Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gruitbier  (gelezen 4655 keer)

Offline Vin

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gruitbier
« Gepost op: 06-11-2015 15:03 u »
Hallo allemaal,

Ik heb het idee opgevat om een gruitbier te brouwen. Dus ik heb het web wat afgespeurd en een recept samengesteld.
Ik wil graag van jullie weten wat jullie van dit recept vinden. Voornamelijk als het gaat om de gruit ingrediënten en de hoeveelheid/kooktijd van de gruit heb ik niet echt een idee waar ik mee bezig ben. Ook vraag ik mij af met welke gist ik het beste kan gebruiken.
Ik heb het recept samengesteld in BrouwHulp. (Zie onder)

Basis Omschrijving   Waarde
Naam recept   GRUIT-BIER
Brouwdatum   05-11-2015
Biertype   Overige bieren
Volume   10,0 l
Begin SG   1,088 SG
Berekende kleur (Morey)   84 EBC
Berekende bitterheid (Rager)   21 IBU
Brouwzaalrendement   75,0 %
Kooktijd   90 min.

Vergistbare ingrediënten Hoeveelheid   Naam   Mouterij   Kleur   %
1,630 kg   Gemoute haver   Thomas Fawcett and Sons   4 EBC   40,0 %
0,896 kg   Lichte tarwemout   Dingemans   3 EBC   22,0 %
0,815 kg   Rookmout   Weyermann   6 EBC   20,0 %
0,448 kg   Cara-aroma   Weyermann   400 EBC   11,0 %
0,285 kg   Donkere kandijsiroop   Zelf gemaakt   250 EBC   7,0 %

Maischschema Omschrijving   Temperatuur   Stap tijd   Rust tijd   Beslagdikte
   54,0 °C   2 min.   15 min.   2,6 l/kg
   68,0 °C   15 min.   45 min.   2,6 l/kg
Afmaischen   78,0 °C   1 min.   5 min.   4,1 l/kg

Hop Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
10,0 g   Gagel-blad (Gedroogd)   bellen   15,0%   30 min.   21,3 IBU

Overige ingrediënten Hoeveelheid   Naam   Type   Gebruik
3,00 g   Bergamot   specerij   koken 10 min
4,00 g   Korianderzaad (Balletjes)   specerij   koken 10 min
3,00 g   Zoethout   specerij   koken 10 min

Gist Hoeveelheid   Naam   Type
1,0 pak(ken)   Weihenstephan Weizen (3068)   bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Gruitbier
« Reactie #1 Gepost op: 06-11-2015 16:26 u »
Enkele jaren geleden (2013) was het kloonbier voor het ONK de Jopen Koyt.
Dit is een gruitbier.
Waarom kijk je niet in de rubriek bewezen recepten, dan zie je daar de prijswinnaars
van die categorie en 3 recepten.
Het is niet nodig het wiel nog een keer uit te vinden!

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
    • Jonge Beer Brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2015 18:13 u »
...Het is niet nodig het wiel nog een keer uit te vinden!!!
In 2007 deed ik een historisch onderzoek naar middeleeuws gruitbier, en dan wel volgens de brouwmethode tot zeg maar rond 1300.
In onderstaande link vind je een verslag hiervan (is al eerder op dit forum besproken). Hierin staat ook dat gruit niet hetzelfde is als gagel, maar een kruidenmengsel met o.a. gagel, en dus ook andere kruiden. De overige samenstelling wordt in de tekst ook besproken.
Zie: http://dieluydenvanthoogeveene.nl/dgh/index.php?P=pages/greutsoppe

Natuurlijk hoef je je met jou recept hier niet aan te houden, maar het kan mogelijk wat aanvullen.

