Chinese 5 liter vaatjes / Easydraft vaatjes

Gestart door Jacques, 01-11-2015 20:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Easywoods

Citaat van: errr op 01-08-2017  08:24 uIk was niets kwijt aan belasting en/of invoerrechten. Ik heb alle onderdelen wel los besteld en het duurste onderdeel was zo'n 38 dollar. Allicht dat het daardoor zonder verdere toeslagen afgeleverd is?

Onder de 22 euro is nu nog vrij, dus je hebt geluk gehad  ;)

Er zijn plannen om die vrijstelling van 22 euro te wijzigen; https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/shoppen-bij-amazon-of-aliexpress-kan-flink-duurder-worden

pholte20

Hoe lang blijft bier in zo'n 5 liter vaatje houdbaar als het aangebroken is? Ik drink namelijk niet altijd in 1 avond 5 liter bier op en al helemaal niet als het een wat zwaarder bier is;-)

ceasar

Er zit CO2 in, geen zuurstof, dus vrij lang.

errr

Citaat van: Easywoods op 01-08-2017  10:19 u...

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, ik twijfel nog steeds  :nut:

Ik heb het 2 liter vaatje inmiddels getest met water en daarna ook met goedkoop supermarkt bier. Na het vullen (veel schuim) bleef er weinig over van het koolzuur in dit bier. Na een dag in de koelkast onder druk zat er al iets meer prik aan. Daarna was het patroon helaas leeg dus kon het niet verder testen. Met het schoonmaken erbij heb ik op één patroon ongeveer drie vaatjes van 2 liter leeg kunnen 'tappen'. Mogelijk dat het zonder mijn enthousiasme nog een keertje extra mee had gekund ;). Wat mij betreft was de test in ieder geval geslaagd.

Ik ga aankomend weekend 2 liter eigen gebrouwen bier erin nagisten. Dit ga ik wel doen met de ball lock erop, ik wil geen herhaling van het supermarkt bier! Weet alleen nog niet zo goed hoeveel suiker ik voor de nagisting zal toevoegen. Bij de 5 liter partyvaatjes was 3 gram/liter niet voldoende voor degelijk koolzuur. Voor flesjes gebruik ik meestal 6/7 gram de liter. Ik zie eigenlijk geen reden waarom ik dat ook niet bij het 2 liter vaatje zou kunnen toepassen?

Easywoods

Citaat van: errr op 07-08-2017  20:15 uIk heb het 2 liter vaatje inmiddels getest met water en daarna ook met goedkoop supermarkt bier. Na het vullen (veel schuim) bleef er weinig over van het koolzuur in dit bier. Na een dag in de koelkast onder druk zat er al iets meer prik aan. Daarna was het patroon helaas leeg dus kon het niet verder testen. Met het schoonmaken erbij heb ik op één patroon ongeveer drie vaatjes van 2 liter leeg kunnen 'tappen'. Mogelijk dat het zonder mijn enthousiasme nog een keertje extra mee had gekund ;). Wat mij betreft was de test in ieder geval geslaagd.

Ik ga aankomend weekend 2 liter eigen gebrouwen bier erin nagisten. Dit ga ik wel doen met de ball lock erop, ik wil geen herhaling van het supermarkt bier! Weet alleen nog niet zo goed hoeveel suiker ik voor de nagisting zal toevoegen. Bij de 5 liter partyvaatjes was 3 gram/liter niet voldoende voor degelijk koolzuur. Voor flesjes gebruik ik meestal 6/7 gram de liter. Ik zie eigenlijk geen reden waarom ik dat ook niet bij het 2 liter vaatje zou kunnen toepassen...?

Bedankt voor het testen tot zover  :groots:
Ik denk ook dat er wel iets meer suiker in zal kunnen dan in die partyvaatjes, mocht er toch te weinig koolzuur in zitten kun je 'm onder druk een poosje in de koelkast laten staan totdat er voldoende koolzuur is opgelost in het bier.

Nogmaals dank voor het delen van je ervaring en ik zie nu al uit naar je verslag van het testen met je eigen brouwsel  :biersmile:

Biermagneet

Ik zou geen 6/7 gram gebruiken de fustjes kunnen maar beperkte druk aan meende ik. 3 g de liter lijkt mij in ieder geval voldoende.

Dugraph

Citaat van: Biermagneet op 08-08-2017  10:50 uIk zou geen 6/7 gram gebruiken de fustjes kunnen maar beperkte druk aan meende ik. 3 g de liter lijkt mij in ieder geval voldoende.

3 g/ltr is dus niet voldoende maar eerder een beperking van de partyvaatjes. De growlers kunnen voldoende druk aan (2 bar) aan dus ben ook erg benieuwd wat de uitkomst is als je een fatsoenlijke dosering bottelsuiker gebruikt!

errr

Citaat van: Dugraph op 08-08-2017  13:23 u3 g/ltr is dus niet voldoende maar eerder een beperking van de partyvaatjes. De growlers kunnen voldoende druk aan (2 bar) aan dus ben ook erg benieuwd wat de uitkomst is als je een fatsoenlijke dosering bottelsuiker gebruikt!

Ik neig ook naar deze beredenering: als glas het aankan waarom het RVS vaatje dan niet? (Het is echt steviger gemaakt dan zo'n partyvaatje).

Nelis858

Hoi allen.  Heeft er iemand ervaring met de tapsystemen die op aliexpress verkocht worden.  Het zijn 2, 3,5 en 10 liter rvs fusten.  Hierop wordt dan een verdeel manifold geschroefd en op druk gezet met een CO2 patroon.  Nu drink ik te weinig om een groter tapsysteem weg te zetten.  Dit leek mij een mooie oplossing.  Alleen vraag ik me af hoe lang blijft het goed na aanbreken. 

Easywoods

Citaat van: Nelis858 op 26-10-2017  07:27 uHoi allen.  Heeft er iemand ervaring met de tapsystemen die op aliexpress verkocht worden.  Het zijn 2, 3,5 en 10 liter rvs fusten.  Hierop word dan een verdeel manifold geschroefd en op druk gezet met een CO2 patroon.  Nu drink ik te weinig om een groter tapsysteem weg te zetten.  Dit leek mij een mooie oplossing.  Alleen vraag ik me af hoe lang blijft het goed na aanbreken.

Daar is al veel over geschreven hoor: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29951.0.html  ;)

Nelis858

He dank je.  Tja gezocht maar niet gevonden.  Ga ff lezen. 

stiaanke

Denk er aan dat je ook kosten hebt als je bij alie besteld.
Kijk eens bij Homebrewshop.be  ;)

Fruitbiertje

CiteerDenk er aan dat je ook kosten hebt als je bij alie besteld.
Kijk eens bij Homebrewshop.be

Jij bedoelt waarschijnlijk inklaringskosten, btw e.d.
Die zitten inderdaad al bij de prijs in bij bijvoorbeeld homebrewshop.
Neemt niet weg dat je heel vaak geen extra kosten hebt, en het daardoor vaak 20 tot misschien wel 70% goedkoper in China kan kopen.
Nadeel kan wel zijn dat je lang moet wachten op de bestelde spullen, wat bij de Nederlandse en Belgische winkel meestal niet het geval is.
Allemaal keuzes zoals het hele leven ;D :nut:

Nelis858

Ik heb net besteld.  4 fusten en een tap en manifold.  Die 3 weken wachten is niet erg.  Als ik hem morgen heb moet ik hem met water vullen,  das ook niets.  Verder valt het wel mee met kosten van inklaren.  Ik bestel regelmatig op Ali en heb pas 1 keer moeten betalen dat was 20 euro op een item van 200 euro

Jacques

Citaat van: Easywoods op 26-10-2017  07:31 uDaar is al veel over geschreven hoor: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29951.0.html  ;)

Topics samengevoegd.

Nelis858


Sh0rt

Ok, ik had de minidrukvaatjes gezien, maar na alles gelezen te hebben op het forum, was ik niet overtuigd.

Nu heb ik dit  zojuist besteld;

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1mSI0NpXXXXb3XpXXq6xXFXXXP/5L-Homebrew-Growler-Mini-Vaatje-Rvs-Vaatje-Stijl-Bier-Growler-mini-biervat.jpg_640x640.jpg
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Br2ycvMTUeJjSZFKq6ygopXaO/Rvs-Mini-Vaatje-Tap-Dispenser-met-verstelbare-bier-tap-en-Regulator-CO2-Charger-Kit-0-90.jpg_640x640.jpg

Nog een paar weken wachten, dus.
Maar vooraf al wat vragen.

Ik ga met suiker bottelen. 7 g/L moeten deze vaatjes wel aankunnen, toch?
Daarna kan ik toch gewoon de dop eraf draaien. De tap erop draaien. CO2 erin en ontluchten om de zuurstof eruit te krijgen?
Of krijg ik dan toch problemen met zuurstof en houdbaarheid, omdat hij open is geweest?

Moet ik wel vergisten op het vaatje of kan ik dit ook met een CO2-patroon doen?

Vorige week mijn derde brouwsel gebotteld, dus vergeef me eventuele 'domme' vragen.


Jacques

Citaat van: Sh0rt op 24-12-2017  11:25 uOk, ik had de minidrukvaatjes gezien, maar na alles gelezen te hebben op het forum, was ik niet overtuigd.

Nu heb ik dit  zojuist besteld;

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1mSI0NpXXXXb3XpXXq6xXFXXXP/5L-Homebrew-Growler-Mini-Vaatje-Rvs-Vaatje-Stijl-Bier-Growler-mini-biervat.jpg_640x640.jpg
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Br2ycvMTUeJjSZFKq6ygopXaO/Rvs-Mini-Vaatje-Tap-Dispenser-met-verstelbare-bier-tap-en-Regulator-CO2-Charger-Kit-0-90.jpg_640x640.jpg

Nog een paar weken wachten, dus.
Maar vooraf al wat vragen.

Ik ga met suiker bottelen. 7 g/L moeten deze vaatjes wel aankunnen, toch?
Daarna kan ik toch gewoon de dop eraf draaien. De tap erop draaien. CO2 erin en ontluchten om de zuurstof eruit te krijgen?
Of krijg ik dan toch problemen met zuurstof en houdbaarheid, omdat hij open is geweest?

Moet ik wel vergisten op het vaatje of kan ik dit ook met een CO2-patroon doen?

Vorige week mijn derde brouwsel gebotteld, dus vergeef me eventuele 'domme' vragen.

De vaatjes zullen 7 g/L wel aankunnen is mijn inschatting. Kan wel heel veel schuim geven. Een ander probleem is dat wel eens te vroeg gebotteld wordt. Elk SG-punt dat je bier nog daalt komt neer op zo'n 2,5 bottersuiker. Je zult er dus zeker van moeten zijn dat je bier echt is uitgegist. Als dat niet het geval heb je veel te veel koolzuurgas.

Je kunt in plaats van een hergisting op het vaatje ook koolzuur op het bier zetten. Dat kan later altijd alsnog. Mijn advies is slechts 2 g/L te geven en zo nodig koolzuur bij te geven.

Sh0rt

Citaat van: Jacques op 24-12-2017  12:15 uJe kunt in plaats van een hergisting op het vaatje ook koolzuur op het bier zetten. Dat kan later altijd alsnog. Mijn advies is slechts 2 g/L te geven en zo nodig koolzuur bij te geven.

Hoeveel en hoelang koolzuur op het vaatje is dan jouw advies?

Kan het openen van een vaatje kwaad? Als ik er daarna koolzuur op zet en ontlucht gaat de zuurstof er toch uit?

Bedankt. [emoji6]

Jacques

Citaat van: Sh0rt op 24-12-2017  12:24 uHoeveel en hoelang koolzuur op het vaatje is dan jouw advies?

Kan het openen van een vaatje kwaad? Als ik er daarna koolzuur op zet en ontlucht gaat de zuurstof er toch uit?

Bedankt. [emoji6]

Kan ik zo niet zeggen. Ligt er ook aan of er nog suikers vergisten. Het beste is te kijken of je het bier op een goede manier kunt tappen. Wanneer het bier te weinig koolzuur heeft kun je bijgeven.
Door het vaatje te koelen gaat de koolzuuropname snel. Dat is dus wel handig.
Overigens heeft tapbier minder koolzuur dan flessenbier.  Het is vergelijkbaar met 5 g/liter.

Niet alle zuurstof zal verdreven worden als je een vaatje opent. Het idee van deze vaatjes is dat je het bier snel consumeert als je hem aanslaat. Kan ook gezien de kleine omvang.


pgabrielnl

Citaat van: Sh0rt op 24-12-2017  12:24 uHoeveel en hoelang koolzuur op het vaatje is dan jouw advies?

Kan het openen van een vaatje kwaad? Als ik er daarna koolzuur op zet en ontlucht gaat de zuurstof er toch uit?

Bedankt. [emoji6]

Hoi Sh0rt, ongeveer dezelfde vraag;
Hoe is jouw ervaring inmiddels?

Ik lees al een tijdje mee maar heb inmiddels besloten dit eens te gaan proberen.
Mijn idee is om een 4tal van deze vaatjes te bestellen en dan eenmaal de kop met een tapje.
Hoe is jullie ervaring met nagisten en dan tussendoor wisselen naar een evt ander biertje?
Ik hoop dat iemand de dagelijkse ervaringen kan delen.

In de chat met Brouwmarkt is mij verteld dat deze week ook de chinese accescoires in de verkoop gaan in Almere.

Edit: en ik maar denken dat ik me in het verleden al eens had voorgesteld. Gaan we doen!

Appiehappie

Ik ben ondertussen al zo'n anderhalf jaar bezig met de Chinese rvs vaatjes. Ik heb er nu 4 van 5 liter en 3 van 1,8 liter.
De vaatjes van 5 liter zijn al gebruikt voor het hervullen vanuit de oude blikken vaatjes. Die partyvaatjes zijn waardeloos en ik ben ze nu aan het vervangen voor de Chinese rvs vaatjes. Brouwmarkt is de goedkoopste en enige aanbieder in Nederland. Importeren vanuit China is duurder. De transportkosten zijn hoog en je maakt kans dat je de btw en administratiekosten nog achteraf moet betalen.
Ik heb de kleinere vaatjes wel uit China gehaald. Als je ze per stuk koopt dan zitten ze nog onder de 22 euro grens (de vaatje van 1,8 liter kosten circa 18 euro). Soms zijn 2 vaatjes van 5 liter op 1 verjaardag te veel en gebruik ik de kleinere vaatjes. Ik heb zelf 2 ball lock koppelingen voor maximaal 10 liter te tappen bier. Dit bier koel ik 5 dagen van te voren af tot 5 graden en zet de vaatjes vervolgens onder 1,5 tot 2 bar koolzuurdruk. Daarna schud ik de vaatjes enkele minuten. Dit doe ik iedere dag even en na vier dagen is het bier verzadigd met koolzuur. Op de tapdag verlaag ik de druk naar 0,8 bar. Ik heb nu al diverse keren eigen bier getapt uit deze vaatjes en het bier is prima en goed voorzien van koolzuur. Wat een feest ten opzichte van de lekkende roestende partyvaatjes.

Vergisten op deze vaatjes heb ik nog niet gedaan maar ga ik vanaf mei wel doen. Ik heb hiervoor wel een drukbeveiliging gekocht.
Deze vaatjes kunnen ca. 4 bar aan. De drukbeveiliging gaat bij 2,5 bar CO2 vrij laten. Wel zo veilig. Ik denk dat 2-3 gram suiker per liter verstandig is zoals Jacques al eerder zei. Ook omdat een hogere druk je bier verandert in een schuimmassa. Als je het bier gaat tappen moet je toch eerst de drukbeveiliging verwijderen bij ca. 2 graden en omwisselen voor de ball lock koppeling. Daarna kan je het bier verder verzadigen met CO2 uit de fles of patroon. Als het bier onder druk word gezet moet je wel via de drukbeveiliging op de ball lock koppeling de nog aanwezige lucht verwijderen.

 

Het voordeel voor mij t.o.v. de 9,5 liter soda kegs is dat de volume van 5 liter makkelijker weg te tappen is en je kan 2 soorten bier tappen i.p.v. 1 soort bier. De Chinese vaatjes zijn wel wat duurder want je moet de ball lock koppelingen en de drukbeveiligingen extra erbij kopen. Vaatje 45 euro, koppeling circa 35 euro en drukbeveiliging is ca. 12 euro. Totaal 92 euro voor 5 liter. De soda kegs zijn circa 95-100 euro voor 9,5 liter.

pgabrielnl

Hi Appiehappie.
Bedankt voor je zeer uitgebreide toevoeging. Ik ben overtuigd en bespaar mezelf de elende van de partykegs en volg je in de gedachte vs. sodakegs.
Ook wat handzamer in de koelkast en met feestjes en minder flessen poetsen!
Ik zit met smart te wachten tot de accesoires erbij komen op de Brouwmarkt site.  Bedankt!


Easywoods

Citaat van: Appiehappie op 25-04-2018  20:20 uDe soda kegs zijn circa 95-100 euro voor 9,5 liter.

9,5 liter sodakegs zijn er, als je ze (eventueel samen met iemand anders) per 6 koopt, al voor €65,-... maar dan blijven ze inderdaad wel 9,5 ipv 5 liter  :-\ :biersmile:

Knobby

Hey Appie, heb je een link naar de Chinese verkoper waar jij die kleine vaatjes en de balllock fittingen (eerste foto) koopt? Dit lijkt me ideaal om mijn tapleidingen door te spoelen!

Bedankt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.