Inkbird ITC-308 (het alternatief voor de STC-1000)

Gestart door Gunnar, 26-10-2015 16:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik Z

Citaat van: McMelloW op 27-10-2015  19:23 uTja, dat is voor jou een vraag. De bouwers van die kastjes weten zelf hoe veilig ze zijn.
Bij hoeveel van die kastjes denk je dat een contact los kan raken als een draad ergens achter blijft haken?

Puck

Alles kan kapot, smelten of ontploffen.... zelfs spullen van grotere fabrikanten. Zullen we erover ophouden en afspreken dat als de eerste (vanaf vandaag) STC-1000 kast of Inkbird ITC-308 of PID controller wegfikt dat degene bij wie dit gebeurt zich even hier meld? Dank u!

Jacques

Citaat van: Erick op 27-10-2015  12:43 uOok ik ben blij met je tip (en heb ook veel berichten op mijn naam  ;D), een kind kan zien dat het hier niet om reclame gaat.
Kortom: Blijf posten en trek je er niets van aan als een lid weer eens een slechte nacht heeft gehad!  :biersmile:

Eerlijk gezegd vind ik het eerste bericht ook een heel hoog reclame gehalte hebben. Komt door het bij herhaling aandacht vragen voor een speciaal artikel dat bij een specifieke webshop te koop is.

Gunnar heeft ook andere bijdragen geleverd aan het forum daarom is er waarschijnlijk toch sprake van een enthousiaste hobbybrouwer.

Erick

Dat mag jij natuurlijk best vinden Jacques.
Ik blijf bij mijn bewering:  ;D

Citaat van: Erick op 27-10-2015  12:43 ueen kind kan zien dat het hier niet om reclame gaat.  :biersmile:

brucero

De mijne zou binnen twee weken moeten geleverd worden, heb uiteindelijk € 34 betaald incl. verzending http://www.ebay.com/itm/100-240V-Cooling-Heating-Digital-temperature-controller-with-US-Plug-thermostats-/151861213851?hash=item235ba23a9b:g:se8AAOSw~bFWGJQm, daarvoor kan jezelf toch niet zitten knoeien, geeft tenslotte een betere temperatuursonde dan de stc-1000, en us to eu adapters kosten op aliexpress nog geen € 0,5

Johannesdeloper

Heel erg moeilijk is het zelfbouwen van een STC-1000 kastje niet. Ik heb dit aan de hand van de beschrijving van het twents hobby brouwgilde gedaan:
http://www.twents-bierbrouwersgilde.nl/wp-content/uploads/2013/04/AansluitenSTC-1000temperatuurcontroller_DouweBeimin.pdf

Als kastje heb ik een kistje van een luxe kadoset voor flessen wijn genomen als basis. Met een uurtje knutselen was ik klaar.

brucero

Heb er ook al drie verbouwd in een kastje, maar je zit nog altijd met een risico op doorbranden van één van de relais op de stc-1000, wat een tijdje geleden bij een collega hobbybrouwer gebeurd is, een geluk dat hij iedere dag in zijn brouwkot gaat. Hopen dat de itc-308 beter beveiligd is

koffie

Citaat van: Johannesdeloper op 28-10-2015  09:34 uHeel erg moeilijk is het zelfbouwen van een STC-1000 kastje niet. Ik heb dit aan de hand van de beschrijving van het twents hobby brouwgilde gedaan:
http://www.twents-bierbrouwersgilde.nl/wp-content/uploads/2013/04/AansluitenSTC-1000temperatuurcontroller_DouweBeimin.pdf

Als kastje heb ik een kistje van een luxe kadoset voor flessen wijn genomen als basis. Met een uurtje knutselen was ik klaar.
Scheel al aanzienlijk ik in de prijs. Ik zie alleen nergens de optie om een versie met eurostekkers te kiezen, klopt dat ?

Jacques

Citaat van: Erick op 28-10-2015  09:10 uDat mag jij natuurlijk best vinden Jacques.
Ik blijf bij mijn bewering:  ;D

De scheiding reclame en bijdrage zit in dit geval op het randje. Vooral door het bij herhaling aandacht vragen voor een product terwijl er door het betreffende lid nog niet zo veel berichten geplaatst zijn, geeft de indruk dat sprake is van reclame.
Gezien de inhoud van de eerdere berichten van Gunnar mag inderdaad geconcludeerd worden dat dit niet het geval is.

Jacques

Citaat van: brucero op 28-10-2015  09:29 uDe mijne zou binnen twee weken moeten geleverd worden, heb uiteindelijk € 34 betaald incl. verzending http://www.ebay.com/itm/100-240V-Cooling-Heating-Digital-temperature-controller-with-US-Plug-thermostats-/151861213851?hash=item235ba23a9b:g:se8AAOSw~bFWGJQm, daarvoor kan jezelf toch niet zitten knoeien, geeft tenslotte een betere temperatuursonde dan de stc-1000, en us to eu adapters kosten op aliexpress nog geen € 0,5

Goed gevonden! Door de lage prijs is het een mooi alternatief voor de STC-1000. Het alternatief heeft dus niets van doen met Boortmeerbeek.

Pim

Citaat van: brucero op 28-10-2015  09:29 uDe mijne zou binnen twee weken moeten geleverd worden, heb uiteindelijk € 34 betaald incl. verzending http://www.ebay.com/itm/100-240V-Cooling-Heating-Digital-temperature-controller-with-US-Plug-thermostats-/151861213851?hash=item235ba23a9b:g:se8AAOSw~bFWGJQm, daarvoor kan jezelf toch niet zitten knoeien, geeft tenslotte een betere temperatuursonde dan de stc-1000, en us to eu adapters kosten op aliexpress nog geen € 0,5
Betere temperatuursonde dan STC1000? Waaruit concludeer je dat? Beide werken met een externe NTC sonde.
Enige wat naar mijn mening nauwkeuriger werkt is een digitale sonde als de DS18B20 zoals gebruikt bij de Tcontrol. Maar ja...  dat is een stukje duurder   >:D

homoeccentricus

Citaat van: McMelloW op 27-10-2015  19:23 uTja, dat is voor jou een vraag. De bouwers van die kastjes weten zelf hoe veilig ze zijn.

Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt dit zelf te bouwen. Geen zin om het huis in de fik te laten gaan wanneer ik eens een weekje op reis ben.

Hier zijn twee duurdere alternatieven. De 2de heb ik zelf (maar enkel geschikt om enkel af te koelen of te verwarmen), de eerste heeft goede kritiek in Amerika, en ik overweeg hem te kopen.

http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=334
http://www.amazon.de/o/ASIN/B0030T5THM?tag=adapas02-20

Hier is een lange discussie over de InkBird: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=536763&page=2 - blijkbaar zijn er toch veiligheidsproblemen mee geweest... Zelf ben ik te dom om uit te vissen of die verontrustend waren/zijn.



brucero

Citaat van: Pim op 28-10-2015  10:58 uBetere temperatuursonde dan STC1000?  Waaruit concludeer je dat?  Beide werken met een externe NTC sonde.
Met temperatuursonde bedoel ik ntc sonde, het is maar hoe je het interpreteert. 

Brouwers

Citaat van: homoeccentricus op 28-10-2015  11:28 uHier is een lange discussie over de InkBird: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=536763&page=2 - blijkbaar zijn er toch veiligheidsproblemen mee geweest... Zelf ben ik te dom om uit te vissen of die verontrustend waren/zijn.

Hopelijk kan ik het begrijpbaar uitleggen. Het probleem dat gerapporteerd werd is dat de nuldraad geschakeld werd in plaats van de fase/schakeldraad. Op de fasedraad staat standaard je stroom die naar de nuldraad loopt. Als je de nuldraad schakelt, dan verbreek je wel je stroom kring, apparaat gaat uit omdat er geen stroom kan lopen. Maar er staat nog wel spanning op het apparaat. Als je om een of andere reden iets aan je apparaat wilt doen dan kun je gewoon stroom krijgen als je de fasedraad van je aparaat aanraakt (stroom loopt dan naar de aarde via je lichaam).
Daarom wil je de fasedraad schakelen, je verbreekt dus de stroomkring aan de kant waar spanning op staat. Zo is je apparaat spanningsvrij als het uit is geschakeld.

Volgens het topic is het alweer gefixed. Ook zal dit niet zomaar tot brand oid leiden.

 

abroeders

Citaat van: Brouwers op 28-10-2015  12:27 uDaarom wil je de fasedraad schakelen, je verbreekt dus de stroomkring aan de kant waar spanning op staat. Zo is je apparaat spanningsvrij als het uit is geschakeld.
Dit is inderdaad gebruikelijk om het zo te doen. Echter, omdat de installatie is uitgevoerd met stekkers biedt het niet de zekerheid dat je installatie spanningsloos is. Je zou 'dubbelpolig' kunnen afschakelen (hierbij schakel je de fase en nul uit), maar dat is een beetje overkill. Zorg als je iets elektrisch aan je installatie doet, dat de stekker er uit is! En zorg ten aller tijden dat de randaarde altijd aangesloten is!

Edit: ik ben niet op de hoogte van amerikaanse wetgeving van huisinstallaties. Bij Amerikaanse stekkers met randaarde heb je deze zekerheid schijnbaar wel omdat deze maar op 1 manier in de wandcontactdoos passen en hier wellicht vastgelegd is aan welke zijde je fase en nul aansluit in de wandcontactdoos. In Nederland is niet vastgelegd welke kant in een WCD fase of nul is. Dus een issue zoals gemeld is in Nederland geen veiligheidsaspect.

Johannesdeloper

Citaat van: koffie op 28-10-2015  09:54 uScheel al aanzienlijk ik in de prijs. Ik zie alleen nergens de optie om een versie met eurostekkers te kiezen, klopt dat ?

Ik heb deze via dealextreme gekocht:
http://www.dx.com/p/stc-1000-1-7-lcd-microcomputer-temperature-controller-with-sensor-black-220v-259160#.VjDLfdIveHs

Daar zitten geen snoeren of stekkers bij. Ik had nog een degelijk snoer van een strijkbout liggen, dat kan voldoende ampere hebben en is goed geaard.
Hij bevalt prima overigens voor de prijs van 17 euro

brucero

Ik zou toch opletten met voldoende Ampère, je bent beter dat je extra relais tussen plaatst, wil je niet hebben dat hij begint te smeulen met alle gevolgen... De aarding zal ook maar tellen wanneer je hem inbouwt in een metalen doos, zodanig als hij smelt dat de zekering uitvalt.

Sander van Dijk

Citaat van: Johannesdeloper op 28-10-2015  14:30 uIk heb deze via dealextreme gekocht:
http://www.dx.com/p/stc-1000-1-7-lcd-microcomputer-temperature-controller-with-sensor-black-220v-259160#.VjDLfdIveHs

Daar zitten geen snoeren of stekkers bij. Ik had nog een degelijk snoer van een strijkbout liggen, dat kan voldoende ampere hebben en is goed geaard.
Hij bevalt prima overigens voor de prijs van 17 euro

Dit is gewoon een standaard STC-1000 en ook iets duurder dan je ze op Ebay vindt. Het topic gaat over kant en klare plug en play alternatieven.

Johannesdeloper

Citaat van: brucero op 28-10-2015  15:12 uIk zou toch opletten met voldoende Ampère, je bent beter dat je extra relais tussen plaatst, wil je niet hebben dat hij begint te smeulen met alle gevolgen... De aarding zal ook maar tellen wanneer je hem inbouwt in een metalen doos, zodanig als hij smelt dat de zekering uitvalt.
Ik heb hier alle vertrouwen in, het was een heel degelijk snoer en verder pakt een strijkijzer van 1200 Watt veel meer ampère dan een koelkastje ven 150 Watt.

brucero

Citaat van: Johannesdeloper op 28-10-2015  16:19 uIk heb hier alle vertrouwen in, het was een heel degelijk snoer en verder pakt een strijkijzer van 1200 Watt veel meer ampère dan een koelkastje ven 150 Watt.
Of je nu een kabel neemt van een strijkijzer of een kabel van een hoogspanningsmast, dat geeft niets te maken met een relais die doorsmelt, ik ga hier verder niet meer over discussiëren, lees en zoek hier eens verder https://www.google.be/#q=veiligheidsanalyse+stc en https://www.google.be/#q=weeral+stc+in+de+fik vooral de laatste link bekijken, uiteindelijk heeft deze discussie niks te maken met de inkbird

joosting87

Dus een ingeschakelde stc met standaard relais is een veiligheidsrisico? Mmm dan maar snel uitzetten. Wist ik niet.

Brouwers

Citaat van: joosting87 op 29-10-2015  00:12 uDus een ingeschakelde stc met standaard relais is een veiligheidsrisico? Mmm dan maar snel uitzetten. Wist ik niet.

Dat valt reuze mee. Als je het topic op het vlaams hobby brouw forum leest dan zul je zien dat die persoon waar de stc was gaan smeulen ook de thermostaat uit zijn koelkast had gehaald. Gevolg dat toen het rekais bleef plakken de koelkast gewoon door blijft koelen. Nu weet ik niet of een koelkast meer vermogen gaat trekken wanneer die als vrieskist gebruikt wordt, maar kan het me voorstellen dat dit het geval is.

Verder zie ik geen reden waarom deze itc betere relais zou hebben. Allebei "made in china".

Risico met de stc zit hem vooral in hoe hij is aangesloten.

Johannesdeloper

Citaat van: Brouwers op 29-10-2015  08:22 uRisico met de stc zit hem vooral in hoe hij is aangesloten.

Precies, een STC-1000 lijkt me qua ontwerp niet onveiliger dan welk elektrisch apparaat dan ook in huis. Het wordt anders als je iets gaat aanscluiten met giga output. Of wel gaat lopen knoeien met ondeugdelijke bedradigen.

Dus gewoon goedgekeurde lasklemmen gebruiken en intern de bedrading met dik koper bruin, zwart en blauw installatiedraad voor 220 volt.
Zorg voor een goede aarding en van kwaliteitsmerk voorziene stevige stopcontacten.

Maakt de kast groot genoeg en zorg voor een paar ventilatie openingen.
Als lamp gebruik ik een bulleye fitting voor buiten. Mocht je gistingsvat gaan lekken, dan kan er geen sluiting ontstaan. Dat moet allemaal voldoende veilig zijn en zo niet dan ga ik ervan uit dat de stop er eerst uitklapt.

Gerlachus

Ik heb de STC-1000 ook in een kastje ingebouwd. Tel daarvoor een tientje. Sockets voor 230V minimaal 2 stuks, voedingskabel, interne bedrading etc. Aan materiaal ben je al gauw € 30,- kwijt en dan begint het bouwen pas. Paneel uitzagen, gaten voor de sockets, intern bedrading een beetje fatsoenlijk maken en natuurlijk de kennis in huis hebben of halen.

Dan vind ik 60 euri voor een compleet werkend apparaat helegaar niet verkeerd. Let wel dat de veiligheid in dit geval een verantwoordelijkheid is van de verkoper. Ik heb bouwsels op dit forum voorbij zien komen, waarvan de kwaliteit van het bouwen niet echt geweldig was... Om over de veiligheid maar niks te zeggen.

Op Ebay heb ik 'm gevonden voor bijna 40 euri, weliswaar met US stekkerdoos maar daar kun je eenvoudig een dubbele wandcontactdoos op maken met dekseltjes. Ben je ook voor 60 euri klaar, is het wel spatwaterdicht.

Leuk ding, zou 'm kopen als ik niet al wat had gebouwd. Maar dit is defenitely een aanrader.

homoeccentricus

Inkbird gekocht. Ziet er robuust uit. Veel degelijker in ieder geval dan wat ik daarvoor had. Enig probleempje tot nu toe was een paniektelefoontje van mijn significant andere andere toen een alarm afging. Boven- en ondergrens van het alarm iets ruimer afgesteld, zeker in de testfase.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.