Chinese 5 liter vaatjes / Easydraft vaatjes

Gestart door Jacques, 01-11-2015 20:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Knobby

Citaat van: Rejoen op 23-05-2019  13:50 uBedankt voor de reacties en tips, ik heb inderdaad al van die taptuiten besteld om het druppen en ook aankoeken tegen te gaan. Dit werkt wel goed op zich. Goede tip van het speciale tapvet, ik wil natuurlijk wel een mooie kraag.
Vwb het vullen zal ik inderdaad proberen eens te werken met een gekoeld fust. en de druk zo min mogelijk laten zijn. Ik ben benieuwd!
Je wilt de druk van je ontvangende vat juist bijna hetzelfde hebben als je donor vat, als het ontvangende vat geen of veel lagere druk heeft krijg je juist schuimvorming in je ontvangende vat.

Snotje

Als je onder de 22 euro wil blijven (vrijgesteld van douane kosten) omdat je het er niet op wil gokken kan je hier een 2l vaatje kopen voor net onder de 22 euro inc verzenden. Was even zoeken in de eindeloze zooi op Ali:
https://s.click.aliexpress.com/e/SL0jK2Pj5

Richard3

2 liter is mij te klein, ik wacht af tot braumarkt die van 5 liter weer op voorraad heeft, of ik wacht tot die keg's van 10 liter weer te koop zijn bij mega direct.

Mattijs

Ik heb ook een 5 liter vaatje besteld om het eens te proberen met dit systeem.



66 euro incl verzending naar Nederland.

Wat ik niet beantwoord zag in de voorgaande posts:
Wat is de maat van het slangetje die je in het vaatje moet hangen?
En welk materiaal kun je hier het beste voor gebruiken? Siliconen?
Ik las eerder in deze draad dat de bijgeleverde slang een chemische smaak gaf.

Richard3

Citaat van: Mattijs op 04-08-2019  20:32 uIk heb ook een 5 liter vaatje besteld om het eens te proberen met dit systeem.



66 euro incl verzending naar Nederland.

Wat ik niet beantwoord zag in de voorgaande posts:
Wat is de maat van het slangetje die je in het vaatje moet hangen?
En welk materiaal kun je hier het beste voor gebruiken? Siliconen?
Ik las eerder in deze draad dat de bijgeleverde slang een chemische smaak gaf.
Vrees dat hier nog import heffing en BTW bij zal komen voor je.

hobbybob

Citaat van: Richard3 op 04-08-2019  22:14 uVrees dat hier nog import heffing en BTW bij zal komen voor je.
Nope wordt vanuit Duitsland verstuurd.

Het beste bier brouw jezelf


Pimmels


Mattijs

Klopt! Letterlijk 1 dag na mijn bestelling 20 euro omhoog...

Appiehappie

Wat is de maat van het slangetje die je in het vaatje moet hangen?
 :brouwen: De slang die ik gebruik is ca. 30 cm lang.
En welk materiaal kun je hier het beste voor gebruiken? Siliconen?
 :brouwen: Ik gebruik zelf siliconenslang.
Ik las eerder in deze draad dat de bijgeleverde slang een chemische smaak gaf.
 :brouwen: Bij mij geen bijsmaken van de slang. Sterker nog de slang gaat naar
bier ruiken ondanks het schoonmaken van de slang.

Mattijs

Thanks @Appiehappie!

En weet je misschien ook de binnen en buitenmaat van de siliconenslang die je gebruikt?

Appiehappie

Citaat van: Mattijs op 06-08-2019  09:34 uThanks @Appiehappie!

En weet je misschien ook de binnen en buitenmaat van de siliconenslang die je gebruikt?

Binnenmaat 8 mm en buitenmaat 10 mm. De aansluiting van de tapkop is kleiner en dat
compenseer ik met een kleiner diameter stukje slang (6-8 mm). Zie onderstaande foto's





 

Markiej87

Citaat van: Knobby op 27-03-2019  19:16 uMet de juiste tapkraan en koppeling is het super eenvoudig om het minivaatje te vullen, gewoon met de sodakeg koppelingen. De keezer hoeft niet eens open:




Zoek op ali naar intertap (zo heet de tapkraan) en koop er een sodakeg koppeling bij. Je kan er ook een slang pilaar opschroeven en met een slangetje een gewone growler mee vullen.


Bedankt voor de tip. Geniaal koppelstuk!! :D

Mattijs

Citaat van: Appiehappie op 07-08-2019  19:04 uBinnenmaat 8 mm en buitenmaat 10 mm. De aansluiting van de tapkop is kleiner en dat
compenseer ik met een kleiner diameter stukje slang (6-8 mm).
Superduidelijk, thanks again!

Arthur B

Citaat van: Scorpionrose op 19-03-2019  21:43 uKlopt ongeveer.

1 mol gas is 24,5 liter bij atmosferische druk en 25 graden celcius.
1 mol CO2 = 12 + 32 = 44 gram.
44 gram CO2 is dus 24,5 liter.
1 gram is dus 24,5 / 44 liter
1 kg is dus 24500/44 liter = 557 liter.

In die SodaStream cilinders zit toch 60 liter? Die patronen zijn 16 gram en je koopt er 10 voor € 10 (linkje).

Dan zijn die patronen toch goedkoper of zit ik te snurken...

Rejoen

Nee, de sodastream is bedoeld om 60 liter water mee te voorzien van CO2. Er zit 425 gram CO2 in de fles zelf. Dus voor 10 euro heb je 160 gram of voor 30 (en daarna 13 euro) heb je 425 gram. Het is wel degelijk goedkoper om  een sodastream CO2 te gebruiken als je dus je lege statiegeldfles terugbrengt naar de winkel.
Daarnaast heb je ook nog de optie om zelf je lege sodastream flessen zelf te vullen. Dit is nog veel goedkoper (ongeveer 1,5 euro per vulling van ongeveer 400 gram) maar dit brengt wat risico's met zich mee.

Arthur B

Citaat van: Rejoen op 11-12-2019  12:03 uNee, de sodastream is bedoeld om 60 liter water mee te voorzien van CO2. Er zit 425 gram CO2 in de fles zelf.

Ah. Dat klinkt een stuk beter... 😂

Dank!

Derp

Citaat van: Rejoen op 19-03-2019  00:09 uNa het lezen van deze post en verder vergaren van informatie (oa het bekijken van een aantal youtube filmpjes) heb ik besloten om ook mee te gaan in deze richting van bier opslaan en schenken. Aangezien ik niet alle informatie kon vinden over de kegs en toebehoren zal ik mijn ervaringen delen met jullie. Op deze manier hoop ik er iemand anders ook een plezier mee te doen.
Ik heb zojuist de spullen besteld en hoop over een maand mijn eerste ervaringen te kunnen delen.

Hetgeen ik besteld heb is een 5 L keg, een CO2 regelaar, een dop met met tap aansluiting (een regelbare versie) en een ball lock aansluiting voor de CO2 toevoer (en overdruk afvoer). Tevens heb ik een adapter voor de sodastream CO2 cilinder besteld. Kosten zijn ongeveer 160,- (afhankelijk van de invoer kosten, anders ongeveer 20,- minder). In mijn zoektocht naar dit systeem was bestellen via alie express op moment van schijven het goedkoopste. Winkels die vanuit Europa deze materialen aanbieden zijn ongeveer 70 a 80,- euro duurder (dezelfde set up en inclusief bezorging).

De werkwijze die ik straks voor mij zie zal zijn:
Vergisten in een brouwemmer en wanneer gereed overhevelen naar een 19 L keg. Deze 19 L keg zal dienen als hoofd opslag. Om de 5 L keg te vullen pers ik (met CO2) vanuit de 19 L keg het bier in de 5 L keg (via de CO2 ingang met het ventiel open). Om oxidatie tegen te gaan zal ik beide kegs voor het vullen met bier eerst afvullen met CO2. Nadat de 5 L keg is afgevuld zal ik deze carboniseren (waarschijnlijk op kamertemperatuur) en in mijn koelkast plaatsen. Het idee is dat ik vanuit mijn koelkast een biertje kan tappen. De keg zal dus met CO2 cilinder volledig aangesloten in de koelkast liggen/staan.

Voordelen die ik zie om deze manier van werken te gaan proberen zijn:
- Veel minder risico op oxidatie (en licht) invloeden ten opzichte van een flesje.
- Veel minder schoonmaakwerk ten opzichte van flessen
- Het systeem is makkelijk mee te nemen naar andere locaties. Hierdoor ben ik geen flessen kwijt als ik bij vrienden langs ga om daar een biertje te doen. De 5L keg gaat mee en kan daar direct ingezet worden. Gaat uiteraard ook mee terug  8).
- Minder ruimte voor opslag van bier.

Uiteraard is een nadeel van deze manier van werken de hoge aanschafprijs en hogere kosten vanwege de CO2 (de reden van de aanschaf van een sodastream connector). Echter verwacht ik dat het systeem lang mee kan gaan en dus ook lang plezier ervan zal hebben. Om het het geheel goedkoper te maken zet ik mijn grote  10L CO2 cilinder (met regelaar) in om het carboniseren en over hevelen persen uit te voeren. Deze heb ik al in mijn bezit dus voor mij zitten hier geen extra kosten aan.

Mocht deze werkwijze mij bevallen dan zal ik overwegen om meerdere 19 L en 5 L kegs met toebehoren aan te schaffen om het werken met flessen in zijn geheel te stoppen.

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik ze graag en neem ik ze mee in  mijn toekomstige rapport over deze manier van werken.

Zeer late reactie, maar gezien je een 19 L (normale sodakeg?) setup hebt en ook met deze vaatjes werkt heb jij deze kennis waarschijnlijk paraat. Kun je iets zeggen over
-de kosten van een normale sodakeg 19 L vaatjes setup vs deze 5 liter vaatjes? Als je het per vaatje + tap bekijkt (voor hetzelfde volume kan ik het antwoord wel raden aangezien je dan 4 x 5L vaatjes nodig hebt voor 1 groter vat).
-misschien domme vraag, maar kan je 10 L bier op een 19L vat zetten en zijn daar nadelen aan verbonden (bijv houdbaarheid)? Brouw met vrienden die de helft van de batch op fles mee willen nemen, vandaar. Als dat niet fatsoenlijk kan is dat een extra + voor dit 5 L systeem.

Alvast bedankt!

Arthur B

Citaat van: Derp op 11-04-2021  17:18 uBrouw met vrienden die de helft van de batch op fles mee willen nemen, vandaar. Als dat niet fatsoenlijk kan is dat een extra + voor dit 5 L systeem.

Ter info: je hebt ook 8 en 10 liter vaatjes. Wellicht is dat wat? Dan hoef je in ieder geval minder loze ruimte met CO2 te vullen.

https://nl.aliexpress.com/item/4000809149397.html

Er zijn er meer (goedkoper) te vinden, ik heb er zomaar eentje gepakt.

LAM

Citaat van: Arthur B op 12-04-2021  11:50 uTer info: je hebt ook 8 en 10 liter vaatjes. Wellicht is dat wat? Dan hoef je in ieder geval minder loze ruimte met CO2 te vullen.

https://nl.aliexpress.com/item/4000809149397.html

Er zijn er meer (goedkoper) te vinden, ik heb er zomaar eentje gepakt.
Nadeel van producten boven de 22 euro uit China is dat je er een aardig bedrag aan belasting en importheffingen voor moet betalen. Dus je moet de prijs in je hoofd nog wat verhogen.

@

Citaat van: LAM op 12-04-2021  13:42 uNadeel van producten boven de 22 euro uit China is dat je er een aardig bedrag aan belasting en importheffingen voor moet betalen. Dus je moet de prijs in je hoofd nog wat verhogen.

Dat voordeel is door Europa ook teniet gedaan. Vanaf 1 januari is de Nederlandse Douane verplicht om op elk pakket, dus ook die onder de 22 euro, BTW en import heffingen te heffen. Vanwege wat andere prioriteiten (o.a. Brexit) is de invoering daarvan uitgesteld maar ik geloof dat vanaf 01-06-2021 de uitvoering van die regel in gaat en de Douane vanaf dat moment alle pakketten ook gaat belasten. De datum kan ik fout hebben, maar dat het gaat gebeuren is zeker.





Arthur B

Citaat van: LAM op 12-04-2021  13:42 uNadeel van producten boven de 22 euro uit China is dat je er een aardig bedrag aan belasting en importheffingen voor moet betalen. Dus je moet de prijs in je hoofd nog wat verhogen.

In theorie wel. In de praktijk heb ik al vier 5 L vaatjes zonder heffing mogen ontvangen.

Maar zoals het er nu uitziet zal dat wel snel over zijn... Aan de andere kant, je kan ze hier sowieso nergens krijgen volgens mij en de 5 L vaatjes bij bijvoorbeeld iKegger kosten ook de hoofdprijs.

Derp

Citaat van: @ op 12-04-2021  19:13 uDat voordeel is door Europa ook teniet gedaan. Vanaf 1 januari is de Nederlandse Douane verplicht om op elk pakket, dus ook die onder de 22 euro, BTW en import heffingen te heffen. Vanwege wat andere prioriteiten (o.a. Brexit) is de invoering daarvan uitgesteld maar ik geloof dat vanaf 01-06-2021 de uitvoering van die regel in gaat en de Douane vanaf dat moment alle pakketten ook gaat belasten. De datum kan ik fout hebben, maar dat het gaat gebeuren is zeker.
Ik kom niet uit die regels, na een tijdje googelen vind ik allerlei tegenstrijdige dingen.

Volgens de belastingdienst zijn imports tot €22 euro vrijgesteld van BTW en invoerrechten. Dit zal een verouderde pagina zijn (lekker typisch weer), want in dit wetsvoorstel staat op pagina 29 van de PDF dat de vrijstelling voor de BTW voor zaken onder €22 vervalt. OK.. ik ga dus uit van die tweede en het is duidelijk dat je gewoon altijd BTW moet aftikken. Overigens wel vreemd dat je volgens KVK als ondernemer met omzet <€20.000 BTW vrijstelling kan krijgen. Geldt dit dan ook voor particulieren die direct importeren zonder tussenkomst van een ondernemer? Ik ga er maar even vanuit van niet.

Nu invoerrechten. Volgens de site van de KVK kopje 2blijft alles <€150 vrij van invoerrechten, maar ik vind dit een twijfelachtige bron omdat zij verwijzen naar die verouderde pagina van rijksoverheid.nl die ook stelt dat op alles <€22 geen BTW verschuldigd is. Niet helemaal zeker dus wat mij betreft.

Als laatste kostenpost zijn er inklaringskosten. Daar zegt PostNL over dat ze deze voor "normale postzendingen" niet rekenen als er geen BTW/invoerrechten verschuldigd zijn. Voor &quot;EMS zendingen&quot; (hoe je die kan herkennen is niet duidelijk) waarover ook geen BTW/invoerrechten verschuldigd is kan het onduidelijk zijn voor PostNL en dan is een onderzoek nodig en moeten alsnog inklaringskosten betaald worden. Ik las ergens dat dit € 17.50 is maar dit kan ik niet meer terugvinden. Wat een EMS zending is ook niet. Daarnaast verwijzen ze naar zendingen waarover geen BTW verschuldigd is, en dat bestaat als ik bovenstaande link zie simpelweg niet meer.

Om het weer on topic te brengen, stel nou (volgens mij kan het niet maar goed) dat ik een Chinees 5L vaatje of iets dergelijks bestel voor € 40 (lijkt haalbaar). Dan moet ik € 8,40 BTW aftikken (terecht, zou bij aankoop in de EU ook moeten), geen invoerrechten want <€ 150, en dan geen inklaringskosten want het is geen EMS zending? Weet iemand of dat klopt zo? Die inklaringskosten zijn wat mij betreft namelijk precies de post die zoiets nog redelijk aantrekkelijk houden of niet.

thepsych

Volgens mij zijn soms de verzendkosten expres hoog om de waarde van het product laag te houden, zodat er geen btw en invoerkosten betaald hoeven te worden.

Derp

Citaat van: thepsych op 27-04-2021 &nbsp;18:01 uVolgens mij zijn soms de verzendkosten expres hoog om de waarde van het product laag te houden, zodat er geen btw en invoerkosten betaald hoeven te worden
Het gaat om "intrinsieke" waarde. Snap je punt en de persoon die inklaring doet kan er intrappen, maar in principe is het gedekt.

Jacques

Citaat van: thepsych op 27-04-2021 &nbsp;18:01 uVolgens mij zijn soms de verzendkosten expres hoog om de waarde van het product laag te houden, zodat er geen btw en invoerkosten betaald hoeven te worden.

Bij pakketjes die ik in het verleden in de VS bestelde worden ook invoerrechten en BTW berekend over de verzendkosten...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.