Verschil tussen ongemoute tarwe, tarwemout, tarwevlokken, tarwevolkorenmeel

Gestart door De Rentmeester, 15-10-2015 13:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Rentmeester

Een vraag over tarwe:
ik zie in de verschillende recepten tarwe voorkomen in verschillende variateiten:
Ongemoute tarwe, tarwemout, tarwevlokken, tarwe volkorenmeel, en op Amerikaanse sites staat nog torrified wheat.
Kan iemand mij de verschillen aangeven betreffende brouwen, smaak en werking?

wilbertd

Als ik me niet vergis is dit het verschil:

Ongemoute tarwe; zoals de naam zegt, deze tarwe is niet 'gemout'. Mouten is het proces waarin men het graan laat kiemen. Op het juiste moment wordt dit proces gestopt om een juiste verhouding enzymen/zetmeel te verkrijgen.
Tarwemout: dit is tarwe die dus wel is 'gemout' en heeft omzetbare suikers
Tarwe vlokken (flaked wheat): geplet ongemout tarwe.
Meel: gemalen ongemout graan.
Torrifeid wheat; ongemoute tarwe die net als popcorn is gepoft.

Hier lees je waarom het gebruikt wordt:

http://byo.com/stout/item/328-brewing-with-wheat

Jacques

Het moutproces zorgt voor een andere smaak. Niet vreemd omdat de mout geëest wordt. Door de verhitting worden maillardproducten gemaakt en die zijn smaakactief. Dat geldt ook voor getoaste/geroosterde tarwe.
Het verschil tussen ongemoute tarwe, tarwevlokken en tarwemeel is niet zo groot.

edensan

Citaat van: Jacques op 15-10-2015  23:31 uHet moutproces zorgt voor een andere smaak. Niet vreemd omdat de mout geëest wordt. Door de verhitting worden maillardproducten gemaakt en die zijn smaakactief. Dat geldt ook voor getoaste/geroosterde tarwe.
Het verschil tussen ongemoute tarwe, tarwevlokken en tarwemeel is niet zo groot.

Ongemoute tarwe is ongemalen graan
Tarwevlokken is geplette ongemalen graan
Tarwemeel is gemalen (geplette) tarwevloken

Lijkt me toch wel iets verschil in zitten...  ???

Ik kan het mis hebben.  :-[

gr Edwin

Dund

Ik heb trouwens een zak ongemoute tarwe liggen als iemand hier interesse in heeft kan hij hem hebben.

mbroek

En stel je wilt ongemoute tarwe gebruiken, schroot je die dan nog voor een betere opbrengst?


wilbertd

Citaat van: mbroek op 16-10-2015  10:13 uEn stel je wilt ongemoute tarwe gebruiken, schroot je die dan nog voor een betere opbrengst?

Tarwevlokken (flaked wheat) en Torrifeid wheat kan zou de maischketel in die hoef je verder niet door de molen te halen.
Ongemoute tarwe haal je wel door de molen. Houdt er wel rekening mee dat ze stukken harder zijn. Ik mix ze met de rest van de stort.

wilbertd

Citaat van: edensan op 16-10-2015  00:14 uOngemoute tarwe is ongemalen graan
Tarwevlokken is geplette ongemalen graan
Tarwemeel is gemalen (geplette) tarwevloken

Lijkt me toch wel iets verschil in zitten...  ???

Meer in de verwerking ervan, veel minder in het effect welke deze heeft op het eindproduct.
Hoewel ik zelf geen ervaring heb met 'bloem' en het staat ook niet op mijn 'nog eens te doen lijstje'  :)

Adrie

Bij een hoge stort van ongemoute tarweproducten moet je een eiwitrust houden bij 50-53 graden voor 20 tot 30 minuten, bij gebruik van tarwemout hoeft dit niet.

ciesvandekwis

Ik gebruik regelmatig gewone witte bloem in mijn recepten, tot vlot 20%. Zolang er genoeg basismouten zoals pilsmout in je recept zit, geven die genoeg enzymen voor de omzetting. Ik maisch zonder de gebruikelijke eiwitrust aan 50° en behaal identieke rendementen. Wel de bloem goed mengen met rest van de stort tegen klonters.

wilbertd

Citaat van: ciesvandekwis op 16-10-2015  14:52 uIk gebruik regelmatig gewone witte bloem in mijn recepten, tot vlot 20%.

En doe je dit vanwege economische redenen, of omdat het een identiek resultaat (anders dan het rendement) oplevert?

mbroek

Citaat van: wilbertd op 16-10-2015  13:45 uOngemoute tarwe haal je wel door de molen. Houdt er wel rekening mee dat ze stukken harder zijn. Ik mix ze met de rest van de stort.

Oke, dat doe ik nu ook met gemoute tarwe omdat de korrel iets kleiner is. Maar als het verder niets uitmaakt met geplette tarwevlokken, dan is dat laatste gewoon makkelijker.

Jacques

Citaat van: edensan op 16-10-2015  00:14 uOngemoute tarwe is ongemalen graan
Tarwevlokken is geplette ongemalen graan
Tarwemeel is gemalen (geplette) tarwevloken

Lijkt me toch wel iets verschil in zitten...  ???

Uiteraard moet je de ongemoute tarwe zelf schroten.

Qua smaak zit er geen verschil in. Wel kan er verschil zijn in de tarwerassen de gebruikt worden. Maar dat is ook het geval met de andere tarweproducten.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 15-10-2015  23:31 uHet moutproces zorgt voor een andere smaak. Niet vreemd omdat de mout geëest wordt. Door de verhitting worden maillardproducten gemaakt en die zijn smaakactief. Dat geldt ook voor getoaste/geroosterde tarwe.
Het verschil tussen ongemoute tarwe, tarwevlokken en tarwemeel is niet zo groot.

Kun je dus zeggen dat ongemoute tarwe leidt tot een iets minder caramel-achtige smaak dan gemoute tarwe?

Of zijn er nog meer verschillen?

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 03-01-2017  16:51 uKun je dus zeggen dat ongemoute tarwe leidt tot een iets minder karamel-achtige smaak dan gemoute tarwe?

Of zijn er nog meer verschillen?

Het woord karamelachtig heb ik niet gebruikt. Ik heb het gehad over een smaakverschil zonder het te duiden. Je kunt het smaakverschil zelf waarnemen door eerst een tijdje te kauwen op ongemoute tarwe en daarna hetzelfde te doen met gemoute tarwe.

Zoals ik al schreef is het smaakverschil niet zo heel groot (op voorwaarde dat je tarwe en lichte tarwemout met elkaar vergelijk).

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: wilbertd op 15-10-2015  16:53 uTorrifeid wheat; ongemoute tarwe die net als popcorn is gepoft.

Hier lees je waarom het gebruikt wordt:

http://byo.com/stout/item/328-brewing-with-wheat

Over die Torrified wheat lees ik helaas niks. Eens google'n...

P3SM

CiteerOver die Torrified wheat lees ik helaas niks.

Hier een stukje over torrified wheat: http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3/5/6035776/csi_doc_-_torrifying_wheat_rev_1.2.pdf

Voor wat betreft de tarwevlokken: zijn die gestoomd net zoals je dat ziet bij havervlokken?

seed7

Citaat van: P3SM op 05-01-2017  09:18 uVoor wat betreft de tarwevlokken: zijn die gestoomd net zoals je dat ziet bij havervlokken?

Als het niet gestoomd is staat er normaal gesproken "koud geplet" oid op de verpakking.

Overigens merk ik dat, hoewel het niet nodig is, voorverstijfselen van tarwe meer rendement levert.

Ingo

harmkneuters

Misschien een beginnersvraag; maar als ik het goed begrijp dan hoeven tarwevlokken niet geschroot te worden en zal het qua smaak niet veel schelen. Waarom zou je dan ongemoute hele tarwe gebruiken? Vlokken zijn dan toch gemakkelijker of heeft ongemoute tarwe een ander voordeel? (ik vraag het omdat ik van de lente een witbier wil gaan brouwen, ook kan ik ongemoute tarwe niet heel snel vinden bij de grote webshops)

Jacques

Citaat van: harmkneuters op 16-01-2017  19:02 uMisschien een beginnersvraag; maar als ik het goed begrijp dan hoeven tarwevlokken niet geschroot te worden en zal het qua smaak niet veel schelen. Waarom zou je dan ongemoute hele tarwe gebruiken? Vlokken zijn dan toch gemakkelijker of heeft ongemoute tarwe een ander voordeel? (ik vraag het omdat ik van de lente een witbier wil gaan brouwen, ook kan ik ongemoute tarwe niet heel snel vinden bij de grote webshops)

In de reformwinkels en ook in het reformvak van supermarkten kun je volop ongemoute tarwe kopen. De prijs daarvan is vaak zeer interessant.

Ook zijn er hobbybrouwers die tarwebloem aan hun brouwsels toevoegen. Dat kost erg weinig. Wel is daar heel erg mee oppassen om je heel snel klonten met meel krijgt. Als je het meel goed vermengt met de rest van je schroot heb je geen last van klonten.

Haagse Wouter

Heeft iemand wel is geprobeerd om zo een weizen te brouwen?

50% pilsmout en 50% bloem.

Chilobrachys

Citaat van: Haagse Wouter op 17-01-2017  21:06 uHeeft iemand wel is geprobeerd om zo een weizen te brouwen?

50% pilsmout en 50% bloem.

Met 50% pils en 50% bloem is het geen weizen.

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 17-01-2017  23:12 uMet 50% pils en 50% bloem is het geen weizen.

Klopt. Weizen is een Duits biertype. Daarin zijn ongemoute granen taboe.

Thamerdal

Citaat van: Chilobrachys op 17-01-2017  23:12 uMet 50% pils en 50% bloem is het geen weizen.
Bovendien bevat een Weizen minimaal 50% tarwemout.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 17-01-2017  23:19 uKlopt. Weizen is een Duits biertype. Daarin zijn ongemoute granen taboe.

Dus om die reden dat niet doen? Of toch wel eens proberen?

Eric v B

Citaat van: Johnny Stardust op 18-01-2017  09:22 uDus om die reden dat niet doen? Of toch wel eens proberen?
Gewoon proberen! Je mag er alleen geen sticker "Weizen" op plakken van de bierpolitie.

tdp

Citaat van: Eric v B op 18-01-2017  12:26 uGewoon proberen! Je mag er alleen geen sticker "Weizen" op plakken van de bierpolitie.

Maar met lekker bier zijn die zeker om te kopen ;)

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 18-01-2017  09:20 uBovendien bevat een Weizen minimaal 50% tarwemout.

Dat is wat ik bedoel. Tarwebloem is geen fijngemalen tarwemout.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 17-01-2017  21:06 uHeeft iemand wel eens geprobeerd om zo een weizen te brouwen?

50% pilsmout en 50% bloem.

Met deze verhoudingen krijg je erg veel klonten.
Maar hebt behoorlijk veel tijd om de klonten zo veel als je kunt te pletten. ;D  Met zo veel ongemoute granen moet je de maischtijd behoorlijk verlengen om een voldoende omzetting van het zetmeel te krijgen.

toon van den broek


En neem van mij aan dat het filtreren ook geen prettige bezigheid wordt. Je filterbed slaat voortdurend dicht, dus zo'n experiment doe je maar één keer....

Groetjes, Toon

Johnny Stardust

Citaat van: Eric v B op 18-01-2017  12:26 uGewoon proberen! Je mag er alleen geen sticker "Weizen" op plakken van de bierpolitie.

Levert dat iets 'goeds' dan? In de zin van een Weizen?

Herman

Citaat van: Johnny Stardust op 19-01-2017  23:08 uLevert dat iets 'goeds' dan? In de zin van een Weizen?
Geen Weizen met tarwemeel. Tarwemout is de enige manier om een Weizen te brouwen.

