Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Inkbird ITC-308 (het alternatief voor de STC-1000)  (gelezen 92959 keer)

Offline McMelloW

• Super lid
  • Land: nl
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
Re: Inkbird ITC-308 (het alternatief voor de STC-1000)
« Reactie #75 Gepost op: 06-12-2015 16:21 u »
Ray,

Veel plezier met je ITC-308. Als je een fitting voor een gloeilamp en ook de gloeilamp zelf hebt, is een 60 watt lamp het gemakkelijkst.
Ik heb nog 4x 60 watt gloeilampen op voorraad. Zijn die kapot, dan moet ik wat nieuws gaan verzinnen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #76 Gepost op: 06-12-2015 17:29 u »
Is er toevallig ook een bruikbare beschrijving (liefst met foto's) over hoe je het best een koelkast kunt ombouwen tot klimaatkast beschikbaar?

Edit; ik had al een youtube flimpje gevonden waar een stc-1000 ingebouwd werd. Ik zag dat er een gat door de zijkant geboord werd ten hoogte van het groentevak. Is dat altijd een veilige plek om het gat te boren of kunnen daar bij sommige modellen leidingen lopen? En geldt dat bij een huis, tuin en keukenkoelkast ook voor de bovenkant? Ik zag bij BrouwTV een filmpje waarbij iemand de waterslotjes ook doorgevoerd had zodat je zicht hebt om activiteit zonder dat je de koelkast deur open hoeft te doen.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 06-12-2015 18:38 u »
Is er toevallig ook een bruikbare beschrijving (liefst met foto's) over hoe je het best een koelkast kunt ombouwen tot klimaatkast beschikbaar?

Ik heb helemaal niets verandert aan mijn koelkast. Sommige mensen hebben ergens in hun koelkast een gat gemaakt. Dit voor de doorvoer van het sensorsnoer en voor het verwarmings snoer. Ik niet, bij mij zitten ze gewoon tussen het deurrubber en de kast.

Dit is wat ik gedaan heb toen ik de ITC-308 ging gebruiken.
1) stop de stekker van de ITC-308 in het stop kontakt en leg deze boven op je koekast of hange hem op.
2) Stel de juiste temperatuur en alle ander waardes in op de ITC-308. (zie handleiding)
3) Zet je vergistings vat in de koelkast
4) Plak de sensor onder een sponsje of doekje tegen je vergistings vat aan, halverwege het bier nivo. Het sponsje / doekje  is voor de isolatie, dat je de temperatuur van je bier meet en niet de lucht in de koelkast.
5) Zet je verwarmingslamp in de koelkast en steek de strekker in het stopcotact gemerkt "heating"
6) Deur van de koelkast dicht. (Ik heb geen gat in de koelkast gemaakt voor de snoeren.)
7) Stekker van de koelkast in het stopcontact gemerkt "cooling"
Als het goed is werkt nu alles zoals het bedoeld is.

Dit is mijn manier, ik hoop dat je er wat mee kan.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #78 Gepost op: 06-12-2015 18:41 u »
Ik kan er zeker wat mee, ik ben wel benieuwd naar welke plekken wel en niet geschikt zijn om een doorvoer te maken, ik vind die waterslotjes buiten de koelkast een efficiënte oplossing.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #79 Gepost op: 06-12-2015 19:11 u »
Waar je gaten kan maken is per type koelkast verschillend maar meestal zijn de zijkanten geen probleem om daar een gat in te maken . In ieder geval zou ik geen gat maken in de achterzijde, daar zitten vaak de leidingen en de verdamper.
Blijf verder uit de buurt van het lampje en de deurschakelaar want daar gaan elektriciteitssnoeren heen.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #80 Gepost op: 06-12-2015 19:58 u »
Helder! jammer genoeg zit het lampje en de standenregeling in het plafond van de koelkast. Morgen maar eens rustig demonteren om te kijken of ik kan zien langs welke route de bedrading loopt.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #81 Gepost op: 06-12-2015 20:05 u »
Waar youtube niet goed voor. Dit geeft me wel een vertrouwd gevoel;

maar gloeilampen volstaan prima.

Ook als je van voornemens bent om lichtdoorlatende containers te gebruiken voor de vergisting?

(excuus voor het OT gaan, een mod weet vast wel een draadje te vinden waar dit aspect beter op z'n plaats is.)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #82 Gepost op: 06-12-2015 20:31 u »
Ook als je van voornemens bent om lichtdoorlatende containers te gebruiken voor de vergisting?

Het licht van de gloeilampen schijnt niet schadelijk te zijn voor bier. Voor de zekerheid kun je de containers afdekken.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #83 Gepost op: 07-12-2015 17:00 u »
ik heb gekozen voor 3 x e14 fitting 28 Watt. Hieronder een impressie:

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #84 Gepost op: 07-12-2015 18:39 u »
Het is echt gezellig in je koelkast  ;D
Voordeel is wel dat als er een gloeilamp kapot gaat, er altijd nog 2 over zijn om te verwarmen.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #85 Gepost op: 07-12-2015 19:24 u »
Dat was mijn achterliggende gedachte ook. Of voornaamste eigenlijk. Daarnaast was het niet duur. Totaal 6 euro (kringloop & Action)

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 07-12-2015 23:26 u »
Misschien is 84 Watt wel een beetje te veel van het goede. Even in de gaten houden.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 12-12-2015 12:51 u »
Ik hanteer een marge van 0.5 graden. Wanneer je de temp sensor onder een sponsje plaatst tegen je gistvat zal het er voor zorgen dat de temperatuur van het jongbier heel mooi stabiel blijft.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #88 Gepost op: 12-12-2015 12:59 u »
Dan gaan we het zo doen. Dank!

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
Re: Inkbird ITC-308 (het boortmeerbeekse alternatief voor de STC-1000)
« Reactie #89 Gepost op: 29-12-2015 09:58 u »
Met dat al heb ik een gloednieuwe STC-1000 over. Wie het niet breed heeft en ´m graag wil hebben, schrijve mij een PM. De overtuigendste PM-schrijver krijgt ´m gratis thuisgestuurd en de porto betaal ik ook. Ik ben nog nooit zuinig geweest als het om bier ging en ik ben niet van plan dat nog te gaan veranderen.
En Gunnar wie is de gelukkige geworden?

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #90 Gepost op: 01-01-2016 16:34 u »
Ik las in de specificaties dat het apparaat voor heating 2000 W bij 220 V kan handelen (geen idee of daar ook schakelen mee word bedoeld). Nu ben ik van voornemens om er een verwarmingselement achter te hangen (zie foto), maar ik weet niet hoeveel watt die consumeert. Maar ik gok dat het ook rond de 2000 Eatt zal liggen. Kan ik 'm er probleemloos achter hangen of is het verstandig om de itc-308 een (magneet)relais aan te laten sturen die vervolgens het element aanstuurt?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Re: Inkbird ITC-308 (het boortmeerbeekse alternatief voor de STC-1000)
« Reactie #91 Gepost op: 01-01-2016 16:59 u »
En Gunnar wie is de gelukkige geworden?
Ik weet uit betrouwbare bron dat deze echt is verstuurd. Hulde aan Gunnar!
(Ik was het niet overigens.)

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #92 Gepost op: 04-01-2016 15:22 u »
Ik las in de specificaties dat het apparaat voor heating 2000 W bij 220 V kan handelen (geen idee of daar ook schakelen mee word bedoeld). Nu ben ik van voornemens om er een verwarmingselement achter te hangen (zie foto), maar ik weet niet hoeveel watt die consumeert. Maar ik gok dat het ook rond de 2000 Eatt zal liggen. Kan ik 'm er probleemloos achter hangen of is het verstandig om de itc-308 een (magneet)relais aan te laten sturen die vervolgens het element aanstuurt?

Niemand die hier een antwoord op weet?

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 04-01-2016 15:31 u »
Als jij het niet weet, hoe kan iemand anders het dan weten van alleen een foto?  :weetniet:  :weetniet:

Meten is weten. Je element kan zomaar meer dan 2000 W zijn. Meet de stroom die er loopt als je het element aansluit. Let er op dat de meter meer dan 10 A moet kunnen meten.
Je kan de weerstand meten, Bij 10 A heb je ongeveer 22.5 Ohm. Is de weerstand lager dan, trekt ie meer dan 10 A en zou ik het niet met een ITC-308 gebruiken.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #94 Gepost op: 04-01-2016 15:37 u »
De reden dat ik het vraag is omdat het me sowieso zou verbazen als de itc 2000 Watt kon schakelen. Op veel (digitale)timers staat bij de capaciteit van de maximale schakel ampèrage er tussen haakjes bij vermeld zoiets als: 16 A (2 A)

Vandaag dat ik er naar informeerde. Maar ik denk dat ik op safe speel en er een relais tussen ga hangen.

Bedankt in ieder geval!

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #95 Gepost op: 04-01-2016 16:18 u »
De reden dat ik het vraag is omdat het me sowieso zou verbazen als de itc 2000 Watt kon schakelen. Op veel (digitale)timers staat bij de capaciteit van de maximale schakel ampèrage er tussen haakjes bij vermeld zoiets als: 16A (2A)

Vandaag dat ik er naar informeerde. Maar ik denk dat ik op safe speel en er een relais tussen ga hangen.

Bedankt in ieder geval!
Van de STC weten we dat de relais kunnen gaan plakken bij hoge stromen. Aangezien de relais van de ITC net zo groot zijn en ook uit China komen zou ik het er persoonlijk niet op wagen

Offline jef

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #96 Gepost op: 04-01-2016 17:15 u »
Ik zou geen 2000 Watt in je gistkast steken. 100 Watt is meer dan genoeg.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #97 Gepost op: 04-01-2016 17:50 u »
Dat is ook niet de bedoeling. Ik ga hem gebruiken om ketelwater op temperatuur te houden.

Offline jef

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #98 Gepost op: 04-01-2016 19:02 u »
Dan zou ik het zeker gewoon proberen.
In het aller slechtste geval blijft hij plakken en zie je dat je water begint te koken.
Maar ik denk dat hij niet gaat plakken en gewoon gaat werken.
Hij is niet voor niks Europees gekeurd.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #99 Gepost op: 04-01-2016 19:08 u »
Ik ga 't er niet op wagen, komt een magneetrelais zoals hieronder tussen: