Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Indiegogo: Minibrew  (gelezen 13798 keer)

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • North Brews' facebookpagina
Re: Indiegogo: Minibrew
« Reactie #50 Gepost op: 20-11-2019 15:58 u »
En om gelijk maar een vooroordeel te relativeren...

Als ik een huis met een extra kamer, schuurtje, garage en / of kelder zou hebben zou ik misschien ook een andere installatie kunnen overwegen. Maar blijkbaar is dat alleen weggelegd voor lui met poen. :P

Even realistisch: in onze opslag kunnen we naast een stellingkast net een fiets kwijt. In de stellingkast kan ik wel plek maken voor één of twee 5 liter vaatjes, maar dan houdt het ook op. Een brouw- of koelinstallatie kan ik vergeten.

Ik heb een tijd in een tot studentenwoning omgebouwde scheepscontainer gewoond. 28 vierkante meter en nog geen 2,5 meter breed. Hobbybrouwen was toen nog niet zo populair, maar een van mijn buren had de helft van z'n woning omgebouwd tot brouwerij met een systeem met meerdere pannen en meerdere vergistingsvaten. Als je maar wil kan het ;) (later is ie nog een professionele brouwerij begonnen, Kleiburg, misschien ken je het)

Maar ik snap je overweging, niet iedereen heeft zin in een brouwerij te wonen. Leuk dat je je ervaring met ons wil delen! Ik ben erg benieuwd of je nog een beetje het gevoel hebt dat je zelf iets gebrouwen hebt, of dat het systeem zo enorm veel uit handen neemt dat het meer als brood bakken in een broodbakmachine voelt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Arthur B

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 20-11-2019 17:36 u »
Ik ben erg benieuwd of je nog een beetje het gevoel hebt dat je zelf iets gebrouwen hebt, of dat het systeem zo enorm veel uit handen neemt dat het meer als brood bakken in een broodbakmachine voelt.

Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal als non-brouwer, maar het is wel meer werk dan de broodbakmachine. In grote lijnen (uit mijn hoofd):

- machine voorbereiden (schone onderdelen in elkaar zetten)
- machine korte schoonmaak cyclus laten doen (met 2 liter water)
- mout met water voormengen (~ 1,5 liter - receptafhankelijk)
- hopzakjes voorbereiden
- water in vat (~ 6 liter)
- hopfilter in vat hangen
- hopcarrousel en moutbak aan MB hangen (tot nu toe ben je in totaal ongeveer 3 kwartier kwijt)

- verwarmen / koken / koelen (~ 3,5 uur - hier hoef je echt niks te doen; boodschappen / biertje nemen / etc.)

- hopcarrousel en moutbak verwijderen
- hopfilter verwijderen en gist toevoegen
- vat op voet zetten, afsluiten en waterslot plaatsen
- opvangbakje onder vat monteren
- alles grof schoonmaken, weggooien, demonteren en in vaatwasser plaatsen (in totaal weer ongeveer 3 kwartier vanaf koelen)

- schoonmaaksysteem plaatsen om machine intern te reinigen (loopt een uurtje of zo - maar je hoeft er niet op te wachten)

- tijdens de vergisting moeten er op bepaalde dagen ook nog kleine handelingen plaatsvinden: opvangbakje (gist / residu) legen, eventueel extra hop, CO2 toevoer regelen, etc.

Ik heb een aantal details overgeslagen, dus er komt nog iets meer bij kijken, maar een broodbakmachine is het zeker niet. Laat staan een Senseo. Een soepje koken of biefstukje bakken is ook minder werk, dus ik heb wel het gevoel dat we iets gedaan hebben.

Dat gezegd hebbende, de essentie van brouwen is voor mij niet het roeren in een pan, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het lijkt me leuk om recepten te ontwikkelen en lekker bier te kunnen delen met liefhebbers...

Offline Arthur B

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 20-11-2019 17:46 u »
Als je maar wil kan t ;) (later is ie nog een professionele brouwerij begonnen, Kleiburg, misschien ken je t)

Helemaal eens. Alles kan, maar heeft wel soms zijn prijs...  ;)

Ik zal hem eens Googlen!

Offline Arthur B

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 23-11-2019 12:32 u »
Kleine update: ik heb ondertussen een paar keer contact gehad met support en ze reageren snel en vriendelijk. Ook niet onbelangrijk...

Offline Arthur B

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 04-12-2019 12:58 u »
Update: gisteravond de MiniBrew Weizen (standaard pakket) geproefd. Prima biertje, met de herkenbare bananengeur en licht friszuur. Zoals het hoort eigenlijk...

Voorlopige conclusie: iedere leek kan met dit apparaat in ieder geval iets fatsoenlijks fabriceren.

Over een paar dagen zijn de MiniBrew IPA en Wingman Robin (op basis van Rumoerige Roodborst) klaar. Ben benieuwd!

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
« Reactie #55 Gepost op: 04-12-2019 23:54 u »
Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal als non-brouwer, maar het is wel meer werk dan de broodbakmachine. In grote lijnen (uit mijn hoofd):

- machine voorbereiden (schone onderdelen in elkaar zetten)
- machine korte schoonmaak cyclus laten doen (met 2 liter water)
- mout met water voormengen (~ 1,5 liter - receptafhankelijk)
- hopzakjes voorbereiden
- water in vat (~ 6 liter)
- hopfilter in vat hangen
- hopcarrousel en moutbak aan MB hangen (tot nu toe ben je in totaal ongeveer 3 kwartier kwijt)

- verwarmen / koken / koelen (~ 3,5 uur - hier hoef je echt niks te doen; boodschappen / biertje nemen / etc.)

- hopcarrousel en moutbak verwijderen
- hopfilter verwijderen en gist toevoegen
- vat op voet zetten, afsluiten en waterslot plaatsen
- opvangbakje onder vat monteren
- alles grof schoonmaken, weggooien, demonteren en in vaatwasser plaatsen (in totaal weer ongeveer 3 kwartier vanaf koelen)

- schoonmaaksysteem plaatsen om machine intern te reinigen (loopt een uurtje of zo - maar je hoeft er niet op te wachten)

- tijdens de vergisting moeten er op bepaalde dagen ook nog kleine handelingen plaatsvinden: opvangbakje (gist / residu) legen, eventueel extra hop, CO2 toevoer regelen, etc.

Ik heb een aantal details overgeslagen, dus er komt nog iets meer bij kijken, maar een broodbakmachine is het zeker niet. Laat staan een Senseo. Een soepje koken of biefstukje bakken is ook minder werk, dus ik heb wel het gevoel dat we iets gedaan hebben.

Dat gezegd hebbende, de essentie van brouwen is voor mij niet het roeren in een pan, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het lijkt me leuk om recepten te ontwikkelen en lekker bier te kunnen delen met liefhebbers...

Vergeleken met roeren in een pan, is het nog steeds minder werk, maar brouwen is ook geen wedstrijd wat het meeste werk is, maar wel zelf leren met welke variabelen je de smaak kan sturen, dat gaat bij zo "vol"automaat veel minder.
Ik geloof best dat je er veel lol mee kan hebben en dat gun ik je dus ook, en wellicht later als je groter woont en nog steeds plezier er in hebt dat je dan wel wilt gaan roeren in pannen.

Offline Arthur B

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 05-12-2019 09:24 u »
...maar brouwen is ook geen wedstrijd wat het meeste werk is, maar wel zelf leren met welke variabelen je de smaak kan sturen, dat gaat bij zo "vol"automaat veel minder.
Ik geloof best dat je er veel lol mee kan hebben en dat gun ik je dus ook, en wellicht later als je groter woont en nog steeds plezier er in hebt dat je dan wel wilt gaan roeren in pannen.

Ik begrijp wel wat je zegt, maar ik denk dat we voorlopig met 6 x hop (ex. droog / koud), eigen mout en gistkeuze en uitstekende temperatuur beheersing tijdens maischen en vergisten meer dan genoeg variabelen hebben... 😉

Maar je zal me niet snel ‘nooit’ horen zeggen.

Tags: