Antwerpen

Gestart door Adrie, 15-09-2005 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Over twee weken gaan we met de Broeders naar Antwerpen. Wie heeft er tips voor leuke brouwerijen, brouwcafés etc?

We wilden eigenlijk een excursie bij Dingemans, maar die doen dat helaas alleen voor (grote) klanten. Zelfs ons aanbod om 200 kg af te nemen werd afgewezen... De Koninck zat helaas al vol.

Bruyn

Hoi Adrie,

Het ligt wel niet in Antwerpen, maar wat wel heel leuk om te doen is : brouwerij Ter Dolen in Houthalen ( Limburg )
Elke zaterdag en zondag kan je er individueel een brouwerijbezoek met gids doen om 15u00 ( 5 euro inclusief comsumptie )
meer info : www.terdolen.be
Zeer lekker abdijbier. Hebben onlangs ook een kriek op de markt gebracht ( enigste abdij kriek bier ter wereld ) Heb het echter nog niet geproefd.

Moest je er naar toe gaan, laat me iets weten. Kunnen we misschien iets afspreken.... :proost2:

Greetz,

Bruyn :pan:


EBC

Blauwmoezelstraat, onder de kathedraal:
- Patersvaetje, klein speciaalbiercafe, moet je naar toe!
- Het Elfde Gebod, Westmalle van het vat, met heel veel kerkbeelden, geinig.

Groenplaats:
- De Post, hier kan je voor weinig geld goed eten met lekker bier

Vlaamse Kaai:
- Het Pakhuis, brouwcafe met eigen bier http://www.huisbrouwerijpakhuis.be/
 
Stadswaag:
- Het waagstuk

Grote Markt:
- De Zeven Schaken, echte Brusselse keuken

En je kan wellicht terugrijden via Baarle Hertog en pauzeren bij Het Brouwershuys...

Adrie

Ter Dolen ligt wat uit de richting, helaas (we zijn met openbaar vervoer). Het patersvaetje klinkt goed, EBC!

Bij het pakhuis hadden we al geïnformeerd voor een rondleiding, maar vanwege de prijs zien we daar vanaf. Ze rekenen namelijk een vast bedrag, ongeacht het aantal deelnemers. Wij vonden € 85,-- toch wat veel voor vier man.

Pallieter

Hallo A3,

Misschien is Mechelen een optie (20 km van Antwerpen,goede aan sluiting met het openbaar vervoer)
In Mechelen heb je brouwerij Het Anker bekend van de Gouden Carolus . De brouwerij is zeker een bezoek waard en ze hebben bovendien een mooi brouwerijmuseum en een goed restaurant en de stad Mechelen is zeker een bezoekje waard .
http://www.hetanker.be/pag_en/index_nl.html
                                                                          Groeten,
                                                                              Jan

Jokke

Het Patersvaetje gelegen op de handschoenmarkt moet je inderdaad aandoen, heeft 100 bieren op zen kaart staan, en als je komt met goed weer kun je die op onder de kathedraal op een terasje uitdrinken.
 :proost2: zou ik zo zeggen

Adrie

Dat zal wel lukken.

Ik zal de organiserende Broeder instureren over het Anker. Lijkt me leuk om daar eens te kijken. Mechelen is inderdaad goed te doen. Bedankt jongens, tot zover.

EBC

Als je naar het Anker gaat, dan moet je zeker vragen om het koelschip te mogen zien. Dat staat boven op het dak in de buitenlucht. Ze laten het normaal niet zien, dus vraag erom!

Je kan bij Het Pakhuis ook gewoon zelf rondkijken hoor, die rondleiding voegt daar niet veel aan toe.

En je zou gewoon ergens in een willkeurig stadscafe een Bolleke moeten bestellen, anders ben eigenlijk je niet in Antwerpen geweest...

Jokke

Citaat van: EBC op 15-09-2005  17:47 uEn je zou gewoon ergens in een willkeurig stadscafe een Bolleke moeten bestellen, anders ben eigenlijk je niet in Antwerpen geweest...
niet zo maar willekeurig, ik zou dan opteren voor bv Den Engel gelegen op de Grote Markt (op den hoek met het Stadhuis)
want niet overal :echtboos: wordt het bolleke evengoed geschonken...
 :degroeten:

Adrie

Ondertussen heeft de organiserende Broeder (Marius) een excursie geregeld bij het Anker. Wij zullen zeker aandringen om het koelschip te mogen zien! Bedankt voor de input, heren. Het wordt vast weer een gezellig, Bourgondisch weekend zoals altijd als we met z'n vieren op stap gaan (en eindelijk weer eens uitslapen, mmmm).

EBC

Ik benieuwd of ze jullie bij 't Anker ook middels de zandloper gaan bedienen...

Adrie

Het weekend in Antwerpen en Mechelen zit er weer op.  :ziek: Een dezer dagen zal ik een verslag zetten op de pagina's van De Vier Broeders.

We hebben verschillende biercafees bezocht: de Kulminator (941 bieren op de kaart), het Elfde Gebod, Het Paters Vaetje en het Waagstuk. Vooral de Kulminator is de moeite waard als je van oude bieren houdt (ik niet). Je kunt er heel veel oude bieren krijgen, sommige zijn zelfs te krijgen uit 1977! Ook was er een speciale niet gezoete liefmans kriek. Wie heeft er wel eens een Verkrachte Zalm gedronken (30% ongezoete kriek met 70% Weizen)? In het Waagstuk hadden ze Chimay wit van het vat (superrrr!) en dit wat het enige bezochte café waar ze XX bitter hadden, een bier dat ik hoog in mijn top 10 heb staan. Het Elfde Gebod is een sfeervol café boordevol met kerkbeelden, waaronder diverse bierige heiligen. Heel bijzonder om hier het HIPS te spelen.

De rondleiding bij het anker was erg geslaagd. Veel oude brouwapparatuur naast de nieuwe waar daadwerkelijk mee gebrouwen wordt. De brouwerij zelf was verre van proper viel ons op. Geen glimmende koperen ketels, maar groen en bruin uitgeslagen ketels. Mooi was trouwens ook de gietijzeren platenwortfilter. Ook het oude koelschip is prachtig, niet in de laatste plaats vanwege het uitzicht over Mechelen. De rondleider vertelde gloedvol over het brouwproces en de bieren, maar hij beweerde bij hoog en laag dat er geen bokbier gebrouwen wordt, terwijl dat volgens hun website wel zo is en wij 's avonds in de Kulminator zelfs een Anker Bok van het vat mochten proeven. De huidge eigenaar van de brouwerij (de 4e generatie) blijkt een held omdat hij alle recepten heeft veranderd en het alcoholpercentage van de bieren heeft verhoogd. David's grapje over dat de pils dan waarschijnlijk 10% zou zijn, kon hij niet waarderen.

Voor wie van kruiden in bier houdt, zijn de bieren van brouwerij het Anker (de Gouden Carolus-serie) een must: overal gooit men kruiden in. Zelfs de bok smaakt naar een Belgische bonbon. Niet onaangenaam, vooral niet die chocoladesmaak, maar bij een bok stel ik me wat anders voor. De tripel, die in de VS in 2002 wereldkampioen werd in zijn klasse, is ook voorzien van kruiden. Bij de eerste slok denk je nog: "mmm lekker", na de tweede wordt het al minder en bij de derde slok gaat het mij tegen staan. Toch vind ik de kruiden redelijk subtiel en mooi harmoniëren in de bieren. De brouwerij maakt sinds kort trouwens ook een voortreffelijke pils.

Hoewel men niet van plan was te vertellen welke kruiden er (naast koriander en sinaasappelschillen) gebruikt worden, wisten wij toch een tipje van de sluier op te lichten. De brouwer was namelijk vergeten een doos met lege zakken te verwijderen uit de brouwzaal. Nu weten wij dat in ten minste 1 bier kamillebloemen gebruikt worden en Challenger en Goldings hop. Suiker hebben we trouwens niet gezien, maar wel maïsgries. En zo proevend geloof ik ook niet dat de brouwerij suiker gebruikt.

Kortom: een mooie weekend met veel bier en genieten van oude steden en mooi weer.

Caspar

Helaas lees ik deze berichten te laat. 't Pakhuis is ook absoluut de moeite waard als je Antwerpen bezoekt... dit is een thuisbrouwerij waarvan de bieren uitsluitend in het eigen cafe geschonken worden  :proost2:


Adrie

Het pakhuis hebben we bewust overgeslagen, omdat we daar al eens geweest zijn. Enkele brouwcafés die we absoluut wilden bezoeken gingen daarom voor.

Een verslag met foto's is trouwens nu te lezen op http://www.de4broeders.nl, De Broeders --> Excursies.

MO

Leuk verslag A3. Het is dat mijn hoofd wat bonkt en mijn maag tegenspartelt, anders zou ik er dorst van krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.