REX-C100 PID regelaar

Gestart door abroeders, 23-10-2015 16:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

abroeders

Citaat van: joosting87 op 04-11-2015  14:22 uik heb je lijstje zojuist besteld! het duurt vast even voor alles binnen is....  ::)
Over het algemeen is het er bij mij altijd wel in 2 weken hoor.
Behalve nu zit ik op een pakketje te wachten wat al 40 dagen onderweg is. Ik vrees dat het kwijt is, maar de verkoper heeft al kostenloos een nieuwe verzending geregeld.
Ik ben eigenlijk super tevreden over de betrouwbaarheid van de chinese verkopers op ebay/aliexpress. Nog nooit problemen gehad met wel meer als 100 pakketjes de afgelopen jaren.

joosting87

Citaat van: abroeders op 04-11-2015  15:24 uOver het algemeen is het er bij mij altijd wel in 2 weken hoor.
Behalve nu zit ik op een pakketje te wachten wat al 40 dagen onderweg is. Ik vrees dat het kwijt is, maar de verkoper heeft al kostenloos een nieuwe verzending geregeld.
Ik ben eigenlijk super tevreden over de betrouwbaarheid van de chinese verkopers op ebay/aliexpress. Nog nooit problemen gehad met wel meer als 100 pakketjes de afgelopen jaren.
Zo ik heb alles binnen. Ik ben eens aan het kijken naar het aansluiten.

- Mijn PT100 heeft geen witte draadjes maar 1 rode, 1 gele, 1 zwarte. Hoe kom ik erachter waar ik welke kleur moet aansluiten. Op 8,9,10 van de Rex100?
- Je geeft aan om bij het aansluiten van SSR op de Rex100 te letten op polariteit. Ik neem aan dat min met min en plus met plus aan de DC zijde verbonden dient te worden? En de andere zijde van de SSR komt dan plus en min voor de WCD, en dat is dan AC. Op de WCD komt mijn Weckpan.
- de REX100 is zelf niet geaard. bij de aansluiting van de Rex100 op 1 en 2, de power in, heb ik dus een aarde draad over. Kan ik deze gebruiken voor de aarding van de WCD achter het SSR?

Bij voorbaat veel dank.... [emoji2] [emoji2] [emoji2]

abroeders

Citaat van: joosting87 op 06-12-2015  21:19 uZo ik heb alles binnen. Ik ben eens aan het kijken naar het aansluiten.

- Mijn PT100 heeft geen witte draadjes maar 1 rode, 1 gele, 1 zwarte. Hoe kom ik erachter waar ik welke kleur moet aansluiten. Op 8,9,10 van de Rex100?
- Je geeft aan om bij het aansluiten van SSR op de Rex100 te letten op polariteit. Ik neem aan dat min met min en plus met plus aan de DC zijde verbonden dient te worden? En de andere zijde van de SSR komt dan plus en min voor de WCD, en dat is dan AC. Op de WCD komt mijn Weckpan.
- de REX100 is zelf niet geaard. bij de aansluiting van de Rex100 op 1 en 2, de power in, heb ik dus een aarde draad over. Kan ik deze gebruiken voor de aarding van de WCD achter het SSR?

Bij voorbaat veel dank.... [emoji2] [emoji2] [emoji2]
Als je een universeelmeter hebt, kun je meten tussen de 3 draden. 2 draden zullen een onderlinge weerstand van ongeveer 0 ohm geven. Ieder van deze 2 draden met de 3e draad een weerstand van ongeveer 100 ohm. Deze 2 draden sluit je aan op de 2 klemmen van de rex-c100 zonder het weestandsymbooltje ertussen. De derde draad komt op de andere aansluiting aan de andere kant van het weerstandsymbooltje. De volgorde van de 2 eerste draden maakt niet uit.

Bij de SSR input signaal inderdaad + op + en - op - aansluiten.

De aarde draad inderdaad op de WCD aansluiten. De REX-C100 hoeft niet geaard te worden. Als je een metalen behuizing hebt, moet je deze ook aarden.

De bruine draad naar de WCD in serie met de SSR output opnemen. Dus bruine draad van je aansluitsnoer naar 1 schroef van de output SSR, andere schroef SSR naar WCD. Blauwe draad van je aansluitsnoer rechtstreeks naar je WCD.

Zorg dat alle schroeven goed aangedraaid zijn en je aders goed contact maken.

joosting87

Citaat van: abroeders op 06-12-2015  21:28 uAls je een universeelmeter hebt, kun je meten tussen de 3 draden. 2 draden zullen een onderlinge weerstand van ongeveer 0 ohm geven. Ieder van deze 2 draden met de 3e draad een weerstand van ongeveer 100 ohm. Deze 2 draden sluit je aan op de 2 klemmen van de rex-c100 zonder het weestandsymbooltje ertussen. De derde draad komt op de andere aansluiting aan de andere kant van het weerstandsymbooltje. De volgorde van de 2 eerste draden maakt niet uit.

Bij de SSR input signaal inderdaad + op + en - op - aansluiten.

De aarde draad inderdaad op de WCD aansluiten. De REX-C100 hoeft niet geaard te worden. Als je een metalen behuizing hebt, moet je deze ook aarden.

De bruine draad naar de WCD in serie met de SSR output opnemen. Dus bruine draad van je aansluitsnoer naar 1 schroef van de output SSR, andere schroef SSR naar WCD. Blauwe draad van je aansluitsnoer rechtstreeks naar je WCD.

Zorg dat alle schroeven goed aangedraaid zijn en je aders goed contact maken.
Hartstikke bedankt zeg. Dat gaat me zeker lukken. Ik heb nog gegoogled en vond dit schema. Rest me alleen nog die kleuren uit te zoeken. ik heb geen multimeter. Misschien op t werk. En anders googles0n of mailen naar verkoper....

http://s1234.photobucket.com/user/andyy1234/media/HERMSschematics1.jpg.html



abroeders

Citaat van: joosting87 op 06-12-2015  21:35 uHartstikke bedankt zeg. Dat gaat me zeker lukken. Ik heb nog gegoogled en vond dit schema. Rest me alleen nog die kleuren uit te zoeken. ik heb geen multimeter. Misschien op t werk. En anders googles0n of mailen naar verkoper....

http://s1234.photobucket.com/user/andyy1234/media/HERMSschematics1.jpg.html
Schemaatje is juist, maar ook daar staat dat de kleurcode fabrikant afhankelijk is. Meestal coderen ze het wel zo, met de draden, of met adereindhulsjes, zodat je kan zien welke 2 draden van de 3 bij elkaar horen.
Je zou het ook gewoon kunnen proberen. Er kan niets kapot. Heb je een draad verkeerd, dan geeft de REX een zeer koude temperatuur aan.
Let wel op dat de settings in de REX op PT100 staan, anders zal je sowieso geen goede aanduiding krijgen.

Succes

joosting87

Ik heb twee blauwe en een rood andereindhulsje. Ah, van de week maar eens een installatiedoos en wcd en wat draad kopen. Bedankt voor de hulp. Zal het resultaat wel posten.

abroeders


Citaat van: joosting87 op 06-12-2015  21:53 uIk heb twee blauwe en een rood andereindhulsje.
Precies.. Probleem opgelost! Dat is de codering.


Citaat van: joosting87 op 06-12-2015  21:53 uZal het resultaat wel posten.
Ben benieuwd, maar zal je wel gaan lukken hoor!

Petertje

Vandaag ben ik met een weckketel aan het testen geweest met de deze week geleverde REX C100.

De volgende metingen heb ik genoteerd:
De meting is uitgevoerd met 2 extra thermo meters en de waarde van de PID regelaar.
De REXC100 is uitgevoerd met een SSR relais en een type K thermokoppel (PT100 al besteld)

Getest in een Weck ketel 1800W, continue automatisch geroerd.
Hoeveelheid water in de ketel was 21L

Instellingen PID:
AL1   80
SOH  999
ARU  000
P      005
I      900
D     200
Ar    050
R     060
SC   000

Water kwam uit de kraan op 11/12C > instelling PID was 20C.
          Ikea    Wit      PID
0 min  12C    11.5C   14C
5 min  15C    14.7C   18C
10min 19C    18.1C   19C
15min 21C    20.5C   20C
20min 23C    22.1C   21C
25min 24C    23.6C   22C

Ondanks dat de instelling 20C was, stuurde de PID regelaar de ketel nog aan terwijl deze al boven de 20 graden.
Daarna de doeltemperatuur verhoogd naar 40C en het volgende werd gemeten:

26min 24C    23.8C   25C (De gemeten temperatuur op de PID regelaar maakte een sprong van 3C)
30min 27C    26.3C   27C
35min 30C    29.7C   30C
40min 33C    33.1C   36C
45min 37C    36.3C   39C
50min 40C    39.5C   40C
55min 43C    42.7C   41C
60min 45C    44.6C   43C

Wat me opviel is dat de PID regelaar stopt met verwarmen bij 43/44 graden. Daarna heb ik koud water toegevoegd om de temperatuur te laten dalen. Dan start de PID regelaar met verwarmen wanneer deze 42graden uitleest terwijl deze op 40 graden ingesteld staat.

Nu heb ik 2 vragen:
Komt de temperatuur afwijking door de gebruikte thermokoppel? (waaronder de sprong na het anders instellen van de REX C100)
Wat is er fout aan de instellingen van mijn PID regelaar?


Henielma

Leuk he, een PID regelaar.  ;)

Je I en D actie zijn wel erg groot. Mogelijk komt daar het effect vandaan. Ik zou eens beginnen met alleen een P actie dus I en D op 0 zetten. Dan houd je waarschijnlijk nog een eindfout over die je kan verkleinen door nog een kleine I actie toe te voegen. Het valt niet mee een een PID regelaar goed af te regelen voor dergelijke trage processen. Niet voor niets zie je hiervoor vaak slechts aan/uit regelingen die eventueel met een beetje feed-forward werking eenvoudiger te doorzien zijn en in de praktijk zeker zo goed regelen.

abroeders

Citaat van: Petertje op 13-12-2015  17:48 uVandaag ben ik met een weckketel aan het testen geweest met de deze week geleverde REX C100.

De volgende metingen heb ik genoteerd.....

Dit zijn dezelfde parameters als waar ik mee werk op een kookplaat van 2500watt met ongeveer 20 liter water/wort en ook een weckketel van 1800W met circa 25 liter (inclusief weckpotten) mee aanstuur. Ik gebruik wel een PT100, wat een veel hogere nauwkeurigheid geeft als een thermokoppel.
 
Bij mij gaat de PID ongeveer 2 graden voordat het setpoint bereikt wordt al terugregelen in capaciteit. Dit gedrag zou ik met een thermokoppel ook gewoon verwachten, ondanks de nauwkeurigheid kleiner is. Je ziet dan dat de uitgang af en toe al uitgeschakeld wordt. Gebeurt dit ook bij jou, dan is het dat de temperatuur echt door de restwarmte in het element doorschiet.

Het vervolg testen door met koud water de temperatuur naar beneden te krijgen werkt averechts, de controller neemt ook de factor tijd mee, dus als je nadat de temperatuur bereikt is, snel afkoelt met koud water, zal de controller daarna alleen maar meer gaan verwarmen omdat deze de snelle afkoeling wil compenseren.

Ik zou de settings even goed kijken of deze op de juiste manier zijn opgeslagen in de regelaar. Met mijn settings in deze draad zou je met jouw weckketel toch al heel aardig in de buurt moeten komen.
 

_M_M_

Ik heb hetzelfde geconstateerd, ongeveer een graad of 4 overshoot met dezelfde installatie en dezelfde instellingen

abroeders

Citaat van: _M_M_ op 14-12-2015  10:35 uIk heb hetzelfde geconstateerd, ongeveer een graad of 4 overshoot met dezelfde installatie en dezelfde instellingen
Je zou de proportionele band een klein beetje kunnen vergroten (naar 6 of 7). Hierdoor zal de regelaar wat eerder gas terug gaan geven.

Volgende document: Regelaars geeft je wat inzicht in de werking van P, PI, PD en PID regelaars. Door de basis een klein beetje te begrijpen, kun je door kleine aanpassingen je proces perfectioneren. Het is niet nodig alle formules in het document te begrijpen, als je maar weet wat de D en de I actie tot gevolg hebben en waar je ze voor kan gebruiken.
Het echt perfect finetunen kost tijd, maar perfect hoeft het ook niet te zijn; een andere waterhoeveelheid zal andere optimale parameters tot gevolg hebben. Een avondje spelen met parameters en een pan met een plens water, nadat je weet wat de P, I en D parameters doen, moet voldoende zijn om een mooie basisinstelling te verkrijgen. Ik heb een overschoot van minder als 1 graad; en of ik 20 liter water, 27 liter maisch of 15 liter water heb maakt niet veel uit.
Het kost uiteraard wel wat meer tijd als een simpele thermostaat met een hysterese om in te regelen, maar daar krijg je dan ook een mooier regelgedrag voor terug.

_M_M_

Hartelijk dank!  Weer wat geleerd ;D

Petertje

Citaat van: abroeders op 14-12-2015  10:08 uDit zijn dezelfde parameters als waar ik mee werk op een kookplaat van 2500watt met ongeveer 20 liter water/wort en ook een weckketel van 1800W met circa 25 liter (inclusief weckpotten) mee aanstuur. Ik gebruik wel een PT100, wat een veel hogere nauwkeurigheid geeft als een thermokoppel.
 
Bij mij gaat de PID ongeveer 2 graden voordat het setpoint bereikt wordt al terugregelen in capaciteit. Dit gedrag zou ik met een thermokoppel ook gewoon verwachten, ondanks de nauwkeurigheid kleiner is. Je ziet dan dat de uitgang af en toe al uitgeschakeld wordt. Gebeurt dit ook bij jou, dan is het dat de temperatuur echt door de restwarmte in het element doorschiet.

Het vervolg testen door met koud water de temperatuur naar beneden te krijgen werkt averechts, de controller neemt ook de factor tijd mee, dus als je nadat de temperatuur bereikt is, snel afkoelt met koud water, zal de controller daarna alleen maar meer gaan verwarmen omdat deze de snelle afkoeling wil compenseren.

Ik zou de settings even goed kijken of deze op de juiste manier zijn opgeslagen in de regelaar. Met mijn settings in deze draad zou je met jouw weckketel toch al heel aardig in de buurt moeten komen.

De instellingen had ik hier ook van het forum geplukt, echter blijft de PID verwarmen terwijl deze al 2 graden boven het setpoint was. Wanneer deze 3-4graden boven het setpoint was stopte de verwarming. Vandaar ook iets gekoeld met water om te zien wanneer deze weer begint met verwarmen. En terug bij 2 graden boven het setpoint begon de verwarming opnieuw. Later op de avond de I en D waardes omlaag gebracht en daarmee was de regeling al een stuk netter. Zal de informatie uit het document ook eens lezen.

Jelmer P

De pt100 is een sensor die ik niet hoef af te stellen toch?

Nu ben ik aan het koken en geeft de rex-c100 een temperatuur van 98,7 graden aan... Terwijl het toch echt kookt en mijn andere thermometer 103 graden aangeeft

abroeders


Citaat van: Jelmer P op 28-12-2015  10:35 uDe pt100 is een sensor die ik niet hoef af te stellen toch?

Nu ben ik aan het koken en geeft de rex-c100 een temperatuur van 98,7 graden aan... Terwijl het toch echt kookt en mijn andere thermometer 103 graden aangeeft
Je kunt de SC (bias) op 1,3 graden instellen. Hiermee wordt over het gehele bereik de temperatuur 1,3 graden gecorrigeerd. Op deze manier zou je temperatuur over het gehele gebied moeten kloppen.

Jelmer P

Citaat van: abroeders op 28-12-2015  10:42 uJe kunt de SC (bias) op 1,3 graden instellen. Hiermee wordt over het gehele bereik de temperatuur 1,3 graden gecorrigeerd. Op deze manier zou je temperatuur over het gehele gebied moeten kloppen.
Maar door de andere dichtheid heeft dit kokende wort een hogere temperatuur toch? 102 of 103 ongeveer?

abroeders


Citaat van: Jelmer P op 28-12-2015  10:47 uMaar door de andere dichtheid heeft dit kokende wort een hogere temperatuur toch? 102 of 103 ongeveer?
Temperatuur is inderdaad niet 100 graden dan. Het best stel je de bias in mbv wat kokend water. Of met behulp van een temperatuurmeter waarvan je zeker weet dat de waarde juist is.

Jelmer P

Citaat van: abroeders op 28-12-2015  10:58 uTemperatuur is inderdaad niet 100 graden dan. Het best stel je de bias in mbv wat kokend water. Of met behulp van een temperatuurmeter waarvan je zeker weet dat de waarde juist is.
Ah nooit gedacht aan kokend water. Wat een top tip!

JeroenW

Ik ben inmiddels ook aan het knutselen geslagen om een PID met SSR netjes in te bouwen in een "project box". Na wat Googlen las ik op Amerikaanse brouwfora dat de Fotek SSR (bij hogere belasting) kan gaan verkleven. Testen zouden uitwijzen dat je de Fotek tot max. de helft van de -in mijn geval- aangegeven 25A kan belasten (mijn ketel is 2000W, oftewel 2000W/230V= 8,7A dus zou moeten kunnen)...

De tips die zij gaven en ik jullie niet wil onthouden:
-neem een 40A/250V SSR ipv 25A (hoe zwaarder hoe beter)
-installeer een heat sink of fan

Ik heb voor de zekerheid deze heat sink besteld bij Ali:
http://www.aliexpress.com/item/1pc-Drop-Shipping-Single-Phase-Solid-State-Relay-SSR-Aluminum-Heat-Sink-Dissipation-Radiator/32365669635.html

Jelmer P

Houdt de REX-c100 mij een beetje voor de gek?

Als ik mijn temperatuur op 26 graden instel dan verwarmt de pan lekker tot 26 graden volgens de rex. Dus het rode en groene cijfer zijn beide 26. Maar als ik daarna de temperatuur op 36 zet dan meet de rex ineens dat het 26.4 is. En als ik hem dan weer op 26 zet dan meet hij ook weer precies 26.0

Ik heb dit getest met circa 18 liter water. Eerder probeerde ik dit met 5 liter water en toen waren de verschillen zelfs bijna 2 graden..

Waarom geeft mijn rex van die sociaal wenselijke antwoorden?

Petertje

Citaat van: Jelmer P op 25-01-2016  21:44 uHoudt de REX-c100 mij een beetje voor de gek?

Als ik mijn temperatuur op 26 graden instel dan verwarmt de pan lekker tot 26 graden volgens de rex. Dus het rode en groene cijfer zijn beide 26. Maar als ik daarna de temperatuur op 36 zet dan meet de rex ineens dat het 26.4 is. En als ik hem dan weer op 26 zet dan meet hij ook weer precies 26.0

Ik heb dit getest met circa 18 liter water. Eerder probeerde ik dit met 5 liter water en toen waren de verschillen zelfs bijna 2 graden..

Waarom geeft mijn rex van die sociaal wenselijke antwoorden?

Hallo Jelmer,

Een tijdje terug ben ik bezig geweest met een REX-C100 te testen op een weckketel en ik heb hetzelfde probleem. Deze post kwam ik laatst tegen op het forum aan de andere kant van de plas: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=532794 

Dit heb ik zelf nog niet getest maar ik ben erg benieuwd of het de oplossing is! Daarnaast wordt er sterk aangeraden een PT100 i.p.v. thermokoppel te gebruiken.

Groeten Peter

Jelmer P

Citaat van: Petertje op 26-01-2016  18:37 uHallo Jelmer,

Een tijdje terug ben ik bezig geweest met een REX-C100 te testen op een weckketel en ik heb hetzelfde probleem. Deze post kwam ik laatst tegen op het forum aan de andere kant van de plas: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=532794 

Dit heb ik zelf nog niet getest maar ik ben erg benieuwd of het de oplossing is! Daarnaast wordt er sterk aangeraden een PT100 i.p.v. thermokoppel te gebruiken.

Groeten Peter
Dit zou een super tip kunnen zijn.
Dankjewel. Maar voorkomt dit ook de overshoot in temperatuur?
Anders moet ik de instellingen nog meer gaan afstellen zodat de pid met nog minder vermogen naar het einddoel kruipt.

Ik zal het binnenkort eens gaan testen.


abroeders


Citaat van: Jelmer P op 26-01-2016  19:35 uDit zou een super tip kunnen zijn.
Dankjewel. Maar voorkomt dit ook de overshoot in temperatuur?
Anders moet ik de instellingen nog meer gaan afstellen zodat de pid met nog minder vermogen naar het einddoel kruipt.

Ik zal het binnenkort eens gaan testen.
Inderdaad, met de dF parameter kun je de sjoemelsoftware in- en uitschakelen. Zet deze op 0 en de juiste temperatuur wordt weergegeven. Als deze op 1 staat dat blijft hij op de SV hangen totdat de afwijking te groot wordt.

Het heeft geen wijzing op het regelgedrag tot gevolg. Als je een overshoot hebt zul je echt met de P, D en I parameter aan de gang moeten. Ik heb ergens in deze draad een linkje gepost naar een dictaat met een duidelijke omschrijving. Als je om de formules heenleest, dan weet je wat deze 3 parameters doen en kun je gericht gaan tweaken.

Jelmer P

De instellinig is gelukt.
Geweldig die sjoemelsoftware...

Ik heb de uitgebreide instellingen van in het begin van dit topic in mijn pid gezet.

Welke instelling moet ik veranderen zodat hij de eindtemperatuur nog voorzichtiger benaderd?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.