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
    • Jonge Beer Brouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 06-11-2015 18:18 u »
Enkele jaren geleden (2013) was het kloonbier voor het ONK de Jopen Koyt.
Dit is een gruitbier.
Jopen Koyt is inderdaad een bier met gagel/gruit.
Overigens is het wel aardig dat kuitbier van oorsprong een bier was dat geen gruit, noch hop bevatte. Het was hierdoor een slecht houdbaar bier dat ook goedkoper was dan ander bier. Later pas is dit bier geëvolueerd tot een bier met toevoeging van bitterstoffen.
Om hier het fijne van te weten, is nog steeds de studie van Doorman over het middeleeuwse gruitbier en de gruitrechten, leidinggevend.

Offline Vin

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11-11-2015 10:04 u »
Ja, dat "Jopen Koyt" kloonbier had ik al gezien. Dat dat recept deel uitmaakt van een rubriek "bewezen recepten" was mij nog niet opgevallen. Dat is zeker interessant om nog eens door te snuffelen. En ja... wat betreft het wiel uitvinden, daar heb je misschien wel gelijk in. Misschien is het beter eerst eens een goed recept uit te proberen en van daar uit te gaan experimenteren. Dan heb ik misschien meer een idee waar ik met bezig ben. Maar het wiel uitvinden dat ga ik toch doen. Alleen zo maak ik mijzelf iets eigen. Ken mijzelf een beetje.

Homme; Van Greutsoppe en Turfbier? Ik heb het even snel doorgelezen maar dat is een erg leuk artikel. Ik ga er nog een keer goed voor zitten! Misschien is het recept een goed uitgangspunt.  Bedankt.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 11-11-2015 10:08 u »
Vin, de door jou genoemde bieren zijn geen Koyt-klonen, maar wellicht wel gruitbieren.
Mocht je t.z.t. wat gagel nodig hebben, stuur maar een pm.

Offline Vin

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11-11-2015 10:27 u »
Bedankt Esterenbrouw, dat zal ik zeker doen. Ik heb al wat rond gekeken maar ik heb nergens gruit gevonden. Het zal nog wel even duren voor ik zover ben. Eerst nog een Kölsch en een Tripel brouwen.  :biersmile:
Ja daar heb je gelijk in, het gaat niet om Koyt.

Homme, kun je mij wat meer vertellen over de smaak van dat gruitbier dat je hebt gebrouwen? Over smaken valt natuurlijk niet te twisten, maar je houd je wel erg bij de feiten. Hoe vond je het zelf smaken?

Ik wil ook nog wat kwijt over het gebruik van zuurdesem. De smaak moet inderdaad anders zijn geweest dan met gist, maar dat
hoeft niet zuur te zijn. Als er rogge wordt gebruikt als voeding, dan zal de desem-cultuur verschillen van bv. tarwe.
Met rogge heb je een verhoogde kans op een zure smaak als gevolg van melkzuur en azijnzuur, maar dat hoeft niet.
De vergistings-temperatuur is van doorslaggevend belang. Bij hogere temperaturen neemt de kans op zuur toe, en bij een lage
temperatuur hoeft het helemaal niet zuur te zijn. (Bij brood dan.) En ik vermoed dat dat bij bier ook wel zo zal uitpakken.

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
    • Jonge Beer Brouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 11-11-2015 10:42 u »
...Homme, kun je mij wat meer vertellen over de smaak van dat gruitbier dat je hebt gebrouwen? Over smaken valt natuurlijk niet te twisten, maar je houd je wel erg bij de feiten. Hoe vond je het zelf smaken?

Je hebt gelijk, de tekst is vooral feitelijk en weinig subjectief. Dus over de smaak: Hennie Heinsman (Grolsch) noemde hem vooral fris. Je zou het ook zuur kunnen noemen, maar dat zal niemand verbazen denk ik. Hierdoor viel het gebruikte kruidenmengsel niet echt op. Verder had het houtvuur ook de nodige rookeffecten achtergelaten. Al met al best aardig, alhoewel ik zelf de opgetreden verzuring wel jammer vond: hierdoor gaat zoveel van de oorspronkelijke geurbeleving verloren.

Als je gagel wilt proeven in bier overigens, zou je Gageleer eens moeten proeven: daar zit echt veel gagel in (volgens mijn smaak te veel) waardoor je een goed beeld krijgt van de geur en smaak hiervan.

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 13-11-2015 14:55 u »
ik heb vorig jaar een kruidenbier gebrouwen. Ik noem het bewust geen gruitbier, omdat je dan altijd discussie krijgt Overigens bestond mijns inziens niet één gruitbier, maar werden overal andere kruiden in gebruikt.
Soms is er een basis te ontdekken van gagel, duizendblad en nog een soort. Weet even de naam niet.
Ik vind het erg moeilijk om gagel goed af te passen. Het levert vaak een dominante zurig/kruidige smaak op. Ik had overigens boerenwormkruid (bloem en blad), duizendblad (bloem en blad) en bladeren van gagel gebruikt.
De info staat hier ergens op het forum. Ik heb eerst wel van ieder kruid thee getrokken en dat levert een aparte beleving in geur en smaak. Doe eens voor de grap boerenwormkruid als thee zetten. Ruik eerst (heerlijk) en proef daarna... gatver!

Maar het experimenteren met kruidenbier zal ik niet te vaak meer doen, en zeker niet in grote hoeveelheden. Mijn ervaring is voor mezelf vaak, dat ik hedendaagse stijlen toch lekkerder vind. Dus waarom terug in de tijd dan...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 14-11-2015 17:29 u »
Overigens bestond mijns inziens niet één gruitbier, maar werden overal andere kruiden in gebruikt.

Klopt helemaal. Het gruit was van plaats tot plaats verschillend van samenstelling afhankelijk van de guiter. De gruiter was de persoon die door de landsheer aangewezen voor het innen van het gruitrecht.

Overigens heb ik in het verleden ook heel veel gebrouwen met kruiden. Tegenwoordig doe ik dat nagenoeg niet meer. Er zijn zo veel verschillende hoppen waarmee je bijzondere smaakjes in je bier kunt krijgen dat je kruiden niet (meer) nodig hebt om een bijzondere smaak aan je bier te krijgen.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 14-11-2015 18:10 u »
Er zijn zo veel verschillende hoppen waarmee je bijzondere smaakjes in je bier kunt krijgen dat je kruiden niet (meer) nodig hebt om een bijzondere smaak aan je bier te krijgen.

Of juist wel :proost:

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #11 Gepost op: 14-11-2015 21:30 u »
Ik vind het effect van smaak vanuit je hop in ieder geval makkelijker in te schatten dan een paar gram kruiden :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 15-11-2015 00:20 u »
Of juist wel :proost:

??? Snap je even niet. Ik bedoel te zeggen dat met de grote verscheidenheid aan hop veel smaaknuanceringen in je bier kunt krijgen waardoor kruiden niet (meer) nodig zijn om je te onderscheiden. Dit geldt ook gist. Er zijn gistrassen die kruidigheid aan je bier kunnen geven. Als je hop of gist gebruikt voor een extra accent komt de smaak minder over als een kruidenbitter... Door het gebruik van kruiden heb je dat snel is mijn ervaring.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #13 Gepost op: 15-11-2015 09:00 u »
??? Snap je even niet. Ik bedoel te zeggen dat met de grote verscheidenheid aan hop veel smaaknuanceringen in je bier kunt krijgen waardoor kruiden niet (meer) nodig zijn om je te onderscheiden. Dit geldt ook gist. Er zijn gistrassen die kruidigheid aan je bier kunnen geven. Als je hop of gist gebruikt voor een extra accent komt de smaak minder over als een kruidenbitter... Door het gebruik van kruiden heb je dat snel is mijn ervaring.

Maar door de hop te variëren varieer je alleen maar de balans van stoffen die in iedere hop aanwezig zijn, je voegt niet iets nieuws toe, met de juiste dosering van een kruid lukt dat wel. Net zo als koffie of cacao toch iets aan een bier met gebrande mouten kunnen toevoegen.

Met gisten kunnen we nog veel meer doen dan we nu meestal doen, gisten blenden, andere soorten gisten voor de hoofdgist gebruiken (sequentieel toevoegen), hele andere gistbronnen aanboren (uit darmen van bijen of wespen) of gisten die in andere bierculturen gebruikt worden.

Ingo

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #14 Gepost op: 15-11-2015 11:17 u »
Maar als je je niet wilt onderscheiden en gewoon een bier met bijv. rozemarijn-, kaneel-, of basilicumsmaak wilt brouwen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 15-11-2015 13:38 u »
Maar door de hop te variëren varieer je alleen maar de balans van stoffen die in iedere hop aanwezig zijn, je voegt niet iets nieuws toe, met de juiste dosering van een kruid lukt dat wel. Net zo als koffie of cacao toch iets aan een bier met gebrande mouten kunnen toevoegen.

Met gisten kunnen we nog veel meer doen dan we nu meestal doen, gisten blenden, andere soorten gisten voor de hoofdgist gebruiken (sequentieel toevoegen), hele andere gistbronnen aanboren (uit darmen van bijen of wespen) of gisten die in andere bierculturen gebruikt worden.

Er zijn genoeg hopsoorten die een accent kunnen geven aan een bier. Door een dergelijke hop te gebruiken voeg je echt wel een andere smaak toe aan je bier. Hop is zo veel meer dan alleen bitterheid.

Ook met gistsoorten kun je een grote variaties aan smaken krijgen.

Het bijzondere is dat de combinatie hop en gist ook weer variaties geeft. De smaak die een hop geeft is anders wanneer een andere gist wordt gebruikt.

Al met al gebruik ik geen kruiden meer. Het gaat te snel overheersen en tegenstaan. De juiste dosering is zeer lastig te vinden is mijn ervaring, zeker als je een combinatie maakt zoals bij gruitbier.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #16 Gepost op: 16-11-2015 09:02 u »
Er zijn genoeg hopsoorten die een accent kunnen geven aan een bier. Door een dergelijke hop te gebruiken voeg je echt wel een andere smaak toe aan je bier. Hop is zo veel meer dan alleen bitterheid.

Ik heb het gevoel dat je het punt gemist hebt, in een Hallertau Mittelfrueh en een Amarillo zitten exact de zelfde smaakstoffen alleen is de balans van die stoffen anders waardoor de Amarillo veel meer fruitig-citrus smaakt. Dit is voor alle hoppen zo (misschien dat de neo-mexicanus een uitzondering is?) Dus een andere hop voegt niets "nieuws" toe maar veranderd alleen de balans en hoe ver we die tot nu toe ook veranderd hebben, het blijft hoppig. Meer hoppen of andere hoppen voegen voor mij, net als te veel mouten in een stort, ook geen complexiteit / diepte toe aan een bier.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 16-11-2015 20:00 u »
Ik heb het gevoel dat je het punt gemist hebt, in een Hallertau Mittelfrueh en een Amarillo zitten exact de zelfde smaakstoffen alleen is de balans van die stoffen anders waardoor de Amarillo veel meer fruitig-citrus smaakt. Dit is voor alle hoppen zo (misschien dat de neo-mexicanus een uitzondering is?) Dus een andere hop voegt niets "nieuws" toe maar veranderd alleen de balans en hoe ver we die tot nu toe ook veranderd hebben, het blijft hoppig. Meer hoppen of andere hoppen voegen voor mij, net als te veel mouten in een stort, ook geen complexiteit / diepte toe aan een bier.

Ingo

Hop geeft  een grote verscheidenheid aan smaken. Qua smaak kun je dat niet allemaal op één hoop vegen. De combinatie hop en gist zorgt voor heel veel smaakvariatie.

Als je andere smaken introduceert in bier door kruiden brouw je al snel geen bier meer maar een kruidenbitter. Kan lekker zijn maar het gauw te kruidig.

Tags: