Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ideale verwarming gistkast  (gelezen 1127 keer)

Offline DenDurk

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ideale verwarming gistkast
« Gepost op: 29-01-2019 23:25 u »
Goedendag,

Voor het bouwen van mijn vergist(koel)kast ben ik opzoek naar een goede, leverbare, verwarmingsbron.

Nu ben ik de buisverwarming tegengekomen op de brauwmarkt site, helaas is deze al enige tijd niet leverbaar.

Nu zie ik ook brouwers hun gistkast verwarmen met verwarmingslint...
Is dit voldoende om een koelkast te verwarmen?
De koelkast staat in de winter op een erg koele plek in de schuur, vandaar dat er af en toe flink verwarmd moet kunnen worden.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden  en eventuele andere tips/opties.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
Re: Ideale verwarming gistkast.
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2019 23:33 u »
Even verder zoeken, ik heb er 2 voor de prijs van 1 bij Brouwmarkt gekocht in Engeland via Ebay, kan nu nog...

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #2 Gepost op: 30-01-2019 07:56 u »
De Mangrove 'heating plate' is een heel mooi alternatief. Die leg je op de bodem van je gistkast en de vaten / flessen leg je erop. Zou de nood aan extra ventilator wegnemen.

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #3 Gepost op: 30-01-2019 08:03 u »
Ik ben zeer tevreden met een schakelkastverwarming (Conrad).
Kost iets meer dan 3 gloeilampen, maar je vroeg om iets goeds.

Offline DenDurk

• *
« Reactie #4 Gepost op: 30-01-2019 08:18 u »
Bedankt voor jullie input! Ik ga mij er is in verdiepen.

Offline DenDurk

• *
« Reactie #5 Gepost op: 30-01-2019 09:33 u »

« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 23:33 »

Citaat
Even verder zoeken, ik heb er 2 voor de prijs van 1 bij Brouwmarkt gekocht in Engeland via Ebay, kan nu nog...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb je hier eventueel een link van?

Offline Wildor

• Vol lid
  • Thuisbrouwerij ‘t Ernhems Nat
« Reactie #6 Gepost op: 30-01-2019 09:42 u »
Ik gebruik al een tijdje een siliconen verwarmingskabel welke ik aan de zijkant van de koelkast heb bevestigd.
Deze kabels heb je in diverse wattages, en als je denkt meer vermogen nodig te hebben omdat je deze ook tijdens de winter goed wilt verwarmen neem je er eentje met een hoger wattage. De kabel sluit je bijvoorbeeld aan op een normale 220v stekker.

Je kun er ook een eenvoudige dimmer tussen plaatsen om het vermogen van de kabel te verminderen (als je een 40+ watt gebruikt) zo kun je het vermogen beperken voor bijv. de zomer waarbij minder warmte nodig is. Het voordeel vind ik dat het eigenlijk geen ruimte in je koelkast inneemt, en zo de volledige hoogte kunt benutten. Ook wordt de kabel nooit te heet om aan te raken, en is volledig siliconen omhuld, dus ook goed beschermd.
Tot nu toe bevalt het mij prima, ik gebruik in een tafelmodel koelkast een 30W kabel van 3 meter, deze heeft tot nu toe altijd voldoende vermogen gegeven, ook in koude dagen in mijn garage waar de temperatuur ook onder het vriespunt lag.

De kabel loopt om en om en er is zelfs nog ruimte om de oorspronkelijke schappen terug te plaatsen als je een feestje hebt :)

William

Offline Rickske

• Vol lid
  • Land: aq
« Reactie #7 Gepost op: 30-01-2019 10:21 u »
Ik heb een kunstkip die ik meestal niet in gebruik heb voor kuikens ( https://www.florijn-broedmachines.nl/product/warmteplaat-30/ ). Die ligt in de koelkast als verwarming. Hij verwarmd langzaam met een max temperatuur van iets minder dan 40 graden. Ook met maar 30 watt is het geen probleem. Ik zet wel een bovengister op de vergistingstemperatuur al in de kast. Eind van de vergisting schroef ik het langzaam op. Gaat prima.

Buiten de koelkast heb ik nog zo'n verwarmingslint ( https://nl.aliexpress.com/item/Waterproof-Flexible-Silicone-Rubber-Heater-Heating-Belt-24V-220V-15x1000mm-75W-Unfreezer-for-Pipeline-Electrical-Wires/32828999725.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.45614c4d8R4V6Q ) in bestelling, die heb ik dus nog niet kunnen testen.

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 30-01-2019 19:09 u »

« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 23:33 »

Citaat
even verder zoeken, ik heb er 2 voor de prijs van 1 bij Brouwmarkt gekocht in Engeland via Ebay, kan nu nog......…
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb je hier eventueel een link van?

Helaas een hele lange link, maar werkt wel: https://www.ebay.nl/itm/1ft-60W-tubular-heater-IP54-small-caravan-shed-kennel-greenhouse-wardrobe-heat/273531624088?hash=item3fafc15a98:m:mNSih5cI1hBMn90fdjou0Qw:rk:33:pf:0

Er zijn nog maar een paar, maar zoeken levert zeker ook andere verkopers op.
succes,

vr grt, :degroeten:

Peter

Offline Rely

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl geweldige informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 30-01-2019 19:48 u »
Ik heb er een kastverwarming van 100 Watt  in zitten, aangestuurd met een STC-1000.
Ook bij mij staat hij in een koude omgeving (garage) en het werkt perfect, nog nooit
problemen ervaren.

Suc6 met je keuze :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 30-01-2019 23:01 u »
Ik heb altijd met een gistingskast gewerkt met een 500 Watt verwarmingskacheltje met een PID regelaar via solid state relail. Dat werkt op zich prima, maar omdat de gistingskast veel groter is dan het vat moet je onnodig veel wandoppervlak verwarmen en dat kost al snel meer dan 10 euro aan stroom per brouwsel (50-100 Watt gemiddeld en dat gedurende 2-3 weken is al snel 50kwh), zeker als het koud is buiten de gistingskast zoals bij mij 12-14 graden in de kelder.

Ik ben nu overgestapt naar een systeem van een goed geïsoleerde bak waar het gistingsvat precies inpast met vanonder verwarming vanaf de bodem. Tijdens de gistingspiek produceert de gist meer warmte dan nodig is om het vat op temperatuur te houden. er gaan dan 2 ventilatoren aan die lucht van buiten rondom het gistingsvat blazen om het af te koelen. zo regel ik dan gratis de temperatuur gedurende het grootste deel van het gistingstraject. Alleen tegen het einde hoef ik nog bij te verwarmen, maar dat is miniem omdat het wandoppervlak klein is.

En natuurlijk de sensor op het vat zodat je de temperatuur in het vat regelt ipv de temperatuur rond het vat.

Online henkg

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Ideale verwarming gistkast
« Reactie #11 Gepost op: 31-01-2019 08:07 u »
@hansHalberstadt: die 50 kWh, klopt dat wel?
Bij 2,5 week (3 weken minus ½ week voldoende warmteontwikkeling door snelle vergisting)
Kom ik, bij een omgevingstemperatuur van tussen de -2 en +5 graden (hier de praktijk van de afgelopen twee weken), en 60 W bruto verbruik (12V 36 Watt matje + 24 Watt overhead van PC-voeding + PC-ventilator), én 4/5e van de tijd ingeschakeld, aan 21 kWh.
Bij jouw omgevingstemperatuur van 12 – 14 graden zal het gemiddeld verbruik per uur dan ongeveer de helft zijn: 30 W (wilde gok).
In totaal is dat 10,08 kWh (€ 2,10). Dat is 5x minder dan jouw 50 kWh. Dat scheelt dus bijna € 8,-.
(Ofwel, bij een 20 liter batch: € 0,035 energiekosten per flesje, versus € 0,168 per flesje)

Kan ik niet rekenen, of is (was) jouw hoog vermogen verwarming erg inefficiënt?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 31-01-2019 08:31 u »
Dit was een ruwe afschatting op basis van het meten van de dutycycle van de verwarming. ik zou het een keer precies moeten bepalen. Maar mijn gistingsruimte is ca 1500 liter inhoud, dus misschien veel meer dan bij jou.
Maar de kern van de boodschap wordt er niet anders door. 

Online henkg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 31-01-2019 09:08 u »
"Maar mijn gistingsruimte is ca 1500 liter inhoud,"
Dat is ruim 12x zoveel als een tafelmodel koelkastje! Nu wel duidelijk. Narekenen hoeft dus echt niet.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 31-01-2019 10:11 u »
Dat is ruim 12x zoveel als een tafelmodel koelkastje! Nu wel duidelijk. Narekenen hoeft dus echt niet.
Ja en een tafelmodelkoelkastje pas natuurlijk ook geen 60 liter gistingsvat in zoals bij mij. dus qua energie moet je wel appels met appels vergelijken. Maar conclusie blijft dat je qua energiekosten liefst niet groter wilt gaan dan nodig, en isoleren betaalt zich natuurlijk ook al snel terug. vandaar dat ik daarop wees mbt mijn nieuwe gistingsruimte.

Offline skoers85

• *
« Reactie #15 Gepost op: 31-01-2019 10:25 u »
Ik heb nu een 40 Watt warmtematje in mijn koelkast. Die ligt rond de emmer. Houd hem heel mooi op temperatuur.

Offline Dr Beernhard

• *
« Reactie #16 Gepost op: 31-01-2019 13:45 u »
Ik heb nu een 40 Watt warmtematje in mijn koelkast. Die ligt rond de emmer. Houd hem heel mooi op temperatuur.

Waar heb jij deze gehaald als ik vragen mag?

Offline skoers85

• *
« Reactie #17 Gepost op: 31-01-2019 14:08 u »
Waar heb jij deze gehaald als ik vragen mag?

Komt van aliexpress

Zo heb ik het er in zitten. Warmtemat zit op de stc 1000 aangesloten.

Tags: