Even voorstellen: Gerjan

Gestart door Slaghopper, 01-11-2015 15:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slaghopper

Hallo mijn naam is Gerjan Kivits en zal in dit forum verder gaan als Slaghopper dit omdat ik uit Slagharen kom.
Ik ben 35 jaar jong en laatst op het idee gekomen om bier te ga gaan brouwen door dat mijn vader een sider pakket had gekocht.
Besloot ik dat te doen met bier. Door dat ik nog niet weet of dit werkelijk mijn ding is heb ik eerst maar een STARTSET BIERBROUWEN PREMIUM  gekocht bij Brouwmarkt.
Ik met een bierkit MJ TRAD SERIES TRADITIONAL PILSNER 1.8 kg. goed voor 22 of 23 liter pilsner. Nu maar hopen of dit lukt.

Groet Slaghopper

Adbrouwt

Welkom slaghopper, bijzonder dat je met een pils begint. Zit er trouwens een ondergister bij de bierkit. Anders moet de vergisting rond de 12 graden. Waarschijnlijk zit er een bovengister bij. Succes en veel genot met je nieuwe hobby.

Bennemans

Welkom,
veel plezier gewenst met je hobby.

ritchiritch

Slaghopper,

Ik ben ook nieuw op dit forum maar we kunnen elkaar haast de hand geven qua woonplaats.
Ik kom namelijk uit Elim.
Mocht je een keer gaan brouwen wil ik wel graag eens komen kijken.
Mag anders om natuurlijk ook.
Groet
Richard

tdp

Gerjan,

Welkom op het forum en succes met de eerste biertjes!

Groet,
de TDP

Slaghopper

Na enige tijd afwezig te zijn heb ik onlangs mijn Mangrove Jack geprobeerd, hij is redelijk goed gelukt als mijn eerste biertje uit blik.
Een beetje erg bitter maar goed te drinken als je het bij 2 flesjes per keer laat. Daarna heb ik nog een abdij biertje uit blik gemaakt en deze is na
een half jaar in de koeling wel erg lekker geworden.
Ik heb dit weekend een elektrische weckketel met thermostaat en een spiraal koeler en een graan pakket voor een luxe pilsner.
Dit om het graan brouwen te leren. Alvorens ik begin wil ik een hevelfilter maken combi koperen stijgbuis met gevlochten slang voor op de bodem.
Als dit goed verloopt ga ik misschien nog wel een pomp toevoegen en een betere temperatuur regeling op bouwen. zo zo wat een ambitie maar alles op zijn tijd daar ik nog in een leer proces zit en eigenlijk nog maar een groentje ben.

Eric v B

Citaat van: Slaghopper op 18-10-2016  10:02 uNa enige tijd afwezig te zijn heb ik onlangs mijn mangrove jack geprobeerd, hij is redelijk goed gelukt als mijn eerste biertje uit blik.
Een beetje erg bitter maar goed te drinken als je het bij 2 flesjes per keer laat. Daarna heb ik nog een abdij biertje uit blik gemaakt en deze is na
een half jaar in de koeling wel erg lekker geworden.
Ik heb dit weekend een elektrische weckketel met thermostaat en een spiraal koeler en een graan pakket voor een luxe pilsner.
Dit om het graan brouwen te leren. Alvorens ik begin wil ik een hevelfilter maken combi koperen stijgbuis met gevlochten slang voor op de bodem.
Als dit goed verloopt ga ik misschien nog wel een pomp toevoegen en een betere temperatuur regeling op bouwen. zo zo wat een ambitie maar alles op zijn tijd daar ik nog in een leer proces zit en eigenlijk nog maar een groentje ben.
Goed om te horen dat je al enige successen geboekt hebt.

Tip: verander graan in mout voordat er weer een discussie ontstaat die al in een ander topic is gevoerd  ;)

Je zal zien dat je met mout brouwen meer vingers in de pap hebt dan met blik brouwen. Meer parameters om zelf de smaak e.d. te beïnvloeden.

Succes!

Adbrouwt

Citaat van: Eric v B op 18-10-2016  12:31 uTip: verander graan in mout voordat er weer een discussie ontstaat die al in een ander topic is gevoerd  ;)
Mout is gemaakt van graan maar graan is niet gemaakt van mout. Hoe moeilijk kan het zijn  ;)

Eric v B

Citaat van: Adbrouwt op 18-10-2016  18:03 uMout is gemaakt van graan maar graan is niet gemaakt van mout. Hoe moeilijk kan het zijn  ;)
Tja, en toch kun je er een topic mee vullen  >:D

broeder

Citaat van: Eric v B op 18-10-2016  12:31 uverander graan in mout
Juist... het gaat goed komen :weetbeter:
groet,
broeder Willem

Slaghopper

Hier weer een berichtje uit Slagharen.
Dit weekend heb ik een koperen hevelfilter gemaakt van 15 mm koperbuis.
Met messing hulpstukken, toen ik klaar was en alles gesoldeerd had las ik een stuk over
lood in de soldeertin dit bate mij echter wel wat zorgen. Na enige studie is mijn scheikunde ook weer een beetje op peil.
Mijn soldeertin bestaat dus uit SN96,5 % uit tin en AG3.5% uit zilver. Ik vond de verbindingen al niet zo glimmen als vroeger.
Ook had ik een elektrische weckketel aangeschaft met een analoge thermostaat.
Zondag avond besloot ik om mijn luxe pilsner van Brewferm te gaan brouwen. (Tegen beter weten in om 20:00 uur begonnen met schroten).
Ondertussen mijn maischwater op temperatuur gebracht, toen alles toegevoegd en af en toe roeren en wachten. (de thermostaat van de ketel wijkt wel erg af) Ook de analoge thermometer van mijn eerste starterskit bleek niet goed ik had nog een thermometer meegenomen van mijn werk z'n ronde insteekthermometer van 0-120 graden voor aan de voorzijde in mijn brouwketel te maken. Deze had ik dus met een koperdraad boven in de ketel gehangen zodat deze net het maischwater raakte. Bij het maischschema ben ik als te volg te werk gegaan eerst op temperatuur brengen en dan de genoemde tijd in het schema aanhouden ik hoop dat dit juist is. Vervolgens heb ik alles overgeheveld in een schoonvat en hierbij een aantal keren het troebele wordt gefilterd en terug op het beslag gegoten tot dat het helder was. (toen heb ik gespoeld met ongeveer 4 liter water van 85 tot 90 graden) uiteindelijk kwam ik op 21 liter schone wort in plaats van 24 niet meer aan gedacht maar wat wil je om 2:30 in middels haha. Daarna alles koken en met de hopjes zoals omschreven stond en terug koelen naar 20-24 graden dat ging vrij vlot. (het duurde wel lang voordat er een mooi rollende kook kwam) en toen de koelspiraal er in zat ging het afscheppen van dat witte (ik denk eiwitten of zo wat lastig). Daar alles in het gistingsvat zat en weer schoon gemaakt was en ik eindelijk in bed lag was het in middels 4:30.  Desondanks was het wel een hele ervaring en heb ik van alles fout gedaan maar het pruttelt lekker en hieronder nog een foto van mijn eerste hevelfilter.(volgens mij ontbreekt er nog een kraantje aan mijn hevelfilter dit het makkelijker maakt om te filteren en de snelheid kunt regelen)

groetjen van Slaghopper uit Slagharen

https://1drv.ms/i/s!AnXmfVdawmdLnxscWFwgKB9Ruota

Eric v B

Goed bezig. Aardig wat leermomenten ervaren zo te lezen. Eerste leermoment is waarschijnlijk: na 20.00 uur starten met brouwen is een garantie voor een vermoeiende nacht  ;)

Jacques

Inderdaad, het is beter wat eerder te beginnen. Wel is het zo dat na een tijdje je meer handigheid hebt in het brouwen en dat het allemaal vlotter verloopt. Maar dan nog is 17:00 uur wel de uiterste tijd om te beginnen met schroten. Je kunt trouwens ook een dag eerder schroten. Tijdens het opwarmen van het maischwater kun je het een en ander klaar zetten.

Roelof

Hoi Gerjan.
8 uur is een mooie tijd om te brouwen, maar dan wel AM.  ;)
Je hebt een mooi hevelfilter en ja, een kraan is geen overbodige luxe. Alleen jammer dat je alles gesoldeerd hebt, want dat is niet nodig.
Succes met het brouwen en misschien zie ik je wel een keer.
Groeten je bijna buurman.  :biersmile:

Edwarff

Mooi verhaal! Deze start is ongetwijfeld herkenbaar voor velen.

Slaghopper

Hoi Roelof

Ja je bent inderdaad bijna een buurman van mij, bij het maken van mijn hevel heb ik alleen de T-stukken
gesoldeerd en de einddopjes de filters zelf heb ik alleen verbogen en zitten dus los (vast door het niet rond zijn).
Ik heb een rex c100 , met SSR 40A en PT100 temperatuurvoeler. Middels DH Gate (kost bijna niks meer dat spul afwachten wat het is)
 :proost:

Underdike

Citaat van: Slaghopper op 27-10-2016  10:39 uTegen beter weten in om 20:00 uur begonnen met schroten...   ...en ik eindelijk in bed lag was het in middels 4:30
Een 8,5 uur brouwdag?
Oei, dat krijg ik hier bij mijn vrouw & de brouw-partners er niet doorheen  ::)

Het is een beetje handigheid krijgen in volgorde van werken etc., maar we hebben het nu al wel onder de 6 uur gekregen (Quadrupel van gisteren om 12:00 begonnen en 17:50 klaar & schoon).
We proberen er nog iets vanaf te gaan snoepen...

Slaghopper

Het duurde vooral lang door geen ervaring met de pan. Daar de temperatuur regeling niet nauwkeurig is op de kochstar.
En mijn thermometer zo'n staafje uit startset is waarschijnlijk defect. Heb later en meter bovenin de ketel gehangen met koperdraad.
En lekker spelen met de thermostaat van de pan. Ik heb nu een REX C 100 met een PT100 voeler besteld. Dus dit wordt mijn nieuwe projectje.
PID temperatuurregeling deze wou ik eerst in de pan monteren maar dan vervalt de garantie dit vind ik een beetje zonde dus dan maar in een extern kastje.

Slaghopper

Gisteren nog even een optische controle uitgevoerd op de bubbel frequentie van mijn waterslot.
Ik heb zondag 23-10-2016 mijn brouwseltje gemaakt. nu ongeveer 1 blubje per 90 seconden.
Iemand ervaring hiermee.

tdp

Citaat van: Underdike op 31-10-2016  13:36 uEen 8,5 uur brouwdag ?
Oei, dat krijg ik hier bij mijn vrouw & de brouw-partners er niet doorheen  ::)

Het is een beetje handigheid krijgen in volgorde van werken etc., maar we hebben het nu al wel onder de 6 uur gekregen (Quadrupel van gisteren om 12:00 begonnen en 17:50 klaar & schoon).
We proberen er nog iets vanaf te gaan snoepen...

Moet mogelijk zijn: afgelopen zaterdag een quadrupel gebrouwen: rond 12:00 begonnen, rond 16:00 klaar, en laatste spullen in de vaatwasser :). Alles liep lekker dit keer, dat wel!

Underdike

Citaat van: tdp op 31-10-2016  16:15 uMoet mogelijk zijn: afgelopen zaterdag een quadrupel gebrouwen: rond 12:00 begonnen, rond 16:00 klaar, en laatste spullen in de vaatwasser :). Alles liep lekker dit keer, dat wel!
Hoe doe je dat?
Bij ons:
4 man gaat schoonmaken & alles klaar zetten, 2 man mout schroten.
Starten met 65 graden water, na het storten van de mout (temp gezakt tot 57 graden) verwarmd naar 62 graden (half uur), doorverwarmd tot 72 graden (30 minuten. Geklaard (paar kannen aftappen en omhalen tot helder) en afgieten, 90 graden water erbij als spoelwater (weer een paar kannen omhalen tot helder), bij de rest gestort en naar de kook (75 minuten).
Hop en suiker tijdens kook toegevoegd (60, 10 & 5 minuten), kwartier voor tijd koelspiraal erin... Binnen 20 minuten tot onder 20 graden gekoeld... In 2 gistvaten gestort met korrelgist... en omdat we met 6 man zijn snel redelijk schoongemaakt en wegwezen. 5 uur 3 kwartier aan de slag geweest ::)
Hoe krijg jij dat zoveel sneller? Waar verliezen we wat?

tdp

Begin met een 35/40l heet water (± 50/55 graden), welke ik verwarm tot (in dit geval) 67 graden. Ondertussen weeg ik de grondstoffen, en schroot ik dit (accuboormachine). Wanneer de temperatuur is bereikt (+/- 15 min), stort ik de mout en maak ik er een mooi beslag van (+/- 10 min). Maisch 1 uur op 67 graden. Van daaruit verwarm ik in 1x door naar kooktemperatuur. Spoelen doe ik niet, ik takel de moutkorf uit de ketel en kan dus direct door naar koken. Dit geldt ook wel voor de keren dat ik spoel, ik spoel normaliter met water van 90 graden.
Voor bovengistende bieren kook ik normaal 60 minuten 'vol gas'. Koelen duurt +/- 30 min. Tijdens het koken kan ik de moutkorf al schoonmaken (Rondje vaatwasser ;) ). Nadien de ketel in de vaatwasser (een 50l bierfust past net :)). In die tijd was ik de rest handmatig af.

EvdBroek

Citaat van: Underdike op 31-10-2016  19:29 uHoe doe je dat?
Je kunt het ook nog versnellen door:
- de dag er voor te schroten;
- het geschrote mout binnen te bewaren zodat de temperatuur bij het storten niet fors daalt;
- je maischketel vullen met heet water uit de kraan (bij mij is dat al 67graden), hierdoor kan ik direct starten met maischen;
- afwegen van hop doe ik tijdens het maischen
- schoonmaken van de maischketel en het ontsmetten van het gistvat tijdens het koken;
- koelen duurt bij mij 25 min
Ik spoel overigens wel gewoon

Underdike

Zo te zien is het vooral de 1-staps maisch die het meeste besparing op moet leveren.

En wij verliezen ook wat tijd omdat we in hetzelfde van maischen en koken, maar geen zak of korf gebruiken & wel spoelen: We lozen 1e water & spoelwater in een vat, halen de pan leeg, gooien de inhoud van het vat er weer in... en gaan dan naar de kook). De temperatuur is dan weer terug 62 graden, dus we moeten weer van verder weg opstoken.

Jacques

Citaat van: Underdike op 01-11-2016  18:35 uZo te zien is het vooral de 1-staps maisch die het meeste besparing op moet leveren.

En wij verliezen ook wat tijd omdat we in hetzelfde van maischen en koken, maar geen zak of korf gebruiken & wel spoelen: We lozen 1e water & spoelwater in een vat, halen de pan leeg, gooien de inhoud van het vat er weer in... en gaan dan naar de kook). De temperatuur is dan weer terug 62 graden, dus we moeten weer van verder weg opstoken.

De aanschaf van een 2e pan en brander kan een grote tijdswinst met zich meebrengen. Omdat je met een hele club brouwen is de investering per persoon beperkt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.