Chinese 5 liter vaatjes / Easydraft vaatjes

Gestart door Jacques, 01-11-2015 20:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Knobby

Citaat van: Rejoen op 21-03-2019  20:27 uBedankt voor deze info/berekening, ik ben nog aan het kijken of ik evt wat stappen eruit kan laten (bv de 19L keg niet vullen met CO2 maar nadat het bier erin zit alleen de kopruimte 3 maal afblazen en vullen). Zoals jij het beschrijft is het wel het beste om oxidatie uit te sluiten. Echter 1,20 tov 0,95 vind ik verwaarloosbaar (en daar zitten de kosten van de suiker niet bij  ;) )
Helaas kan ik mijn gist vat niet met een lage druk leeg "duwen" aangezien het om gist emmers zonder kranen ed gaat. Misschien dat ik in de toekomst ooi een cct aanschaf met dergelijke opties.
Nog een vraag over de kosten van de CO2, mijn fles van 10L koste 35,- euro. Heb je een tip om hem goedkoper te vinden?

@scorpionrose: Fijn dat er mensen zijn die rekenen met volumes goed beheersen. Dit is niet mijn sterkste punt 8)
35 euro is redelijk gangbaar. Ik haal mijn CO2 bij de Hanos en daar is 10 kg 34,95 geloof ik. Zelf haal ik 2kg voor 24,95. Minder voordelig maar ik kan die grote cilinder niet kwijt in mijn keezer (dat zou me plek voor een fust kosten) en wil hem er ook niet naast zetten want de keezer staat in de huiskamer.

Appiehappie

De chinese rvs tapkoppeling en de rvs vaatjes zijn gewoon bij Brouwmarkt te koop. De
drukregelaar is relatief goedkoop en zonder extra kosten te bestellen bij Aliexpress.

Ik heb zelf de tapkoppeling bij Aliexpress gekocht (3 stuks). Per stuk besteld (klein Pakketje
valt misschien minder op) en geen extra kosten betaald (geluk?). De vaatjes heb ik gekocht
bij Brouwmarkt.

Tapkoppeling
https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/mini-keg-tap-dispenser-ball-lock
Vaatjes
https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/keg-5l

Dit systeem werkt prima. Nu al 2 jaar in gebruik en bevalt prima ten opzichte van  de blikken
vaatjes die ik eerder gebruikten. De drukregelaars zou ik wel gebruiken. Als is het alleen al voor
de veiligheid. Het zorgt tevens voor een betere carbonisatie. Te veel druk geeft te veel schuim.
Ik gebruik nu 7 vijf liter vaatjes en 3 stuks 1,8 liter vaatjes. Het bier is goed te carboniseren
op lage temperatuur. Zo kan ik meerdere soorten bier op tap zetten bij een feestje. Ideaal.

Hermanl

Citaat van: hansuperman op 10-12-2018  12:25 uDank voor dit antwoord! Ik zal de vaatjes ook gebruiken met volgende koppeling:


Ging meer om de fusten die ik vul die ik niet direct ga gebruiken (voorraad). Geforceerd carboniseren zal ook zeker gebeuren, maar wilde gewoon weten of dit kon...
Kan je zo’n dispense ook gebruiken als alternatief voor een keg-dop met ventiel? Ik denk aan 2de gisting op keg waarbij ik per keg zo’ ding voorzie ... Tap en CO2 regeling er dan op klikken bij consumptie.  Ik zou hier aan denken eerder dan zo’n optionele keg-dop met ventiel, kwestie van niet teveel lucht aan het bier te laten bij het verwisselen van dop naar dispener en tap/CO2-regelaar. Of overschat ik het risico !

Appiehappie

Citaat van: Hermanl op 21-03-2019  22:33 uKan je zo'n dispense ook gebruiken als alternatief voor een keg-dop met ventiel? Ik denk aan 2de gisting op keg waarbij ik per keg zo' ding voorzie ... Tap en CO2 regeling er dan op klikken bij consumptie.  Ik zou hier aan denken eerder dan zo'n optionele keg-dop met ventiel, kwestie van niet teveel lucht aan het bier te laten bij het verwisselen van dop naar dispener en tap/CO2-regelaar. Of overschat ik het risico !
Als je maar een paar vaatjes gebruikt dan kan je de tapkoppeling gebruiken want op de tapkoppeling zit ook een drukbeveiliging. Echter deze tapkoppeling is veel duurder en als je zoals ik 9 vaatjes in de opslag hebt staan dan zijn de drukregelaars een stuk betaalbaarder. Als ik de drukregelaar verwijder en voorzie van een tapkoppeling dan koel ik het vaatje af tot circa 1 graad en laat via de drukregelaar de overtollige CO2 ontsnappen. Daarna kan ik de drukregelaar los schroeven en snel de tapkoppeling er op draaien. Daarna zet ik weer druk op het vaatje en laat de eventuele zuurstof ontsnappen. Daarna voer ik de druk naar ca. 1,5 bar en schud ik het vaatje bij circa 5 graden iedere dag even flink. Op een gegeven moment hoor je geen CO2 meer in het vaatje stromen en is het vaatje verzadigd. Dit doe ik een dag of 4-5. Op de tapdag laat ik de druk dalen tot circa 0,8 bar en schud ik het bier niet meer. Daarna is het tappen en genieten van je eigen tapbier.

Rejoen

Citaat van: Appiehappie op 21-03-2019  22:14 uDe chinese rvs tapkoppeling en de rvs vaatjes zijn gewoon bij Brouwmarkt te koop. De
drukregelaar is relatief goedkoop en zonder extra kosten te bestellen bij Aliexpress.

Klopt! Ik heb  mijn vaatje ook via Brouwmarkt besteld want dit vond ik beter dan via Alie express (qua evt extra kosten en levering) en ik zou op ongeveer hetzelfde bedrag uitkomen als ik via alie besteld had dus dan hoeft dit niet per se van mij. De druk regelaar is inderdaad ook niet heel duur daar echter een compleet systeem is goedkoper via alie (ik heb een tapkraan met regelaar besteld).
Tevens was mijn ervaring laatst in de winkel zelf dat men nog niet zo goed wist wat je er allemaal mee kan. Bv de 16 g CO2 patronen die ze daar hadden passen niet op de door hun geleverde CO2 regelaar (geen schroefdraad).

Citaat van: Appiehappie op 21-03-2019  22:14 uDit systeem werkt prima. Nu al 2 jaar in gebruik en bevalt prima ten opzichte van  de blikken
vaatjes die ik eerder gebruikten. De drukregelaars zou ik wel gebruiken. Als is het alleen al voor
de veiligheid. Het zorgt tevens voor een betere carbonisatie. Te veel druk geeft te veel schuim.
Ik gebruik nu 6 vijf liter vaatjes en 3 stuks 1,8 liter vaatjes. Het bier is goed te carboniseren
op lage temperatuur. Zo kan ik meerdere soorten bier op tap zetten bij een feestje. Ideaal.

Goed om te horen dat je er tevreden over bent. Is het voor jou een bewuste keuze om niet groter op te slaan in bv een 19 L keg maar meerdere kleine vaatjes te gebruiken?

Appiehappie

Citaat van: Rejoen op 22-03-2019  09:54 uGoed om te horen dat je er tevreden over bent. Is het voor jou een bewuste keuze om niet groter op te slaan in bv een 19 L keg maar meerdere kleine vaatjes te gebruiken?
Het is inderdaad een bewuste keuze. Ik geef zomers 2 keer een bierproeverij met liefhebbers van mijn bieren. Zij nemen wat te eten mee en ik zorg voor het bier. Als ik 2 vaatjes van 5 liter en 1 vaatje van 1,8 liter gebruik kan ik 3 soorten bier van de tap aanbieden in de loop van de avond. Meestal word er circa 12-13 liter bier gedronken. daarnaast altijd nog wat flesjes in de koelkast. Ik sluit ik ook altijd een vaatje van 5 liter aan op mijn verjaardag of die van mijn vriendin. De bierliefhebbers die mijn bierproeverijen bezoeken zijn dan deels ook weer aanwezig. Echter op een verjaardag wordt vaak minder gedronken. Een vaatje van vijf liter en een paar losse flesjes is vaak voldoende. Ik brouw namelijk per jaar circa 100 liter en vul ca. 40 liter af op vaatjes (7 x 5 liter en 3 x 1,8 liter) en de rest op fles. :biersmile:

Rejoen

@Apppiehappie: Logisch dat je het zo doet, ik ben ook van plan de vaatjes voor grotere bezoeken in te zetten maar ook voor persoonlijk gebruik. Ik moet nog even kijken wat een goede maat is zodat ik niet te vaak bezig ben met het overpompen naar de kleinere kegs maar ook het bier vers en goed houd.

Martijn0172

Wellicht is deze vraag al beantwoord in dit topic. Maar heeft gebruikt iemand deze vaatjes ook door er in te tappen, bijvoorbeeld met slangetje bevestigd aan de kraan tot de bodem om zo het vaatje te vullen, op druk te zetten, eventueel de zuurstof er uit flushen en om mee te nemen? Bij de Ukeg werkt dit goed en zeggen ze dat het bier 2 weken goed blijft. Ik wil graag een 2L en 5L en vind de Ukeg aan de daarvoor toch echt te prijzig.

Albertus

Citaat van: Martijn0172 op 26-03-2019  09:10 uWellicht is deze vraag al beantwoord in dit topic. Maar heeft gebruikt iemand deze vaatjes ook door er in te tappen, bijvoorbeeld met slangetje bevestigd aan de kraan tot de bodem om zo het vaatje te vullen, op druk te zetten, eventueel de zuurstof er uit flushen en om mee te nemen? Bij de Ukeg werkt dit goed en zeggen ze dat het bier 2 weken goed blijft. Ik wil graag een 2L en 5L en vind de Ukeg aan de daarvoor toch echt te prijzig.

Ik gebruik zo'n vaatje om uit te tappen (uiteraard met slangetje). Er kan een tapkraan op die ook op een sodakeg past (met ball-lock koppeling) maar soms gebruik ik zo'n vaatje in mijn tapinstallatie. Wanneer ik na het vullen van mijn 9,5 liter sodakeg(s) een aantal liters over heb gaat dat in een 5 liter vaatje, zo hoef ik zo weinig mogelijk flesjes te bottelen.
Bier blijft maanden goed mits er CO2 druk op blijf staan.

Overigens ben ik over de afwerking niet erg te spreken, de schroefdraad in het vaatje was een paar mm te kort! De schroefdraad van de tapkop heb ik moeten afzagen om e.e.a. drukdicht te krijgen.

Bert

Martijn0172

Wellicht dat ik niet duidelijk ben. Ik heb een kegerator, dus mijn bedoeling is vanaf deze tap in deze vaatjes te tappen

Albertus

Citaat van: Martijn0172 op 26-03-2019  18:23 uWellicht dat ik niet duidelijk ben. Ik heb een kegerator, dus mijn bedoeling is vanaf deze tap in deze vaatjes te tappen

Aha, als ik het goed begrepen heb dus het 5 liter vaatje vullen vanuit een keg?
Dat heb ik ook gedaan. Niet via de tapkraan maar met een slang met aan beide einden een ball-lock aansluiting. Het 5 liter vaatje eerst met CO2 spoelen en onder druk zetten en keg-uit aansluiten op vaatje-uit (dus beide aansluitingen met de tapstang (resp. slang)), daarna langzaam druk aflaten van het 5 liter vaatje. Het vaatje vult zich dan langzaam met bier onder druk.
Het principe is hetzelfde als een tegendrukvuller voor flesjes.

Bert

Martijn0172

Niet vanaf een Keg maar direct vanaf de tap. De manier die je uitlegt is natuurlijk de beste manier, maar vraagt meer werk. Onhandig in adhoc situaties.

Zelfde manier als in het volgende filmpje;


Rejoen

Citaat van: Martijn0172 op 26-03-2019  09:10 uWellicht is deze vraag al beantwoord in dit topic. Maar heeft gebruikt iemand deze vaatjes ook door er in te tappen, bijvoorbeeld met slangetje bevestigd aan de kraan tot de bodem om zo het vaatje te vullen, op druk te zetten, eventueel de zuurstof er uit flushen en om mee te nemen? Bij de Ukeg werkt dit goed en zeggen ze dat het bier 2 weken goed blijft. Ik wil graag een 2L en 5L en vind de Ukeg aan de daarvoor toch echt te prijzig.

Hoi Martijn is je vraag of de Chinese vaatjes ook geschikt zijn om snel te vullen (van bier met CO2) en mee te nemen/direct te gebruiken (zo snap ik het na het zien van het filmpje)? Volgens mij moet wat er te zien is in het filmpje ook prima kunnen met de Chinese kegs. De ukeg is anders vorm gegeven maar heeft kennelijk de functie om het bier eruit te persen middels CO2.
Voordeel voor zover ik het zie is dat de Chinese kegs uitgerust kunnen worden met ball lock en er hierdoor juist meer opties komen om de vaatjes te vullen, op druk te zetten, ontluchten ed. Zoals ik zag met de Ukeg kan dit niet. Tevens weet ik niet goed of alle onderdelen van de ukeg eruit gehaald kunnen worden zoals de stijgbuis van de tap. Dit zou een nadeel kunnen zijn met schoonmaken natuurlijk. De Ukeg ziet er misschien wel wat chiquer uit.

Knobby

Met de juiste tapkraan en koppeling is het super eenvoudig om het minivaatje te vullen, gewoon met de sodakeg koppelingen. De keezer hoeft niet eens open:




Zoek op ali naar intertap (zo heet de tapkraan) en koop er een sodakeg koppeling bij. Je kan er ook een slang pilaar opschroeven en met een slangetje een gewone growler mee vullen.


knifeman

Ik vul de 'Chinese vaatjes' gewoon met slang rechtstreeks van lagervat, purge de O2 eruit met CO2. Sommige staan 2 maand te rijpen perfect te drinken!


birdieb

Citaat van: haicoterbeek op 19-03-2019  20:17 uTip: Als je zeker wilt zijn dat alle zuurstof verdrongen is? Vul je keg volledig met water en druk deze leeg met CO2. Daarna vul je deze met bier waarbij je overtollig CO2 laat ontsnappen! Het vullen met bier doe je door 0,1 bar CO2 druk op je Gistvat te zetten! Zo komt er geen zuurstof bij je bier en is oxidatie uitgesloten.
Nog wel even een vraag hierover. Als ik mijn keg op deze manier vul bier, hoe kan ik dan zien wanneer die vol is met bier? Tot het de CO2/ventiel uitkomt? Of zet je hem op een weegschaal? Ik heb hem liever net onder de rand vol, zodat CO2 ingang vrij is.

Jacques

Citaat van: birdieb op 31-03-2019  15:34 uNog wel even een vraag hierover. Als ik mijn keg op deze manier vul bier, hoe kan ik dan zien wanneer die vol is met bier? Tot het de CO2/ventiel uitkomt? Of zet je hem op een weegschaal? Ik heb hem liever net onder de rand vol, zodat CO2 ingang vrij is.

Een goede weegschaal is handig...
https://www.expondo.nl/steinberg-basic-digitale-pakketweegschaal-40-kg-1-g-basic-extern-display-10030135

Deze kost € 47 en is voor heel wat doeleinden te gebruiken.


Rejoen

Een weegschaal lijkt mij ook de beste oplossing. Men gebruikt ook wel  slangen en/of een terugslag ventiel die dichtslaat zodra er een vloeistof bij komt (of het komt uit je ontluchter). Deze oplossingen zijn echter minder schoon/maken meer rommel. Het is ook beter als je CO2 ventiel en ontluchter schoon blijven. De weegschaal in de link van Jacques lijkt mij ook wel interessant.

Nog even een update over mijn bestelling waar anderen misschien ook nog wel wat aan hebben:
De koppeling met ball lock aansluitingen is binnen samen met de CO2 reduceer en tapkraan dus ik heb ondertussen het bier op druk gezet. De spullen kwamen netjes op tijd binnen en de afwerking/kwaliteit lijkt mij prima. Het in elkaar zetten viel mij niet tegen. Een paar aandachtspunten die ik tegenkwam:
- De adapter voor een sodastreamfles naar de CO2 reduceer kwam met een pakking die te dik was. Hierdoor kon ik mijn fles niet voldoende aandraaien zodat de verbinding goed tot stand kwam (lees: Het gas kon niet stromen omdat de pin in de adapter niet voldoende diep kwam om in de ssfles de openings ventiel in te duwen). Na het aanbrengen van een dunnere afsluitring kon de fles goed aangedraaid worden.
- Bij de CO2  ball lock koppeling lekte er een klein beetje gas weg merkte ik. Ik had nog een andere ball  lock koppeling liggen die dit probleem niet had. Wellicht dat het gewicht van de ssfles teveel aan de koppeling trekt. Mijn oplossing hiervoor zal zijn dat ik er een slang tussen zet zodat de ssfles gewoon kan staan zonder direct aan het fust te hangen.
- De setup die ik graag wil (tappen uit mijn koelkast) is wel mogelijk maar om alles in je koelkast te krijgen heb ik een plank uit mijn koelkast op moeten offeren (gelukkig heb ik een zeer tolerante partner  :) ). Het complete systeem (CO2 fles, keg, tapkraan en CO2 reduceer) kan niet liggend geplaatst worden en moet dus rechtop staan. Aangezien wij een grote koelkast hebben (Amerikaanse koelkast) is dit dus iets om rekening mee te houden mocht je dit ook in je gedachten hebben.
- Laatste maar niet onbelangrijk aandachtspunt: Het slangetje wat bij de koppeling met ball lock aansluitingen meekomt (de diptube zeg maar) moet je je NIET gebruiken!!! Ik had na aankomst uiteraard alle spullen aandachtig schoongespoeld en ontsmet. Hier na alles rustig opgebouwd en even kleine test gedaan met tappen. Dit smaakte erg chemisch en bleek dus aan het slangetje te liggen (ook na een nacht weken in water). Hopelijk is de rest van mijn bier wat nog het keg zit niet aangetast. Ik heb een nieuwe slang bij Brouwmarkt besteld en ga eerdaags verder met testen. Ik kom er nog op terug hoe de ervaringen dan verder zijn.

Martijn0172

Citaat van: Knobby op 27-03-2019  19:16 uMet de juiste tapkraan en koppeling is het super eenvoudig om het minivaatje te vullen, gewoon met de sodakeg koppelingen. De keezer hoeft niet eens open:




Zoek op ali naar intertap (zo heet de tapkraan) en koop er een sodakeg koppeling bij. Je kan er ook een slang pilaar opschroeven en met een slangetje een gewone growler mee vullen.

Mooi systeem is dat zeg,l ik was wel eerder dit soort intertap kraantjes tegen gekomen maar toen zonder compensator. Deze kraantjes zijn leuk voor mijn verlanglijstje

birdieb

Citaat van: Jacques op 31-03-2019  15:49 uEen goede weegschaal is handig...
https://www.expondo.nl/steinberg-basic-digitale-pakketweegschaal-40-kg-1-g-basic-extern-display-10030135

Deze kost € 47 en is voor heel wat doeleinden te gebruiken.


Dank, ik ga de eerst volgende keer afvullen met een weegschaal. 9 kg afvullen, dan zit ik aan de veilige kant van 9 liter denk ik.

Rejoen

Zoals beloofd zou ik nog laten weten wat mijn ervaringen verder zijn met  5 L vaten systeem. Nu ik een paar maanden verder ben heb ik wat meer kunnen testen. Mijn ervaringen zijn in het algemeen erg positief en ik ben er van overtuigd dat dit voor mij een prettig systeem is om in zijn geheel het bottelen in flessen  te gaan vervangen.

Ik heb nu gewerkt met een vergistend bier op het vat en de smaak van het bier is erg goed gebleven ondanks dat ik het nu al meer dan een 1.5 maand op het vat heb staan. Wel ben ik wat smaak van vanille kwijt geraakt (had een recept van Hoppie gebruikt). Het tappen gaat goed en er blijft elke keer een mooi biertje uit de tap komen. Voor zover de ervaring van het tappen uit mijn koelkast.

Ik heb het vaatje opnieuw gevuld vanuit een 20 L fust en meegenomen naar vrienden. Voordat ik hem mee nam eerst gekoeld in de koelkast en toen in een rugzak samen met de CO2 fles van sodastream en 6 vriesblokken. In de tuin hebben we deze leeg gedronken met koud bier tot het laatste glas (warm weer en 6 uur nadat deze uit de koelkast gehaald was). Het werkte dus goed en dit was voor mij een belangrijke mogelijkheid van dit systeem. Erg positief dus!

Enkele aandachtspunten die ik tegen gekomen ben:
- De tapkraan drupt wat meer na dan verwacht na het tappen, oplossing hiervoor is om een lekbakje te plaatsen en tevens een afdichtdopje te plaatsen.
- na 2 weken niet getapt te hebben zat de kraan dicht geplakt (ondanks dat ik hem na gebruik schoon spoel; ik spuit water in de tap tuit zelf). Dus af en toe je tapkraan schoonmaken tussendoor of regelmatig tappen is dus vereist.
- Het overbrengen van het bier van het grote fust naar het kleine fust ging gepaard met wat meer schuim dan verwacht. Hier heb ik wat meer ervaring in nodig om handigheid hierin te krijgen. Bij gebrek aan een weegschaal (om te wegen of het 5 L vat vol zit) pak ik een emmer om de rommel beperkt te houden.

Hopelijk heeft iemand wat aan mijn ervaringen om terug te lezen.

Knobby

Citaat van: Rejoen op 20-05-2019  15:08 uZoals beloofd zou ik nog laten weten wat mijn ervaringen verder zijn met  5 L vaten systeem. Nu ik een paar maanden verder ben heb ik wat meer kunnen testen. Mijn ervaringen zijn in het algemeen erg positief en ik ben er van overtuigd dat dit voor mij een prettig systeem is om in zijn geheel het bottelen in flessen  te gaan vervangen.

Ik heb nu gewerkt met een vergistend bier op het vat en de smaak van het bier is erg goed gebleven ondanks dat ik het nu al meer dan een 1.5 maand op het vat heb staan. Wel ben ik wat smaak van vanille kwijt geraakt (had een recept van Hoppie gebruikt). Het tappen gaat goed en er blijft elke keer een mooi biertje uit de tap komen. Voor zover de ervaring van het tappen uit mijn koelkast.

Ik heb het vaatje opnieuw gevuld vanuit een 20 L fust en meegenomen naar vrienden. Voordat ik hem mee nam eerst gekoeld in de koelkast en toen in een rugzak samen met de CO2 fles van sodastream en 6 vriesblokken. In de tuin hebben we deze leeg gedronken met koud bier tot het laatste glas (warm weer en 6 uur nadat deze uit de koelkast gehaald was). Het werkte dus goed en dit was voor mij een belangrijke mogelijkheid van dit systeem. Erg positief dus!

Enkele aandachtspunten die ik tegen gekomen ben:
- De tapkraan drupt wat meer na dan verwacht na het tappen, oplossing hiervoor is om een lekbakje te plaatsen en tevens een afdichtdopje te plaatsen.
- na 2 weken niet getapt te hebben zat de kraan dicht geplakt (ondanks dat ik hem na gebruik schoon spoel; ik spuit water in de tap tuit zelf). Dus af en toe je tapkraan schoonmaken tussendoor of regelmatig tappen is dus vereist.
- Het overbrengen van het bier van het grote fust naar het kleine fust ging gepaard met wat meer schuim dan verwacht. Hier heb ik wat meer ervaring in nodig om handigheid hierin te krijgen. Bij gebrek aan een weegschaal (om te wegen of het 5 L vat vol zit) pak ik een emmer om de rommel beperkt te houden.

Hopelijk heeft iemand wat aan mijn ervaringen om terug te lezen.
Bewerk bericht
Als je je vaatje alvast op druk zet voordat je hem vanuit het fust gaat vullen zou dat de schuimboel moeten beperken. Je kan dan tijdens het vullen af en toe wat druk aflaten via het ventiel. Het lege vaatje eerst goed koud maken in de koelkast wel ook helpen.
De twee voornaamste redenen dat je schuim krijgt is omdat het bier opwarmt of om dat er een drukverschil is.

Appiehappie

Citaat van: Rejoen op 20-05-2019  15:08 uEnkele aandachtspunten die ik tegen gekomen ben:
- De tapkraan drupt wat meer na dan verwacht na het tappen, oplossing hiervoor is om een lekbakje te plaatsen en tevens een afdichtdopje te plaatsen.
- na 2 weken niet getapt te hebben zat de kraan dicht geplakt (ondanks dat ik hem na gebruik schoon spoel; ik spuit water in de tap tuit zelf). Dus af en toe je tapkraan schoonmaken tussendoor of regelmatig tappen is dus vereist.
- Het overbrengen van het bier van het grote fust naar het kleine fust ging gepaard met wat meer schuim dan verwacht. Hier heb ik wat meer ervaring in nodig om handigheid hierin te krijgen. Bij gebrek aan een weegschaal (om te wegen of het 5 L vat vol zit) pak ik een emmer om de rommel beperkt te houden.

Hopelijk heeft iemand wat aan mijn ervaringen om terug te lezen.

Voor weinig is er een oplossing voor het druppelen en schoonmaken te vinden op Aliexpress.



Hieronder de link.

https://nl.aliexpress.com/item/Tapbier-Kraan-Kraan-Schoon-Borstel-Sanitaire-Gelagkamer-Cap-Kraan-Uitloop-Zwart-PVC-Schenker-Cover-Tuiten/32955908969.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6aca4c4dL1WfIg

De tap uit elkaar halen en schoonmaken en daarna de rubber ringen invetten met foodgrade siliconenvet is nog beter. Na schoonmaken laten drogen en weer in elkaar
zetten voor de volgende keer. Ook de koppelingen uit elkaar halen, rubber ringen invetten en laten drogen.




Trapkast

Citaat van: Appiehappie op 20-05-2019  21:48 uDe tap uit elkaar maken en schoonmaken en daarna de rubber ringen invetten met foodgrade siliconenvet is nog beter. Na schoonmaken laten drogen en weer in elkaar
zetten voor de volgende keer. Ook de koppelingen uit elkaar halen, rubber ringen invetten en laten drogen.


Zorg wel dat je hiervoor gemaakt (tap)vet gebruikt, zodat je je schuimstabiliteit niet beinvloedt  :brouwen: ^-^

Rejoen

Bedankt voor de reacties en tips, ik heb inderdaad al van die taptuiten besteld om het druppen en ook aankoeken tegen te gaan. Dit werkt wel goed op zich. Goede tip van het speciale tapvet, ik wil natuurlijk wel een mooie kraag.
Vwb het vullen zal ik inderdaad proberen eens te werken met een gekoeld fust. en de druk zo min mogelijk laten zijn. Ik ben benieuwd!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.