Inkbird ITC-308 (het alternatief voor de STC-1000)

Gestart door Gunnar, 26-10-2015 16:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gunnar

Hallo Allemaal!

In het bericht over mijn bezoek aan de BrouwPlus in Antwerpen, vorige week, had ik er al melding van gemaakt maar blijkbaar op de totaal verkeerde plek want geen mens reageerde. Dus ik herhaal het hier nog een keertje (en inmiddels staat het nieuws ook op het web):

"(Mijn) interessantste (ontdekking) was wel de vermoedelijke opvolger van de STC-1000. Niels van homebrewshop.be presenteerde een prototype van een plug´n´play oplossing voor de vergistingskast. In het ene stopcontact de koelkast, in het andere de verwarming*, temperatuur instellen en hopla. Verwachte prijs ca. €60 - €65 (met een STC-1000 en de bestellijst bij Conrad blijft daar errug weinig over om zelf monteren nog lonend te maken). Fraai apparaatje, zag er zeer soliede uit. Verwachte marktintroductie nog voor Sinterklaas.

*: Niels was nog bezig met een "straalkacheltje" van 50W in buisvorm zoals die gebruikt schijnen te worden om serres vorstvrij te houden. Lijkt dus erg op mijn idee van de autovoorruitverwarming maar dan beter, en betekent het einde van het geklooi met een ouderwetse 230V gloeilamp in een gesloten koelkast.


Meer info over de Inkbird op https://homebrewshop.be/en/measuring/931-inkbird-itc-308-outlet-thermostat-temperature-controller.html - over het "straalkacheltje" (dat dus ook plug´n´play moet worden) nog niet, maar dat zal wel niet lang meer duren.

Gunnar

Adbrouwt

Citaat van: Gunnar op 26-10-2015  16:34 u"(Mijn) interessantste (ontdekking) was wel de vermoedelijke opvolger van de STC-1000. Niels van homebrewshop.be presenteerde een prototype van een plug´n´play oplossing voor de vergistingskast. In het ene stopcontact de koelkast, in het andere de verwarming*, temperatuur instellen en hopla. Verwachte prijs ca. €60 - €65 (met een STC-1000 en de bestellijst bij Conrad blijft daar errug weinig over om zelf monteren nog lonend te maken). Fraai apparaatje, zag er zeer soliede uit. Verwachte marktintroductie nog voor Sinterklaas.
Misschien reageerde er niemand omdat het vijfmaal zo duur is.  ;)

Eric v B

Ik vind het toch een mooie oplossing voor mensen die geen zin hebben om te knutselen of niet genoeg kennis/durf hebben om een STC-1000 oplossing te maken. En € 59.95 vind ik niet duur. Ik heb wel eens duurdere oplossingen voorbij zien komen...

Adbrouwt

Citaat van: Eric v B op 26-10-2015  18:22 uIk vind het toch een mooie oplossing voor mensen die geen zin hebben om te knutselen of niet genoeg kennis/durf hebben om een STC-1000 oplossing te maken. En €59.95 vind ik niet duur. Ik heb wel eens duurdere oplossingen voorbij zien komen...............
Dat mag jij natuurlijk vinden. ik vind het niet veel knutsel werk en niet heel moeilijk. Maar 15 euro tov 65 is voor mij een te groot verschil. Bovendien hou ik niet zo van reclame op het forum.

Eric v B

Citaat van: Adbrouwt op 26-10-2015  18:30 uDat mag jij natuurlijk vinden. ik vind het niet veel knutsel werk en niet heel moeilijk. Maar 15 euro tov 65 is voor mij een te groot verschil. Bovendien hou ik niet zo van reclame op het forum.
€ 15,-? hoe zit het dan met wcd's, snoeren en stekkers? Die zal je toch ook nog nodig hebben?

Adbrouwt

Citaat van: Eric v B op 26-10-2015  18:44 u€ 15,-? hoe zit het dan met wcd's, snoeren en stekkers? Die zal je toch ook nog nodig hebben?
Daar heb je een punt Eric. Ik had nog een hoop oud spul liggen dus dit kan voor iemand anders wat duurder uitvallen. Maar volgens mij hebben al die euro winkels genoeg goedkoop spul liggen voor een paar euro.

EvdBroek

Een STC is inderdaad veel goedkoper. Het in elkaar zetten is ook niet moeilijk, zelfs voor niet techneuten. Van klooien met een lamp is ook geen sprake... Dus waarom zou je daar meer dan 4x zo veel voor gaan betalen

Hay

Volgens mij lees je niet goed hierboven was al gesteld dat je er met 15 euro niet komt.
En ik vind het een hele goeie tip, voor mij is het wel wat.
Ik kan alles zelf maken maar heb niks met elektronika en heb daarom ook een stc-1000 van Eric te leen.
En zover ik weet heeft Gunnar niks met dat bedrijf te maken en is het dus ook geen reclame maar een tip.
Dank je wel Gunnar.

Eric v B

Citaat van: EvdBroek op 26-10-2015  18:49 uEen STC is inderdaad veel goedkoper. Het in elkaar zetten is ook niet moeilijk, zelfs voor niet techneuten. Van klooien met een lamp is ook geen sprake... Dus waarom zou je daar meer dan 4x zo veel voor gaan betalen
Klopt allemaal. Een zelfgebouwde RIMS, Herms of weet ik veel wat zijn allemaal veel goedkoper dan een BrauMeister, Grainfather, etc. Maar toch zijn er mensen die liever kiezen voor een kant en klare oplossing zoals bijv. de InkBird ipv een STC-1000.
Ik heb overigens geen aandelen in de InkBird. Zelf heb ik een BrewPi. Die is nog veel duurder dan de InkBird en zeker niet plug & play.

EvdBroek

Citaat van: Hay op 26-10-2015  19:14 uVolgens mij lees je niet goed hierboven was al gesteld dat je er met 15 euro niet komt.
Nou nou... Die post kruiste mijn post! Overigens had ik zelfs ook alle benodigde onderdelen thuis liggen, dus was wel degelijk voor 15 euro en een uurtje werk klaar. Maar als je meer geld wil uit geven is dat ieders keuze

McMelloW

Mooie oplossing. Heb je nog geen STC-1000 en je moet alles nog bestellen en inbouwen, dan is het zeker het overwegen waard.
Op ebay zijn alleen nog UK stekker uitvoeringen te vinden voor $35. Daar zullen in de toekomst zeker EU uitvoeringen bij komen. Dan is het zeker de moeite waard. Plug & Play

abroeders

Ziet er degelijk uit en ideaal voor mensen die niet elektrotechnisch onderlegt zijn. Op deze manier kunnen mensen die niet handig zijn, of elektrotechnisch het niet aandurven toch eenvoudig en voor een redelijke prijs een plug&play apparaatje kopen. Ik heb in mijn leven al heel veel elektrotechnische knutselwerkjes gezien waarvan ik dacht; het is een wonder dat dit nog niet uitgefikt is. Ik kan er een boek over schrijven in iedersgeval. Better safe than sorry...

Een stc1000 als onderdeel is inderdaad goedkoper; maar als je al je onderdelen moet kopen dan zit je ook al snel richting de verkoopprijs van dit kant en klare apparaat.
Daarom zie ik best potentie voor een bepaalde groep brouwers. Leuke tip!


Rene Haring

Gunnar, bedankt voor de tip en laat je niet kisten door alle azijnpissers op dit forum. De set ziet er degelijk uit. Qua kosten vergelijkbaar met een veilig gebouwde systeem a la stc1000 en uit het oogpunt van elektrische veiligheid voor velen een goede oplossing. Zelf knutselen kan, maar als je de veiligheidsaspecten ten aanzien van 230V niet in acht neemt en er breekt brand uit door kortsluiting of warmte ontwikkeling dan heb je het lastig met verzekeringen. Op ebay zijn er goedkopere aanbiedingen maar zoals gezegd nu alleen nog voor 110V.

hetspook

Her ding ziet er in ieder geval netjes uit en waarschijnlijk waterdichter als een zelfgemaakt systeem.
Ik was zelf ongeveer het zelfde bedrag kwijt met onderdelen van Conrad.

wilbertd

Ziet er inderdaad heel netjes uit hoor.

En wat is nou 60 Euri?
'Assassins Creed Syndicate' voor je neefje met de kerst is bijna net zo duur, of een paar glazen met logo, die tweedehands vrieskist, dat eiken houtje vaatje, je wortkoeler, je refractomter, goedkoper dan je moutmolen, je sodakeg, je CO2 fles en je CCT.

Sander van Dijk

Het hangt er gewoon vanaf hoe handig je bent en wat je hebt liggen en of je het leuk vindt om iets zelf in elkaar te knutselen. Als je daar niet van houd of je moet alles bij een Conrad bestellen dan is dit een prima optie en een prima prijs.


Zelf heb ik 3 geaarde wand-contact-dozen uit de € bak bij de bouwmarkt gehaald en ik heb een meter 3 aderige grondkabel (met 2,5 mm draden in erin met bruin, blauw en aarde) gehaald. Zwart schakeldraad had ik nog liggen en de benodigde lasdoppen e.d. ook. Ik had ook wat hout liggen om een kistje van maken. Dan ben je veel véél minder kwijt dan 60 euro, maar je moet het wel even in elkaar zetten en je moet weten hoe je e.e.a. veilig aansluit.


Dus kortom.. ieder z'n meug  :brouwen:

Gunnar

Moet ik nou als greenhorn in dit forum én in het brouwen de verbale strijd aangaan, nota bene met de bierkaai, met iemand die hier meer dan duizend berichten op zijn naam heeft en dus niet onwaarschijnlijk een gewaardeerd forumlid is?

Ik doe het toch.
Ad. 1: reacties als die van jou maken dat nieuwelingen dit forum gaan mijden - terwijl anderen juist zo hun best doen het forum aantrekkelijk en toegankelijk te maken.
Ad. 2: jij bouwt absoluut niet voor de tegenwaarde van € 11,99 een veiligheids- en verzekeringstechnisch verantwoorde schakeling die kan wat die Inkbird kan.
Ad. 3: je suggestie dat ik reklame zou maken is niet alleen misplaatst, maar ook beledigend. Vooral voor je eigen intelligentie.

