Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorstellen en een aantal vragen  (gelezen 1728 keer)

Offline tdb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voorstellen en een aantal vragen
« Gepost op: 21-10-2015 14:41 u »
Goedemiddag allemaal!

Ik ben al enkele weken aandachtig toeschouwer op dit interessante en leerrijke forum. Stilaan tijd dus om mezelf ook even voor te stellen.
Ik ben een beginnende hobbybrouwer uit BelgiŽ.
Dit weekend heb ik mijn eerste tripel (blik) gebotteld. Ook al is het maar een eerste stap naar het volgraan brouwen. Ik heb me er toch al goed mee geamuseerd. Ideaal om kennis te maken met de vergisting, het bottelen en het hygiŽnisch werken. Nu word ik echter geconfronteerd met het minst leuke van het brouwen namelijk het wachten:-). De tripel staat nu op kamer temperatuur te rijpen. Eind volgende week ga ik er toch al eens eentje koud zetten. Ik ben echt te benieuwd ;-)

Ik ben zeker van plan door te gaan met brouwen.
 Nu op naar de volgende stap: brouwen met moutextract. Ik vond in een boek een recept voor een Amerikaanse IPA. Men gebruikt hierbij de volgende hoppen: Citra en Simcoe. Hebben jullie nog andere goede alternatieven? Gebruik ik best hopbloemen of hopkorrels? Hopzakjes gebruiken?
 In het recept staan verschillende hopgiften. Bij de laatste hoppgift staat net na het uitschakelen toevoegen. Moet de hop dan ook mee in het vergistingsvat tijdens de gisting? Of enkel heel kort tussen moment van uitzetten vuur en overhevelen wort naar vergistingsvat?

Bij dit recept vertrekt men voor het koken met 27 liter wort om uiteindelijk 23 liter bieropbrengst over te houden. Ik zou maar 9 liter bier willen overhouden. Klopt het dat ik dan met ongeveer 11 liter moet starten om uiteindelijk ongeveer 9 liter over te houden? Bijkomende vraag: moet ik de ingrediŽnten dan baseren op de 11 liter of op de uiteindelijke 9 liter?

Andere tips/tricks steeds welkom!
 Alvast Bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Flogiston

• Vol lid
  • Land: nl
  • De mogelijkheden zijn eindeloos
Re: Voorstellen en een aantal vragen
« Reactie #1 Gepost op: 21-10-2015 15:44 u »
Eind volgende week ga ik er toch al eens eentje koud zetten. Ik ben echt te benieuwd ;-)

Heb zelf geen ervaring met blikbrouwen, maar volgens mij is dit toch echt te vroeg!  :nut:

Offline tdb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 21-10-2015 16:11 u »
Ja het is tegen beter weten in hoor :-)

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #3 Gepost op: 21-10-2015 17:31 u »
Men gebruikt hierbij de volgende hoppen: Citra en Simcoe. Hebben jullie nog andere goede alternatieven? Gebruik ik best hopbloemen of hopkorrels? Hopzakjes gebruiken?

Hopbloemen of korrels, het is om het even en iedereen heeft hierin zijn eigen voorkeur.
Zelf houdt ik het op bloemen en hopzakjes vind ik onnodig geknoei.

Over hop valt heel wat te vertellen, maar het meest belangrijke wat je moet weten is dat elk hop zijn eigen bitterheid en aroma heeft.
In principe kun je elk soort hop voor elk soort bier gebruiken, maar het levert niet altijd een smakelijk bier op. De hop geeft zijn bitterheid af tijdens het koken; hoe langer je kookt, hoe bitterder. Het 'alfazuur-gehalte' verteld je hoe bitter de hop zelf is en dus hoe bitter het je bier kunt maken. Een hop met een hoog 'alfazuur-gehalte' wordt ook wel bitterhop genoemd.

Als je voornamelijk aroma wilt kies je een hop die bekend staat om zijn aroma, deze wordt vaak ook eenvoudig aangeduid als 'aroma hop'
Een aroma hop wil je juist niet lang koken want dan verdwijnt al het aroma, je kookt deze heel kort, of niet en voegt deze bijvoorbeeld toe aan de vergisting.

Citaat
In het recept staan verschillende hopgiften. Bij de laatste hoppgift staat net na het uitschakelen toevoegen. Moet de hop dan ook mee in het vergistingsvat tijdens de gisting? Of enkel heel kort tussen moment van uitzetten vuur en overhevelen wort naar vergistingsvat?

Verschillende hopgiften dus voor de verschillende hopsoorten en doeleinden (bitterheid en/of aroma). Een 'vlamuit' hop neem je niet mee het gistvat in.

Citaat
Bij dit recept vertrekt men voor het koken met 27 liter wort om uiteindelijk 23 liter bieropbrengst over te houden. Ik zou maar 9 liter bier willen overhouden. Klopt het dat ik dan met ongeveer 11 liter moet starten om uiteindelijk ongeveer 9 liter over te houden? Bijkomende vraag: moet ik de ingrediŽnten dan baseren op de 11 liter of op de uiteindelijke 9 liter?

Je stelt je ingrediŽnten uiteraard af op de hoeveelheid bier die je uiteindelijk wilt hebben.
Ik raad je aan gratis brouwsoftware te downloaden (bijvoorbeeld BrouwVisie) deze verteld je alles wat een ingrediŽnt doet met de bitterheid, kleur en alcohol gehalte. Er handig om je eigen recept samen te stellen.

Hier nog wat goede extract recepten (maar in principe kun je volmout recept vertalen naar extract)
https://byo.com/mead/item/31-20-great-extract-recipes

Tags: