REX-C100 PID regelaar

Gestart door abroeders, 23-10-2015 16:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joosting87

Meer dan een jaar later, bedacht ik me dat ik de spullen voor een REXc100 PID nog ergens op de plank had liggen :nut:

e.e.a. in elkaar gezet en aangesloten gisteren. ook de settings opgevolgd zoals in eerste post staan. echter een aantal dingen lukt me niet.

1. temperatuur sensor werkt niet. ook niet wanneer ik sl1 op 1000 zet.
2. pgdp instelling heb ik niet op mijn REX ??

iiemand een idee?

joosting87

 
Citaat van: joosting87 op 18-04-2017  08:20 uMeer dan een jaar later, bedacht ik me dat ik de spullen voor een REXc100 PID nog ergens op de plank had liggen :nut:

e.e.a. in elkaar gezet en aangesloten gisteren. ook de settings opgevolgd zoals in eerste post staan. echter een aantal dingen lukt me niet.

1. temperatuur sensor werkt niet. ook niet wanneer ik sl1 op 1000 zet.
2. pgdp instelling heb ik niet op mijn REX ??

iiemand een idee?
Heb ik dan toch de verkeerde? Heb deze besteld volgens het boodschappen lijstje aan het begin van deze draad.

joosting87

Als ik deze zou kopen: http://www.dx.com/nl/p/k-type-thermocouple-probe-type-temperature-sensor-silver-grey-213591#.WPZ6r6LfOUk

Kan ik hem dan werkend krijgen? Is er een groot verschil met een pt100 in functionaliteit voor het maischen?

Zo ja, moet ik maar een nieuwe rex laten komen...

Henielma

In het temperatuursbereik van bierbrouwen is een PT100 of nog beter een digitale sensor zoals de DS18b20 beter geschikt dan thermokoppels. Thermokoppels zijn mooi in het temperatuursbereik van 110 .. 1400  ÂșC. 

Waar je rekening mee moet houden is dat je bij thermokoppels minstens een offset kalibratie moet uitvoeren. Verder is het handig te weten dat thermokoppels alleen een temperatuursverschil meten tussen de sensor en de temperatuur van de aansluitingen op het meetapparaat. Dicht bij deze aansluitingen zit een andere temperatuurssensor die daarvan de temperatuur meet en daarbij wordt het temperatuursverschil met de thermokoppel bij opgeteld om de absolute temperatuur te krijgen. Door deze relatieve meting is een thermokoppel minder nauwkeurig en kan er zo een paar graden naast zitten. Met een goede tweepuntskalibratie en een stabiele omgevingstemperatuur voor het meetapparaat maakt meting met een thermokoppel bruikbaar voor ons doel. Maar met een digitale sensor zoals bij de Tcontrol-IO gebruik worden heb je al dit gedoe niet en heb je direct de nauwkeurigheid zoals die in de specificatie staat. Dit is direct op een paar tiende graad nauwkeurig zonder afhankelijk te zijn van kabels, omgevingstemperatuur en kalibratie.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.