Met dat al heb ik een gloednieuwe STC-1000 over. Wie het niet breed heeft en ´m graag wil hebben, schrijve mij een PM. De overtuigendste PM-schrijver krijgt ´m gratis thuisgestuurd en de porto betaal ik ook. Ik ben nog nooit zuinig geweest als het om bier ging en ik ben niet van plan dat nog te gaan veranderen.

Gunnar

Amateurke


tdp

Citaat van: Gunnar op 27-10-2015  01:04 uMoet ik nou als greenhorn in dit forum én in het brouwen de verbale strijd aangaan, nota bene met de bierkaai, met iemand die hier meer dan duizend berichten op zijn naam heeft en dus niet onwaarschijnlijk een gewaardeerd forumlid is?

Ik doe het toch.
Ad. 1: reacties als die van jou maken dat nieuwelingen dit forum gaan mijden - terwijl anderen juist zo hun best doen het forum aantrekkelijk en toegankelijk te maken.
Ad. 2: jij bouwt absoluut niet voor de tegenwaarde van € 11,99 een veiligheids- en verzekeringstechnisch verantwoorde schakeling die kan wat die Inkbird kan.
Ad. 3: je suggestie dat ik reklame zou maken is niet alleen misplaatst, maar ook beledigend. Vooral voor je eigen intelligentie.

Met dat al heb ik een gloednieuwe STC-1000 over. Wie het niet breed heeft en ´m graag wil hebben, schrijve mij een PM. De overtuigendste PM-schrijver krijgt ´m gratis thuisgestuurd en de porto betaal ik ook. Ik ben nog nooit zuinig geweest als het om bier ging en ik ben niet van plan dat nog te gaan veranderen.

Gunnar

Gunnar,

het gaat qua bijdragen niet alleen om kwantiteit, maar vooral om kwaliteit ;) Ik vind het een prima oplossing, en voor iemand die voor gemak gaat is €60,- niet direct een te grote uitgave. Ik ben zelf erg van het knutselen en bouwen, maar er zal absoluut markt voor zijn. Dat sommige vallen over het feit dat er 'reclame' gemaakt wordt moet je je ook niets van aantrekken, daar hebben we (gelukkig) capabele beheerders voor, die dit echt wel in de gaten houden.

Blijf voor tips en dergelijke posten, ik zie dit absoluut als een meerwaarde. Bepaalde forumleden kunnen echter helaas niet een bepaald filter toepassen met het opnemen van informatie lijkt het...

Bedankt voor je bijdrage!

Groet,
de TDP

Erick

Ook ik ben blij met je tip (en heb ook veel berichten op mijn naam  ;D), een kind kan zien dat het hier niet om reclame gaat.
Kortom: Blijf posten en trek je er niets van aan als een lid weer eens een slechte nacht heeft gehad!  :biersmile:

Snor

Citaat van: Gunnar op 27-10-2015  01:04 uAd. 1: reacties als die van jou maken dat nieuwelingen dit forum gaan mijden - terwijl anderen juist zo hun best doen het forum aantrekkelijk en toegankelijk te maken.


Hear hear! Prima argument. Jij verwoordt precies, wat mij bij een aantal veelschrijvers ook irriteert.
Wie de schoen past trekke hem aan. En er zijn er best een handvol die deze schoen prima past!

Erik Z

Citaat van: Gunnar op 27-10-2015  01:04 uAd. 2: jij bouwt absoluut niet voor de tegenwaarde van € 11,99 een veiligheids- en verzekeringstechnisch verantwoorde schakeling die kan wat die Inkbird kan.


Ik vraag mij inderdaad af hoe betrouwbaar al die zelf geknutselde kastjes bij de diverse brouwers zijn. Als je alle kosten bij elkaar optelt, dan kom je ook een heel eind in de richting van die Inkbird. Dan kun je beter een beetje meer uitgeven voor een veilig product.

McMelloW

Citaat van: Erik Z op 27-10-2015  16:52 uIk vraag mij inderdaad af hoe betrouwbaar al die zelf geknutselde kastjes bij de diverse brouwers zijn. Als je alle kosten bij elkaar optelt, dan kom je ook een heel eind in de richting van die Inkbird. Dan kun je beter een beetje meer uitgeven voor een veilig product.

Tja, dat is voor jou een vraag. De bouwers van die kastjes weten zelf hoe veilig ze zijn.

abroeders


Citaat van: McMelloW op 27-10-2015  19:23 uTja, dat is voor jou een vraag. De bouwers van die kastjes weten zelf hoe veilig ze zijn.

Was dat maar zo! Ik heb ooit gezien dat iemand 2 snoeren aan elkaar gemaakt had door de aders aan te strippen, met de hand in elkaar te draaien en vervolgens met een stukje plakband te fixeren. Deze persoon was overtuigt dat dit veilig was, het was immers met plakband geïsoleerd en je kon het aanraken zonder een schok te krijgen.

Afijn, om te beoordelen of iets veilig is, moet je zeker verstand hebben van elektrotechniek. Er zijn genoeg mensen die niet genoeg kennis hebben om zelf te beoordelen of iets veilig is.

Bovenstaand voorbeeld is namelijk zeer onveilig omdat een las op deze manier een grote overgangsweerstand heeft. Als hier iets met een beetje vermogen op aangesloten word smelt je kabel op de laslocatie gewoon weg door de warmteontwikkeling die ontstaat in de las.

Coen

Citaat van: McMelloW op 27-10-2015  19:23 uTja, dat is voor jou een vraag. De bouwers van die kastjes weten zelf hoe veilig ze zijn.
Dat betwijfel ik ten zeerste, gezien een aantal opmerkingen.

Erik Z

Citaat van: McMelloW op 27-10-2015  19:23 uTja, dat is voor jou een vraag. De bouwers van die kastjes weten zelf hoe veilig ze zijn.
Bij hoeveel van die kastjes denk je dat een contact los kan raken als een draad ergens achter blijft haken?

Puck

Alles kan kapot, smelten of ontploffen.... zelfs spullen van grotere fabrikanten. Zullen we erover ophouden en afspreken dat als de eerste (vanaf vandaag) STC-1000 kast of Inkbird ITC-308 of PID controller wegfikt dat degene bij wie dit gebeurt zich even hier meld? Dank u!

Jacques

Citaat van: Erick op 27-10-2015  12:43 uOok ik ben blij met je tip (en heb ook veel berichten op mijn naam  ;D), een kind kan zien dat het hier niet om reclame gaat.
Kortom: Blijf posten en trek je er niets van aan als een lid weer eens een slechte nacht heeft gehad!  :biersmile:

Eerlijk gezegd vind ik het eerste bericht ook een heel hoog reclame gehalte hebben. Komt door het bij herhaling aandacht vragen voor een speciaal artikel dat bij een specifieke webshop te koop is.

Gunnar heeft ook andere bijdragen geleverd aan het forum daarom is er waarschijnlijk toch sprake van een enthousiaste hobbybrouwer.

Erick

Dat mag jij natuurlijk best vinden Jacques.
Ik blijf bij mijn bewering:  ;D

Citaat van: Erick op 27-10-2015  12:43 ueen kind kan zien dat het hier niet om reclame gaat.  :biersmile:

brucero

De mijne zou binnen twee weken moeten geleverd worden, heb uiteindelijk € 34 betaald incl. verzending http://www.ebay.com/itm/100-240V-Cooling-Heating-Digital-temperature-controller-with-US-Plug-thermostats-/151861213851?hash=item235ba23a9b:g:se8AAOSw~bFWGJQm, daarvoor kan jezelf toch niet zitten knoeien, geeft tenslotte een betere temperatuursonde dan de stc-1000, en us to eu adapters kosten op aliexpress nog geen € 0,5

Johannesdeloper

Heel erg moeilijk is het zelfbouwen van een STC-1000 kastje niet. Ik heb dit aan de hand van de beschrijving van het twents hobby brouwgilde gedaan:
http://www.twents-bierbrouwersgilde.nl/wp-content/uploads/2013/04/AansluitenSTC-1000temperatuurcontroller_DouweBeimin.pdf

Als kastje heb ik een kistje van een luxe kadoset voor flessen wijn genomen als basis. Met een uurtje knutselen was ik klaar.

brucero

Heb er ook al drie verbouwd in een kastje, maar je zit nog altijd met een risico op doorbranden van één van de relais op de stc-1000, wat een tijdje geleden bij een collega hobbybrouwer gebeurd is, een geluk dat hij iedere dag in zijn brouwkot gaat. Hopen dat de itc-308 beter beveiligd is

koffie

Citaat van: Johannesdeloper op 28-10-2015  09:34 uHeel erg moeilijk is het zelfbouwen van een STC-1000 kastje niet. Ik heb dit aan de hand van de beschrijving van het twents hobby brouwgilde gedaan:
http://www.twents-bierbrouwersgilde.nl/wp-content/uploads/2013/04/AansluitenSTC-1000temperatuurcontroller_DouweBeimin.pdf

Als kastje heb ik een kistje van een luxe kadoset voor flessen wijn genomen als basis. Met een uurtje knutselen was ik klaar.
Scheel al aanzienlijk ik in de prijs. Ik zie alleen nergens de optie om een versie met eurostekkers te kiezen, klopt dat ?

Jacques

Citaat van: Erick op 28-10-2015  09:10 uDat mag jij natuurlijk best vinden Jacques.
Ik blijf bij mijn bewering:  ;D

De scheiding reclame en bijdrage zit in dit geval op het randje. Vooral door het bij herhaling aandacht vragen voor een product terwijl er door het betreffende lid nog niet zo veel berichten geplaatst zijn, geeft de indruk dat sprake is van reclame.
Gezien de inhoud van de eerdere berichten van Gunnar mag inderdaad geconcludeerd worden dat dit niet het geval is.

Jacques

Citaat van: brucero op 28-10-2015  09:29 uDe mijne zou binnen twee weken moeten geleverd worden, heb uiteindelijk € 34 betaald incl. verzending http://www.ebay.com/itm/100-240V-Cooling-Heating-Digital-temperature-controller-with-US-Plug-thermostats-/151861213851?hash=item235ba23a9b:g:se8AAOSw~bFWGJQm, daarvoor kan jezelf toch niet zitten knoeien, geeft tenslotte een betere temperatuursonde dan de stc-1000, en us to eu adapters kosten op aliexpress nog geen € 0,5

Goed gevonden! Door de lage prijs is het een mooi alternatief voor de STC-1000. Het alternatief heeft dus niets van doen met Boortmeerbeek.

Pim

Citaat van: brucero op 28-10-2015  09:29 uDe mijne zou binnen twee weken moeten geleverd worden, heb uiteindelijk € 34 betaald incl. verzending http://www.ebay.com/itm/100-240V-Cooling-Heating-Digital-temperature-controller-with-US-Plug-thermostats-/151861213851?hash=item235ba23a9b:g:se8AAOSw~bFWGJQm, daarvoor kan jezelf toch niet zitten knoeien, geeft tenslotte een betere temperatuursonde dan de stc-1000, en us to eu adapters kosten op aliexpress nog geen € 0,5
Betere temperatuursonde dan STC1000? Waaruit concludeer je dat? Beide werken met een externe NTC sonde.
Enige wat naar mijn mening nauwkeuriger werkt is een digitale sonde als de DS18B20 zoals gebruikt bij de Tcontrol. Maar ja...  dat is een stukje duurder   >:D

homoeccentricus

Citaat van: McMelloW op 27-10-2015  19:23 uTja, dat is voor jou een vraag. De bouwers van die kastjes weten zelf hoe veilig ze zijn.

Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt dit zelf te bouwen. Geen zin om het huis in de fik te laten gaan wanneer ik eens een weekje op reis ben.

Hier zijn twee duurdere alternatieven. De 2de heb ik zelf (maar enkel geschikt om enkel af te koelen of te verwarmen), de eerste heeft goede kritiek in Amerika, en ik overweeg hem te kopen.

http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=334
http://www.amazon.de/o/ASIN/B0030T5THM?tag=adapas02-20

Hier is een lange discussie over de InkBird: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=536763&page=2 - blijkbaar zijn er toch veiligheidsproblemen mee geweest... Zelf ben ik te dom om uit te vissen of die verontrustend waren/zijn.



brucero

Citaat van: Pim op 28-10-2015  10:58 uBetere temperatuursonde dan STC1000?  Waaruit concludeer je dat?  Beide werken met een externe NTC sonde.
Met temperatuursonde bedoel ik ntc sonde, het is maar hoe je het interpreteert. 

Brouwers

Citaat van: homoeccentricus op 28-10-2015  11:28 uHier is een lange discussie over de InkBird: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=536763&page=2 - blijkbaar zijn er toch veiligheidsproblemen mee geweest... Zelf ben ik te dom om uit te vissen of die verontrustend waren/zijn.

Hopelijk kan ik het begrijpbaar uitleggen. Het probleem dat gerapporteerd werd is dat de nuldraad geschakeld werd in plaats van de fase/schakeldraad. Op de fasedraad staat standaard je stroom die naar de nuldraad loopt. Als je de nuldraad schakelt, dan verbreek je wel je stroom kring, apparaat gaat uit omdat er geen stroom kan lopen. Maar er staat nog wel spanning op het apparaat. Als je om een of andere reden iets aan je apparaat wilt doen dan kun je gewoon stroom krijgen als je de fasedraad van je aparaat aanraakt (stroom loopt dan naar de aarde via je lichaam).
Daarom wil je de fasedraad schakelen, je verbreekt dus de stroomkring aan de kant waar spanning op staat. Zo is je apparaat spanningsvrij als het uit is geschakeld.

Volgens het topic is het alweer gefixed. Ook zal dit niet zomaar tot brand oid leiden.

 

abroeders

Citaat van: Brouwers op 28-10-2015  12:27 uDaarom wil je de fasedraad schakelen, je verbreekt dus de stroomkring aan de kant waar spanning op staat. Zo is je apparaat spanningsvrij als het uit is geschakeld.
Dit is inderdaad gebruikelijk om het zo te doen. Echter, omdat de installatie is uitgevoerd met stekkers biedt het niet de zekerheid dat je installatie spanningsloos is. Je zou 'dubbelpolig' kunnen afschakelen (hierbij schakel je de fase en nul uit), maar dat is een beetje overkill. Zorg als je iets elektrisch aan je installatie doet, dat de stekker er uit is! En zorg ten aller tijden dat de randaarde altijd aangesloten is!

Edit: ik ben niet op de hoogte van amerikaanse wetgeving van huisinstallaties. Bij Amerikaanse stekkers met randaarde heb je deze zekerheid schijnbaar wel omdat deze maar op 1 manier in de wandcontactdoos passen en hier wellicht vastgelegd is aan welke zijde je fase en nul aansluit in de wandcontactdoos. In Nederland is niet vastgelegd welke kant in een WCD fase of nul is. Dus een issue zoals gemeld is in Nederland geen veiligheidsaspect.

Johannesdeloper

Citaat van: koffie op 28-10-2015  09:54 uScheel al aanzienlijk ik in de prijs. Ik zie alleen nergens de optie om een versie met eurostekkers te kiezen, klopt dat ?

Ik heb deze via dealextreme gekocht:
http://www.dx.com/p/stc-1000-1-7-lcd-microcomputer-temperature-controller-with-sensor-black-220v-259160#.VjDLfdIveHs

Daar zitten geen snoeren of stekkers bij. Ik had nog een degelijk snoer van een strijkbout liggen, dat kan voldoende ampere hebben en is goed geaard.
Hij bevalt prima overigens voor de prijs van 17 euro

brucero

Ik zou toch opletten met voldoende Ampère, je bent beter dat je extra relais tussen plaatst, wil je niet hebben dat hij begint te smeulen met alle gevolgen... De aarding zal ook maar tellen wanneer je hem inbouwt in een metalen doos, zodanig als hij smelt dat de zekering uitvalt.

Sander van Dijk

Citaat van: Johannesdeloper op 28-10-2015  14:30 uIk heb deze via dealextreme gekocht:
http://www.dx.com/p/stc-1000-1-7-lcd-microcomputer-temperature-controller-with-sensor-black-220v-259160#.VjDLfdIveHs

Daar zitten geen snoeren of stekkers bij. Ik had nog een degelijk snoer van een strijkbout liggen, dat kan voldoende ampere hebben en is goed geaard.
Hij bevalt prima overigens voor de prijs van 17 euro

Dit is gewoon een standaard STC-1000 en ook iets duurder dan je ze op Ebay vindt. Het topic gaat over kant en klare plug en play alternatieven.

Johannesdeloper

Citaat van: brucero op 28-10-2015  15:12 uIk zou toch opletten met voldoende Ampère, je bent beter dat je extra relais tussen plaatst, wil je niet hebben dat hij begint te smeulen met alle gevolgen... De aarding zal ook maar tellen wanneer je hem inbouwt in een metalen doos, zodanig als hij smelt dat de zekering uitvalt.
Ik heb hier alle vertrouwen in, het was een heel degelijk snoer en verder pakt een strijkijzer van 1200 Watt veel meer ampère dan een koelkastje ven 150 Watt.

brucero

Citaat van: Johannesdeloper op 28-10-2015  16:19 uIk heb hier alle vertrouwen in, het was een heel degelijk snoer en verder pakt een strijkijzer van 1200 Watt veel meer ampère dan een koelkastje ven 150 Watt.
Of je nu een kabel neemt van een strijkijzer of een kabel van een hoogspanningsmast, dat geeft niets te maken met een relais die doorsmelt, ik ga hier verder niet meer over discussiëren, lees en zoek hier eens verder https://www.google.be/#q=veiligheidsanalyse+stc en https://www.google.be/#q=weeral+stc+in+de+fik vooral de laatste link bekijken, uiteindelijk heeft deze discussie niks te maken met de inkbird

joosting87

Dus een ingeschakelde stc met standaard relais is een veiligheidsrisico? Mmm dan maar snel uitzetten. Wist ik niet.

Brouwers

Citaat van: joosting87 op 29-10-2015  00:12 uDus een ingeschakelde stc met standaard relais is een veiligheidsrisico? Mmm dan maar snel uitzetten. Wist ik niet.

Dat valt reuze mee. Als je het topic op het vlaams hobby brouw forum leest dan zul je zien dat die persoon waar de stc was gaan smeulen ook de thermostaat uit zijn koelkast had gehaald. Gevolg dat toen het rekais bleef plakken de koelkast gewoon door blijft koelen. Nu weet ik niet of een koelkast meer vermogen gaat trekken wanneer die als vrieskist gebruikt wordt, maar kan het me voorstellen dat dit het geval is.

Verder zie ik geen reden waarom deze itc betere relais zou hebben. Allebei "made in china".

Risico met de stc zit hem vooral in hoe hij is aangesloten.

Johannesdeloper

Citaat van: Brouwers op 29-10-2015  08:22 uRisico met de stc zit hem vooral in hoe hij is aangesloten.

Precies, een STC-1000 lijkt me qua ontwerp niet onveiliger dan welk elektrisch apparaat dan ook in huis. Het wordt anders als je iets gaat aanscluiten met giga output. Of wel gaat lopen knoeien met ondeugdelijke bedradigen.

Dus gewoon goedgekeurde lasklemmen gebruiken en intern de bedrading met dik koper bruin, zwart en blauw installatiedraad voor 220 volt.
Zorg voor een goede aarding en van kwaliteitsmerk voorziene stevige stopcontacten.

Maakt de kast groot genoeg en zorg voor een paar ventilatie openingen.
Als lamp gebruik ik een bulleye fitting voor buiten. Mocht je gistingsvat gaan lekken, dan kan er geen sluiting ontstaan. Dat moet allemaal voldoende veilig zijn en zo niet dan ga ik ervan uit dat de stop er eerst uitklapt.

Gerlachus

Ik heb de STC-1000 ook in een kastje ingebouwd. Tel daarvoor een tientje. Sockets voor 230V minimaal 2 stuks, voedingskabel, interne bedrading etc. Aan materiaal ben je al gauw € 30,- kwijt en dan begint het bouwen pas. Paneel uitzagen, gaten voor de sockets, intern bedrading een beetje fatsoenlijk maken en natuurlijk de kennis in huis hebben of halen.

Dan vind ik 60 euri voor een compleet werkend apparaat helegaar niet verkeerd. Let wel dat de veiligheid in dit geval een verantwoordelijkheid is van de verkoper. Ik heb bouwsels op dit forum voorbij zien komen, waarvan de kwaliteit van het bouwen niet echt geweldig was... Om over de veiligheid maar niks te zeggen.

Op Ebay heb ik 'm gevonden voor bijna 40 euri, weliswaar met US stekkerdoos maar daar kun je eenvoudig een dubbele wandcontactdoos op maken met dekseltjes. Ben je ook voor 60 euri klaar, is het wel spatwaterdicht.

Leuk ding, zou 'm kopen als ik niet al wat had gebouwd. Maar dit is defenitely een aanrader.

homoeccentricus

Inkbird gekocht. Ziet er robuust uit. Veel degelijker in ieder geval dan wat ik daarvoor had. Enig probleempje tot nu toe was een paniektelefoontje van mijn significant andere andere toen een alarm afging. Boven- en ondergrens van het alarm iets ruimer afgesteld, zeker in de testfase.

joosting87

Citaat van: homoeccentricus op 12-11-2015  13:41 uInkbird gekocht. Ziet er robuust uit. Veel degelijker in ieder geval dan wat ik daarvoor had. Enig probleempje tot nu toe was een paniektelefoontje van mijn significant andere andere toen een alarm afging. Boven- en ondergrens van het alarm iets ruimer afgesteld, zeker in de testfase.

Is het een beetje gebruiksvriendelijk? Temperatuur instellen enz.?

homoeccentricus

Citaat van: joosting87 op 12-11-2015  14:01 uIs het een beetje gebruiksvriendelijk? Temperatuur instellen enz.?

Ja hoor, een kind (ik dus) kan het. Hier is de manual: http://ink-bird.com/asset/file/ITC-308%20V2.1%20EN.pdf

joosting87

Citaat van: homoeccentricus op 12-11-2015  14:15 uJa hoor, een kind (ik dus) kan het. Hier is de manual: http://ink-bird.com/asset/file/ITC-308%20V2.1%20EN.pdf

Bedant. Ziet er wel degelijk en netjes uit. Ik heb nu een stc-1000. Misschien iets voor de toekomst )

Hay

Ik ga deze ook aanschaffen.
Maar nog ff wachten heb de laatste tijd al veel aangeschaft en dat vind hier in huis niet iedereen even leuk heb ik gemerkt.

Jeukstaardt

Zeer interessant ding! Hoewel ik een knutselaar ben houd ik mij verre van elektronica. Wel zo veilig voor mezelf en mijn omgeving ;D
Dus voor mij een uitkomst! Ieder zijn ding.

Kom dit net tegen....



46 euro, gratis verzonden en eu stekkers!

homoeccentricus

Bij het eerste gebruik vergeten de sensor tegen het gistvat aan te isoleren. Daarvoor had ik een thermostaat met maar 1 stekker, dus daar was het minder kritiek Gevolg: constante over- en undershoot.  :nut: Ik denk dat ik beter wat minder lul en wat meer oplet.  :proost:

McMelloW

Citaat van: Jeukstaardt op 12-11-2015  23:07 uZeer interessant ding! Hoewel ik een knutselaar ben houd ik mij verre van elektronica. Wel zo veilig voor mezelf en mijn omgeving ;D
Dus voor mij een uitkomst! Ieder zijn ding.

Kom dit net tegen....



46 euro, gratis verzonden en eu stekkers!

Via HomeBrewTalk.com ééntje met 80% korting ontvangen als evaluatie/review exemplaar. Zie deze draad

Adbrouwt

Citaat van: McMelloW op 24-11-2015  22:00 uVia HomeBrewTalk.com ééntje met 80% korting ontvangen als evaluatie/review exemplaar. Zie deze draad
Korting was toch niet voor Nederland. Maar het is je dus wel gelukt. Goeie deal

McMelloW

Citaat van: Adbrouwt op 24-11-2015  22:15 uKorting was toch niet voor Nederland. Maar het is je dus wel gelukt. Goeie deal
Gewoon een PM gestuurd en gezegd dat ik in Nederland woon. Geen probleem kreeg gelijk de eenmalige korting code. Voor minder dan € 9,- euro bij mij thuis bezorgd.

Whimsical

Op Amazon Duitsland is de Inbrid ITC-308 nu te koop voor 35 euro:

20% off temperature controllers for ITC-308 and ITC-306T.

1, Dual stage pre-wired temperature controller ITC-308- US, UK and EU Outlet.

1), US website: click here. Code, I5TWWMCX
2), Canada website: click here. Code, P23PBMUM
3), Germany website: click here. Code, 7M4P5CHT
4), Spain website: click here. Code, X6H2B2H5
5), Italy website: click here. Code, X4DSNYZH
6). France website: click here. Code, WD3KR9A9
7), UK website: click here. Code, 9PDEUBJ6

Codes gelden tot maandag

McMelloW

Vandaag heb ik de ITC-308 bekeken en vegeleken met mijn zelf ingebouwde STC-1000.
Zoals al eerder genoemd in dit draadje, bood INK BIRD de ITC-308 op HomeBrewTalk aan met 80% korting. Ik hier heb dankbaar gebruik van gemaakt en is ie voor minder dan €9,- bij mij thuis afgeleverd.
Mocht men dit toch teveel reclame vinden, Jacques gooi deze posting er dan maar gewoon af.

Het zit verpakt in een doosje met Engelse handleiding. Ziet er allemaal gewoon goed uit. Allereerst heb ik de handleiding even door gekeken.
Het eerste dat me op viel. Er zitten twee alarm functies op. Je kunt een bovengrens en een ondergrens instellen. Wordt deze temperatuur bereikt dan klinkt er een pieptoon. Die kan je met een toets druk gewoon uitzetten.
Het bediening is erg eenvouding. De setknop even, 3 seconde of 10 seconde indrukken voor een bepaalde funktie. Pijltje omhoog of pijltje omlaag om een ingestelde waarde te vehogen of te verlagen.
Zelf vind ik de bediening van de ITC-308 wat gemakkelijker dan een STC-1000.
De werking is gewoon hetzelfde. Ik heb een paar testjes van schakelmomenten en temperaturen gedaan. Alles is bij vrijwel gelijk met een paar tiende verschil. Te verwaarlozen. De specificaties van de ITC-308 en de STC-1000 zijn gelijk.

Hieronder nog wat fotootjes. Ook open geschroefd ziet het er allemaal gewoon netjes uit.






Ik ga de ITC-308 zo voor mijn vergistingkast te gebruiken, net zoals ik met mijn STC-1000 kastje heb gedaan.
Voor wie plug & play wil is dit een heel goed en betaalbaar alternatief.

tdp

Citaat van: McMelloW op 27-11-2015  16:41 uVandaag heb ik de ITC-308 bekeken en vegeleken met mijn zelf ingebouwde STC-1000.
Zoals al eerder genoemd in dit draadje, bood INK BIRD de ITC-308 op HomeBrewTalk aan met 80% korting. Ik hier heb dankbaar gebruik van gemaakt en is ie voor minder dan €9,- bij mij thuis afgeleverd.
Mocht men dit toch teveel reclame vinden, Jacques gooi deze posting er dan maar gewoon af.

Het zit verpakt in een doosje met Engelse handleiding. Ziet er allemaal gewoon goed uit. Allereerst heb ik de handleiding even door gekeken.
Het eerste dat me op viel. Er zitten twee alarm functies op. Je kunt een bovengrens en een ondergrens instellen. Wordt deze temperatuur bereikt dan klinkt er een pieptoon. Die kan je met een toets druk gewoon uitzetten.
Het bediening is erg eenvouding. De setknop even, 3 seconde of 10 seconde indrukken voor een bepaalde funktie. Pijltje omhoog of pijltje omlaag om een ingestelde waarde te vehogen of te verlagen.
Zelf vind ik de bediening van de ITC-308 wat gemakkelijker dan een STC-1000.
De werking is gewoon hetzelfde. Ik heb een paar testjes van schakelmomenten en temperaturen gedaan. Alles is bij vrijwel gelijk met een paar tiende verschil. Te verwaarlozen. De specificaties van de ITC-308 en de STC-1000 zijn gelijk.

Hieronde nog wat fotootjes. Ook open geschroefd ziet het er allemaal gewoon netjes uit.






Ik ga de ITC-308 zo voor mijn vergistingkast te gebruiken, net zoals ik met mijn STC-1000 kastje heb gedaan.
Voor wie plug & play wil is dit een heel goed en betaalbaar alternatief.

Mooi en duidelijk verslag! Dank voor het delen, maakt voor sommige de keuze absoluut makkelijker lijkt me!

Groet,
de TDP

Henielma

Dank voor de foto's met opengewerkte behuizing. Ziet er goed uit. Zo te zien zit er geen galvanische scheiding (trafo) in en dus staan alle soldeerpunten in direct contact met de 230Vac. Geen probleem wanneer je de behuizing tijdens gebruik dicht laat maar mocht je er zelf wat aan willen hobbyen dan raad ik dat af.

Kortom zo te zien prima om kant en klaar te gebruiken.


Erik Z

Ziet er goed uit, dank je wel voor de foto's. Ik heb er inmiddels 1 besteld.

Markiej87

Hoeveel ampere zijn die relais die erin zitten?

McMelloW

Citaat van: Markiej87 op 30-11-2015  19:45 uHoeveel ampere zijn die relais die erin zitten?
10A. Dit is altijd of de een of de ander. Nooit tegelijk.

rajd

Toch maar even besteld. Dit lijkt me goedkoper dan de geplande STC-1000 schakelkast rebuild, dus ja... weinig reden om het niet te doen. Ik vind enkel de form factor wat minder, maar daar kan ik vast wel aan wennen...

JBL

Citaat van: Jeukstaardt op 12-11-2015  23:07 uZeer interessant ding! Hoewel ik een knutselaar ben houd ik mij verre van elektronica. Wel zo veilig voor mezelf en mijn omgeving ;D
Dus voor mij een uitkomst! Ieder zijn ding.

Kom dit net tegen....



46 euro, gratis verzonden en eu stekkers!

Elektronica is ook niet mijn favoriete hobby. En ik heb inmiddels toch wel wat gruwelervaringen gelezen met de STC-1000 (koelkast half gesmolten, bedrading in de fik, relais overbelast).
Daar heb ik totaal geen zin in, vooral niet omdat ik er veruit de meeste tijd niet bij ben en erop moet vertrouwen dat het goed gaat.
Ik gebruik nu een UT-200. Die komt me degelijk over, en daar heb vertrouwen in.
Hoe zit dat met dit apparaat? Vergelijkbare risico's als bij de stc?

McMelloW

Een UT-200 heeft 1 uitgang om te schakelen.
De ITC-3008 en STC-1000 hebben 2 uitgangen. Eentje voor te lage temperatuur en eentje voor te hoge temperatuur.

JBL

Citaat van: McMelloW op 01-12-2015  14:23 uEen UT-200 heeft 1 uitgang om te schakelen.
De ITC-3008 en STC-1000 hebben 2 uitgangen. Eentje voor te lage temperatuur en eentje voor te hoge temperatuur.

Weet ik... Daarom ben ik ook geïnteresseerd in deze Inkbird, maar wil graag wat meer weten over zijn veiligheid na enkele gruwelverhalen over de stc-1000.
En de kans op 'pendelen'. Het lijkt mij dat als je de marge tussen activeringstemperaturen te klein maakt, de kans groot is dat je warmtebron het doorslaan van de koeling moet compenseren, en andersom.

Overigens kom ik met de UT-200 een heel eind. Heb momenteel een blonde te gisten staan op 20 ºC. Tijdens de hoofdvergisting heb ik gekoeld, en nu die hoofdvergisting afgelopen is de warmtemat.
Vraagt iets meer monitoring en af en toe een stekker verwisselen, maar gaat verder prima.

McMelloW

Personlijk zie ik de gruwelverhalen over een STC-1000 iets genuanceerder dan dat ze hier vermeld worden. Nu heb ik een electro / electronica opleiding gehad en voor mijn werk heel veel kastjes gebouwd met electro en electronica sturing. Dus ik kijk daar wat anders tegen aan.
Er kan altijd iets gebeuren. Dat kan ook altijd met een koffie apparaat of een water koker die je koopt.

Zoals ik naar de ITC-308 kijk is het een goed gebouwd geheel. CE gekeurd en gecertificeerd. Gelijk te kunnen gebruiken. Het is in een complete afgebouwde STC-1000.  Er valt weinig meer over te zeggen. De foto's laten zien hoe het van binnen is afgewerkt.



Brouwers

Het pendelen van de stc is een non-issue. Door de temperatuursensor onder een sponsje tegen je vat te plaatsen heb je nergens last van.

Enige (grote) voordeel dat de itc heeft tov de stc is dat het goed is aangesloten in een (wat ik hoop) brandveilige behuizing. Zover ik het op de foto's kan zien zijn de relais even groot als in de stc. Dus plakken van de relais kan nog steeds gebeuren in de itc.

Vind de vorm van het aparaat wel jammer, als het in een mooi kastje had gezeten had ik hem zo aangeschaft. Verder prima oplossing.

JBL

Citaat van: McMelloW op 01-12-2015  15:47 uPersonlijk zie ik de gruwelverhalen over een STC-1000 iets genuanceerder dan dat ze hier vermeld worden. Nu heb ik een electro / electronica opleiding gehad en voor mijn werk heel veel kastjes gebouwd met electro en electronica sturing. Dus ik kijk daar wat anders tegen aan.

Jij weet dus wat je doet als je met dit soort apparatuur bezig bent. Ik begin al met mijn oren te klapperen als het over 'overbelasting van een relais' gaat. Ik wil dus niet zelf hoeven knutselen en aansluiten. Ik wil een kant en klaar apparaat dat óók nog veilig is (met jouw terechte kanttekening dat er altijd iets kan gebeuren).

Citaat van: McMelloW op 01-12-2015  15:47 uZoals ik naar de ITC-308 kijk is het een goed gebouwd geheel. CE gekeurd en gecertificeerd.

Dat klinkt me dus als muziek in de oren...  :D

RayVelcoro

Hoewel de verleiding groot was om de STC-1000 te bestellen ben ik toch maar voor de ITC-308 gegaan. Omdat ik er eigenlijk alleen maar positieve verhalen over heb gelezen.

Ik heb inmiddels ook een mooie koelkast weten te bemachtigen. Deze zit qua hoogte tussen het tafelmodel en een hoge koelkast in.

Nu was ik benieuwd wat jullie mij als verwarming aanraden? 'Gewoon' een 60 Watt gloeilamp onderin met één of twee 12 V (cpu)fans tbv circulatie, of zijn er misschien verstandigere oplossingen?

Jacques

Citaat van: RayVelcoro op 06-12-2015  16:03 uNu was ik benieuwd wat jullie mij als verwarming aanraden? 'Gewoon' een 60 Watt gloeilamp onderin met één of twee 12 V (cpu)fans tbv circulatie, of zijn er misschien verstandigere oplossingen?

60 Watt gloeilamp heb niet nodig. 40 en zelfs 25 Watt volstaan.

Er zijn tal van andere oplossingen, maar gloeilampen volstaan prima.

McMelloW

Ray,

Veel plezier met je ITC-308. Als je een fitting voor een gloeilamp en ook de gloeilamp zelf hebt, is een 60 watt lamp het gemakkelijkst.
Ik heb nog 4x 60 watt gloeilampen op voorraad. Zijn die kapot, dan moet ik wat nieuws gaan verzinnen

RayVelcoro

Is er toevallig ook een bruikbare beschrijving (liefst met foto's) over hoe je het best een koelkast kunt ombouwen tot klimaatkast beschikbaar?

Edit; ik had al een youtube flimpje gevonden waar een stc-1000 ingebouwd werd. Ik zag dat er een gat door de zijkant geboord werd ten hoogte van het groentevak. Is dat altijd een veilige plek om het gat te boren of kunnen daar bij sommige modellen leidingen lopen? En geldt dat bij een huis, tuin en keukenkoelkast ook voor de bovenkant? Ik zag bij BrouwTV een filmpje waarbij iemand de waterslotjes ook doorgevoerd had zodat je zicht hebt om activiteit zonder dat je de koelkast deur open hoeft te doen.

McMelloW

Citaat van: RayVelcoro op 06-12-2015  17:29 uIs er toevallig ook een bruikbare beschrijving (liefst met foto's) over hoe je het best een koelkast kunt ombouwen tot klimaatkast beschikbaar?

Ik heb helemaal niets verandert aan mijn koelkast. Sommige mensen hebben ergens in hun koelkast een gat gemaakt. Dit voor de doorvoer van het sensorsnoer en voor het verwarmings snoer. Ik niet, bij mij zitten ze gewoon tussen het deurrubber en de kast.

Dit is wat ik gedaan heb toen ik de ITC-308 ging gebruiken.
1) stop de stekker van de ITC-308 in het stop kontakt en leg deze boven op je koekast of hange hem op.
2) Stel de juiste temperatuur en alle ander waardes in op de ITC-308. (zie handleiding)
3) Zet je vergistings vat in de koelkast
4) Plak de sensor onder een sponsje of doekje tegen je vergistings vat aan, halverwege het bier nivo. Het sponsje / doekje  is voor de isolatie, dat je de temperatuur van je bier meet en niet de lucht in de koelkast.
5) Zet je verwarmingslamp in de koelkast en steek de strekker in het stopcotact gemerkt "heating"
6) Deur van de koelkast dicht. (Ik heb geen gat in de koelkast gemaakt voor de snoeren.)
7) Stekker van de koelkast in het stopcontact gemerkt "cooling"
Als het goed is werkt nu alles zoals het bedoeld is.
 
Dit is mijn manier, ik hoop dat je er wat mee kan.


RayVelcoro

Ik kan er zeker wat mee, ik ben wel benieuwd naar welke plekken wel en niet geschikt zijn om een doorvoer te maken, ik vind die waterslotjes buiten de koelkast een efficiënte oplossing.

Henielma

Waar je gaten kan maken is per type koelkast verschillend maar meestal zijn de zijkanten geen probleem om daar een gat in te maken . In ieder geval zou ik geen gat maken in de achterzijde, daar zitten vaak de leidingen en de verdamper.
Blijf verder uit de buurt van het lampje en de deurschakelaar want daar gaan elektriciteitssnoeren heen.

RayVelcoro

Helder! jammer genoeg zit het lampje en de standenregeling in het plafond van de koelkast. Morgen maar eens rustig demonteren om te kijken of ik kan zien langs welke route de bedrading loopt.

RayVelcoro

Waar youtube niet goed voor. Dit geeft me wel een vertrouwd gevoel;




Citaat van: Jacques op 06-12-2015  16:20 umaar gloeilampen volstaan prima.

Ook als je van voornemens bent om lichtdoorlatende containers te gebruiken voor de vergisting?

(excuus voor het OT gaan, een mod weet vast wel een draadje te vinden waar dit aspect beter op z'n plaats is.)

Jacques

Citaat van: RayVelcoro op 06-12-2015  20:05 uOok als je van voornemens bent om lichtdoorlatende containers te gebruiken voor de vergisting?

Het licht van de gloeilampen schijnt niet schadelijk te zijn voor bier. Voor de zekerheid kun je de containers afdekken.

RayVelcoro

ik heb gekozen voor 3 x e14 fitting 28 Watt. Hieronder een impressie:


Eric v B

Het is echt gezellig in je koelkast  ;D
Voordeel is wel dat als er een gloeilamp kapot gaat, er altijd nog 2 over zijn om te verwarmen.

RayVelcoro

Dat was mijn achterliggende gedachte ook. Of voornaamste eigenlijk. Daarnaast was het niet duur. Totaal 6 euro (kringloop & Action)

McMelloW

Misschien is 84 Watt wel een beetje te veel van het goede. Even in de gaten houden.

Brouwers

Ik hanteer een marge van 0.5 graden. Wanneer je de temp sensor onder een sponsje plaatst tegen je gistvat zal het er voor zorgen dat de temperatuur van het jongbier heel mooi stabiel blijft.

RayVelcoro


Adbrouwt

Citaat van: Gunnar op 27-10-2015  01:04 uMet dat al heb ik een gloednieuwe STC-1000 over. Wie het niet breed heeft en ´m graag wil hebben, schrijve mij een PM. De overtuigendste PM-schrijver krijgt ´m gratis thuisgestuurd en de porto betaal ik ook. Ik ben nog nooit zuinig geweest als het om bier ging en ik ben niet van plan dat nog te gaan veranderen.
En Gunnar wie is de gelukkige geworden?

RayVelcoro

Ik las in de specificaties dat het apparaat voor heating 2000 W bij 220 V kan handelen (geen idee of daar ook schakelen mee word bedoeld). Nu ben ik van voornemens om er een verwarmingselement achter te hangen (zie foto), maar ik weet niet hoeveel watt die consumeert. Maar ik gok dat het ook rond de 2000 Eatt zal liggen. Kan ik 'm er probleemloos achter hangen of is het verstandig om de itc-308 een (magneet)relais aan te laten sturen die vervolgens het element aanstuurt?


Eric v B

Citaat van: Adbrouwt op 29-12-2015  09:58 uEn Gunnar wie is de gelukkige geworden?
Ik weet uit betrouwbare bron dat deze echt is verstuurd. Hulde aan Gunnar!
(Ik was het niet overigens.)

RayVelcoro

Citaat van: RayVelcoro op 01-01-2016  16:34 uIk las in de specificaties dat het apparaat voor heating 2000 W bij 220 V kan handelen (geen idee of daar ook schakelen mee word bedoeld). Nu ben ik van voornemens om er een verwarmingselement achter te hangen (zie foto), maar ik weet niet hoeveel watt die consumeert. Maar ik gok dat het ook rond de 2000 Eatt zal liggen. Kan ik 'm er probleemloos achter hangen of is het verstandig om de itc-308 een (magneet)relais aan te laten sturen die vervolgens het element aanstuurt?



Niemand die hier een antwoord op weet?

McMelloW

Als jij het niet weet, hoe kan iemand anders het dan weten van alleen een foto?  :weetniet:  :weetniet:

Meten is weten. Je element kan zomaar meer dan 2000 W zijn. Meet de stroom die er loopt als je het element aansluit. Let er op dat de meter meer dan 10 A moet kunnen meten.
Je kan de weerstand meten, Bij 10 A heb je ongeveer 22.5 Ohm. Is de weerstand lager dan, trekt ie meer dan 10 A en zou ik het niet met een ITC-308 gebruiken.

RayVelcoro

De reden dat ik het vraag is omdat het me sowieso zou verbazen als de itc 2000 Watt kon schakelen. Op veel (digitale)timers staat bij de capaciteit van de maximale schakel ampèrage er tussen haakjes bij vermeld zoiets als: 16 A (2 A)

Vandaag dat ik er naar informeerde. Maar ik denk dat ik op safe speel en er een relais tussen ga hangen.

Bedankt in ieder geval!

Brouwers

Citaat van: RayVelcoro op 04-01-2016  15:37 uDe reden dat ik het vraag is omdat het me sowieso zou verbazen als de itc 2000 Watt kon schakelen. Op veel (digitale)timers staat bij de capaciteit van de maximale schakel ampèrage er tussen haakjes bij vermeld zoiets als: 16A (2A)

Vandaag dat ik er naar informeerde. Maar ik denk dat ik op safe speel en er een relais tussen ga hangen.

Bedankt in ieder geval!
Van de STC weten we dat de relais kunnen gaan plakken bij hoge stromen. Aangezien de relais van de ITC net zo groot zijn en ook uit China komen zou ik het er persoonlijk niet op wagen

jef

Ik zou geen 2000 Watt in je gistkast steken. 100 Watt is meer dan genoeg.

RayVelcoro

Dat is ook niet de bedoeling. Ik ga hem gebruiken om ketelwater op temperatuur te houden.

jef

Dan zou ik het zeker gewoon proberen.
In het aller slechtste geval blijft hij plakken en zie je dat je water begint te koken.
Maar ik denk dat hij niet gaat plakken en gewoon gaat werken.
Hij is niet voor niks Europees gekeurd.

RayVelcoro

Ik ga 't er niet op wagen, komt een magneetrelais zoals hieronder tussen:


abroeders

Citaat van: RayVelcoro op 04-01-2016  19:08 uIk ga 't er niet op wagen, komt een magneetrelais zoals hieronder tussen:


Wow, een 3 fase magneetschakelaar voor een enkelfase ohmse last van 2 kW te schakelen. Is nogal een overkill. Ik neem aan dat je deze hebt liggen en niet voor dit doel gaat aanschaffen.
Indien je voor dit doel een relais wil aanschaffen dan zou ik eerder voor een kleiner omron relais gaan of zo, zo een met 2 wisselcontacten geschikt voor 10A/230VAC. De twee maakcontacten kun je eventueel nog parallel schakelen.

Bijvoorbeeld: http://m.ebay.com/itm/Omron-DPDT-MY-MY2-relay-rele-relais-230V-ac-10A-/161463848152?nav=SEARCH

Deze zijn met een beetje zoeken nog goedkoper te vinden, samen met een din rail voetje om de draden aan te sluiten.

Voordeel is dat je dan niet zo schrikt als het relais inschakelt. De magneetschakelaars zoals in jouw plaatje klappen nogal bij het inschakelen.

RayVelcoro

Inderdaad beetje overkill, maar kon een gebruikte voor klein bedragje overnemen. Misschien krijgt ie ter zijner tijd meer te schakelen als ik qua volume wil uitbreiden. Schakellawaai neem ik voor lief. Bouw er toch nog ff een kastje omheen. Bedankt voor de input!

Hay

Citaat van: Adbrouwt op 29-12-2015  09:58 uEn Gunnar wie is de gelukkige geworden?

Sorry voor de late reactie had dit topic helemaal gemist.
Ik was de gelukkige.
Heb het netjes thuis gestuurd gekregen  waarvoor dank.

BVeenema

Nog een tip, op Amazon.de is de ITC-308 nu te verkrijgen voor € 39,50 inclusief verzendkosten. Die prijs heeft mij over de streep getrokken. Morgen wordt hij waarschijnlijk geleverd.

BVeenema

Nou, de Inkbird is binnen en werkt dus niet. Zodra de stekker in het stopcontact gaat ontstaat er kortsluiting en slaat de aardlekschakelaar uit. Die gaat dus weer terug, tenzij het makkelijk op te lossen is. Heeft iemand ideeen?

McMelloW

Gelijk een mailtje sturen en om een nieuwe vragen.  Niet zelf aan sleutelen, garantie toch.

Haagse Wouter


BVeenema

Citaat van: Haagse Wouter op 05-02-2016  08:27 uHeb trouwens ook deze gevonden:
http://www.dx.com/p/cheerlink-mh-2000-2-led-screen-intelligent-microcoputer-digital-temperature-controller-w-sockets-405828#.VrROhvnhCUk.
€ 15.15 met 1 stopcontact. Als het goed werkt wellicht een mooi alternatief?

Ik wil graag kunnen koelen en verwarmen en heb dus liever een controller met 2 stopcontacten.

Haagse Wouter

Citaat van: BVeenema op 05-02-2016  09:35 uIk wil graag kunnen koelen en verwarmen en heb dus liever een controller met 2 stopcontacten.

Twee kopen eigenlijk.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 05-02-2016  12:09 uTwee kopen eigenlijk.

Het mooie van een Inkbird ITC-308 en een STC-1000 is dat die rekening houden met het feit dat er zowel verwarmd al gekoeld wordt. Twee losse contollers doen dat niet. Hierdoor kan het zijn dat gelijktijdig zowel gekoeld als verwarmd wordt.
In het verleden had ik twee UT-200 van Conrad voor mijn vergistingskast. Dat was allesbehalve ideaal.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 05-02-2016  12:19 uHet mooie van een Inkbird ITC-308 en een STC-1000 is dat die rekening houden met het feit dat er zowel verwarmd al gekoeld wordt. Twee losse contollers doen dat niet. Hierdoor kan het zijn dat gelijktijdig zowel gekoeld als verwarmd wordt.
In het verleden had ik twee UT-200 van Conrad voor mijn vergistingskast. Dat was allesbehalve ideaal.

Doordat je een andere temperatuurmeter gebruikt? Dan zit er best veel variatie tussen de temperatuurmeters. Is toch een afwijking van een paar graden.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 05-02-2016  13:14 uDoordat je een andere temperatuurmeter gebruikt? Dan zit er best veel variatie tussen de temperatuurmeters. Is toch een afwijking van een paar graden.

Nee omdat je last hebt van interferentie.

Thomas.

Hier al enkele weken een gelukkige gebruiker van de inkbird!
Werkt naar behoren en geen omkijken naar, behalve als je vergeet je alarm in te stellen en besluit voor het bottelen om hem terug te zetten naar 5 graden ::).  Midden in de nacht ging het alarm af  :nut:

Henielma

Citaat van: Haagse Wouter op 05-02-2016  08:27 uHeb trouwens ook deze gevonden:
http://www.dx.com/p/cheerlink-mh-2000-2-led-screen-intelligent-microcoputer-digital-temperature-controller-w-sockets-405828#.VrROhvnhCUk.
€ 15.15 met 1 stopcontact. Als het goed werkt wellicht een mooi alternatief?

Niet geaard en maar 1 kanaal. Soms zijn dingen te goedkoop en kan je ze beter laten waar ze zijn.

BVeenema

Inmiddels heb ik de mijne kosteloos kunnen retourneren en heb ik een nieuwe gekocht bij Brouwmarkt. Die verkoopt het apparaat nu ook. Van der Kooy trouwens ook. Mijn huidige Inkbird functioneert perfect. Fijn apparaatje! Heb nu een gistkoelkast van 140 cm hoog. Kan hierin een vat kwijt voor de hoofdgisting en een krat flesjes voor de hergisting.

HermanH

Weet er iemand hoe je een Inkbird ITC-308T (de blauwe dus met instelbare dagen) kunt "resetten" na de code "END" op het einde van de doorlopen gistinsperiode? Je kan met SET en pijltjes up en down alles terug doorlopen en wijzigen, doch na alles terug te hebben ingeven komt de code END terug op het scherm en is de controller niet opnieuw in gang te krijgen...

EDIT: opgelost, heb alles nog eens doorlopen en SET iets lange ingedrukt en is OK nu!

Brouwland.com

Beste hobbybrouwers

De Inkbird 308 en de Inkbird 310T hadden een probleem met de randaarde.
Onze klanten en leveranciers brachten wij reeds enige tijd geleden op de hoogte van deze issue.

Aangezien het een probleem betrof door de leverancier, hebben alle toestellen wereldwijd problemen met de aarding.
Wij adviseren je om je te wenden tot je verkooppunt en er niet zelf aan te sleutelen.

Bij Brouwland zijn alle Inkbirds nu in orde en terug leverbaar. Bedankt voor het vertrouwen.

Met vriendelijke groeten,

Het Brouwland Team

EvdBroek

Leuk om het begin van het topic te lezen over de veiligheid van een zelfgebouwde kastje STC1000 versus de Inkbird.
Nu blijkt de Inkbird dus helemaal niet zo veilig geweest te zijn...

rajd

Citaat van: Brouwland.com op 10-10-2016  09:09 uBeste hobbybrouwers

De Inkbird 308 en de Inkbird 310T hadden een probleem met de randaarde.
Onze klanten en leveranciers brachten wij reeds enige tijd geleden op de hoogte van deze issue.

Aangezien het een probleem betrof door de leverancier, hebben alle toestellen wereldwijd problemen met de aarding.
Wij adviseren je om je te wenden tot je verkooppunt en er niet zelf aan te sleutelen.

Bij Brouwland zijn alle Inkbirds nu in orde en terug leverbaar. Bedankt voor het vertrouwen.

Met vriendelijke groeten,

Het Brouwland Team

Dank voor de waarschuwing; betreft het alle Inkbirds ooit of slechts een bepaalde serie? Is er vanuit Inkbird een officieel statement uitgegaan?

Winne2

En waaruit bestond het probleem met de aarding?

Mark Mout

Ik heb twee linkerhanden. Maar wat heb ik genoten van het maken van mijn stc1000. En ik was zeer weinig geld kwijt.

ChrisH1986

Hoi, even een vraagje over de inkbird. Ben vandaag aan het proefdraaien gegaan en in het begin koelt hij netjes tot de gewenste temperatuur. Echter na een uur of 2 weer te kijken staat de meter 7 graden hoger dan gewenst. Wat kan ik hier aan doen?

De instellingen voor nu heb ik zo ingesteld:
Ts 9.0 graden
Hd 10 graden
Cd 8.5 graden
Ah 25.1 graden
Al -400
Pt  3
Ca 0.0

Ook brand het lampje van 'cooling' niet momenteel.
Heb ik iets verkeerds ingesteld?

Easywoods


pim1980

Citaat van: ChrisH1986 op 23-07-2017  16:40 uHoi, even een vraagje over de inkbird. Ben vandaag aan het proefdraaien gegaan en in het begin koelt hij netjes tot de gewenste temperatuur. Echter na een uur of 2 weer te kijken staat de meter 7 graden hoger dan gewenst. Wat kan ik hier aan doen?

De instellingen voor nu heb ik zo ingesteld:
Ts 9.0 graden
Hd 10 graden
Cd 8.5 graden
Ah 25.1 graden
Al -400
Pt  3
Ca 0.0

Ook brand het lampje van 'cooling' niet momenteel.
Heb ik iets verkeerds ingesteld?

Je moet de HD en CD zo laag mogelijk zetten. HD is heating difference. Die kan naar 0,3 volgens mij. CD is cooling difference en kan ook naar 0,3. Zodra de temperatuur dus + of - 0,3 gaat slaat de heating/cooling aan.

Je CD staat nu op 8,5 graden, dus pas bij 8,5 graden opwarming zal de cooling aanslaan! Je ingestelde temperatuur TS is 9, dus pas bij 17,5 graden gemeten gaat ie koelen.

Persoonlijk vind ik de 0,3 al best veel, want eigenlijk heb je dus een continu verschuiving van temperatuur van minimaal 0,6 graden.

Jeukstaardt

Is er iemand die de Inkbird via Aliexpress heeft aangeschaft? Is dit gewoon dezelfde? Of een schaamteloze kopie?

Peterrr

Citaat van: Jeukstaardt op 01-11-2017  13:03 uIs er iemand die de Inkbird via aliexpress heeft aangeschaft? Is dit gewoon dezelfde? Of een schaamteloze kopie?

Is dezelfde, maar ik zou voor het zelfde geld het via Amazon.nl/de doen heb je hem in 2 dagen binnen.
En mocht er iets mee aan de hand zijn is het omruilen snel en een fluitje van een cent nl.
grt peter

JoepH

Citaat van: Adbrouwt op 26-10-2015  18:08 uMisschien reageerde er niemand omdat het vijfmaal zo duur is.  ;)

Niks geklooi met kacheltjes en gloeilampen. Gewoon een keramische lamp die ook in een terrarium gebruikt wordt. De meeste dierenspeciaalzaken en zeker Aliexpress heeft ze. Die van mij kwam via Ali voor € 4,25 gratis verzending. Perfecte verwarmingsoplossing voor je koelkast/vergistingskast.

dirk

Citaat van: Peterrr op 01-11-2017  15:36 uIs dezelfde, maar ik zou voor het zelfde geld het via Amazon.nl/de doen heb je hem in 2 dagen binnen.
En mocht er iets mee aan de hand zijn is het omruilen snel en een fluitje van een cent nl.
grt peter

Hier de ITC-308 na één nachtje al kapot: uitlezing blijft hangen, ook na in- en uitschakelen. Ik heb wel idee dat deze kast op 20 graden blijft (zo ingesteld). Gelukkig via amazon besteld, en gaat weer snel retour.

Bart Saccharomyces

Goedemorgen,

ik sta op het punt een inkbird aan te schaffen. Nu ik het gehele brouwproces heb doorgelezen (waaronder het nieuwe boek van Adrie Otte, leest erg prettig!) denk ik met een 308 een prima keuze te maken. Nu zie ik echter dat de 310 ook nog 6 of zelfs 12 programmeerbare standen heeft. Ga ik daar in de toekomst nog iets aan hebben?

 

Peterrr

Citaat van: Bart Saccharomyces op 16-03-2018  09:34 uGoedemorgen,

ik sta op het punt een inkbird aan te schaffen. Nu ik het gehele brouwproces heb doorgelezen (waaronder het nieuwe boek van Adrie Otte, leest erg prettig!) denk ik met een 308 een prima keuze te maken. Nu zie ik echter dat de 310 ook nog 6 of zelfs 12 programmeerbare standen heeft. Ga ik daar in de toekomst nog iets aan hebben?

Bij vergisten niet zoveel, ga je hem gebruiken voor maischstappen dan is meerdere stappen wel handig.

grt Peter

joenedu

De vergistingstemperatuur kan je ook in stapjes omhoog laten lopen, dat lees ik wel vaker. Die kan je dan wel inprogrammeren met de 310.

Knobby

En als je geen roerwerk hebt, heb je ook niet zo veel aan het automatiseren van de verwarming van je maisch.

Bart Saccharomyces

Bedankt voor de antwoorden, ik ga hem alleen voor de vergisting gebruiken. Temperatuur in stapjes omhoog laten gaan is dan inderdaad met de 310 wel een extra optie, maar kan na een paar dagen ook de 308 even opnieuw instellen lijkt me...

joenedu

Ik heb zelf een STC-1000 maar mijn vader een Inkbird (208), met de hand instellen is inderdaad een kleine moeite. Succes!  :brouwen:

Jeukstaardt

Citaat van: Bart Saccharomyces op 16-03-2018  10:04 uBedankt voor de antwoorden, ik ga hem alleen voor de vergisting gebruiken. Temperatuur in stapjes omhoog laten gaan is dan inderdaad met de 310 wel een extra optie, maar kan na een paar dagen ook de 308 even opnieuw instellen lijkt me...

Precies. Spreekwoordelijke fluitje...

Eelke

Niet echt geschikt voor dames-nagels dat ding, de deuken zitten er na 1 keer instellen al in  ::)

In mijn warme schuur gok ik dat alleen koelen wel prima is voor deze tijd van het jaar, tijdens de hoofdgisting waar ook warmte bij vrij komt. Klopt dat of moet ik er ook echt iets verwarmends op aan sluiten?

Mark GA

Citaat van: Eelke op 03-05-2018  19:51 uIn mijn warme schuur gok ik dat alleen koelen wel prima is voor deze tijd van het jaar, tijdens de hoofdgisting waar ook warmte bij vrij komt. Klopt dat of moet ik er ook echt iets verwarmends op aan sluiten?
Ligt er aan wat voor bier je wilt brouwen natuurlijk.

Neetje

Citaat van: Eelke op 03-05-2018  19:51 u...
In mijn warme schuur gok ik dat alleen koelen wel prima is voor deze tijd van het jaar, tijdens de hoofdgisting waar ook warmte bij vrij komt. Klopt dat of moet ik er ook echt iets verwarmends op aan sluiten?

Als je temperatuur de gehele 24 uur hoger of gelijk is aan je vergistingstemperatuur dan gaat het prima.
Dan hoef je alleen de eerste dagen tijdens hoofdvergisting te koelen.

Eelke

Citaat van: Mark Green Anchor op 03-05-2018  20:14 uLigt er aan wat voor bier je wilt brouwen natuurlijk.

Ik wil vergisten tussen de 18 en 22 graden (ik heb nu meerdere gisten dus ik moet nog even kijken welke op welke temp). Ondergistende bieren heb ik nog niet in de planning. Hogere (saisons toch?) ook nog niet.

Citaat van: Neetje op 03-05-2018  20:17 uAls je temperatuur de gehele 24 uur hoger of gelijk is aan je vergistingstemperatuur dan gaat het prima.
Dan hoef je alleen de eerste dagen tijdens hoofdvergisting te koelen.

Ja dat is inderdaad het plan. Eerst koelde ik provisorisch in het bad met water en indien nodig koelelementen, maar dat was wel wat gepruts, dus tijd voor wat beters bedacht ik. Onze badkamer is altijd 20 graden (of het moet lang boven de 25 graden buiten zijn), dus als de hoofdvergisting klaar is kan het nagisten in principe gewoon weer daar gebeuren, bedacht ik.

Easywoods

Citaat van: Eelke op 03-05-2018  20:26 uIk wil vergisten tussen de 18 en 22 graden (ik heb nu meerdere gisten dus ik moet nog even kijken welke op welke temp). Ondergistende bieren heb ik nog niet in de planning. Hogere (saisons toch?) ook nog niet.

Ja dat is inderdaad het plan. Eerst koelde ik provisorisch in het bad met water en indien nodig koelelementen, maar dat was wel wat gepruts, dus tijd voor wat beters bedacht ik. Onze badkamer is altijd 20 graden (of het moet lang boven de 25 graden buiten zijn), dus als de hoofdvergisting klaar is kan het nagisten in principe gewoon weer daar gebeuren, bedacht ik.

Is het dan niet makkelijker / nog minder gepruts om een gloeilampje oid te installeren en precies op de juiste temperatuur te vergisten?  :biersmile:

Eelke

Citaat van: Easywoods op 03-05-2018  20:48 uIs het dan niet makkelijker / nog minder gepruts om een gloeilampje oid te installeren en precies op de juiste temperatuur te vergisten?  :biersmile:

Ja. Maar die heb ik dit weekend nog niet voor handen en dan moet ik ook iets aan de koelkast verbouwen denk ik voor de draad zodat de deur dicht kan? Dus dat is dan even een lange termijn plan, bedacht ik.

Dus ik dacht, in principe hoef ik alleen maar te koelen, als mijn schuur, waar de koelkast in staat, altijd wel 20 graden is. (behalve de komende nacht waarschijnlijk als het vriest, maar ik wil zaterdag, zondag of maandag brouwen).

Knobby

De draad kan gewoon tussen de rubbers van de deur, das geen probleem.
Gewoon een stekker en fitting kopen bij de bouwmarkt en klaar, lampje van 25 Watt is genoeg.

Eelke

Zo'n dikke draad? Als in verlengkabel dik zeg maar? Dat ga ik morgen eens even checken dan, want dat is inderdaad snel geregeld.

Maar lampje van 25 Watt... geen led dan neem ik aan. Gloeilampen zijn er toch niet meer?

Ik kan denk ik ook het thermolint gebruiken wat hier nog ergens ligt? (Zo een om te voorkomen dat leidingen bevriezen?) 

Knobby

Citaat van: Eelke op 03-05-2018  21:00 uZo'n dikke draad? Als in verlengkabel dik zeg maar? Dat ga ik morgen eens even checken dan, want dat is inderdaad snel geregeld.

Maar lampje van 25 Watt... geen led dan neem ik aan. Gloeilampen zijn er toch niet meer?

Er zijn nog gewoon gloeilampen te krijgen hoor, maar led zal inderdaad weinig warmte geven.
Draad zoals de stekker die aan een simpel elektrisch apparaat zit.
Warmtelint hebben veel mensen ook goede ervaringen mee.

Eelke


Jacques

Citaat van: Eelke op 03-05-2018  21:00 uZo'n dikke draad? Als in verlengkabel dik zeg maar? Dat ga ik morgen eens even checken dan, want dat is inderdaad snel geregeld.

Een zogenaamde platte draad is goed genoeg. Omdat het vermogen van de verwarming beperkt is kun je hiermee volstaan.

Jeukstaardt

Citaat van: Knobby op 03-05-2018  21:05 uEr zijn nog gewoon gloeilampen te krijgen

Dat is msschien wel zo, maar ik kan ze bij de verschillende lokale middenstand nergens meer vinden.
Online misschien, zou ik moeten zoeken.
Voor wat betreft dat warmtelint, dat werkt prima. Ik gebruik het direct op mijn gistvat

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 03-05-2018  22:22 uDat is msschien wel zo, maar ik kan ze bij de verschillende lokale middenstand nergens meer vinden.
Online misschien, zou ik moeten zoeken.

Tot niet zo heel lang geleden kwam je die nog gewoon tegen. Ik heb een voorraadje ingeslagen voor weinig geld.

Met een beetje zoeken zijn ze nog steeds (online) te vinden.

RobPh

Citaat van: Jacques op 03-05-2018  23:21 uTot niet zo heel lang geleden kwam je die nog gewoon tegen. Ik heb een voorraadje ingeslagen voor weinig geld.

Met een beetje zoeken zijn ze nog steeds (online) te vinden.
Bij de Gamma liggen ze nog in de winkels, laatst een setje van 5 gehaald, 42 watt voor 8 of 9 euro.

BrouwMark

Citaat van: BVeenema op 03-02-2016  10:30 uNog een tip, op Amazon.de is de ITC-308 nu te verkrijgen voor € 39,50 inclusief verzendkosten. Die prijs heeft mij over de streep getrokken. Morgen wordt hij waarschijnlijk geleverd.

Gisteren eentje besteld op Amazon, voor ongeveer 32 euri. Er is een aanbieding (tot morgen) met 15% korting. Gratis verzending.

Heisenberg

Citaat van: Eelke op 03-05-2018  20:51 uJa. Maar die heb ik dit weekend nog niet voor handen en dan moet ik ook iets aan de koelkast verbouwen denk ik voor de draad zodat de deur dicht kan? Dus dat is dan even een lange termijn plan, bedacht ik.

Dus ik dacht, in principe hoef ik alleen maar te koelen, als mijn schuur, waar de koelkast in staat, altijd wel 20 graden is. (behalve de komende nacht waarschijnlijk als het vriest, maar ik wil zaterdag, zondag of maandag brouwen).

Ik heb het zo opgelost:



Zo´n doorvoer kost iets van 2 euro. Gat boren bovenin de koelkast met een 7 gaten zaag en klaar. Zit perfect en ziet er ook nog eens mooi uit al zeg ik ´t zelf.

tdp

Pas daar wel mee op, in een ander type koelkast kan het wel zo zijn dat daar koelleidingen lopen.

Heisenberg

Citaat van: tdp op 09-08-2018  22:38 uPas daar wel mee op, in een ander type koelkast kan het wel zo zijn dat daar koelleidingen lopen.

Dan heb ik wel heel veel geluk gehad want ik heb drie koelkasten staan, allemaal van een verschillend merk, en in geen van de drie iets geraakt. In de twee kleinste koelkasten zit zelfs nog eenzelfde doorvoer in de linker zijkant. De thermostaat zit in alle drie aan de rechterkant. En ja, het is uiteraard op eigen risico.

Heisenberg

Citaat van: JoepH op 11-11-2017  10:14 uNiks geklooi met kacheltjes en gloeilampen. Gewoon een keramische lamp die ook in een terrarium gebruikt wordt. De meeste dierenspeciaalzaken en zeker Aliexpress heeft ze. Die van mij kwam via Ali voor € 4,25 gratis verzending. Perfecte verwarmingsoplossing voor je koelkast/vergistingskast.

Ik zou er wel een porseleinen fitting bij bestellen in dat geval. En die dingen worden loeiheet. Ik zou voor een warmtekabel gaan.
https://www.proheating.nl/Siliconen-warmtekabel-30-watt-1-meter?search=Warmtekabel


j.heesters3

Ik ben voor een maat van mij op zoek naar een Nederlandstalige handleiding van de inkbird 308. Heeft iemand die of weet iemand waar ik die kan downloaden? Zou fijn zijn.

Jos

j.heesters3

Citaat van: j.heesters3 op 29-10-2018  14:05 uIk ben voor een maat van mij op zoek naar een Nederlandstalige handleiding van de inkbird 308. Heeft iemand die of weet iemand waar ik die kan downloaden? Zou fijn zijn.

Jos

Iemand?

Jos

Wildor

Volgens mij heeft Inkbird geen Nederlandse handleidingen. Hier in het forum heeft Marina (van Inkbird) enkele handleidingen gepost. Echter deze zijn in het Engels maar niet in het Nederlands.

https://www.ink-bird.com/support-download.html

j.heesters3

Citaat van: Wildor op 31-10-2018  15:44 uVolgens mij heeft Inkbird geen Nederlandse handleidingen. Hier in het forum heeft Marina (van Inkbird) enkele handleidingen gepost. Echter deze zijn in het Engels maar niet in het Nederlands.

https://www.ink-bird.com/support-download.html

Ok. In ieder geval bedankt. Zal het dan moeten vertalen. Maat spreekt geen Engels. Mocht er toch iemand zijn die een vertaling heeft?  Graag.

Jos

Jan de Graaff

Tip voor wie er (nog) naar een ITC-308 uitkijkt:
De InkBird shop op Aliexpress doet mee aan de uitverkoop op de 11e van de 11e!

De Inkbird ITC-308 kost dan Eur. 27,38, inclusief verzendkosten en verzonden vanuit Duitsland.
Dat laatste betekent dat er geen onverwachte invoerrechten bovenop zullen komen.

Omdat deze prijs pas op 11/11/18 geldig is, kun je 'm nu wel al vooruit bestellen en 10% aanbetalen.
Dan moet je de order op 11/11 afronden en het restant voldoen.

De link:

https://nl.aliexpress.com/item/DE-voorraad-EU-PLUG-Inkbird-ITC-308-Digitale-Temperatuur-thermostaat-heater-koeling-Temperatuur-Thermostaat/32879012042.html


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.