Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kraanwater toevoegen aan wort (voor gisting)  (gelezen 12203 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kraanwater toevoegen aan wort (voor gisting)
« Reactie #50 Gepost op: 06-11-2015 15:20 u »
Voldoende gist toevoegen kan veel problemen voorkomen inderdaad. Maar zou je ook kraanwater durven toevoegen als het om 10000 liter bier gaat en je broodwinning daarvan afhankelijk is? In die situatie maak je namelijk pas echt een risico afschatting. Ik geloof niet dat je dan nog bewust risico's gaat nemen.

Als het op kleine schaal geen probleem is dan is het ook op grote schaal geen probleem.

Op professionele schaal komt overigens het probleem van de topicstarter niet voor. Brouwerijen brouwen veel hetzelfde recept. Zij hebben voldoende ervaring om qua hoeveelheid wort goed uit te komen (gewoon wat meer spoelwater gebruiken).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Marco1337

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Kraanwater toevoegen aan wort (voor gisting)
« Reactie #51 Gepost op: 21-11-2015 13:21 u »
Hey!

Bedankt iedereen voor de tips en de reacties!
Het bier is inmiddels klaar :) Ik ben er zeer tevreden over!
Het biertje heeft een beetje een zwakke body gekregen maar naast dat is hij erg lekker!
Vandaag ga ik een tripel proberen te maken Deze keer zal ik wat meer spoelwater gebruiken :)

Een foto van mijn eerste brouwsel volgt nog! (voor de ge´nteresseerde) :)

Nogmaals bedankt iedereen!

Tags: kraanwater