Chinese 5 liter vaatjes / Easydraft vaatjes

Gestart door Jacques, 01-11-2015 20:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Appiehappie

Citaat van: Knobby op 27-04-2018  13:18 uHey Appie, heb je een link naar de chinese verkoper waar jij die kleine vaatjes en de balllock fittingen (eerste foto) koopt? Dit lijkt me ideaal om mijn tapleidingen door te spoelen!

Tnx!

Hallo Knobby. Ik gebruik de kleine vaatjes als ze leeg zijn ook als spoelvaatje. Beetje Oxi erin. Klaar om na een feessie mijn tap te spoelen. Als het feessie voorbij is alleen even 1.8 liter warm water toevoegen en goed schudden. Aansluiten via de ball lock koppelingen en spoelen. Ideaal. De installatie gelijk weer schoon. Ik kan trouwens altijd spoelen met gewone druklucht die mijn omgebouwde Wunderbar kan produceren. Tappen met CO2 en spoelen met O2.

 

Het 1.8 liter rvs vaatje

De link: https://nl.aliexpress.com/item/Doatry-2L-Homebrew-Growler-Mini-Vaatje-Rvs-Vaatje-Stijl-Bier-Thuis-Growler-Mini-Bierfles-Maken-Bar/32837133083.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.onMsnb

De Ball lock koppeling

De link: https://nl.aliexpress.com/item/304-Stainless-Steel-Mini-Keg-Beer-Growler-Tap-Dispenser-for-Craft-Beer-growler-2L-5L-with/32766993883.html?spm=a2g0z.search0104.3.37.37467527zXDm4V&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10152_10065_10709_10151_10344_10068_5722815_10342_10343_10340_5722915_10341_5722615_10697_10696_10084_10083_10618_10304_10710_10307_10301_5722715_5711215_10059_308_100031_10103_441_10624_10623_10622_5711315_5722515_10621_10620,searchweb201603_2,ppcSwitch_2&algo_expid=15dfbda2-c20c-41c0-9122-983e9e068f02-5&algo_pvid=15dfbda2-c20c-41c0-9122-983e9e068f02&transAbTest=ae803_1&priceBeautifyAB=0

De ball lock koppeling is boven de belastingvrije grens van 22 euro. Ik heb er toen 2 besteld en ik had geluk. Geen btw heffing. Maar de koppeling kan aanzienlijk duurder worder na een btw heffing en administratieve kosten van postnl. Overigens komt Brouwmarkt.nl binnenkort ook met deze koppelingen op de markt. Overgenomen van de Belgische webshop Homebrewshop.be. Ik weet alleen niet wanneer. De 5 liter vaatjes hebben ze al in de webshop staan.

pgabrielnl

Citaat van: Appiehappie op 27-04-2018  17:06 uDe ball lock koppeling is boven de belastingvrije grens van 22 euro. Ik heb er toen 2 besteld en ik had geluk. Geen btw heffing. Maar de koppeling kan aanzienlijk duurder worder na een btw heffing en administratieve kosten van postnl. Overigens komt Brouwmarkt.nl binnenkort ook met deze koppelingen op de markt. Overgenomen van de Belgische webshop Homebrewshop.be. Ik weet alleen niet wanneer. De 5 liter vaatjes hebben ze al in de webshop staan.

Mij is eergisteren verteld dat ze alleen nog maar even foto's hoeven te maken en op de site moeten komen.

KooTjoo

Ik heb vorige week via deze wat spullen besteld.

https://www.aliexpress.com/store/product/Newest-2017-Stainless-Steel-5L-Mini-Beer-Growler-Mini-Keg-Tap-Dispenser-with-adjustable-beer-tap/1649021_32764070294.html?spm=2114.12010608.0.0.30743046IJunC1

2 x 5 liter vaatjes een tapkop, drukregelaar en wat klein spul. Totale orderwaarde was ongeveer $ 150,-. Vorige week zaterdag besteld en vandaag allemaal afgeleverd gewoon standard shipping en geen extra kosten.

  Het ziet er allemaal super degelijk uit het is alleen even puzzelen hoe e.e.a. in elkaar te zetten.

EBC

Ik heb nog 4 Wunderbars staan. Met compressor koeling. Zonder deksel, gewoon je vaatje erin zetten met tapkraan en CO2 aangesloten erop. De Wunderbar houdt het perfect en instelbaar koud. Het feestje kan beginnen.

Ook 9 l NC soda kegs passen er prima in!

Prijs 30 euro.

Knobby

Citaat van: KooTjoo op 28-04-2018  16:21 uIk heb vorige week via deze wat spullen besteld.

https://www.aliexpress.com/store/product/Newest-2017-Stainless-Steel-5L-Mini-Beer-Growler-Mini-Keg-Tap-Dispenser-with-adjustable-beer-tap/1649021_32764070294.html?spm=2114.12010608.0.0.30743046IJunC1

2 x 5 liter vaatjes een tapkop, drukregelaar en wat klein spul. Totale orderwaarde was ongeveer $ 150,-. Vorige week zaterdag besteld en vandaag allemaal afgeleverd gewoon standard shipping en geen extra kosten.

  Het ziet er allemaal super degelijk uit het is alleen even puzzelen hoe e.e.a. in elkaar te zetten.
Weet jij toevallig wat voor CO2 patronen er in de charger gaan? Zijn dat dezelfde die je bij Brouwmarkt kan kopen?
https://www.brouwmarkt.nl/CO2-koolzuurpatronen-16-gram-doosje-met-10-CO2-patronen.html

DieterB

CO2-patronen van 16 gram kunnen erin. Wel met schroefdraad.

Knobby

Hmm, volgens de foto is dat bij die van de Brouwmarkt niet het geval.
Maar even googlen leert dat er een hoop fietsenwinkels zijn waar ze dit hebben!

Thamerdal

De CO2-patronen in de fietsenwinkels kunnen ook non-foodgrade zijn. Let daar op, er kunnen olieresten in zitten.
Deze zijn prima: http://www.brouwstore.nl/koolzuurpatronen-vr-keg-charger-10-stuks?___SID=U

pgabrielnl

Citaat van: KooTjoo op 28-04-2018  16:21 uIk heb vorige week via deze wat spullen besteld.

https://www.aliexpress.com/store/product/Newest-2017-Stainless-Steel-5L-Mini-Beer-Growler-Mini-Keg-Tap-Dispenser-with-adjustable-beer-tap/1649021_32764070294.html?spm=2114.12010608.0.0.30743046IJunC1

2 x 5 liter vaatjes een tapkop, drukregelaar en wat klein spul. Totale orderwaarde was ongeveer $ 150,-. Vorige week zaterdag besteld en vandaag allemaal afgeleverd gewoon standard shipping en geen extra kosten.

  Het ziet er allemaal super degelijk uit het is alleen even puzzelen hoe e.e.a. in elkaar te zetten.

Hoe is het jouw bevallen? Nog tips en tricks?
Ik heb zaterdag mijn eerste biertje (IPA) eruit getapt. Ging goed. Smaakte lekker, mooie schuimkraag. Destijds afgevuld met 3 gram suiker per liter.
Alleen verbruik ik toch nog best veel CO2 patronen voor mijn gevoel. 2,5 op 5 liter.
Heb jij al ervaring met het wisselen van de tapkop?

hansuperman

Na het uitvoerig bestuderen van dit topic overtuigd geraakt van de vaatjes. Dit wil ik ook gaan proberen. Ik heb de vraag vaker voorbij zien komen maar nog niet het antwoord erop: is een ontluchter in de dop danwel tapkop noodzakelijk wanneer je hergist plaats laat vinden op het vat? Of kan dit met de 'standaard' meegeleverde dop van het vaatje? Ik begrijp dat een ontluchter nooit kwaad kan en wellicht veiliger is, maar heeft iemand ondervonden of de standaard dop veilig los is te draaien na hergisting in het vat?


pgabrielnl

Deze week even goed kijken als je wilt bestellen, ze zijn wat goedkoper.
Je vraag is er een waar ik ook al even mee loop! Ben benieuwd.

RoyB

Citaat van: hansuperman op 28-08-2018  10:44 uis een ontluchter in de dop danwel tapkop noodzakelijk wanneer je hergist plaats laat vinden op het vat?

Zo lang dat niet gebeurd kun je de dop natuurlijk los draaien, op het moment dat de dop niet meer afsluit doordat de rubbere afsluiting geen contact meer heeft zal de druk weglopen langs de schroefdop.
Ik denk dat het geen "moeten" is, maar als de leverancier ze er bij levert, waarom zou je het dan niet doen? En nog mooier is natuurlijk als je een CO2 cilinder koopt en een "ball lock" koppeling er bij koopt met tapkop. Zo kun je zelf je bier carboniseren, en meteen uit het vaatje tappen op druk met alle voordelen van dien (meer controle over koolzuurgehalte, cleaner bier, minder slurrie)!!

Dat maakt deze vaatjes in mijn ogen juist zo interressant. (zei het niet dat ik al met veel plezier gebruik maak van Corny Kegs)

hansuperman

Citaat van: RoyB op 24-10-2018  23:01 uZo lang dat niet gebeurd kun je de dop natuurlijk los draaien, op het moment dat de dop niet meer afsluit doordat de rubbere afsluiting geen contact meer heeft zal de druk weglopen langs de schroefdop.
Ik denk dat het geen "moeten" is, maar als de leverancier ze er bij levert, waarom zou je het dan niet doen? En nog mooier is natuurlijk als je een CO2 cilinder koopt en een "ball lock" koppeling er bij koopt met tapkop. Zo kun je zelf je bier carboniseren, en meteen uit het vaatje tappen op druk met alle voordelen van dien (meer controle over koolzuurgehalte, cleaner bier, minder slurrie)!!

Dat maakt deze vaatjes in mijn ogen juist zo interressant. (zei het niet dat ik al met veel plezier gebruik maak van Corny Kegs)

Dank voor dit antwoord! Ik zal de vaatjes ook gebruiken met volgende koppeling:


Ging meer om de fusten die ik vul die ik niet direct ga gebruiken (voorraad). Geforceerd carboniseren zal ook zeker gebeuren, maar wilde gewoon weten of dit kon...

Ilanman

Ha, hier is dus al veel over deze vaatjes gediscussieerd. Ik ben sinds kort een beetje aan het kijken of/hoe ik kan 'force carbonaten' en vervolgens tappen uit kleine vaatjes. Deze zien er inderdaad ideaal uit. Bijkomend voordeel t.o.v. flesjes is ook dat er geen licht bij komt, met name voor IPA-achtige bieren.

Ik ben een beetje huiverig voor het bestellen van dit soort werk via Aliexpress. Het is maar afwachten hoe lang het duurt en tegen hoeveel extra kosten je voor invoer en zo aanloopt. En invliegen is ook niet heel duurzaam. Ik denk dat ik er met mijn brouwmaten wel een paar zou willen kopen. Iedereen één taphendel en CO2-set en meerdere vaatjes... Ben daarom heel benieuwd of ze inmiddels al als complete kit te koop zijn bij een winkel in de regio. Of dat er inderdaad iets met gezamenlijke inkoop gedaan kan worden?!?

En volstaat het werken met die 16 g patroontjes, met name voor het 'force carbonaten'? Ik neem aan dat je voor het tappen gewoon een nieuw patroon bij kan draaien als de druk te laag wordt?

birdieb

Citaat van: Ilanman op 30-01-2019  20:04 uEn volstaat het werken met die 16 g patroontjes, met name voor het 'force carbonaten'? Ik neem aan dat je voor het tappen gewoon een nieuw patroon bij kan draaien als de druk te laag wordt?
Het lukt om met die 16 gram patronen zo'n 5 liter vaatje te carboniseren. Ik heb het op deze manier gedaan, maar je bent wel een patroon of 4 a 5 kwijt voor carboniseren en leegtappen.

Ik heb zelf zo'n 5 liter vaatje en toebehoren gekocht bij the malt miller in Engeland.

Maar na het tap succes dit uitgebreid met een een 6 kg CO2 cilinder, en 9 liter corny kegs.

stiaanke


DieterB

Citaat van: Ilanman op 30-01-2019  20:04 uHa, hier is dus al veel over deze vaatjes gediscussieerd. Ik ben sinds kort een beetje aan het kijken of/hoe ik kan 'force carbonaten' en vervolgens tappen uit kleine vaatjes. Deze zien er inderdaad ideaal uit. Bijkomend voordeel t.o.v. flesjes is ook dat er geen licht bij komt, met name voor IPA-achtige bieren.

Ik ben een beetje huiverig voor het bestellen van dit soort werk via Aliexpress. Het is maar afwachten hoe lang het duurt en tegen hoeveel extra kosten je voor invoer en zo aanloopt. En invliegen is ook niet heel duurzaam. Ik denk dat ik er met mijn brouwmaten wel een paar zou willen kopen. Iedereen één taphendel en CO2-set en meerdere vaatjes... Ben daarom heel benieuwd of ze inmiddels al als complete kit te koop zijn bij een winkel in de regio. Of dat er inderdaad iets met gezamenlijke inkoop gedaan kan worden?!?

En volstaat het werken met die 16 g patroontjes, met name voor het 'force carbonaten'? Ik neem aan dat je voor het tappen gewoon een nieuw patroon bij kan draaien als de druk te laag wordt?

Ik heb een adapter gekocht om SodaStream-flessen te koppelen aan deze vaatjes. Heb je heel wat meer CO2 (genoeg voor geforceerd carboniseren) en nog steeds neemt het weinig ruimte in beslag. Een grotere CO2-tank is relatief goedkoper, maar die SodaStream-flessen zijn - voor mij althans - een stuk beter verkrijgbaar. iKegger en AliExpress hebben die adapters.

Ilanman

Met die Sodastream of andere grote flessen klinkt inderdaad goed. Kun je ook beter doseren, lijkt me.

Bedenk me nu dat er bij mij in de buurt een soort chinese ramsj-winkel zit. Die haalt vast ook alles via handelaren die je ook op Aliexpress ziet. Kan eens vragen of hij een kanaal heeft om deze setjes voor een aantrekkelijke prijs te importeren...

knifeman

Citaat van: hansuperman op 28-08-2018  10:44 uNa het uitvoerig bestuderen van dit topic overtuigd geraakt van de vaatjes. Dit wil ik ook gaan proberen. Ik heb de vraag vaker voorbij zien komen maar nog niet het antwoord erop: is een ontluchter in de dop danwel tapkop noodzakelijk wanneer je hergist plaats laat vinden op het vat? Of kan dit met de 'standaard' meegeleverde dop van het vaatje? Ik begrijp dat een ontluchter nooit kwaad kan en wellicht veiliger is, maar heeft iemand ondervonden of de standaard dop veilig los is te draaien na hergisting in het vat?



ZEKER doppen met drukventiel gebruiken als je gaat hergisten in kegs. Bij de EU merkens zijn deze vaatjes allemaal gecertifieerd en de max druk bekend. Bij de onbekendere Chinese vaatjes zijn de looks misschein zelfde maar ben je niet altijd zeker van de max druk. Bij hergisting in keg weet je nooit goed waar je uit gaat komen. een voorbeeld: ikeggers kunnen 135 psi aan , de standaardventielen zijn 75 psi, bedoeld voor geforceerde carbonisatie, maar voor hergisting in de kegs raden ze de 35 psi ventielen aan.

Bovendien is het regelmatig nodig eens de druk via een ventiel af te laten (te hoge druk verhinderd je de dop los te schroeven, om de keg te purgen om geen schuim in je CO leidingen te krijgen bij loskoppelen, zuurstof eruit te krijgen na transfer uit gistvat etc.etc.

Gegroet

Een goeie dop kost normaal evenveel of zelfs meer dan de keg zelf. Hou daar rekening mee bij aankoop! Ik heb me er dik aan mispakt...

Rejoen

Na het lezen van deze post en verder vergaren van informatie (oa het bekijken van een aantal youtube filmpjes) heb ik besloten om ook mee te gaan in deze richting van bier opslaan en schenken. Aangezien ik niet alle informatie kon vinden over de kegs en toebehoren zal ik mijn ervaringen delen met jullie. Op deze manier hoop ik er iemand anders ook een plezier mee te doen.
Ik heb zojuist de spullen besteld en hoop over een maand mijn eerste ervaringen te kunnen delen.

Hetgeen ik besteld heb is een 5 L keg, een CO2 regelaar, een dop met met tap aansluiting (een regelbare versie) en een ball lock aansluiting voor de CO2 toevoer (en overdruk afvoer). Tevens heb ik een adapter voor de sodastream CO2 cilinder besteld. Kosten zijn ongeveer 160,- (afhankelijk van de invoer kosten, anders ongeveer 20,- minder). In mijn zoektocht naar dit systeem was bestellen via alie express op moment van schijven het goedkoopste. Winkels die vanuit Europa deze materialen aanbieden zijn ongeveer 70 a 80,- euro duurder (dezelfde set up en inclusief bezorging).

