Wacht je dan tot het helemaal niet meer bubbelt?
Ik las op enkele plekken iets over 1 á 2 blubjes per minuut als een goede grens om te constateren dat de navergisting is afgelopen. Gisteravond zat er (bij 22 graden) tussen twee blubjes 1:45 min bij één fles en bij de andere 4 min.
Ik had daaruit opgemaakt dat geen activiteit in het waterslot betekent dat de gist 'dood' is en dat je dus voor dat moment moet bottelen.
Maar net even opgezocht wat diacetyl is en als ik het goed begrijp heeft de gist dus nog andere voedingsstoffen dan suikers en kan hij prima overleven, alleen komt er bij de omzetting van diacetyl geen koolzuur vrij?
Het koelen klinkt ook als een goede tip, ga ik doen. Zet ik 'm over een paar dagen wel koel tot zondag.
Bedankt dat jullie zoveel tijd nemen om e.e.a. uit te leggen.
Je begin SG was 1.089 als ik het goed gelezen had. Dit is een vrij zwaar bier en heeft denk ik wel zeker 14 dagen nodig. De blubjes zijn een indicatie van je activiteit, geen exacte meting wanneer je kunt bottelen.
Bij zo'n zwaar bier doe je er verstandig aan om een SG monster te nemen en 5 dagen later nog eens om te kijken of het SG niet meer daalt. Zoals al gezegd; blubjes tellen is een indicatie maar zegt niet wanneer je kunt bottelen.
Na het meten van je uiteindelijke SG moet je ook nog de vergistingsgraad controleren. Deze is afhankelijk van de (mout/suiker)stort en van de soort gist. BrouwHulp of andere brouwsoftware voorspelt deze waarde voor je. Zit je gemeten waarde in de buurt en is die al 5 dagen hetzelfde dan is het veilig om te bottelen.
Bij minder zware bieren kun je er vanuit gaan dat een gelijkblijvende SG gedurende een dag of 3 en het bereiken van de voorspelde vergistingsgraad je goed zit.
Diacetyl is een bijproduct wat een vettige smaak levert. Sommige gisten produceren hier meer van als andere gisten en sommige gisten doen er langer over om dit weer op te ruimen. Als je bij de productgegevens van de leverancier van de gist kijkt, dan staat meestal aangegeven of er een extra diacetylrust nodig is. Dan nog een paar dagen extra wachten voor het bottelen.
Als je na de hoofdvergisting wil overhevelen naar een secundair vergistingsvat, dan dien je dit te doen voordat de vergisting afgelopen is. Je wil namelijk na het overhevelen weer zo snel mogelijk een CO2 dekentje over je jongbier zodat het geen zuurstof kan opnemen en oxideren. Dan is er enige haast geboden maar is nu niet voor je van toepassing.
Als het jongbier helemaal uitvergist is kun je alleen nog autolyse smaken krijgen door het bier te lang op de dode gistcellen te laten staan. Er zijn op het forum hele discussies over gaande om dit te beperken middels overheveling na de hoofdvergisting of niet. Misschien leuk om eens door te lezen.
Vooralsnog zou ik me voor deze korte vergistingstijd die je tot nu toe hebt nog niet echt zorgen maken hierover.
Kortom; belangrijk: komt je SG in de buurt van de voorspelde SG einde vergisting en is je SG al (in jouw geval) 5 dagen onveranderd, dan acht ik het wel veilig om te bottelen. Bottel je te vroeg, dan kan je bierbommen krijgen en dat is niet leuk (heb ik van horen zeggen)