Verslag eerste gebrouwen bier: Etrog Tripel

Gestart door brouwenier, 22-10-2015 02:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwenier

Gisteravond de eerste fles open getrokken. Een klein schuimlaagje begroette me enthousiast, hergisting geslaagd!

Wat een ongelofelijk heerlijk biertje!
Een extreem zachte, warme, volle, ronde golf die over je tong naar binnen rolt en langzaam met een warm alcoholisch gevoel naar beneden zakt. Een lange afdronk die tussentijds nog in intensiteit toenam. Elke slok een intens genot.
Ik ben nog niet erg goed in het duiden van smaken, dus ik houd het op: heel lekker!

De hoeveelheid koolzuur (gebotteld met 7 g/l kristalsuiker) was naar mijn mening iets te veel, 5 of 6 gram was beter geweest (ik kreeg het gevoel dat het koolzuur de smaak nog ietsje onderdrukte).

Bij de laatste slok ervoer ik een heel lichte metaalachtige smaak. Weet iemand waar dat vandaan kan komen?

Jacques

Citaat van: brouwenier op 16-11-2015  10:22 uBij de laatste slok ervoer ik een heel lichte metaalachtige smaak. Weet iemand waar dat vandaan kan komen?

Wat voor soort brouwketel heb je?

Bart G

Citaat van: brouwenier op 22-10-2015  02:02 uEchter heb ik de sinaasappelschillen vervangen door een dubbele portie schillen van de etrog, een vrucht die ik meegenomen had uit Israël en er uitziet als een soort langwerpige citroen (en ook enigszins een citroensmaak heeft). Foto hieronder!
Dit is ook de vrucht waar sukade van gemaakt wordt. Dus als je het zelfde bier nog een keer wil brouwen voor je weer eens naar Israël gaat, kun je waarschijnlijk ook een zakje sukade in de supermarkt halen en iets minder suiker gebruiken.

Edit: De smaak zal wel wat veranderd zijn door het bewerken, dus helemaal hetzelfde als de verse schil zal het niet smaken gok ik.

brouwenier

Citaat van: Jacques op 17-11-2015  20:43 uWat voor soort brouwketel heb je?
Ik gebruik zo'n elektrische maischketel van email. Ook de kookketel is van binnen e-mail. Er zit overigens een miniscule beschadiging met roestvlekje in, maar kan me niet voorstellen dat dat op zo'n hele pan smaak afgeeft.
Spoelwater was wel verwarmd in een aluminium pan.

De doppen die ik gebruikt heb waren nogal oud (overgenomen van iemand anders). Daarnaast had ik ze ook nog uitgekookt, met als gevolg dat ze best wel wat roestig werden. Zou roest een oorzaak kunnen zijn van een metalige smaak?

(Uiteraard heb ik na deze eerst batch nieuwe doppen besteld en kook ik sindsdien geen doppen meer uit)

brouwenier

Citaat van: Bart G op 17-11-2015  21:03 uDit is ook de vrucht waar sukade van gemaakt wordt. Dus als je het zelfde bier nog een keer wil brouwen voor je weer eens naar Israël gaat, kun je waarschijnlijk ook een zakje sukade in de supermarkt halen en iets minder suiker gebruiken.

Edit: De smaak zal wel wat veranderd zijn door het bewerken, dus helemaal hetzelfde als de verse schil zal het niet smaken gok ik.
Hé Bart, dat is gaaf om te weten, dat wist ik niet! Ik kan me er wel wat bij voorstellen qua smaak. Overigens proef ik de smaak van de etrog niet echt terug in het bier. Ik vraag me wel af of dat extreem ronde, soepele gevoel komt door toevoeging van de etrog.

Jacques

Citaat van: brouwenier op 17-11-2015  22:28 uDe doppen die ik gebruikt heb waren nogal oud (overgenomen van iemand anders). Daarnaast had ik ze ook nog uitgekookt, met als gevolg dat ze best wel wat roestig werden. Zou roest een oorzaak kunnen zijn van een metalige smaak?

Is niet uit te sluiten. Als ze roestig werden na verloop van tijd is het echter niet waarschijnlijk omdat aan de binnenkant van kroonkurken een vinyllaagje zit. Als de doppen nat waren omdat ze kort daarvoor waren gekookt is het een ander verhaal. Dan kan er metaal in het kookwater zijn gekomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.