De werkwijze die ik straks voor mij zie zal zijn:
Vergisten in een brouwemmer en wanneer gereed overhevelen naar een 19 L keg. Deze 19 L keg zal dienen als hoofd opslag. Om de 5 L keg te vullen pers ik (met CO2) vanuit de 19 L keg het bier in de 5 L keg (via de CO2 ingang met het ventiel open). Om oxidatie tegen te gaan zal ik beide kegs voor het vullen met bier eerst afvullen met CO2. Nadat de 5 L keg is afgevuld zal ik deze carboniseren (waarschijnlijk op kamertemperatuur) en in mijn koelkast plaatsen. Het idee is dat ik vanuit mijn koelkast een biertje kan tappen. De keg zal dus met CO2 cilinder volledig aangesloten in de koelkast liggen/staan.

Voordelen die ik zie om deze manier van werken te gaan proberen zijn:
- Veel minder risico op oxidatie (en licht) invloeden ten opzichte van een flesje.
- Veel minder schoonmaakwerk ten opzichte van flessen
- Het systeem is makkelijk mee te nemen naar andere locaties. Hierdoor ben ik geen flessen kwijt als ik bij vrienden langs ga om daar een biertje te doen. De 5L keg gaat mee en kan daar direct ingezet worden. Gaat uiteraard ook mee terug  8).
- Minder ruimte voor opslag van bier.

Uiteraard is een nadeel van deze manier van werken de hoge aanschafprijs en hogere kosten vanwege de CO2 (de reden van de aanschaf van een sodastream connector). Echter verwacht ik dat het systeem lang mee kan gaan en dus ook lang plezier ervan zal hebben. Om het het geheel goedkoper te maken zet ik mijn grote  10L CO2 cilinder (met regelaar) in om het carboniseren en over hevelen persen uit te voeren. Deze heb ik al in mijn bezit dus voor mij zitten hier geen extra kosten aan.

Mocht deze werkwijze mij bevallen dan zal ik overwegen om meerdere 19 L en 5 L kegs met toebehoren aan te schaffen om het werken met flessen in zijn geheel te stoppen.

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik ze graag en neem ik ze mee in  mijn toekomstige rapport over deze manier van werken.

haicoterbeek

Citaat van: Rejoen op 19-03-2019  00:09 uNa het lezen van deze post en verder vergaren van informatie (oa het bekijken van een aantal youtube filmpjes) heb ik besloten om ook mee te gaan in deze richting van bier opslaan en schenken. Aangezien ik niet alle informatie kon vinden over de kegs en toebehoren zal ik mijn ervaringen delen met jullie. Op deze manier hoop ik er iemand anders ook een plezier mee te doen.
Ik heb zojuist de spullen besteld en hoop over een maand mijn eerste ervaringen te kunnen delen.

Hetgeen ik besteld heb is een 5L keg, een CO2 regelaar, een dop met met tap aansluiting (een regelbare versie) en een ball lock aansluiting voor de CO2 toevoer (en overdruk afvoer). Tevens heb ik een adapter voor de sodastream CO2 cilinder besteld. Kosten zijn ongeveer 160,- (afhankelijk van de invoer kosten, anders ongeveer 20,- minder). In mijn zoektocht naar dit systeem was bestellen via alie express op moment van schijven het goedkoopste. Winkels die vanuit Europa deze materialen aanbieden zijn ongeveer 70 a 80,- euro duurder (dezelfde set up en inclusief bezorging).

De werkwijze die ik straks voor mij zie zal zijn:
Vergisten in een brouw emmer en wanneer gereed overhevelen naar een 19L keg. Deze 19L keg zal dienen als hoofd opslag. Om de 5L keg te vullen pers ik (met CO2) vanuit de 19L keg het bier in de 5L keg (via de CO2 ingang met het ventiel open). Om oxidatie tegen te gaan zal ik beide kegs voor het vullen met bier eerst afvullen met CO2. Nadat de 5L keg is afgevuld zal ik deze carboniseren (waarschijnlijk op kamertemperatuur) en in mijn koelkast plaatsen. Het idee is dat ik vanuit mijn koelkast een biertje kan tappen. De keg zal dus met CO2 cillinder volledig aangesloten in de koelkast liggen/staan.

Voordelen die ik zie om deze manier van werken te gaan proberen zijn:
- Veel minder risico op oxidatie (en licht) invloeden ten opzichte van een flesje.
- Veel minder schoonmaakwerk ten opzichte van flessen
- Het systeem is makkelijk mee te nemen naar andere locaties. Hierdoor ben ik geen flessen kwijt als ik bij vrienden langs ga om daar een biertje te doen. De 5L keg gaat mee en kan daar direct ingezet worden. Gaat uiteraard ook mee terug  8).
- Minder ruimte voor opslag van bier.

Uiteraard is een nadeel van deze manier van werken de hoge aanschafprijs en hogere kosten vanwege de CO2 (de reden van de aanschaf van een sodastream connector). Echter verwacht ik dat het systeem lang mee kan gaan en dus ook lang plezier ervan zal hebben. Om het het geheel goedkoper te maken zet ik mijn grote  10L CO2 cilinder (met regelaar) in om het carboniseren en over hevelen persen uit te voeren. Deze heb ik al in mijn bezit dus voor mij zitten hier geen extra kosten aan.

Mocht deze werkwijze mij bevallen dan zal ik overwegen om meerdere 19L en 5L kegs  met toebehoren aan te schaffen om het werken met flessen in zijn geheel te stoppen.

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik ze graag en neem ik ze mee in  mijn toekomstige rapport over deze manier van werken.
10 kg CO2 kost 22,50
1 kilo CO2 geeft 108 liter gas. Met een kilo kun je dus 5,8 keer je keg vullen. Dat is 38 cent om een keg 1 maal te vullen. Doe dit maal 3 (spoelen keg, vullen keg, consumeren) dan kost jouw methode ca 1,20 euro per keg van 19L
Dezelfde hoeveelheid bottelen kost je 95 cent aan dopjes!
Een uur flesjes spoelen en afvullen daarentegen kost veel meer!
Tip: Als je zeker wilt zijn dat alle zuurstof verdrongen is? Vul je keg volledig met water en druk deze leeg met CO2. Daarna vul je deze met bier waarbij je overtollig CO2 laat ontsnappen! Het vullen met bier doe je door 0,1 bar CO2 druk op je Gistvat te zetten! Zo komt er geen zuurstof bij je bier en is oxidatie uitgesloten.

bultje76

Volgens mij is 1 kilo CO2 bijna 560 liter bij 27 graden?

Scorpionrose

Citaat van: bultje76 op 19-03-2019  21:33 uVolgens mij is 1 kilo CO2 bijna 560 liter bij 27 graden?

Klopt ongeveer.

1 mol gas is 24,5 liter bij atmosferische druk en 25 graden celcius.
1 mol CO2 = 12 + 32 = 44 gram.
44 gram CO2 is dus 24,5 liter.
1 gram is dus 24,5 / 44 liter
1 kg is dus 24500/44 liter = 557 liter.

haicoterbeek

Bultje en scorpion, jullie hebben helemaal gelijk. Wat een ketser. Denk dat ik een kleine tia had.

Rejoen

Citaat van: haicoterbeek op 19-03-2019  20:17 u10 kg CO2 kost 22,50
1 kilo CO2 geeft 108 liter gas. Met een kilo kun je dus 5,8 keer je keg vullen. Dat is 38 cent om een keg 1 maal te vullen. Doe dit maal 3 (spoelen keg, vullen keg, consumeren) dan kost jouw methode ca 1,20 euro per keg van 19 L
Dezelfde hoeveelheid bottelen kost je 95 cent aan dopjes!
Een uur flesjes spoelen en afvullen daarentegen kost veel meer!
Tip: Als je zeker wilt zijn dat alle zuurstof verdrongen is? Vul je keg volledig met water en druk deze leeg met CO2. Daarna vul je deze met bier waarbij je overtollig CO2 laat ontsnappen! Het vullen met bier doe je door 0,1 bar CO2 druk op je Gistvat te zetten! Zo komt er geen zuurstof bij je bier en is oxidatie uitgesloten.

Bedankt voor deze info/berekening, ik ben nog aan het kijken of ik evt wat stappen eruit kan laten (bv de 19L keg niet vullen met CO2 maar nadat het bier erin zit alleen de kopruimte 3 maal afblazen en vullen). Zoals jij het beschrijft is het wel het beste om oxidatie uit te sluiten. Echter 1,20 tov 0,95 vind ik verwaarloosbaar (en daar zitten de kosten van de suiker niet bij  ;) )
Helaas kan ik mijn gist vat niet met een lage druk leeg "duwen" aangezien het om gist emmers zonder kranen ed gaat. Misschien dat ik in de toekomst ooi een cct aanschaf met dergelijke opties.
Nog een vraag over de kosten van de CO2, mijn fles van 10L koste 35,- euro. Heb je een tip om hem goedkoper te vinden?

@scorpionrose: Fijn dat er mensen zijn die rekenen met volumes goed beheersen. Dit is niet mijn sterkste punt 8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.