Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gestokte vergisting, brouwsel 10 is in de wc geŽindigd...  (gelezen 6480 keer)

Offline Lonnes

• Senior lid
  • Land: es
    • Project Lonica
Tja, en toen ging het een keertje mis... Nu wil ik graag leren van mijn fouten, maar ik kom er niet helemaal uit. Dit was het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk10
Naam receptA not so nice Rasa
Brouwdatum03-10-2015
BiertypeStout (Imperial Russian)
Volume12,8 l
Begin SG1,086 SG
Eind SG1,023 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,3%
Berekende kleur (Morey)120 EBC
Berekende bitterheid (Rager)83 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
15,50 lAmsterdams leidingwater
4,65 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
41 mg/l8 mg/l63 mg/l168 mg/l75 mg/l25 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC50,0 %
2,000 kgMŁnchenermoutDingemans15 EBC40,0 %
0,300 kgZwarte moutDingemans1400 EBC6,0 %
0,200 kgRoasted ryeThomas Fawcett and Sons500 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 įC15 min.55 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 įC10 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gGalenabellen12,5%70 min.51,9 IBU
30,0 gColumbusbellen15,8%15 min.26,2 IBU
25,0 gCascadebellen5,5%0 min.4,8 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
12,60 gAnijsstaafjesspecerijnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting17,0 įC
Max. temp. hoofdvergisting0,0 įC
Eind temp. hoofdvergisting0,0 įC
Eind SG hoofdvergisting1,037 SG
Schijnbare vergistingsgraad57,0%
Temp. nagisting0,0 įC
Temp. lagering0,0 įC
Alcoholgehalte8,2 vol.%

En dit is er gebeurd:

Dag 0: SG 1086, gist geŽnt bij 17 graden (gewoon korrels op het wort gestrooid). Het vat heeft daarna in een ruimte gestaan van 20/21 graden (ik kan nog niet gecontroleerd vergisten).
Dag 4: SG 1037 (SVG 57%), het jongbier is extreem troebel, het waterslot is dood.
Dag 5: 100 gram kristalsuiker toegevoegd (in de hoop de vergisting weer aan de praat te krijgen).
Dag 7: SG 1036 (door de suiker is het SG 3 punten gestegen en vervolgens 4 punten gedaald), als last resort een zakje MJ US West Coast M44 korrelgist toegevoegd
Dag 9: SG 1035, nog steeds een zeer troebele substantie, voor het eerst een brouwsel door de wc gespoeld...

Wat kan het geweest zijn?
- Simpelweg te weinig gist?
- Te hoog pH? Amsterdams leidingwater heeft een pH van 8,1. Ik heb het tot nu toe altijd onbehandeld gelaten.
- Gistvat niet nagespoeld na desinfecteren? Ik gebruik chemipro oxi en heb mijn gistvat nog nooit nagespoeld, omdat de fabrikant zegt dat dit niet hoeft.
- Omzetting zetmeel naar suikers niet volledig? Heb aan het eind van het maischen de test met jodium gedaan en daar kwam geen paars aan te pas.
- Simpelweg shitgist?
- Iets anders?

Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak. Het is ook de eerste keer dat ik S33 als gist heb gebruikt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline foz

• Super lid
  • Land: nl
  • John Barleycorn must die!
Re: Gestokte vergisting, brouwsel 10 is in de wc geŽindigd...
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2015 15:24 u »
Dag 9: SG 1035, nog steeds een zeer troebele substantie, voor het eerst een brouwsel door de wc gespoeld...

Wat kan het geweest zijn?

Ongeduld. Na negen dagen weggooien zou ik nooit doen. Wat warmer zetten en een volle maand de tijd geven.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #2 Gepost op: 18-10-2015 15:37 u »
1086 is best een eind reizen.
In principe heb je genoeg gist gebruikt, hoewel in mijn ogen 'veel is beter' opgaat bij het gebruik van gist.

Het feit dat de vergisting  eigenlijk direct van start ging duidt erop dat het gist best vitaal was toen je begon.
S33 heeft volgens de fabrikant een schijnbare vergistingsgraad van 70% dus op 1010 kom je waarschijnlijk niet uit en dat hoeft ook helemaal niet.

Ik hoop niet dat je hem echt hebt weggespoeld want dat hoeft inderdaad niet.
Zoals al is aangegeven zet hem lekker warm weg en vergeet hem even.
Kijk over een week of 3 nog eens.

En zelfs als hij niet verder is gedaald; gewoon bottelen en proeven.
Als je echt wilt leren van je fouten; nooit weggooien, altijd proeven.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 18-10-2015 17:04 u »
Volgens mij is het shitgist. Ik zeg shitgist zonder hem ook maar een keer gebruikt te hebben of zonder ook maar een stuk bewijs te beschikken. Shitgist. Prachtwoord! En waar!

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-10-2015 17:17 u »
Te weinig gist en geen tijd voor genomen. Een bier wat van 1086 komt heeft even tijd nodig. Blijft deze dan op 1025  steken dan kun je die prima bottelen. Volgende keer dubbele hoeveelheid gist nemen. Dan gaat het waarschijnlijk beter.

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #5 Gepost op: 18-10-2015 17:37 u »
Ik ben ook een newbie, maar k vind hier wel wat van.

Ten eerste is de s33 geen shit gist, vind ik. Hij gist goed door. De vraag is alleen of je de smaak bij verschillende temperaturen kan waarderen.

Ik vind een pH van 8.1 wel erg hoog voor leidingwater. Zeker omdat je niet aangezuurd hebt.  Dat vindt de gist ook niet fijn. 

Ik zou er wat melkzuur bij gedaan hebben en lekker laten staan op ongeveer 20 graden.
Dit is even uitgaande dat je maisch helemaal goed gegaan is.  Want als je echt de boel verkloot hebt en weinig vergistbare suikers hebt gevormd, dan is er weinig redden aan.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #6 Gepost op: 18-10-2015 18:41 u »
S-33 is niet mijn favoriet qua smaak. Qua vergisting zat er wel een hick up in. Hij stopte even met vergisten en ging daarna nog even door. Vergistingsgraad van net geen 64%. Ondanks de smaak van S-33 best een goed bier geworden.
Ik heb tot nog toe (26 brouwsels) nog geen enkele keer iets door de wc/gootsteen hoeven spoelen. Sommige bieren brouw ik niet nog een keer maar weggooien was nog niet nodig. Iets meer geduld doet wonderen.
Ik heb ooit een Porter gebrouwen met een eind SG van 1,034 SVG van slechts 58%. In het begin een te gebrande smaak. Na 1,5 jaar is het een heerlijk bier geworden!

Dus, het 5de ingrediŽnt van bier is geduld!

Succes!

Erick

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18-10-2015 19:29 u »
2 graden koeler maischen.
Meer gist.
Minstens 14 dagen laten vergisten.
Gistvoeding toevoegen.

Wort/jongbier was kansloos. 👋

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-10-2015 19:52 u »
Heb je hem echt zo snel al weggespoeld?
Er staat genoeg op het internet met remedies om gestokte vergistingen weer op gang te krijgen.

In dit geval zou ik het in ieder geval hebben overgeheveld naar een ander vat.
Ik denk dat de gist tť snel is gaan klonteren, daardoor houdt hij op met werken. Door over te hevelen breng je de gist weer in suspensie en kan hij weer aan de slag.

Gist strooien in wort met een sg van 1.086 kan best een schok opleveren voor de gist, doordat het opeens heel veel suiker te verduren krijgt.
Het is bij zwaardere bieren altijd aan te raden een starter te maken. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is eerst een porter o.i.d. brouwen, en  de gist daarvan te gebruiken voor het zwaardere bier.

Ik denk niet dat het aan je recept ligt.

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #9 Gepost op: 18-10-2015 20:21 u »
Dankjulliewel allemaal! Geduld is inderdaad niet mijn sterkste kant. Toen ik hem door de wc spoelde (ja, daar is hij echt geŽindigd), viel het me op dat er geen gistplak op de bodem lag (die zag ik bij de eerste negen bieren wel).

@wilbertd, warmer wegzetten dan het vat nu stond kan niet (want ik heb nog geen vergistingskoelkast). En bottelen durf ik niet zo goed met zo'n hoog SG. Toch bang dat de gist dan stiekem een afterparty gaat bouwen in de flesjes...

@bierden, als er niets paars kleurt (ook niet een beetje) bij de jodiumtest, dan neem ik aan dat het bij het maischen goed is gegaan. Het aanzuren van het spoelwater ga ik de volgende keer inderdaad maar doen.

En ja jongens, geduld, ik weet het... Dat eergisteren gebottelde bier is zeker ook nog niet op dronk?

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #10 Gepost op: 18-10-2015 21:21 u »
Volgens mij is jodium een indicator voor zetmeel. Dus het feit dat het niet blauw kleurt zegt enkel dat er geen zetmeel in je wort zit. Dit betekent volgens mij niet automatisch dat je wort vol zit met (vergistbare) suikers. 

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #11 Gepost op: 18-10-2015 21:26 u »
Maar als er geen zetmeel meer in zit, dan had ik er toch ook niet meer suikers uit kunnen halen? Of snap ik nu iets niet?

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #12 Gepost op: 18-10-2015 21:35 u »
Dankjulliewel allemaal! Geduld is inderdaad niet mijn sterkste kant. Toen ik hem door de wc spoelde (ja, daar is hij echt geŽindigd), viel het me op dat er geen gistplak op de bodem lag (die zag ik bij de eerste negen bieren wel).

@wilbertd, warmer wegzetten dan het vat nu stond kan niet (want ik heb nog geen vergistingskoelkast). En bottelen durf ik niet zo goed met zo'n hoog SG. Toch bang dat de gist dan stiekem een afterparty gaat bouwen in de flesjes...

@bierden, als er niets paars kleurt (ook niet een beetje) bij de jodiumtest, dan neem ik aan dat het bij het maischen goed is gegaan. Het aanzuren van het spoelwater ga ik de volgende keer inderdaad maar doen.

En ja jongens, geduld, I know... Dat eergisteren gebottelde bier is zeker ook nog niet op dronk?

Een uur op 67,0 graden is ook wat hoog ja, probeer de volgende keer inderdaad tussen de 63 en 65 te blijven zitten.
Waarschijnlijk heb je  door zo hoog te maischen wat lange suiker ketens gekregen.
Ene, als je bier na een maand nog niet gezakt is, kan je met een gerust hart bottelen, ook al is hij op een vrij hoog eind SG blijven hangen. Je blijft wel met een zoet bier zitten.

Wat je pH betreft; het is niet zo zeer van belang welk pH je brouwwater heeft, maar welk pH je wort.
Donkere mouten maken je wort als een stuk zuurder, het kan dus heel goed zijn dat ook met dat vieze Amsterdamse leidingwater je bij een donker bier helemaal niet hoeft bij te zuren.
Als je alleen je spoelwater gaat behandelen dan ben je te laat in het proces om met maischen bij te sturen.
Als je wilt aanzuren, meet dan de pH van je wort en reken uit hoeveel je (van wat) moet gaan toevoegen.

Hier heb je een klein lijstje van richtlijnen voor het aanzuren van enkele biertypen, er zijn vast veel completer te vinden.

Czech Pilsner and Bock pH 4.50 Ė 4.80
KŲlsch and Alt pH 4.15 - 4.40
Bavarian Hefeweizen pH 4.10 Ė 4.40
English Ales pH 4.00 Ė 4.20
Lambic pH 3.40 Ė 3.90
geuze and Framboise pH 3.30 Ė 4.50
Berliner Weisse pH 3.20 - 3.40

Als er trouwens nog geen gistplak op de bodem lag en hij nog steeds troebel was duidt dat er op dat het gist juist nog in suspensie was, en nog niet is gaan plakken.
Even snel opgezocht: de flocculatie van de S33 is 'powdery', of wel 'medium'

Whitelabs hanteert:

Start flocculatie dus bij 6 tot 15 dagen. Wat goed kan kloppen met jouw waarneming.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #13 Gepost op: 18-10-2015 21:40 u »
Maar als er geen zetmeel meer in zit, dan had ik er toch ook niet meer suikers uit kunnen halen? Of snap ik nu iets niet?

Zetmeel is een heel lange suikerketen.
Jodium kan tussen de 'krul' in die suiker zitten waardoor hij zichtbaar wordt.
Hoe minder kleur, hoe korter de keten.

http://www.brouw-bier.nl/praktijk/meten/jodiumproef.aspx

In principe zou geen verkleuring duiden op enkel korte ketens. Maar het een en ander is wel afhankelijk van hoe goed je de proef hebt uitgevoerd.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 18-10-2015 21:41 u »

Dat ligt ook aan hoe grof je hebt geschroot. Het zou ook wel eens zo kunnen zijn dat 50% van je korrels niet gebroken zijn. Als je dan een zetmeeltest doet zonder goed te knijpen (niet tť hard) in je korrels kan het lijken alsof alle zetmeel is omgezet, omdat deze helemaal niet is opgelost.

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #15 Gepost op: 18-10-2015 21:41 u »
Ga ik op verder voor mijn reactie. Een uur op 67 vind ik ook erg veel. Best kans dat je veel onvergistbare suikers hebt. Lekker zoet biertje :).

Weet eigenlijk niet of het kan zijn dat er Łberhaupt wel zetmeel in je wort is gekomen.... (?). Of komt er sowieso altijd zetmeel in het wort terecht? Ongeacht wat je ook doet.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 18-10-2015 21:42 u »
Dat ligt ook aan hoe grof je hebt geschroot. Het zou ook wel eens zo kunnen zijn dat 50% van je korrels niet gebroken zijn. Als je dan een zetmeeltest doet zonder goed te knijpen (niet tť hard) in je korrels kan het lijken alsof alle zetmeel is omgezet, omdat deze helemaal niet is opgelost.

Zelf doe ik trouwens geen zetmeeltest, maar reken ik met behulp van het sg de maisch efficientie.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 18-10-2015 21:45 u »

:groots:  :hoera: :dansen: :elifant:

Goed zo! Ik had hem al veel eerder door de gootsteen gespoeld! Dit moet echt vaker gebeuren... Het leven is te kort voor slecht bier! hoppa.... :brouwen: ^-^

:degroeten:

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #18 Gepost op: 18-10-2015 21:47 u »
Weet eigenlijk niet of het kan zijn dat er Łberhaupt wel zetmeel in je wort is gekomen.... (?). Of komt er sowieso altijd zetmeel in het wort terecht? Ongeacht wat je ook doet.

Zetmeel, daar begint het hele brouwen mee  ;)

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #19 Gepost op: 18-10-2015 21:51 u »
Goed zo! Ik had hem al veel eerder door de gootsteen gespoeld! Dit moet echt vaker gebeuren... Het leven is te kort voor slecht bier! hoppa... :brouwen: ^-^

Maar in plaats van jouw te geloven dat het slecht bier is, is het veel leuker zelf te proeven hoe een bier smaakt met een eind SG van 1035
Nu weet hij dat niet. Ook niet hoeveel koppijn je dat de volgende dag kan opleveren  ;D

Nooit een kans weggooien om van je eigen fouten te leren.
(en wie weet had hij heel goed gesmaakt in een stoofpot)

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #20 Gepost op: 18-10-2015 21:58 u »
Ik dacht zelf dat 67 graden bij een eenstapsmaisch behoorlijk standaard was:

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #21 Gepost op: 18-10-2015 22:06 u »
Nooit een kans weggooien om van je eigen fouten te leren.

Dat had ik natuurlijk ook kunnen posten, maar ik word nogal moe van die kansloze brouwers zonder geduld...en maar meteen denken dat het niet goed is als er iets gebeurd waar ze geen weet van hebben en dan vragen (of meteen doen) of ze hun brouwsel nu weg kunnen gooien... Laat ze het maar voelen... >:D

Gootsteen dus  ;D :P

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #22 Gepost op: 18-10-2015 22:06 u »
Ik dacht zelf dat 67 graden bij een eenstapsmaisch behoorlijk standaard was:

Maar je komt daardoor natuurlijk wel gevaarlijk dicht bij die 70 graden te zitten.
Met name als je je pannetje wilt bij-verwarmen en je niet al te stevig roert kan de temperatuur onderin je pan toch best wat hoger oplopen.
Als je niet bij-verwarmd maar met een mooie geÔsoleerde pan werkt hebt is 67 ideaal.
Het uiteindelijke verschil in rendement tussen 63 en 65 graden is niet zo gek veel maar het verschil tussen 67 en 70 is een heel ander verhaal.

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #23 Gepost op: 18-10-2015 22:08 u »
Even snel opgezocht: de flocculatie van de S33 is 'powdery', of wel 'medium'.
Start flocculatie dus bij 6 tot 15 dagen. Wat goed kan kloppen met jouw waarneming.
Ik denk dat dit de eerste gist is die ik gebruik die geen hoge flocculatie heeft. En ik geloof dat ik daar dus even aan moet wennen.

Maar in plaats van jouw te geloven dat het slecht bier is, is het veel leuker zelf te proeven hoe een bier smaakt met een eind SG van 1035. Nu weet hij dat niet. Ook niet hoeveel koppijn je dat de volgende dag kan opleveren  ;D

'Hij' weet dat wel (hij is een zij, maar dat kan jij ook niet weten). Helemaal aan het begin heb ik eens uit onwetendheid gist geŽnt bij een temperatuur van een graad of 35 ŗ 40. Het SG stokte bij 1035 (nog best knap van die levend verbrande gist). Gewoon gebotteld. Wist ik veel.

En ondanks weggegooid bier hoop ik nog steeds van mijn fouten te leren!

Wacht even hoor, knijpen in mijn korrels? Ik dacht dat een zetmeeltest een kwestie was van een paar druppels wort op een wit schoteltje en dan een druppeltje jodium erbij? Ik heb nog nooit in mijn korrels geknepen...

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 18-10-2015 22:10 u »
Ik heb nog nooit in mijn korrels geknepen...

Toch maar eens doen dan... :) Kennelijk heb je nog geen flauw idee wat een zetmeeltest nu eigenlijk test en waar de zetmeel vandaan komt. Tijd voor wat meer lezen in de basisliteratuur van het brouwen... ^-^