Alcohol berekenen via alleen de gemeten Brix waarde op begin en eind

Gestart door hansHalberstadt, 27-10-2015 08:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Uitgaande van mijn refractometer tooltje proberen een fittingsformule met een constante te gebruiken kun je simpel het alcoholpercentage berekenen in Excel, zie bijgaande Excel bestandje, bv
alcvol%=(beginbrix-eindbrix)x k

bv:
(10-6) x k=3.2 levert k=0.8
(15-8) x k=5.8 levert k=0.829
(20-11) x k=7.8 levert k=0.867
(20-15) x k=4.3 levert k=0.86
(25-14) x k=10.0 levert k=0.909
(30-17) x k=12.4 levert k=0.954
Dit laat zien dat k oploopt als functie van beginbrix


De formule zou dan worden:
alc vol%= k x (beginbrix-eindbrix) met k=0.0078 x beginbrix+0.7152

Deze formule klopt dan voor uitgegist bier. Voor bier wat half vergist is geeft de formule ca 0.15 vol% teveel aan.


hansHalberstadt

Ik zie bij die link geen berekening waar alcoholvol% uitkomt. Verder weet ik niet waar hun berekening op is gebaseerd, dus lasting om dat te achterhalen waar de verschillen zitten.

hansHalberstadt

O, ik zie wat je bedoelt. 20 en 15 geeft eerst current gravity=1046 en als je dat invult samen met current brix=15 krijg je 3.624 vol% alcohol en Original gravity=1076

Dit is wat het refractometer tooltje ervan maakt achter de schermen (=reken demo)







Zo kom je dus op 4.54 vol% alcohol.

homoeccentricus

Citaat van: hansHalberstadt op 27-10-2015  16:10 uO, ik zie wat je bedoelt. 20 en 15 geeft eerst current gravity=1046 en als je dat invult samen met current brix=15 krijg je 3.624 vol% alcohol en Original gravity=1076

Klopt. Maar zouden de twee geen vergelijkbaar resultaat moeten geven? Nu is het wel erg verschillend...

hansHalberstadt

Citaat van: homoeccentricus op 27-10-2015  16:32 uKlopt. Maar zouden de twee geen vergelijkbaar resultaat moeten geven? Nu is het wel erg verschillend...
Ja, dus die andere is fout  ;)

Ansius


hansHalberstadt

Nog even zitten spelen met de vraag;
Wanneer ik 20 en 15 ingeef in http://www.northernbrewer.com/learn/resources/refractometer-calculator/ krijg ik 3.624. Van waar het verschil?

dit is wat die tool berekent als er nog niets is vergist: Het berekende SG klopt niet met het SG wat de tool zelf berekent als begin SG


ook als je wel het zelfde SG invult wordt het alleen maar erger.


Daarom denk ik dat de fittingformules die in die tool zitten gebaseerd zijn op uitgegist bier en een fout ontstaat die groter wordt naarmater je vroeger in de gisting zit. Met mijn tooltjes kunt het hele traject nauwkeurig volgen. Dat is denk ik het verschil.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.