Star San houdbaar?

Gestart door MartijnOMG, 26-10-2015 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MartijnOMG

Ik heb vorige week gebrouwen en vooraf natuurlijk alles schoongemaakt en ontsmet. Ik daarvoor ook Star San in een plantenspuit gedaan. Maar Is dat ook gewoon houdbaar daarin of zit er wel een limiet aan tot wanneer het zo bruikbaar Is?

John

Ik maak Star San aan met demi-water en gebruik net zo lang tot fles (plantenspuit) leeg is (weken/maanden te gebruiken)

MartijnOMG

Ik heb het deze keer dus met gewoon leidingwater gedaan, volgende keer demi water gebruiken dus!

Maar deze van mij is na een weekje toch nog wel te gebruiken toch?

John


Drents Hopbier

Citaat van: MartijnOMG op 26-10-2015  10:47 uIk heb het deze keer dus met gewoon leidingwater gedaan, volgende keer demi water gebruiken dus!

Maar deze van mij is na een weekje toch nog wel te gebruiken toch?

Het risico met leidingwater is dat de pH te hoog wordt en daarmee de vloeistof troebel. Dus of demiwater of leidingwater met extra (fosfor)zuur erbij.

Hopbier

Adrie

Als de vloeistof troebel wordt, is het niet meer goed. Als je met demiwater aanmaakt, dan blijft het heel lang goed.

brouwmus

Ik heb wel eens ergens gelezen (maar kan dat helaas zo snel niet terugvinden) dat StarSan in een oplossing werkzaam is zo lang het nog schuimt.

Na een week zou ik de desinfecterende werking van de plantenspuit nog wel vertrouwen. Na een maand zeker niet meer.

Ligt er ook aan waar je de spuit voor gaat gebruiken. Ik ben aan het experimenteren met het inspuiten van de binnenkant van een glas om het met het lichte zuur van StarSan goed vetvrij te maken voordat ik een flesje inschenk (ik spoel het glas, na even laten 'inwerken' van StarSan, dan nog wel met koud water na hoewel je het niet na zou hoeven spoelen).
De oplossing hoeft hiervoor niet 100% te desinfecteren dus gebruik ik relatief oude inhoud van de plantenspuit (~3 weken nu).

Het schuim lijkt dan trouwens inderdaad vanaf het eerste flesje beter aan het glas te plakken.

Edit: te lang getypt, Adrie was me voor :)

Brouwers

Citaat van: MartijnOMG op 26-10-2015  10:47 uIk heb het deze keer dus met gewoon leidingwater gedaan, volgende keer demi water gebruiken dus!

Maar deze van mij is na een weekje toch nog wel te gebruiken toch?

Dit ligt volledig aan je leidingwater. Zolang het pH van je vloeistof beneden de 3.5 (kan ook 3 zijn) blijft is star san gewoon houdbaar. Met Demi water is de kans groter dat je Star San langer houdbaar is, maar dit hoeft niet het geval te zijn.

bierfan

Citaat van: Adrie op 26-10-2015  11:37 uAls de vloeistof troebel wordt, is het niet meer goed. Als je met demiwater aanmaakt, dan blijft het heel lang goed.

Als je starsan bij water gooit, dan wordt het toch altijd troebel.

Adrie

Citaat van: bierfan op 26-10-2015  12:05 uAls je starsan bij water gooit, dan wordt het toch altijd troebel.

Nee, hoor. Ik gebruik altijd demiwater en dan blijft het weken lang helder.

bierfan

Moet ik dan toch ook eens gaan proberen.

seed7

Zolang de pH van StarSan onder de 3 is is het goed en werkt het, troebel of niet. Als de pH te hoog wordt door het water dat je gebruikt kun je het eventueel zelf aanzuren, dat stond in het verleden zelfs in de handleiding (kan on-line zo snel geen oude vinden).

Basic Brewing interview met Charlie Talley van 5* :
http://media.libsyn.com/media/basicbrewing/bbr03-29-07.mp3

Ingo

Sint Maarten

Mijn ervaring is dat het met Amsterdams leidingwater lang (genoeg) houdbaar blijft.

MartijnOMG

Aangezien het toch best troebel was heb ik het maar weggedaan. In het vervolg met demi water.

Jacques

Citaat van: MartijnOMG op 26-10-2015  10:15 uIk heb vorige week gebrouwen en vooraf natuurlijk alles schoongemaakt en ontsmet. Ik daarvoor ook Star San in een plantenspuit gedaan. Maar Is dat ook gewoon houdbaar daarin of zit er wel een limiet aan tot wanneer het zo bruikbaar Is?

Deze vraag is al diverse keren gesteld op dit forum. Hierbij het vriendelijke verzoek om zo veel mogelijk de zoekfunctie te gebruiken. Ook de tags zijn zeer behulpzaam bij het vinden van informatie. Er is er zelfs eentje voor Star San.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.