Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Droge gist invriezen  (gelezen 7960 keer)

Offline henkie

• Senior lid
  • Land: nl
  • excuus voor eventuele interventie
Droge gist invriezen
« Gepost op: 24-10-2015 11:47 u »
Wat ik me afvroeg:

Kun je droge gist invriezen zodat het (nog) langer houdbaar is?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
Re: droge gist invriezen
« Reactie #1 Gepost op: 24-10-2015 12:23 u »
Wedden dat je zelf het antwoord weet.

Offline henkie

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-10-2015 12:44 u »
Dus... hoppa zo het zakje in de vriezer. En niet zoals bij de vloeibare behandelen met glycerol?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 24-10-2015 18:19 u »
Waarom zolang bewaren? Koop jij grootverpakking?

Offline henkie

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-10-2015 21:14 u »
Nee hoor, gewoon van die 11 g zakjes.

Er zijn veel posts over vloeibare gist invriezen maar niet over de droge variant,
En ik vroeg het me gewoon af...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 24-10-2015 22:19 u »

Offline abroeders

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 24-10-2015 22:35 u »

Ja, dat kan

Ingo
We weten nu dat het kan, maar wel jammer dat ze wel de vitaliteit hebben vergeleken tussen bevroren, koelkast en kamertemperatuur bewaren, maar deze cijfers niet gepubliceerd hebben.
Nu weten we nog niet of bewaren in een vriezer een hogere vitaliteit op langere termijn oplevert als bewaren in de koeling.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 25-10-2015 00:05 u »
Ja, dat kan

Ingo

Heb een keer een zakje van meer dan één jaar na houdbaarheidsdatum gebruikt.
Geen verschil gemerkt tov een vers zakje. Wel bewaard in de groentelade van mijn (bier) koelkast.
Maar misschien is in de vrieskast nog beter. Ben wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #8 Gepost op: 25-10-2015 07:56 u »
We weten nu dat het kan, maar wel jammer dat ze wel de vitaliteit hebben vergeleken tussen bevroren, koelkast en kamertemperatuur bewaren, maar deze cijfers niet gepubliceerd hebben.
Nu weten we nog niet of bewaren in een vriezer een hogere vitaliteit op langere termijn oplevert als bewaren in de koeling.

In ieder geval wel beter dan bewaren op kamer temperatuur volgens Forbes en Tobias van Lallemand.

Citaat
The results indicated that freezing the yeast does not harm the yeast but is even better than storing the yeast at room temperature.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 25-10-2015 08:42 u »
In de tijd dat Triple-W (Sander Maassen) aan het experimenteren was met vloeibare gisten invriezen konden we testen hoeveel gist het overleefde door bv 5 x in te vriezen en te ontdooien, zodat het effect duidelijker naar voren kwam, immers als bij 1 x invriezen en ontdooien 75 % overleeft zie je dat niet als zodanig terug, maar als je dat 5 x doet overleeft maar 0.75^5=23% of minder dus kun je beter het effect zien.

Als invriezen beter is vraag ik me wel af waarom dat dan niet standaard wordt geadviseerd. (ja natuurlijk wil de fabrikant graag zoveel mogelijk gist verkopen)

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-10-2015 08:56 u »
In de tijd dat Triple-W (Sander Maassen) aan het experimenteren was met vloeibare gisten invriezen konden we testen hoeveel gist het overleefde door bv 5 x in te vriezen en te ontdooien, zodat het effect duidelijker naar voren kwam, immers als bij 1 x invriezen en ontdooien 75 % overleeft zie je dat niet als zodanig terug, maar als je dat 5 x doet overleeft maar 0.75^5=23% of minder dus kun je beter het effect zien.

Als invriezen beter is vraag ik me wel af waarom dat dan niet standaard wordt geadviseerd. (ja natuurlijk wil de fabrikant graag zoveel mogelijk gist verkopen)
Ondanks dat dat niet beschreven staat, zullen ze vast bedoelen het product maar enkelmalig in te vriezen en geheel te ontdooien.
Ook thuis doen we maar 1 keer onze producten invriezen en ontdooien.
Waarom zouden we anders zo krampachtig zorgen dat we boodschappen ingevroren thuis te krijgen.

En wat je zegt..... de fabrikant wil graag zoveel mogelijk verkopen en zullen vast niet het achterste van de tong laten zien en commentaar geven dat goed staat.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 25-10-2015 09:10 u »
Ook thuis doen we maar 1 keer onze producten invriezen en ontdooien.
Waarom zouden we anders zo krampachtig zorgen dat we boodschappen ingevroren thuis te krijgen.
Ja, natuurlijk moet je maar 1 x invriezen en ontdooien. Die 5 x is alleen om te testen hoe goed de gist bestand is tegen invriezen en ontdooien. Daar ontstaat ook een probleem, want als de fabrikant de zaak al invriest moet het in het hele traject daarna ook ingevroren blijven en dat zal de gist duurder maken. Neemt niet weg dat het in de laatste keten, dus bij de brouwer misschien wel een goede oplossing is. 

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-10-2015 09:16 u »
Duidelijk.........

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #13 Gepost op: 25-10-2015 09:19 u »
Volgens mij heeft forumlid Ronnie wel eens geschreven dat het "vroeger" bij hobbybrouwers gebruikelijk was om de zakjes droge korrelgist in te vriezen en dat op die manier de gist veel langer goed bleef dan de verpakking aangeeft. Ik heb dit echter nooit uitgeprobeerd en bewaar mijn (korrel)gist in de koelkast.

Offline jank

• Senior lid
  • Twents Bierbrouwersgilde
Re: Droge gist invriezen
« Reactie #14 Gepost op: 01-11-2015 21:13 u »
Ik had bij vergissing gist in de diepvries gedaan in plaats van de koelkast. Er was niks mis met de gist de gisting ging net zo snel aan de gang als normaal.

Tags: gist