Indiegogo: Minibrew

Gestart door Puck, 23-10-2015 09:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

filmpje gezien?

Ik vind dat wel tof om te zien...
Zeker als je inderdaad op kleine schaal wil experimenteren...
Pest is alleen dat je maar 1 bier tegelijk kan brouwen en wekenlang niets kunt doen in de tussentijd.

CeesM

Citaat van: Mark Green Anchor op 17-04-2018  16:28 uIk vind dat wel tof om te zien...
Zeker als je inderdaad op kleine schaal wil experimenteren...
Pest is alleen dat je maar 1 bier tegelijk kan brouwen en wekenlang niets kunt doen in de tussentijd.
Jawel, een paar van die vaatjes bijkopen. ;)

Emanuel

We hebben er weer een nieuw brouwapparaat bij.... de Minibrew Craft.

https://www.braumarkt.com/minibrew

Mijn eerste indruk... best wel een duur koffiemachine zeg... Weet gelijk iedereen mijn mening over dat ding  :degroeten:. Volgens fabrikant kan je 5-5,5liter bier er mee brouwen. Best wel duur voor een apparaat die tussen de 1.200 euro en 2.000 euro kost (en waar je ook nog es 90 euro per jaar voor een app moet betalen).

Maar, misschien zijn anderen een andere mening bedeeld.

CeesM


SVB

Echt een heleboel geld... en met bierbrouwen heeft het weinig van doen in mijn ogen.

Johan_vL

Ben nog niet zo enthousiast, maar ik ben ook geen fan van andere elektrische alles in 1 brouw apparaten, of zoals Oscar ooit zei: "Senseo brouwen".
Met potten en pannen op een vuurtje is toch veel mooier, dat is in ieder geval mijn brouw beleving. Maar misschien veranderd het nog een keer als het een briljant onovertroffen concept blijkt te zijn  :weetniet:

Jacques

Stevige prijzen die voor deze apparaten gevraagd worden.

En ook de brouwpakketten die aangeboden worden zijn erg duur...
€ 20 tot € 30 voor zo'n 5 liter bier.
https://store.minibrew.io/

Maar misschien is het waard er komt er fantastisch bier uit deze apparaten. Geen idee, ik heb er nog nooit eentje van dichtbij bekeken. Ook heb ik nog nooit een bier gedronken dat gebouwen was met een dergelijk apparaat.

Alexander_H

Met de https://www.picobrew.com/Store/products/picoC.cshtml kun je eigen recepten maken, is volgens mij wel wat goedkoper.

Brouwerij Mennekes

Ik heb het idee dat dit meer voor de niet-hobbybrouwers is. Iemand die wat meer centen heeft en het leuk vind om iets te brouwen zonder daar in te hoeven verdiepen.

Als hobbybrouwer lijkt het voor mij dan weer een ideaal apparaat om recepten te testen en finetunen. Indien tevreden dan opschalen naar eigen apparatuur en voor veel minder geld een lekker biertje brouwen.

Arthur B

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 18-11-2019  09:46 uIk heb het idee dat dit meer voor de niet-hobbybrouwers is. Iemand die wat meer centen heeft en het leuk vind om iets te brouwen zonder daar in te hoeven verdiepen.

Als hobbybrouwer lijkt het voor mij dan weer een ideaal apparaat om recepten te testen en finetunen. Indien tevreden dan opschalen naar eigen apparatuur en voor veel minder geld een lekker biertje brouwen.

Hallo!

Dit is ongeveer ons idee geweest. Wij hebben met een paar vrienden zo'n ding gekocht om in eerste instantie vers bier te brouwen (van hopelijk aardig niveau), maar ook met het idee om daarna snel zelf te gaan experimenteren.

De Minibrew is niet goedkoop, maar voor beginners ideaal vanwege de geringe foutgevoeligheid. Als we het echt leuk vinden kunnen we later alsnog een grotere installatie kopen.

Voordelen van het systeem voor ons zijn de reproduceerbaarheid van een brouwsel, ruimte- en tijdsbesparing (het proces is bijna automatisch – schoonmaken ook), totaaloplossing (de Keg koelt zelf, dus geen gekoelde ruimte of kast nodig) en flexibiliteit (5 liter is niet veel, maar zo kan je ook makkelijk binnen korte tijd meerdere recepten proberen).

Maar goed, zo keken wij er tegenaan...

Ons apparaat is afgelopen vrijdag geleverd en we hebben gelijk 3 pakketten geproduceerd. De Weizen is het snelste klaar met een dag of 17 (5 was blijkbaar toch niet je-van-het  ;)).

Ik zal mijn ervaringen eerdaags wel delen. Het grootste probleem voor veel hobbyisten (en zeker brouwers die nu al een installatie hebben) zal denk ik het abonnement zijn voor het gebruik van de recepten webservice. Voor grotere brouwerijen (receptontwikkeling) is dat denk ik geen struikelblok.

Meer info volgt! Eerste proefdag: dinsdag 3 december.

Arthur B

En om gelijk maar een vooroordeel te relativeren...

Als ik een huis met een extra kamer, schuurtje, garage en / of kelder zou hebben zou ik misschien ook een andere installatie kunnen overwegen. Maar blijkbaar is dat alleen weggelegd voor lui met poen. :P

Even realistisch: in onze opslag kunnen we naast een stellingkast net een fiets kwijt. In de stellingkast kan ik wel plek maken voor één of twee 5 liter vaatjes, maar dan houdt het ook op. Een brouw- of koelinstallatie kan ik vergeten.

emiel1

Citaat van: Arthur B op 20-11-2019  14:10 uEn om gelijk maar een vooroordeel te relativeren...

Als ik een huis met een extra kamer, schuurtje, garage en / of kelder zou hebben zou ik misschien ook een andere installatie kunnen overwegen. Maar blijkbaar is dat alleen weggelegd voor lui met poen. :P

Even realistisch: in onze opslag kunnen we naast een stellingkast net een fiets kwijt. In de stellingkast kan ik wel plek maken voor één of twee 5 liter vaatjes, maar dan houdt het ook op. Een brouw- of koelinstallatie kan ik vergeten.

Ik heb een tijd in een tot studentenwoning omgebouwde scheepscontainer gewoond. 28 vierkante meter en nog geen 2,5 meter breed. Hobbybrouwen was toen nog niet zo populair, maar een van mijn buren had de helft van z'n woning omgebouwd tot brouwerij met een systeem met meerdere pannen en meerdere vergistingsvaten. Als je maar wil kan het ;) (later is ie nog een professionele brouwerij begonnen, Kleiburg, misschien ken je het)

Maar ik snap je overweging, niet iedereen heeft zin in een brouwerij te wonen. Leuk dat je je ervaring met ons wil delen! Ik ben erg benieuwd of je nog een beetje het gevoel hebt dat je zelf iets gebrouwen hebt, of dat het systeem zo enorm veel uit handen neemt dat het meer als brood bakken in een broodbakmachine voelt.

Arthur B

Citaat van: emiel1 op 20-11-2019  15:58 uIk ben erg benieuwd of je nog een beetje het gevoel hebt dat je zelf iets gebrouwen hebt, of dat het systeem zo enorm veel uit handen neemt dat het meer als brood bakken in een broodbakmachine voelt.

Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal als non-brouwer, maar het is wel meer werk dan de broodbakmachine. In grote lijnen (uit mijn hoofd):

- machine voorbereiden (schone onderdelen in elkaar zetten)
- machine korte schoonmaak cyclus laten doen (met 2 liter water)
- mout met water voormengen (~ 1,5 liter - receptafhankelijk)
- hopzakjes voorbereiden
- water in vat (~ 6 liter)
- hopfilter in vat hangen
- hopcarrousel en moutbak aan MB hangen (tot nu toe ben je in totaal ongeveer 3 kwartier kwijt)

- verwarmen / koken / koelen (~ 3,5 uur - hier hoef je echt niks te doen; boodschappen / biertje nemen / etc.)

- hopcarrousel en moutbak verwijderen
- hopfilter verwijderen en gist toevoegen
- vat op voet zetten, afsluiten en waterslot plaatsen
- opvangbakje onder vat monteren
- alles grof schoonmaken, weggooien, demonteren en in vaatwasser plaatsen (in totaal weer ongeveer 3 kwartier vanaf koelen)

- schoonmaaksysteem plaatsen om machine intern te reinigen (loopt een uurtje of zo - maar je hoeft er niet op te wachten)

- tijdens de vergisting moeten er op bepaalde dagen ook nog kleine handelingen plaatsvinden: opvangbakje (gist / residu) legen, eventueel extra hop, CO2 toevoer regelen, etc.

Ik heb een aantal details overgeslagen, dus er komt nog iets meer bij kijken, maar een broodbakmachine is het zeker niet. Laat staan een Senseo. Een soepje koken of biefstukje bakken is ook minder werk, dus ik heb wel het gevoel dat we iets gedaan hebben.

Dat gezegd hebbende, de essentie van brouwen is voor mij niet het roeren in een pan, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het lijkt me leuk om recepten te ontwikkelen en lekker bier te kunnen delen met liefhebbers...

Arthur B

Citaat van: emiel1 op 20-11-2019  15:58 uAls je maar wil kan t ;) (later is ie nog een professionele brouwerij begonnen, Kleiburg, misschien ken je t)

Helemaal eens. Alles kan, maar heeft wel soms zijn prijs...  ;)

Ik zal hem eens Googlen!

Arthur B

Kleine update: ik heb ondertussen een paar keer contact gehad met support en ze reageren snel en vriendelijk. Ook niet onbelangrijk...

Arthur B

Update: gisteravond de MiniBrew Weizen (standaard pakket) geproefd. Prima biertje, met de herkenbare bananengeur en licht friszuur. Zoals het hoort eigenlijk...

Voorlopige conclusie: iedere leek kan met dit apparaat in ieder geval iets fatsoenlijks fabriceren.

Over een paar dagen zijn de MiniBrew IPA en Wingman Robin (op basis van Rumoerige Roodborst) klaar. Ben benieuwd!

Guppie

Citaat van: Arthur B op 20-11-2019  17:36 uIk heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal als non-brouwer, maar het is wel meer werk dan de broodbakmachine. In grote lijnen (uit mijn hoofd):

- machine voorbereiden (schone onderdelen in elkaar zetten)
- machine korte schoonmaak cyclus laten doen (met 2 liter water)
- mout met water voormengen (~ 1,5 liter - receptafhankelijk)
- hopzakjes voorbereiden
- water in vat (~ 6 liter)
- hopfilter in vat hangen
- hopcarrousel en moutbak aan MB hangen (tot nu toe ben je in totaal ongeveer 3 kwartier kwijt)

- verwarmen / koken / koelen (~ 3,5 uur - hier hoef je echt niks te doen; boodschappen / biertje nemen / etc.)

- hopcarrousel en moutbak verwijderen
- hopfilter verwijderen en gist toevoegen
- vat op voet zetten, afsluiten en waterslot plaatsen
- opvangbakje onder vat monteren
- alles grof schoonmaken, weggooien, demonteren en in vaatwasser plaatsen (in totaal weer ongeveer 3 kwartier vanaf koelen)

- schoonmaaksysteem plaatsen om machine intern te reinigen (loopt een uurtje of zo - maar je hoeft er niet op te wachten)

- tijdens de vergisting moeten er op bepaalde dagen ook nog kleine handelingen plaatsvinden: opvangbakje (gist / residu) legen, eventueel extra hop, CO2 toevoer regelen, etc.

Ik heb een aantal details overgeslagen, dus er komt nog iets meer bij kijken, maar een broodbakmachine is het zeker niet. Laat staan een Senseo. Een soepje koken of biefstukje bakken is ook minder werk, dus ik heb wel het gevoel dat we iets gedaan hebben.

Dat gezegd hebbende, de essentie van brouwen is voor mij niet het roeren in een pan, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het lijkt me leuk om recepten te ontwikkelen en lekker bier te kunnen delen met liefhebbers...


Vergeleken met roeren in een pan, is het nog steeds minder werk, maar brouwen is ook geen wedstrijd wat het meeste werk is, maar wel zelf leren met welke variabelen je de smaak kan sturen, dat gaat bij zo "vol"automaat veel minder.
Ik geloof best dat je er veel lol mee kan hebben en dat gun ik je dus ook, en wellicht later als je groter woont en nog steeds plezier er in hebt dat je dan wel wilt gaan roeren in pannen.

Arthur B

Citaat van: Guppie op 04-12-2019  23:54 u...maar brouwen is ook geen wedstrijd wat het meeste werk is, maar wel zelf leren met welke variabelen je de smaak kan sturen, dat gaat bij zo "vol"automaat veel minder.
Ik geloof best dat je er veel lol mee kan hebben en dat gun ik je dus ook, en wellicht later als je groter woont en nog steeds plezier er in hebt dat je dan wel wilt gaan roeren in pannen.

Ik begrijp wel wat je zegt, maar ik denk dat we voorlopig met 6 x hop (ex. droog / koud), eigen mout en gistkeuze en uitstekende temperatuur beheersing tijdens maischen en vergisten meer dan genoeg variabelen hebben... 😉

Maar je zal me niet snel 'nooit' horen zeggen.

Arthur B

Kleine update: de MB IPA viel ook goed in de smaak. We hebben wel een paar beginnersproblemen gehad met verstopping van de tap / slang.

Waarschijnlijk hebben we niet goed opgelet bij het afvoeren van de (koud)hop. Een extra keertje het bezinkselcontainertje plaatsen loste het probleem op...

emiel1


SanderH

Citaat van: emiel1 op 11-12-2019  09:12 uVandaag extra 'voordelig' op iBOOD:

https://www.ibood.com/nl/nl/product-specs/56191/250364/minibrew-exclusieve-introductiedeal.html

Dat nog niet iedereen zo een ding heeft gekocht!

Maar een echte prijs zie je niet. Alleen dat je van alles t.w.v xx krijgt.

lier

Minibrew nu in de aanbieding bij ibood, voor de geïnteresseerden

Heuvinger brouwerij

Ik weet niet of ik al rijp ben voor een brouwautomaat van 5 L voor €1199,-!


Jacques

Citaat van: Arthur B op 14-03-2020  12:17 uSamenvoegen?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29854.0.html

Goed idee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.