Verslag eerste gebrouwen bier: Etrog Tripel

Gestart door brouwenier, 22-10-2015 02:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwenier

Afgelopen zondag een eerste brouwsel gebrouwen: een Tripel op basis van een recept dat hier op de site stond. Echter heb ik de sinaasappelschillen vervangen door een dubbele portie schillen van de etrog, een vrucht die ik meegenomen had uit Israël en er uitziet als een soort langwerpige citroen (en ook enigszins een citroensmaak heeft). Foto hieronder!

Hieronder deel ik mijn ervaringen als kersverse brouwer. Reacties met suggesties of kritische noten zeer welkom, ik verbeter graag!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptEtrog Tripel
Kenmerk
Brouwdatum18-10-2015
BiertypeTripel
Aantal liters18
Gewenst begin SG1077 (8,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater27,6 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater18,1 liter
Spoelwater10,4 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur12 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid22 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC71,8 %4137 gr3 EBC
Ambermout 50 EBC2,6 %147 gr49 EBC
Tarwemout15,4 %886 gr3 EBC
Kristalsuiker10,3 %591 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade5,9 %10 gr10 minuten3 EBU
Hallertauer Mittelfrüh4,1 %30 gr10 minuten6 EBU
Challenger8,3 %12 gr60 minuten14 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander6 gr5 Min.
Citroenschillen25 gr5 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Bovengist
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C20 minuten3,5 l/kg
263°C15 minuten3,5 l/kg
370°C10 minuten3,5 l/kg
473°C15 minuten3,5 l/kg
578°C5 minuten3,5 l/kg

Het schrotten heb ik de avond van tevoren gedaan in de hoop dat het daarmee een beetje zuurder zou worden (hoewel ik niet weet of dat ook opgaat als je droog schrot?). Het was toch even de vraag hoe fijn je nou moet schrotten, maar denk dat ik uiteindelijk een mooi resultaat had: de meeste korrels waren gemalen, de meeste kafjes nog heel, slechts hier en daar nog een hele korrel.



De volgende morgen voor dag en dauw opgestaan en het speciaal voor dit doel uit Soesterberg geïmporteerde kraanwater op temperatuur gebracht in de maischketel (elektrische weckketel) en heetwaterketel (aluminium pan).
Het was wat lastig om met de elektrische ketel  (en losse, digitale thermometer) de juiste temperatuur te krijgen - en te houden. Het lijkt erop dat de bodem een vertragende factor is, waardoor het verwarmen langzaam op gang komt, en ook ongewenst nog na-ijlt als je de verwarming weer uit zet.
Al met al duurt het best wel even om bijv. 5 graden omhoog te gaan (ca. een minuut per graad), dus ik vroeg me wel af of ik tijdens een maischstap al moest beginnen met verder opwarmen of dat ik die opwarmtijd bij de volgende stap moet rekenen of dat ik gewoon rustig tussen de stappen in verwarm en pas de teller laat lopen als de juiste temperatuur bereikt is? Ik heb in ieder geval het laatste aangehouden.

Het hevelen met het hevelfilter ging eigenlijk prima, duurde wel wat aan de lange kant (ca. 45 min). Vond het wel lastig om het spoelwater op de juiste temperatuur van ca. 78 tot 80 graden te krijgen en te houden gedurende die tijd. De elektrische ketel was immers al vergeven en nu moest ik het doen met een dompelaar en klassieke thermometer. Ik hield wel wat minder over dan verwacht, maar dat zal wellicht te maken hebben met de dampverliezen van het maischproces dat al met al toch wat langer heeft geduurd.
SG op dit moment was 1069, redelijk op schema volgens BrouwVisie. pH=5,7 (of had ik dat na koken moeten meten?). In ieder geval geen correctie toegepast met zuur, het leek me goed zo.

Met een 8,8 kW gasbrander onder een weckketel was het ook buiten vrij gemakkelijk om de boel aan de kook te krijgen. Beetje warm water uit de pan gebruikt om een halve kilo suiker in op te lossen en er weer bij gegoten. Om de boel toch nog wat te versnellen heb ik ook de 2 kW dompelaar er in gehangen.
Dat doe ik dus nooit weer.
Naast dat er een duidelijke caramelgeur ontstond, kookte de pan stevig over. Jammer, zo een flesje of misschien wel twee weggegooid! Om niet helemaal met een lege pan te eindigen, hebben ik rustig gekookt, soms met het deksel er half op. De laatste 5 á 10 minuten wel stevig doorgekookt om evt. ongewenste stoffen eruit te koken.

Hop en kruiden en schillen toegevoegd in hopzakjes op de daarvoor bestemde tijden en na in totaal 90 min koken alles eruit gehaald en een beetje leeggeknepen. Daarna de pan van het vuur gehaald en m.b.v. zwaartekracht door de tegenstroomkoeler laten stromen, het gistvat in. Ook hierbij vroeg ik me af of dit wel helemaal OK was. Tenslotte is het water nog kokend heet, totdat het door de koeler gaat... gaat het hoparoma dan niet stuk?

De verwachte SG waarde van 1077 werd overtroffen door een meting van 1089 (hoe kan dat?!?!)
Het gistvat (met twee zakjes gist toegevoegd) weggezet bij een temperatuur van 21 ºC in de vergistingskast en met een wort-beluchter 4x ca. 15 minuten belucht met tussenpozen van een half uur.
Daarna kreeg ik toch wat wroeging over het verspilde wort bij het koken. Aangezien ik toch zo'n hoog SG had, heb ik er nog maar 1,5 l water bij gegooid. Wel wat minder dan de 2,5 l die BrouwVisie voorschreef, maar goed, wie weet komt die hoge SG ook wel van de karamel die ik per ongeluk gemaakt heb? Dus maar niet al te gek gedaan met water toevoegen.

En toen kwam ik er tot mijn schrik achter dat ik weliswaar alles schoongespoeld had met kokend heet water, maar niet met ontsmettingsmiddelen... hopen dat dat geen problemen geeft!

Vooralsnog lijkt het allemaal goed te gaan. Na ruim drie dagen werd het bluppen van het waterslot al aardig minder (van ca. 10-12 p.m. naar 5 p.m.). Leek mij dat dat aangeeft dat de hoofdvergisting voorbij was en dat het een goed moment was om het jongbier over te brengen naar mandflessen. Dit keer wel alles netjes ontsmet ;)

SG was nu 1024, dus al 71% vergist?! Volgens BrouwVisie zou de gebruikte gist slechts een vergistingsgraad gaan halen van tussen 73% en 78%, maar daar geloof ik niets van (of begrijp ik dat getal verkeerd?). Het gaat in ieder geval weer stevig tekeer!



Uiteraard ook alvast een beetje geproefd.
De smaak was zoet en heel fruitig, hoewel niet overdreven citrus en enigszins overstemd door een bananengeur. Verder was het bier vrij dik van smaak en had het een zeer warme alcoholische tint.

Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen!

joosting87

Ha Brouwenier,

Leuk dat verslag van je eerste brouwsel. Het te hoge SG kan misschien komen doordat je
- teveel water verdampt hebt tijdens het koken? -> minder bier dan berekend.
- een hoger rendement behaald hebt dan het geplande en berekende door BrouwVisie?

Verder heb je best een complex maischschema gekozen? Het kan lastig zijn om dan precies op die temperatuur uit te komen en die vast te houden. Een klein beetje speling hierin is niet erg. Enzymen werken altijd in een bepaalde range, dus als je 73 wilt, kan je best tussen 72 en 74 gaan zitten.

Je hebt suiker toegevoegd, dus dat kan de verdere vergisting verklaren.

Succes met je bier en de toekomstige brouwsels!  :proost: :biersmile:

hetspook

Je had er nieuw koud water bij kunnen gooien tot het juiste sg (had je dat verloren flesje kunnen schelen. Nu kom je mss op een wat hoger alc uit als het recept.)
Verder 1 graad per min is helemaal prima.
Waarom heb je het spoelwater niet met die gasbrander opgewarmd?
Ik zelf gooi mijn dompel koeler meteen in de pan en knijp het hopzakje pas uit als het is afgekoeld zodat ik mijn handen niet brand.
Wirlpoolen doe ik vervolgens koud.

brouwenier

Hallo Joosting87 en hetspook,

Dank voor jullie aanmoedigende reacties!

Citaat van: joosting87 op 22-10-2015  08:58 uHet te hoge SG kan misschien komen doordat je
- teveel water verdampt hebt tijdens het koken? -> minder bier dan berekend.
- een hoger rendement behaald hebt dan het geplande en berekende door BrouwVisie?
Ik heb SG gemeten (netjes af laten koelen richting 20 graden):
- na maischen: 1069 (verwacht volgens recept: 1070)
- na koken (incl. suikergift van ca. 600g op ca. 17 l): 1089 (verwacht volgens recept: 1077)

Het gekke is, ik heb juist (bewust) minder verdampt tijdens het koken dan gepland, omdat ik al een dikke 2 cm lager onder de rand begon dan de bedoeling was. Na het koken zat ik nog maar een halve cm onder het niveau van waar ik moest zitten. Dus i.p.v. water toevoegen heb ik gewoon wat minder verdampt. Daar zou het SG dus niet van moeten zijn gestegen... (overigens heb ik na het koken en meten van het SG dus alsnog extra water toegevoegd in het gistvat)
En een hoger rendement... het rendement zou 'm toch juist in het maischen moeten zitten en niet in het koken? Dan had die 1069 al hoger uit moeten vallen. Of zou BrouwVisie er vanuit gaan dat je de suiker ook al in de maischpan stort en dat ik een dusdanig hoog rendement had dat ik de 1070 al bijna haalde zonder de suikerstort?

Citaat van: joosting87 op 22-10-2015  08:58 uVerder heb je best een complex maischschema gekozen? Het kan lastig zijn om dan precies op die temperatuur uit te komen en die vast te houden. Een klein beetje speling hierin is niet erg. Enzymen werken altijd in een bepaalde range, dus als je 73 wilt, kan je best tussen 72 en 74 gaan zitten.
Ik lees/hoor graag meer over het effect van elke temperatuur, kortom het hoe en waarom van maischschema's! Goede referenties zeer welkom.

Citaat van: hetspook op 22-10-2015  19:14 uVerder 1 graad per min is helemaal prima.
Waarom heb je het spoelwater niet met die gasbrander opgewarmd?
...
Wirlpoolen doe ik vervolgens koud.
Maar moet ik die minuten dan rekenen tot de vorige stap, tot de volgende stap of als extra tijd tussen twee stappen in?

Spoelwater had ik opgewarmd op het gasfornuis, het probleem zat erin dat het zo snel afkoelde! Je brengt me wel op een idee; misschien dan toch het spoelwater de volgende keer maar in een koelbox bewaren, dan blijft het tenminste een beetje op temperatuur.

Wat moet ik me precies voorstellen bij wirlpoolen?

Jeukstaardt

Whirlpoolen is door te roeren je wort laten draaien in de pan waardoor eiwitten, hopresten e.d. als een kegel zich in het midden van je pan ophopen waardoor je langs de wand van je pan kunt afhevelen naar je gistvat zonder dat je dan die trub meeneemt je vat in.

Succes met je eerste!

hetspook

1 graad per minuut afkoelln is niet goed, ik doel op bij het opwarmen naar je volgende maisstap 1 graad opwarmen per minuut.

joosting87


brouwenier

Citaat van: Jeukstaardt op 23-10-2015  01:49 uWhirlpoolen is door te roeren je wort laten draaien in de pan waardoor eiwitten, hopresten e.d. als een kegel zich in het midden van je pan ophopen waardoor je langs de wand van je pan kunt afhevelen naar je gistvat zonder dat je dan die trub meeneemt je vat in.
He, dat is handig!
Nu zitten knoeien met een zeefje (die binnen een minuut verstopt was) en daarna een nylon kous. Hoe lang kun je dat wirlpoolen volhouden? Lijkt me dat dat steeds lastiger wordt naarmate de pan leger wordt?

Citaat van: hetspook op 23-10-2015  07:18 u1 graad per minuut afkoelen is niet goed, ik doel op bij het opwarmen naar je volgende maisstap 1 graad opwarmen per minuut.
Ik bedoel ook het maischen hoor!
Mijn vraag is de volgende. In het maischschema dat ik heb gebruikt is stap 1: 20 min op 60 ºC, en stap 2: 15 min op 63 ºC.
Stel dat het 3 minuten duurt om te verwarmen van 60 ºC naar 63 ºC en ik begin om 0:00 uur met maischen. Moet ik dan:
- om 0:17 beginnen te verwarmen naar 63 ºC om om 0:20 aan stap 2 te beginnen
- om 0:20 beginnen te verwarmen en die 3 minuten rekenen binnen stap 2 (zodat stap 2 is afgerond om 0:35 net zoals bij vorige optie).
- om 0:20 beginnen te verwarmen en om 0:23 starten met stap 2 (zodat stap 2 is afgerond om 0:38).
- om 0:18:30 beginnen te verwarmen zodat de benodigde tijd gespreid wordt over de twee stappen

Voor 3 minuten maakt het niet zoveel uit misschien, maar gedurende het hele proces ga je wel 18 graden omhoog, dus dat betekent ca. 18 minuten die je moet verwerken in een totale maischduur van 65 minuten.

@joosting87: dat ziet er uit als een handig plaatje! Maar als ik dat zo zie dan had ik het maischschema dus gemakkelijk kunnen vereenvoudigen naar twee of drie stappen zonder dat ik daadwerkelijk een ander resultaat zou hebben gekregen?

Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikteOpmerking
162°C35 minuten3,5 l/kgStap 1+2
270°C25 minuten3,5 l/kgStap 3+4
378°C 5 minuten3,5 l/kgOptioneel?

Wat is bijv. nog het nut van de laatste stap 'uitmaischen'?  (als alle enzymen al zijn omgezet, is het ook niet erg meer als de temperatuur zakt? Of is deze laatste stap bijv. om koppige restjes om te zetten en daarmee een hoger rendement te behalen?)

abroeders

In principe kun je je maischschema altijd terugbrengen naar 1 stap en afhankelijk of je minder of meer vergistbare suikers wil je temperatuur bijstellen naar ergens tussen de 62 en 72 graden. Beide enzymen (alpha en beta amylase) zijn in dit temperatuurvenster actief. Dmv temperatuur bepaal je dan welke het meest actief is.
Het effect van uitmaischen is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Ik merk geen verschil tussen wel of niet uitmaischen. Het zou effect hebben op de viscositeit van het wort. Hogere temperaturen maken het minder stroperig waardoor het filteren beter verloopt. Meestal verhoog ik de temperatuur wel wat voordat alles in de filterkuip verdwijnt, niet altijd tot 78 graden. Het bezinken van de draf/vormen filterbed gebeurt altijd in mijn lunchpauze en met een hogere begintemperatuur ben ik na het filteren ook weer eerder aan de kook. Dit is voor mij het grootste voordeel wat ik er uit haal. Wellicht dat voor zwaardere wort de viscositeit wel belangrijker is. Meestal brouw ik rond 1.050 en merk dan geen verschil.

joosting87

ik heb altijd een eenvoudig maischschema:
- 63 graden : 20 minuten
- 68 graden : 20 minuten
- 73 graden : 20 minuten

dit heeft mij altijd goed vergistbare bieren opgeleverd met nog een goede body -> voor mijn smaak althans. ik brouw biab, dus dat gaat wat anders denk ik. Na de 73 graden stap zet ik de ketel op koken en ik haal de moutzak eruit en verplaats deze naar een filteremmer. ik laat hem in de emmer uitlekken en spoel met water van zo'n 80 graden. dit uitgelekte/gespoelde wort gooi ik dan voorzichtig bij het opwarmende wort. ik gooi er direct hop bij (first wort hop) en laat het zo opwarmen tot de kook. dan de timer aan op 75 of 90 minuten en koken maar  :brouwen:.

Oh ja. ik brouw meestal bieren tussen de 1065 en 1085 SG

bosz

De staptijd staat los van de rusttijd. Dus dat betekend in jouw lijst optie 3 (om 0:20 beginnen te verwarmen en om 0:23 starten met stap 2 (zodat stap 2 is afgerond om 0:38)).

Het uitmaischen is omdat de suikeroplossing het meest vloeibaar is bij 78 (zonder dat suiker kan gaan karamelliseren). De rusttijd van 5 minuten is nodig om het filterbed te laten vormen.

hetspook

Bij wirlpoolen geef je een flinke zwiep aan het vocht zodat het ronddraaid. Je wacht een paar minuten zodat de troep naar de bodem zakt vervolgends hevel je het in 1 keer weg zonder opnieuw te draaien. Onderin de ketel blijft er dan een halve cm of zo troep achter als een hoopje in het midden. Ik gebruik hiervoor een javal filter.
Zonder de troep er uit te filteren krijg je overigns ook prima bier het zakt bij het gisten ook naar beneden.

brouwenier

Citaat van: bosz op 23-10-2015  11:04 uDe staptijd staat los van de rusttijd. Dus dat betekend in jouw lijst optie 3 (om 0:20 beginnen te verwarmen en om 0:23 starten met stap 2 (zodat stap 2 is afgerond om 0:38)).

Het uitmaischen is omdat de suikeroplossing het meest vloeibaar is bij 78 (zonder dat suiker kan gaan karamelliseren). De rusttijd van 5 minuten is nodig om het filterbed te laten vormen.
Dankjewel bosz voor deze toelichting.

Begrijp ik dan goed dat het maischen altijd langer duurt dan de opgetelde maischstappen? Namelijk (Teind-Tbegin) / opwarmsnelheid [in  ºC/min] minuten langer?

Getriggerd door 'rusttijd'+'filterbed vormen': betekent 'rusttijd' dan ook bij andere stappen: (bij voorkeur) 'niet roeren', of alleen 'op dezelfde temperatuur houden'?

De grote lijnen heb ik wel kunnen lezen in diverse cursussen en boeken, maar de fijnere kneepjes leer ik van jullie gezamenlijke input!

joosting87

Citaat van: brouwenier op 23-10-2015  11:29 uDankjewel bosz voor deze toelichting.

Begrijp ik dan goed dat het maischen altijd langer duurt dan de opgetelde maischstappen? Namelijk (Teind-Tbegin) / opwarmsnelheid [in  ºC/min] minuten langer?

dat klopt.

CiteerGetriggerd door 'rusttijd'+'filterbed vormen': betekent 'rusttijd' dan ook bij andere stappen: (bij voorkeur) 'niet roeren', of alleen 'op dezelfde temperatuur houden'?

ik roer alleen tijdens het opwarmen. de rest laat ik inderdaad het beslag 'rusten'. of dit nodig is weet ik niet, omdat sommige mensen werken met een pompsysteem. die pompen continu het wort rond, dus is er ook niet echt rust. ik denk dat rust meer slaat op de temperatuur rust...


abroeders

Ik roer regelmatig om, ook tijdens de rusttijden. Hierdoor word naar mijn mening de suikers beter verdeeld over de vloeistofmassa en word de oplosbaarheid vergroot. Of het veel uitmaakt?? Geen idee. Het idee erachter is dat ik denk dat tijdens de rusttijden de suikerconcentratie in het midden van de maisch hoger is dan in het laagje wort boven de maisch. Door het roeren verdeel je dan de suikers weer. Tijdens het verwarmen iniedersgeval wel goed roeren om aanbranden te voorkomen.

brouwenier

Citaat van: abroeders op 23-10-2015  12:57 uTijdens het verwarmen iniedersgeval wel goed roeren om aanbranden te voorkomen.
Dat betekent bij gebruik van een elektrische weckketel dus: doorroeren. Het verwarmingselement blijft namelijk nog wel een tijdje warmte afgeven nadat hij weer uit staat, naar mijn idee genoeg warmte om nog 1 tot 3 minuten het beslag op te warmen.

abroeders

Citaat van: brouwenier op 23-10-2015  15:23 uDat betekent bij gebruik van een elektrische weckketel dus: doorroeren. Het verwarmingselement blijft namelijk nog wel een tijdje warmte afgeven nadat hij weer uit staat, naar mijn idee genoeg warmte om nog 1 tot 3 minuten het beslag op te warmen.

Dit probleem had ik met mijn kookplaat met menno pan ook (vooral het doorstijgen van temperatuur) Heb hiervoor een PID regelaar gekocht, zie mijn brouwinstallatie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3713.msg456149.html#msg456149

Als je een beetje handigheid hebt in elektrotechniek is zo'n kastje gemakkelijk zelf te maken. Als je er interesse in hebt kan ik wel een ' boodschappenlijstje'  maken met de diverse links op ebay of aliexpress. Totale kosten aan onderdelen ongeveer 20-25 euro schat ik zo. Door de PID regelaar kom je netjes uit op je ingestelde temperatuur en heb je niet het probleem zoals bij een thermostaat dat je water na het uitschakelen nog 3 minuten na-verwarmd word. Ook als er even bijverwarmd moet worden gaat niet meteen het element voluit stoken tot de temperatuur weer goed is. Inregelen is een beetje proberen, maar voor een weckpan zullen de parameters niet veel anders liggen als voor mijn menno pan met kookplaatje.

Wat het roeren betreft, ik roer regelmatig om, maar niet constant de hele tijd. ik denk dat het risico op aanbranden met gas wat hoger ligt.

joosting87

Citaat van: abroeders op 23-10-2015  15:53 uDit probleem had ik met mijn kookplaat met menno pan ook (vooral het doorstijgen van temperatuur) Heb hiervoor een PID regelaar gekocht, zie mijn brouwinstallatie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3713.msg456149.html#msg456149

Als je een beetje handigheid hebt in elektrotechniek is zo'n kastje gemakkelijk zelf te maken. Als je er interesse in hebt kan ik wel een ' boodschappenlijstje'  maken met de diverse links op ebay of aliexpress. Totale kosten aan onderdelen ongeveer 20-25 euro schat ik zo. Door de PID regelaar kom je netjes uit op je ingestelde temperatuur en heb je niet het probleem zoals bij een thermostaat dat je water na het uitschakelen nog 3 minuten na-verwarmd word. Ook als er even bijverwarmd moet worden gaat niet meteen het element voluit stoken tot de temperatuur weer goed is. Inregelen is een beetje proberen, maar voor een weckpan zullen de parameters niet veel anders liggen als voor mijn menno pan met kookplaatje.

Wat het roeren betreft, ik roer regelmatig om, maar niet constant de hele tijd. ik denk dat het risico op aanbranden met gas wat hoger ligt.

ik ben wel geintersseerd in een PID regeling zoals jij die gemaakt hebt. ik zag net het topic en dat zag er toch goed uit. ik loop ook te klooien met losse thermometer en ketel vol aan enz. als jij aan het eind van je stap ben, verhoog je gewoon de temperatuur op je PID via de toetsjes en je kookplaat fietst er naartoe? en jij roeren ondertussen? dat lijkt me wel wat. kan je een boodschappenlijstje posten?

brouwenier

Het bier zit sinds gisteren op de fles (55 st).

Eind SG: 1019 (begin SG 1082)
Vergistingsgraad: 76,8%
Verwacht alcoholperc. na bottelen: 8,7%

Uiteraard heb ik al iets geproefd en ik sta versteld: zo'n heerlijke ronde, warme, frisse tripel heb ik nog nooit gehad! :)
Nu nog wachten tot de koolzuur op de fles komt (7 g/l).

Is er een manier om achteraf het werkelijke alcoholpercentage, de kleur en de bitterheid te meten?

En is er een vrijwilliger in de buurt van Amersfoort of Nieuwkoop die het leuk vindt om aan de hand van proeven feedback te geven?

Jacques

Citaat van: brouwenier op 02-11-2015  17:55 uIs er een manier om achteraf het werkelijke alcoholpercentage, de kleur en de bitterheid te meten?

Ja. Alleen kost dat behoorlijk veel.  :)

http://www.anton-paar.com/uk-en/products/details/beer-analysis-with-pba-b-generation-m/beverage-analysis/

Voor het alcoholgehalte en kleurbepaling zijn er gelukkig goedkopere alternatieven. Voor het bepalen van het alcoholgehalte kun je gebruik maken van een hydrometer en refractometer. Met de juiste formules kun je achteraf het alcoholgehalte bepalen.
Voor de kleur zijn diverse hulpmiddelen.

brouwenier

Citaat van: Jacques op 02-11-2015  22:37 uJa. Alleen kost dat behoorlijk veel.  :)

http://www.anton-paar.com/uk-en/products/details/beer-analysis-with-pba-b-generation-m/beverage-analysis/

Voor het alcoholgehalte en kleurbepaling zijn er gelukkig goedkopere alternatieven. Voor het bepalen van het alcoholgehalte kun je gebruik maken van een hydrometer en refractometer. Met de juiste formules kun je achteraf het alcoholgehalte bepalen.
Voor de kleur zijn diverse hulpmiddelen.
Dat ziet er niet goedkoop uit inderdaad.

Dan houd ik het maar even bij een kleurkaart en neem genoegen met de alcoholrekenmethode i.p.v. een alcoholmeetmethode. En de geoefende proever natuurlijk, als die zich nog meldt  :)
Ik zag ook alvast wat interessante smaakwielen.

abroeders

Citaat van: brouwenier op 03-11-2015  01:32 uDan houd ik het maar even bij een kleurkaart en neem genoegen met de alcoholrekenmethode i.p.v. een alcoholmeetmethode.

Er is nog het kookproef truucje. Als je in BrouwHulp rechts onderin klikt op kookproef krijg je een invulscherm met instructies om alcohol te bepalen van een bier met onbekend start SG voor de vergisting. Ik verwacht dat het niet super nauwkeurig is, maar ziet er leuk genoeg uit om eens een keer te proberen.



Edit, nu ik het net gepost heb en nog eens de werking beredeneer; denk ik waarom zou het niet nauwkeurig zijn. Acohol zal na een kwartiertje rustig koken best voor 100% verdampt zijn, daarnaast water, wat aangevuld wordt en de rest zijn vaste bestandsdelen toch?

brouwenier

Zou best goed kunnen werken. Ik denk overigens dat ook de CO2 eruit gekookt zal worden, maar of dat zoveel scheelt.

joosting87

Verdraaid. waar is de PID discussie gebleven? Ik heb nog geen tijd gehad om alles te bestellen, dus ik ging het even opzoeken in het topic... weg :huilen: :weetniet:

edit: na wat zoeken heb ik hem gevonden... Wil degene die een topic splitst dan even een berichtje in het originele topic plaatsen met een linkje naar het afgesplitste topic. Dan is alles wat makkelijker terug te vinden. nu is het gissen naar de nieuwe locatie... bvd :groots:

abroeders

Citaat van: joosting87 op 04-11-2015  13:17 uVerdraaid. waar is de PID discussie gebleven? Ik heb nog geen tijd gehad om alles te bestellen, dus ik ging het even opzoeken in het topic... weg :huilen: :weetniet:

edit: na wat zoeken heb ik hem gevonden... Wil degene die een topic splitst dan even een berichtje in het originele topic plaatsen met een linkje naar het afgesplitste topic. Dan is alles wat makkelijker terug te vinden. nu is het gissen naar de nieuwe locatie... bvd :groots:

Had inderdaad aan Jacques gevraagd om een gedeelte van deze discussie te verplaatsen naar een nieuw toppic omdat het lastig vindbaar was. Ben inderdaad vergeten hier even te melden/door te verwijzen.
Maar hier zijn de berichten naartoe verhuist: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29883.msg456180.html#msg456180

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.