Kraanwater toevoegen aan wort (voor gisting)

Gestart door Marco1337, 29-10-2015 02:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marco1337

Hey!

Ik ben gisteren begonnen met brouwen dus alvast sorry als ik een domme vraag stel!

Gisteren toen ik mijn hydrometer in een monster deed van mijn bier kwam hij uit op huiswijn.
Nou wist ik toch echt zeker dat ik bier aan het brouwen was!

De hydrometer moest staan op: Begin bier. Omdat mijn wort blijkbaar teveel suiker had? Heb ik kraanwater toegevoegd aan het wort. Toen heb ik weer een monster genomen en stond de hydrometer wel op begin bier.

Mijn vraag dus: Is het erg als je water toevoegt voor de gisting?

Ik hoor graag van jullie! :]

wilbertd

Citaat van: Marco1337 op 29-10-2015  02:31 uGisteren toen ik mijn hydrometer in een monster deed van mijn bier kwam hij uit op huiswijn.

Staan er ook getallen op die hydrometer van je?

Niels B.

Hoi Marco,

Als het water niet besmet is, kan dit geen kwaad. Het beste kun je het water eerst koken en daarna afkoelen. (maar daar heb je natuurlijk geen tijd voor op een brouwdag ;) )

Bier kan verschillende start hoeveelheden suiker hebben. Een lichter bier heeft minder suiker dan een zwaarder bier. Daarom vraagt Wilbert of er ook cijfers op staan. Als het goed is staat er een cijfer tussen 0.900 tot ongeveer 1.150 op.

Marco1337

Hey!

Bedankt voor jullie reactie!
Ik zie nu pas dat de meter tussen de 1100 en 1000 kan. Het stond een beetje verstopt (of ik ben gewoon kippig).

Mijn bier had een waarde van 1080 ik heb dit verdund met water naar 1050.

De meter staat nu op: start beer (zoals je op de foto kan zien).

Het biertje moet een Irish red worden dus als ik het goed heb moet dat zo tussen de 1040-1050 zitten.


wilbertd

Citaat van: Marco1337 op 29-10-2015  11:16 uIk zie nu pas dat de meter tussen de 1100 en 1000 kan. Het stond een beetje verstopt (of ik ben gewoon kippig).

Mijn bier had een waarde van 1080 ik heb dit verdund met water naar 1050.

De meter staat nu op: start beer (zoals je op de foto kan zien).

Het biertje moet een Irish red worden dus als ik het goed heb moet dat zo tussen de 1040-1050 zitten.

Maar een biertje kan natuurlijk ook bij 1080 beginnen, dan eindig je met een sterk alcoholisch bier, dus dat 'start bier' is een beetje een vaag begrip, een tripel zal daar bijvoorbeeld nooit op komen te staan. Vergeet die vage omschrijving en kijk voortaan alleen naar de getallen, die kunnen je veel meer vertellen :)

Houd er wel rekening dat je door het verdunnen ook de smaak hebt verdunt. Dus tenzij je per ongeluk (bij voorbeeld door vergeten te spoelen) op te weinig water bent uitgekomen maar wel met voldoende hop gekookt hebt, zal je bier ondermeer minder bitter zijn.

Kraanwater in Nederland is vrij schoon, koken is uiteraard beter (better save than sorry), maar wellicht niet echt nodig.

wilbertd

Citaat van: Marco1337 op 29-10-2015  11:16 uHet biertje moet een Irish red worden dus als ik het goed heb moet dat zo tussen de 1040-1050 zitten.

Je had het bij een 'Imperial Irish Red' kunnen laten  ;)

goom

Citaat van: Marco1337 op 29-10-2015  11:16 uHey!

Bedankt voor jullie reactie!
Ik zie nu pas dat de meter tussen de 1100 en 1000 kan. Het stond een beetje verstopt (of ik ben gewoon kippig).

Mijn bier had een waarde van 1080 ik heb dit verdund met water naar 1050.

De meter staat nu op: start beer (zoals je op de foto kan zien).

Het biertje moet een Irish red worden dus als ik het goed heb moet dat zo tussen de 1040-1050 zitten.
Het is mogelijk om water voor de gisting toe te voegen.
Maar als ik jouw opmerkingen lees, denk ik dat het verstandig is om je goed in te lezen over hetgeen je mee bezig bent en je goed voor te bereiden op wat je gaat doen. Een onderdeel daarvan is onder andere kijken of er getallen staan op je aerometer.

Marco1337

Citaat van: wilbertd op 29-10-2015  11:28 uJe had het bij een 'Imperial Irish Red' kunnen laten  ;)

Haha dat zou niet eens zo'n slecht idee zijn, begin een beetje spijt te krijgen dat ik er water aan heb toegevoegd!

En bedankt! Voortaan zal ik sowieso beter opletten bij het spoelen en misschien wat meer water toevoegen en ik zal niet meer op dat plaatje letten op de hydrometer.

Als beginner lette ik alleen op het  " start > finish beer"  volgende keer zal ik dit zeker niet doen!
Niets verkeerd met een lekker sterk biertje :)

Marco1337

Citaat van: goom op 29-10-2015  11:35 uHet is mogelijk om water voor de gisting toe te voegen.
Maar als ik jouw opmerkingen lees, denk ik dat het verstandig is om je goed in te lezen over hetgeen je mee bezig bent en je goed voor te bereiden op wat je gaat doen. Een onderdeel daarvan is onder andere kijken of er getallen staan op je aerometer.

Ja misschien was ik iets te enthousiast en ben ik wat te vroeg begonnen.
Bedankt voor de tip!

Zooms

Ben het totaal oneens met het eerst koken van het water. Dat is echt niet nodig. Bovendien zit je dan met heet water dat je eerst af moet koelen. De kans dat er dán wat inkomt is groter dan dat je een besmetting oploopt door ongekookt water direct uit de kraan toe te voegen.

Ronald

Eric v B

Ik heb al een aantal keren koud kraanwater toegevoegd. Nog geen problemen gehad. Daar zou ik me dan ook niet druk over maken. Gewoon een flinke dosis geduld en dan komt het over een paar weken wel goed. Onder geduld valt ook: niet iedere keer je vergistingsvat open maken om te kijken/meten!  ;D

Verhaal van de hydrometer lijkt op een Jip & Janneke hydrometer van de Hema. Huiswijn, Start bier, Finish bier! Hoe verzinnen ze het?! Staan zeker ook nog leuke logootjes op?

Marco1337

Citaat van: Zooms op 29-10-2015  20:11 uBen het totaal oneens met het eerst koken van het water. Dat is echt niet nodig. Bovendien zit je dan met heet water dat je eerst af moet koelen. De kans dat er dán wat inkomt is groter dan dat je een besmetting oploopt door ongekookt water direct uit de kraan toe te voegen.

Blij om te horen! Ben benieuwd hoe mijn biertje wordt!

Ronald
Citaat van: Eric v B op 29-10-2015  21:40 uIk heb al een aantal keren koud kraanwater toegevoegd. Nog geen problemen gehad. Daar zou ik me dan ook niet druk over maken. Gewoon een flinke dosis geduld en dan komt het over een paar weken wel goed. Onder geduld valt ook: niet iedere keer je vergistingsvat open maken om te kijken/meten!  ;D

Verhaal van de Hydrometer lijkt op een Jip & Janneke Hydrometer van de Hema. Huiswijn, Start bier, Finish bier! Hoe verzinnen ze het?! Staan zeker ook nog leuke logootjes op?

Tot zo ver heb ik geduld! Het is wel verleidelijk om naar mijn bier te kijken maar ik zal nog even moeten wachten :c.

En over de hydrometer: er staan helaas geen plaatjes op maar dat had de hydrometer zeker een stuk leuker gemaakt (en dan had het nog een nut!).
Ik ben gelukkig wel zo ver gekomen om de getalletjes 1000- 1100 te vinden! Maar blijkbaar vinden ze het belangrijker om een bier start > finish aan te geven (om mensen zoals mij in de war te brengen!)

Oscar

Citaat van: Niels B. op 29-10-2015  08:17 uAls het water niet besmet is, kan dit geen kwaad. Het beste kun je het water eerst koken en daarna afkoelen.

A.U.B. geen fabeltjes op het forum plaatsen! Gekoelde wort kun je gewoon aanlengen met water uit de kraan. Dat verhaal van eerst koken is een broodje aap... :)


Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 29-10-2015  22:04 uA.U.B. geen fabeltjes op het forum plaatsen! Gekoelde wort kun je gewoon aanlengen met water uit de kraan. Dat verhaal van eerst koken is een broodje aap... :)
Maar het kan geen kwaad je water te koken. Dus geen broodje aap verhaal. Kwestie van kiezen. Voorheen kookte ik altijd maar naar vele discussies op dit forum met Oscar besloten het niet méér te koken. Tot op heden met goed gevolg. Shit dit wordt effe lastig... Oscar voor jou  :-*

goom

Citaat van: Oscar op 29-10-2015  22:04 uA.U.B. geen fabeltjes op het forum plaatsen! Gekoelde wort kun je gewoon aanlengen met water uit de kraan. Dat verhaal van eerst koken is een broodje aap... :)
Mee eens

Niels B.

Als het water niet besmet is, kan dit geen kwaad.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 29-10-2015  22:04 uGekoelde wort kun je gewoon aanlengen met water uit de kraan. Dat verhaal van eerst koken is een broodje aap... :)
Alles kan natuurlijk en als je een overmaat gist heb zullen micro-organismen niet de kans krijgen om op de voorgrond te komen, maar om dit algemeen zo te stellen lijkt me een beetje voorbarig. Er zal dan verhoogd risico zijn op bijsmaakjes in de randgevallen, bv als je weinig gist hebt, of mindere gistkwaliteit, of pech dat in de buurt net de waterleiding is gerepareerd etc.
Neem eens een potje gesteriliseerde wort en doe er wat kraanwater bij en laat het 2 weken staan. Kijken wat er dan gebeurt.

pincopallino

@ hansHalberstadt  " Neem eens een potje gesteriliseerde wort en doe er wat kraanwater bij en laat het 2 weken staan. kijken wat er dan gebeurt."
Voorwaarde :  flesje 100 % vullen. Er mag geen lucht erbij.

MO

Onbehandeld kraanwater bevat 10 ppm zuurstof, goed voor de gistvermeerdering. Ik pleit ook voor toevoegen onbehandeld kraanwater.

Jacques

In Brauwelt International 4/15 van augustus van dit jaar staat een artikel over micro-organismen in bier. Dr.-ing Gerrit Blümenhuber, van de Doemens Academie (een bekend Duits opleidingsinstituut voor brouwers) houdt zijn lezers voor dat bier meestal niet steriel is. Bier bevat vaak micro-organismen die geen effect hebben op de kwaliteit van het bier en die ook niet schadelijk zijn voor de gezondheid van de drinkers. Vaak komen deze micro-organismen in het bier door het spoelen van de flessen voor het bottelen. Wel geeft hij aan dat de hoeveelheid micro-organismen beperkt hoort te blijven toe maximaal 100 stuks per ml bier.

Een aardig feit is dat weizen door het lage gehalte aan bitterstoffen gevoeliger is voor schadelijke micro-organismen dan een goed gehopte IPA.

Voor wat betreft zogenaamde pathogene micro-organismen (zijn micro-organismen waarvan een mens ziek kan worden) wordt vermeld dat deze zich niet kunnen vermenigvuldigen in bier. Na een korte tijd sterven deze micro-organismen in bier. Alleen wanneer bier heel vers kort na het bottelen wordt gedronken, kun je deze micro-organismen via bier in je lijf krijgen. Maar hij merkt daarbij wel op dat zolang er geen vervuild water wordt gebruikt (lees zuiver kraanwater) het allemaal geen issue is.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 03-11-2015  21:22 uIn Brauwelt International 4/15 van augustus van dit jaar staat een artikel over micro-organismen in bier. Dr.-ing Gerrit Blümenhuber, van de Doemens Academy (een bekend Duits opleidingsinstituut voor brouwers) houdt zijn lezers voor dat bier meestal niet steriel is. Bier bevat vaak micro-organismen die geen effect hebben op de kwaliteit van het bier en die ook niet schadelijk zijn voor de gezondheid van de drinkers. Vaak komen deze micro-organismen in het bier door het spoelen van de flessen voor het bottelen. Wel geeft hij aan dat de hoeveelheid micro-organismen beperkt hoort te blijven toe maximaal 100 stuks per ml bier.

Een aardig feit is dat weizen door het lage gehalte aan bitterstoffen gevoeliger is voor schadelijke micro-organismen dan een goed gehopte IPA.

Voor wat betreft zogenaamde pathogene micro-organismen (zijn micro-organismen waarvan een mens ziek kan worden) wordt vermeld dat deze zich niet kunnen vermenigvuldigen in bier. Na een korte tijd sterven deze micro-organismen in bier. Alleen wanneer bier heel vers kort na het bottelen wordt gedronken, kun je deze micro-organismen via bier in je lijf krijgen. Maar hij merkt daarbij wel op dat zolang er geen vervuild water wordt gebruikt (lees zuiver kraanwater) het allemaal geen issue is.
Kort samengevat, kraanwater koken kan maar hoeft niet   :brouwen:

Oscar

Citaat van: Niels B. op 02-11-2015  22:12 uAls het water niet besmet is, kan dit geen kwaad.

In Nederland (en Europa?) komt er geen besmet water uit de kraan! Dat weet toch iedereen... :weetniet: :weetniet: Dit soort discussies en melding slaan echt nergens op! (Niet persoonlijke bedoeld Niels)


Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 03-11-2015  22:13 uKort samengevat, kraanwater koken kan maar hoeft niet   :brouwen:

Koken met je aardappels erin  ;D  Maar voor toevoegen aan je bier... Dat doen alleen mensen zonder verstand en met smetvrees... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-11-2015  22:53 uIn Nederland (en Europa?) komt er geen besmet water uit de kraan!

In Europa is de Europese drinkwaterrichtlijn van kracht. Deze richtlijn geldt voor alle lidstaten van de EU.
De lidstaten moeten er voor zorgen dat kraanwater:
-    geen micro-organismen, parasieten of andere stoffen bevat in hoeveelheden of concentraties die een gevaar voor de volksgezondheid kunnen opleveren;
-    voldoet aan de in de richtlijn gespecificeerde minimumvereisten (parameters op microbiologisch, chemisch en radioactiviteitsgebied).

Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 04-11-2015  22:54 uKoken met je aardappels erin  ;D  Maar voor toevoegen aan je bier... Dat doen alleen mensen zonder verstand en met smetvrees... ;)
De dwaas vraagt en de wijze lacht. >:D
Beter voorkomen dan genezen. En echt water koken voor toevoegen aan je bier kan geen kwaad. Vies water of schoonwater in een vies maatbeker toevoegen aan je bier kan wel kwaad. Dus waarom mensen tegen houden om het netjes te doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.