Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tapleidingen schoonmaken met dompelpomp  (gelezen 2840 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Tapleidingen schoonmaken met dompelpomp
« Gepost op: 31-10-2015 19:53 u »
Dit heb ik niet zelf verzonnen, maar overgenomen uit een artikel in Brew Your Own. Het leek me erg handig, dus heb ik het nagemaakt.

Om de tapleidingen door te spoelen vulde ik voorheen een fust met een schoonmaakmiddel, zoals Chemipro Oxi, zette het fust op druk en spoelde de leidingen door. Eigenlijk zonde van de CO2.

In het artikel schreef iemand hoe hij een systeem had gemaakt met een dompelpompje. Zet dit in een emmer met schoonmaakmiddel en pomp het door de leiding. Via de tapkraan loopt het terug de emmer in.

Ik had nog een losse koppeling voor bier, maar zocht nog een verloop naar een gangbare maat. De koppelingen hebben een schroefdraad van 19/32", dus vind die maar eens bij de bouwmarkt. Gelukkig heeft Candirect ze wel. Ze staan niet op de website, maar na een mailtje meldde Candirect dat ze wel in het magazijn liggen. Je hebt een adapter van 19/32" naar 1/4" nodig.

Op de pomp die ik had (een vijverdompelpompje) past een 20 mm slang. Aan de andere kant komt een aansluiting daarvoor en uiteindelijk een verloop van 1/2" naar 1/4", die weer op de adapter past. Zie foto.

Vlnr: bierkoppeling, 19/32"-1/4"bu adapter, 1/4"bi-1/2"bu adapter, 1/2"bi-1/2"bi, 1/2"bu-bajonetkoppeling, bajonetkoppeling-20 mm slangpilon

Hier zit het allemaal in elkaar:

En hier werkt het:

Ik vind dit een stuk handiger en sneller werken dan met een fust en het spaart bovendien CO2 uit.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Tapleidingen schoonmaken met dompelpomp
« Reactie #1 Gepost op: 31-10-2015 22:21 u »
Handig voor thuis... Niet voor op een bierfestival...   :)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 31-10-2015 23:15 u »
Handig voor thuis... Niet voor op een bierfestival...   :)

Daarvoor heb je toch een onkruidbestrijdingsdrukpomp, of twee?

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 31-10-2015 23:26 u »
Zelf gebruik ik al jaren een Iwaki pomp voor het rondpompen van reinigingsmiddelen door mijn tapleidingen.

Voor de aansluitingen gebruik ik verloopstuk dat destijds gekocht als extra bij mijn tapinstallatie. Daar past aan de ene kant de tapleiding op en aan de andere kant een Gardena-aansluiting.

Tags: