Suikers

Gestart door Pimpeltje, 24-09-2003 16:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Pimpeltje

Beste medebrouwers,

Ik heb op dit forum via de zoekfunctie gezocht maar het is mij nog niet geheel duidelijk. Is er iemand die eens op een rijtje kan zetten wat voor soort suikers er zijn (verwijzen naar een evt. link kan natuurlijk ook), waar ze uit bestaan en wat het doel van de verschillende suikers is, zoals snelle vergisting, maar vooral de smaakinvloed. Ik kan me nog voorstellen dat bruine kandij een andere smaak zal toevoegen dan witte kandijsuiker, maar verder?
Ik begrijp wel uit verschillende items op dit forum dat vooral glucose gebruikt wordt omdat dit goedkoper is.

Groeten Ad

JWVG

Ha die Ad,

ik heb het even alleen over suikers die je toevoegt, niet op de suikers die ontstaan uit zetmeel gedurende de maisch: in tegenstelling tot wat jij vermoedt gebruiken de meesten van ons geen glucose (of druivensuiker) maar sacharose: tafelsuiker. Glucose kun je ook gebruiken, maar is hier in Nederland duurder. Heeft smaakeffect van beide suikers is bijna gelijk: nix omdat ze geheel worden afgebroken. Suikers worden in Belgische bieren gebruikt om het alcoholpercentage te verhogen, bieren droger te maken en het moutkarakter te beperken. Bij het bottelen is het eigenlijk vooral de bedoeling dat er CO2 uit wordt gevormd, verder niets.

Wel merkte Jacques laatst op dat verontreinigingen in m.n. glucose kan zorgen voor bijsmaakjes.

Bruine kandij geeft inderdaad een wat gekaramelliseerde  smaak en bruine kleur, maar dat is dus omdat de suikers gedeeltelijk omgezet zijn, de bruine kandij dus niet allleen maar suiker is.

Tenslotte is er ook nog lactose. Deze suiker wordt niet afgebroken door gist, en wordt soms toegevoegd aan bier om het zoeter te maken. Dit gebeurt b.v. in milk stout. Hier op het forum ben ik dit gebruik nog niet tegen gekomen. Andere suikers (fructose, galactose) bestaan wel, maar zijn volgens mij niet belangrijk als toevoeging aan bier.

 :degroeten: JW.

Henk oet Paiz

Hoi Ad en JW,

Ik hoorde laatst op de gildeavond in Groningen dat gebruik van glucose resulteert in een heel fijn schuim op het bier.:beersmiley: Iemand kon aan mijn bier zien dat ik glucose had toegevoegd tijdens de hoofdgisting en geen kristalsuiker.

Is dit waar of flauwekul?  ;D

Groeten,

Henk  :proost2:

Herman

Hoi Henk,

Als je het je goed herinnert, werd er daarna door hem bij het zien van mijn tripel verondersteld dat ik ook glucose had gebruikt. Wat niet het geval was.
Uiteraard ben ik ook benieuwd naar antwoorden op deze stelling, het lijkt mij overigens sterk.

Herman

Jacques

Zelf heb ik maar een paar keer glucose gebruikt voor het bottelen. Ik kan mij niet herinneren dat dit voor een betere schuimkraag gezorgd heeft.

Overigens wordt door sommige Amerikaanse schrijvers beweerd dat kristalsuiker een soort citrusachtige smaak zou geven ten opzichte van het gebruik van glucose. Zelf heb ik dat verschil niet waargenomen maar dat kan een gevolg zijn van gewenning. Misschien een mooi item om een klein experiment op los te laten: een gedeelte bottelen met kristalsuiker en een gedeelte met glucose.

 :degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

Hoi Jacques,

In dit geval ging het om het gebruik van glucose in het recept, dus toevoeging tijdens het koken en niet om gebruik bij het bottelen.

Groeten,

Henk  :proost2:

Jacques

Hoi Henk,

Naar mijn idee ging de oorspronkelijke vraag over suiker in het algemeen. Wij hobbybrouwers gebruiken bijna allemaal suiker voor de hergisting. Ten aanzien van het gebruik van grote hoeveel suiker als echte voedingsstof tijdens de hoofdgisting bestaat bij een aantal van ons bedenkingen. Zij geloven in 'volmout' bieren terwijl ze wel suiker gebruiken voor de hergisting! Duitse hobbybrouwers doen dat niet en gebruiken voor de hergisting moutextract.

Ik begrijp nu (toch iets te snel gelezen) dat jouw bijdrage betrekking heeft op suikertoevoeging (glucose) als basis onderdeel van een recept. Hiermee heb ik de laatste tijd ook diverse ervaringen mee. Mijn voorzichtige conclusie daarbij is dat glucose een subtiel vollere smaak geeft ten opzichte van kristalsuiker.

Het lijkt tijd worden voor een groot suiker experiment!

 :degroeten: Jacques

Jeroen Verbruggen

Hallo heren,

Ik ben ook aan het zoeken op het forum maar kom er niet helemaal uit. Hoe sturen jullie het recept bij, als je bijv een heerlijke dubbel hebt gebrouwen en deze net iets meer zoet mag krijgen? Welke ingrediënten voeg je toe aan je nieuwe recept om iets meer zoet te creëren? Ik loop er vaker tegen aan dat ik op het forum niet zo specifiek kan zoeken, mogelijk ligt dit aan mijn zoek termen. Kan iemand me tips geven over hoe ik de zoekmachine fijn kan gebruiken en hoe ik wat meer zoet krijg in mijn dubbel.

Groetjes Jeroen Verbruggen

Thamerdal


broeder

Citaat van: Jeroen Verbruggen op 09-11-2016  14:39 uIk loop er vaker tegen aan dat ik op het forum niet zo specifiek kan zoeken, mogelijk ligt dit aan mijn zoek termen. Kan iemand me tips geven over hoe ik de zoekmachine fijn kan gebruiken

Hoi,
Bovenaan de forumpagina staat Tags, daar staat een zoeklijst met de meest gebruikte info.



groet, broeder Willem

Brouwers

Citaat van: Thamerdal op 09-11-2016  15:46 uZoek het wat meer in je maischschema dan in de ingredienten:
http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=75&Itemid=162

Onvergistbare suikers hebben relatief lage zoetkracht. Je krijgt wel een bier met iets meer body maar niet per se zoeter. Je kan voor een zoeter bier meer cara mout toevoegen, maar hierdoor krijg je ook meer Karamel smaken in je bier en meer body. Wat ook kan is gewoon minder hop toevoegen. Door de lagere bitterheid komt het bier zoeter over. Als je suiker toevoegt kan je een deel vervangen voor kandijsuiker of kandijsiroop.. Als laatste zijn er gisten die je bier en zoetje kunnen geven. Ferementis T58 op wat hogere temperatuur (22 graden?) is er zo een.

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 09-11-2016  15:46 uZoek het wat meer in je maischschema dan in de ingredienten:
http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=75&Itemid=162

Zoek het niet in maischschema's. Restsuikers zijn maar heel weinig zoet.
Beter is het om een gist te gebruiken die meer esters geeft om zo de zoetige indruk te verhogen. Ook een hogere vergistingstemperatuur helpt, zoals Brouwers ook al schrijft.

chm

En als dat nog niet voldoende is kan je proberen wat lactose toe te voegen. Is niet vergistbaar en geeft een silcy toets.

Jacques

Citaat van: chm op 10-11-2016  16:42 uIs niet vergistbaar en geeft een silcy toets.

Silcy? Geen idee wat je bedoelt.

Lactose in bier vind ik niet lekker. Het heeft iets kunstmatigs. En ik proef altijd iets melkachtigs. Voor een milk stout interessant maar voor de meeste andere bieren niet.

William

Citaat van: Jacques op 10-11-2016  21:21 uSilcy? Geen idee wat je bedoelt.

Ik wel  8) Zijde-achtig - Silky

Jacques

Citaat van: William op 10-11-2016  23:24 uIk wel  8) Zijde-achtig - Silky

Ik had ook al het idee dat dit bedoeld was maar omdat het woord met een c geschreven was, was het voor mij een vraag of dit ook zo bedoeld was.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.