Waarom maken ze die bokbieren zo zoet

Gestart door bierfan, 15-11-2015 00:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bierfan

Ik zit nu aan een Grolsch gerijpte herfstbok. Jonge wat zoet zeg!
Waarom maken ze in godsnaam die bokbieren zo kunstmatig zoet.

Hoort dat bij het type? Of denken ze dat "men" dat lekker vindt.
Mijn bok was beter in ieder geval.

Jacques

Grolsch bockbier is al jaren ongekend zoet. Veel zoeter dan andere bockbieren.

Toch verkoopt het erg goed heb ik begrepen. Zelf moet ik er ook niets van weten. Gelukkig zijn er veel bockbieren die minder zoet zijn, maar een zekere mate van zoetigheid is meestal wel aanwezig.

Haiko

Heb gelezen op wiki dat het bokbier normaal gesproken een lage gisting heeft maar dat we in Nederland een hoge gisting gebruiken. Misschien heeft het daar mee te maken.

En het is ook wat de persoon zelf lekker vind probeer er eens een van een ander merk!

bierfan

Ik ga binnenkort inderdaad eens andere commerciele bokbieren proberen. Ik had er onlangs zelf 1 gebrouwen
die ik net niet zoet genoeg vond. Gisteren nog 1 gebrouwen, en als het goed is is die wat zoeter.

Dat notige van Grolsch vind ik wel lekker.

braaf

Ik heb het vermoeden dat ze het het expres zoeter maken zodat de niet fanatieke bier liefhebbers het toch kopen omdat het zoet is. En die vinden dan ineens wel bier lekker.

Broeder Tuk

Citaat van: braaf op 15-11-2015  10:13 ude niet fanatieke bierliefhebbers

Vrouwen  :D

RienP

Citaat van: Broeder Tuk op 15-11-2015  11:45 uVrouwen  :D

De niet bierliefhebbende vrouwen  ;D

Broeder Tuk

Citaat van: RienP op 15-11-2015  11:49 uDe niet bierliefhebbende vrouwen  ;D

Dat is helemaal correct en dat  zegt meer over commerciele brouwerijen dan over vrouwen. ;-) Want eigenlijk mag dat geen bier meer heten vind ik.

braaf

Mee eens, ik noem het altijd suikerwater.

Jacques

Citaat van: Haiko op 15-11-2015  00:12 uHeb gelezen op wiki dat het bokbier normaal gesproken een lage gisting heeft maar dat we in Nederland een hoge gisting gebruiken. Misschien heeft het daar mee te maken.

Het is zeker niet zo dat de alle bokbieren bovengistend zijn. De grotere brouwerijen brouwen ondergistende bockbieren. Ook Grolsch. Bavaria is na een aantal jaren bovengistend weer terug naar ondergistend.

Het zijn de kleine ambachtelijke brouwers die vooral bovengistende bockbieren brouwen. Dat komt vooral omdat zijn niet de apparatuur hebben voor het brouwen van ondergistende bieren. Veel van bockbieren van die ambachtelijke brouwers zijn niet echt zoet.

brouwmus

In mijn ervaring zijn de meeste commerciële bo(c)kbieren (van grote brouwerijen) inderdaad vrij zoet. Ik heb er ook een paar topics aan gewijd.

Dit jaar vond ik de bokbieren van La Trappe, Brand en Bavaria (in deze volgorde) wel lekker.
(Iets zoetig mag wel, vind ik.)

De versie van Alfa heb ik maar ternauwernood op gekregen. Gelukkig had ik maar 1 sixpack gekocht - volgend jaar ga ik zelfs eerst individuele flesjes van elk merk kopen...

Edit: Tsja, waarom ze ze zo zoet maken weet natuurlijk niemand... Misschien omdat "het publiek" de wat donkere kleur van het bier koppelt aan een te verwachten zoetigheid (net als bij Dubbel)?

braaf

Vorige week samen met 2 vrienden een bokbier avondje gehouden.
La Trapp nummer 1,  barbar bok nummer 2,  Bavaria nummer 3.
Grolsch, Hertog Jan, Jopen, en nog wat andere volgden daarna.

joosting87

La Trappe is inderdaad een goeie! die heb ik dit jaar ook voor het eerst gedronken en hij beviel me goed. Niet zo zoet als een Grolsch bijvoorbeeld.
Verder heb ik pas een Chouffe bok gedronken en die was ook erg goed. Dat geldt ook voor een de Texelse bock. Ik vind ze niet zo zoet... het valt best mee. Grolsch vind k gewoon niet lekker... veel te zoet.

Stijn85

Van de commerciële brouwerijen vind ik de bok van Brand lekker. Er zit een zoete smaak aan, maar niet storend. Ik vind de dubbelbok van Duits & Lauret en de Wildebok van de Scheldebrouwerij erg goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.