Na het lezen van deze post en verder vergaren van informatie (oa het bekijken van een aantal youtube filmpjes) heb ik besloten om ook mee te gaan in deze richting van bier opslaan en schenken. Aangezien ik niet alle informatie kon vinden over de kegs en toebehoren zal ik mijn ervaringen delen met jullie. Op deze manier hoop ik er iemand anders ook een plezier mee te doen.
Ik heb zojuist de spullen besteld en hoop over een maand mijn eerste ervaringen te kunnen delen.
Hetgeen ik besteld heb is een 5 L keg, een CO2 regelaar, een dop met met tap aansluiting (een regelbare versie) en een ball lock aansluiting voor de CO2 toevoer (en overdruk afvoer). Tevens heb ik een adapter voor de sodastream CO2 cilinder besteld. Kosten zijn ongeveer 160,- (afhankelijk van de invoer kosten, anders ongeveer 20,- minder). In mijn zoektocht naar dit systeem was bestellen via alie express op moment van schijven het goedkoopste. Winkels die vanuit Europa deze materialen aanbieden zijn ongeveer 70 a 80,- euro duurder (dezelfde set up en inclusief bezorging).
De werkwijze die ik straks voor mij zie zal zijn:
Vergisten in een brouwemmer en wanneer gereed overhevelen naar een 19 L keg. Deze 19 L keg zal dienen als hoofd opslag. Om de 5 L keg te vullen pers ik (met CO2) vanuit de 19 L keg het bier in de 5 L keg (via de CO2 ingang met het ventiel open). Om oxidatie tegen te gaan zal ik beide kegs voor het vullen met bier eerst afvullen met CO2. Nadat de 5 L keg is afgevuld zal ik deze carboniseren (waarschijnlijk op kamertemperatuur) en in mijn koelkast plaatsen. Het idee is dat ik vanuit mijn koelkast een biertje kan tappen. De keg zal dus met CO2 cilinder volledig aangesloten in de koelkast liggen/staan.
Voordelen die ik zie om deze manier van werken te gaan proberen zijn:
- Veel minder risico op oxidatie (en licht) invloeden ten opzichte van een flesje.
- Veel minder schoonmaakwerk ten opzichte van flessen
- Het systeem is makkelijk mee te nemen naar andere locaties. Hierdoor ben ik geen flessen kwijt als ik bij vrienden langs ga om daar een biertje te doen. De 5L keg gaat mee en kan daar direct ingezet worden. Gaat uiteraard ook mee terug

.
- Minder ruimte voor opslag van bier.
Uiteraard is een nadeel van deze manier van werken de hoge aanschafprijs en hogere kosten vanwege de CO2 (de reden van de aanschaf van een sodastream connector). Echter verwacht ik dat het systeem lang mee kan gaan en dus ook lang plezier ervan zal hebben. Om het het geheel goedkoper te maken zet ik mijn grote 10L CO2 cilinder (met regelaar) in om het carboniseren en over hevelen persen uit te voeren. Deze heb ik al in mijn bezit dus voor mij zitten hier geen extra kosten aan.
Mocht deze werkwijze mij bevallen dan zal ik overwegen om meerdere 19 L en 5 L kegs met toebehoren aan te schaffen om het werken met flessen in zijn geheel te stoppen.
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik ze graag en neem ik ze mee in mijn toekomstige rapport over deze manier van werken.