Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Sauermalz - zuurmout  (gelezen 22167 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Sauermalz - zuurmout
« Reactie #25 Gepost op: 02-02-2008 09:50 u »
Vele jaren terug heb ik een dergelijke proeverij meegemaakt. Zie hier. Toen kwamen we tot de conclusie dat zuiver melkzuur geen smaak heeft.
Wel geeft elk zuur zijn eigen zuurimpressie.
Met smaakloos bedoel ik dus vrij van aroma (geur).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #26 Gepost op: 02-02-2008 10:54 u »
Duidelijk. Onlangs een leuke podcast gehoord met een vergelijking tussen 3 dezelfde bieren die verschillend waren aangezuurd. Eén met melkzuur, één met fosforzuur en één met (dacht ik) zwavelzuur). Er waren duidelijke verschillen. Fosforzuur kwam er het best uit bij dat bier, wat opviel was dat de moutigheid beter doorkwam volgens de proevers.

Offline jacob

• Vol lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Vader Jacob
« Reactie #27 Gepost op: 27-02-2008 22:35 u »
Ik vond dit bij onze Duitse collega's.
Milchsäure
Milchsäure erniedrigt den pH-Wert und begünstigt damit die Säuerung der Maische. Sie kann in reiner Form als biologische Milchsäure oder als Sauermalz zugeführt werden. Sauermalz enthält etwa 1 - 2% Milchsäure.
Um die Restalkalität um 1,0 °dH zu senken, benötigt man 3,3g 80%iger Milchsäure oder 130g Sauermalz pro Hektoliter Wasser.
Dan kan je tenminste iets als vuistregel aanhouden.
Jacob

Tags: mout zuurmout aanzuren