OBBK 2015 A2 Saison

Gestart door BrouwNispen, 18-10-2015 19:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwNispen

Met onderstaand recept hebben mijn brouwcollega's en ik tijdens de OBBK 2015 de 2e prijs binnen weten te slepen!

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept: Saison
Kenmerk: Saison (licht)
Brouwdatum: 18-4-2015
Biertype: Saison
Aantal liters: 36
Gewenst begin SG: 1056 (6,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement: 75.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 53,29 liter
Maischdikte               : 3,44 l/kg
Maischwater               : 31,77 liter
Spoelwater                : 21,38 liter
Kooktijd                  : 75 minuten
Berekende kleur           : 10 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 25 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               93,0 %         8587 gr        3 EBC                                                                     
Biscuitmout 50 EBC           1,8 %          166 gr         58 EBC                                                                       
Viennamout                   5,2 %          480 gr         6 EBC                                                               

Massa hop--------------------------------------------------------------
Magnum (D)         10,7 %    38 gr          75 Min.        24 EBU                                                                     
Fuggle (GB)        3,9 %     36 gr          1 Min.         0 EBU                                                                     
Styrian Golding    4,8 %     32 gr          1 Min.         0 EBU                                                                         

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : 3711 French Saison
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 1000 ml
Beluchtingstijd           : 20 uur
Temperatuur               : 20°C
Gistvoeding               : Wyeast gistvoeding
Hoeveelheid               : 1 gram per 10 liter

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 62°C      20 Min.      3,4 l/kg
Stap 2: 72°C      30 Min.      3,4 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.      3,4 l/kg

Na het koken en koelen bekwamen we een te hoog begin SG, maar dit hebben we vaker. Bij het aanmaken van een recept "vergeten" we soms het brouwzaalrendement aan te passen. Gecorrigeerd met koud leidingwater.

Vergisting startte en verliep snel, na 6 dagen geheveld en na 14 dagen gebotteld met 8 gram / liter.

Opmerkingen van de keurmeester; ietwat veel koolzuur, dus een volgende maal wat minder suiker bij het bottelen.

Henielma

Bedankt voor het delen, ziet er goed uit. Kan je iets meer zeggen over de vergisting? Met name het eind SG en de vergistingstemperatuur.

Jacques

Dank voor het plaatsen van het recept. Langzaam druppelen de recepten van het OBBK 2015 binnen.

Sint Maarten

Ik ben wel benieuwd hoeveel suiker je hebt toegevoegd bij het bottelen? Naar mijn weten mag er in een Saison flink veel koolzuur. Mijn Saison die ik heb ingezonden op het ONK 2015 (78 punten) kreeg als opmerking dat er meer koolzuur in mocht.

Ik hou zelf over het algemeen van lekker wat koolzuur in bier (uiteraard afhankelijk van de stijl). Vond het opvallend dat de keurmeester in mijn geval met deze opmerking kwam (was het niet met hem oneens  ^-^). Ik zelf vond het koolzuur al aan de ruime kant, maar het mocht blijkbaar nog wel meer. Weet zo even niet uit mijn hoofd hoeveel bottelsuiker ik heb toegevoegd.

BrouwNispen

Citaat van: Henielma op 18-10-2015  19:31 uBedankt voor het delen, ziet er goed uit. Kan je iets meer zeggen over de vergisting? Met name het eind SG en de vergistingstemperatuur.

Jij dank voor het leveren van een goede basis voor dit recept!

We hebben jouw bewezen Saison samen met enkele andere recepten gemixt tot bovenstaande.
Eind SG was 1008, vergisting continue op 21 graden.

Citaat van: Sint Maarten op 20-10-2015  14:16 uIk ben wel benieuwd hoeveel suiker je hebt toegevoegd bij het bottelen? Naar mijn weten mag er in een Saison flink veel koolzuur. Mijn Saison die ik heb ingezonden op het ONK 2015 (78 punten) kreeg als opmerking dat er meer koolzuur in mocht.

Ik hou zelf over het algemeen van lekker wat koolzuur in bier (uiteraard afhankelijk van de stijl). Vond het opvallend dat de keurmeester in mijn geval met deze opmerking kwam (was het niet met hem oneens  ^-^). Ik zelf vond het koolzuur al aan de ruime kant, maar het mocht blijkbaar nog wel meer. Weet zo even niet uit mijn hoofd hoeveel bottelsuiker ik heb toegevoegd.

Wij houden praktisch voor alle bieren 8 gram / liter aan, zo ook voor dit bier.
Wel denken we dat het zo kan zijn, dat de gist nog niet geheel klaar was, er was weliswaar gen activiteit meer te zien echter zat er reeds na 2 weken meer dan voldoende koolzuur op fles.

De hoeveelheid is niet overdreven, inschenken is wat lastig door overmatige schuimvorming.

Sint Maarten

Citaat van: Sint Maarten op 20-10-2015  14:16 uWeet zo even niet uit mijn hoofd hoeveel bottelsuiker ik heb toegevoegd.

Het was 7 gram/liter

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.