb ik een tripel gebrouwen maar dan met Engelse hop.

Innovatief? Neuh, dach ut nie.

Lekkere tripel? Jaoh, best wel.

En dat is voor mij belangrijker dan keurig binnen de regels brouwen of juist innovatief bezig zijn.  :)

Een tripel met Engelse hop, dat is heel erg traditioneel en conform de stijlrichtlijnen...

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 06-11-2015  22:12 uEen tripel met Engelse hop, dat is heel erg traditioneel en conform de stijlrichtlijnen...

Stijlrichtlijnen... tell me... WTF staan ze?

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 06-11-2015  20:32 uDat leren is precies ook de reden waarom ik op zoek ben naar die bierstijlen. Ik wil leren 'in de stijl' te kunnen brouwen, kortom het 'ambacht' leren beheersen en kunnen brouwen wat het zou moeten zijn.

Wanneer is een bier precies in stijl? Een bierstijl is vaak zeer breed. Neem als voorbeeld een tripel. Die kan droog, zoetig, kruidig en zeer fruitig zijn afhankelijk van het merk dat je drinkt. Tussen een Westmalle Tripel en een Tripel Karmeliet zit een wereld van verschil (wel of geen gebruik van tarwe en kruiden). Toch zijn beide bekende voorbeelden van een tripel...

Leer je grondstoffen kennen door veel kleine brouwsels te brouwen. En leer goed proeven!

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 06-11-2015  22:17 uStijlrichtlijnen... tell me... WTF staan ze?

In heel wat bronnen, waaronder het boekje van Derek Walsh. In het wiki document waarnaar je verwijst in je eerste bericht van dit topic staan diverse links. Verder kijken naar prijswinnende recepten.
Als je conform een stijl wil brouwen moet je veel bronnen raadplegen. De Amerikaanse boekjes over bierstijlen waarin uitvoerig ingegaan wordt op geschiedenis en verschillende recepten zijn ook lezenswaardig. Kijk eens in het board boekbespreking. Maar niet voor elke bierstijl is er een boekje...
[edit] In het bedoeld wiki document staan links naar de boeken per bierstijl. [/edit]

In het geval van tripel kan ik je verklappen dat ik diverse keren geweest ben bij de trappisten van Westmalle en daar Engelse hoppen gezien heb in de opslag. Overigens verandert de hopsamenstelling daar regelmatig.


Oscar

Citaat van: Johnny Stardust op 06-11-2015  21:32 uRecept voorbeelden daar ben ik niet naar op zoek. Ik ben op zoek naar de 'bandbreedte' voor de verschillende ingrediënten. Recept voorbeelden heb ik inmiddels te over. Door gebrek aan bandbreedte van de ingrediënten weet ik niet waar ik mag draaien voor dat ik af wijk van de ingrediënten. Mijn doel is leren binnen de stijl  te brouwen en mijn trouwkunsten te verbeteren....

Deze info vind je inderdaad niet in een boekje... Maar leer je door veel te brouwen en ook veel te proeven! En leren brouwen binnen een stijl maakt je niet per definitie een betere brouwer. Probeer gewoon goed bier te brouwen... Brouw op smaak en niet op stijl! Brouwen binnen een stijl doe je voor een wedstrijd! Kom op en kruip uit je hokje!  :brouwen: ^-^

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.