Johnny Stardust

Citaat van: Herman op 19-01-2017  23:25 uGeen Weizen met tarwemeel. Tarwemout is de enige manier om een Weizen te brouwen.

Enig idee wat een beetje ongemoute tarwe in de stort doet? Verder een normaal Weizen recept...

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 19-01-2017  23:32 uEnig idee wat een beetje ongemoute tarwe in de stort doet? Verder een normaal Weizen recept...

Citaat van: Jacques op 17-01-2017  23:19 uWeizen is een Duits biertype. Daarin zijn ongemoute granen taboe.

Zodra je ongemoute tarwe stort is het geen Weizen meer...

Herman

Klopt. Of je het zult proeven is een tweede. Als het om een beetje gaat zal je dit zeker niet kunnen onderscheiden. Maar het voegt ook niets toe.

M.a.w. qua smaak kan het wel een Weizen zijn, maar qua storting niet. Wat dat betreft meer een neuzelpunt voor de puristen. Je zult bij een wedstrijd geen puntenaftrek krijgen, mits het maar smaakt als een Weizen ;)

Johnny Stardust

Citaat van: Herman op 20-01-2017  12:41 uKlopt. Of je het zult proeven is een tweede. Als het om een beetje gaat zal je dit zeker niet kunnen onderscheiden. Maar het voegt ook niets toe.

M.a.w. qua smaak kan het wel een Weizen zijn, maar qua storting niet. Wat dat betreft meer een neuzelpunt voor de puristen. Je zult bij een wedstrijd geen puntenaftrek krijgen, mits het maar smaakt als een Weizen ;)

Bedankt! Precies wat ik wilde weten :)

RoodeLeeuwVenlo

Ik heb ooit gehoord dat Hertog Jan Weizener (Ja je leest het goed; Geen Weizen maar Weizener) bij Hoegaarden wordt gebrouwen en dan net als Hoegaarden met tarwebloem. Voor de kleur zal er karamel in zitten maar dat speculeer ik en dat zou op het etiket moeten staan. Ook schijnen er kruiden in te zitten (kruidnagel wellicht) voor de smaak. Allemaal redenen om het geen weizen te noemen. maar zo wordt hij wel in de markt gezet en daar ook gedronken als weizen. Uit een weizen glas. Smaakt prima.

crazyjopje

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 20-01-2017  20:47 uIk heb ooit gehoord dat Hertog Jan Weizener (Ja je leest het goed; Geen Weizen maar Weizener) bij Hoegaarden wordt gebrouwen en dan net als Hoegaarden met tarwebloem. Voor de kleur zal er karamel in zitten maar dat speculeer ik en dat zou op het etiket moeten staan. Ook schijnen er kruiden in te zitten (kruidnagel wellicht) voor de smaak. Allemaal redenen om het geen weizen te noemen. maar zo wordt hij wel in de markt gezet en daar ook gedronken als weizen. Uit een weizen glas. Smaakt prima.
Vandaar ook het weizener en geen Weizen (is dit trouwens een beschermde naam? ???


Jacques

Citaat van: crazyjopje op 21-01-2017  00:13 uVandaar ook het weizener en geen Weizen (is dit trouwens een beschermde naam? ???

Weizen is niet echt een beschermde naam. Wel is het een Duits biertype en die horen traditioneel gebrouwen te worden volgens het Reinheitsgebot. Daarin is geen plaats voor ongemoute granen.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 21-01-2017  11:36 uWeizen is niet echt een beschermde naam. Wel is het een Duits biertype en die horen traditioneel gebrouwen te worden volgens het Reinheitsgebot. Daarin is geen plaats voor ongemoute granen.

Mooi moment om eens met die traditie te breken dan ;)

Ongemoute tarwe leidt toch tot iets meer troebeling, niet?

tdp

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 20-01-2017  20:47 uIk heb ooit gehoord dat Hertog Jan Weizener (Ja je leest het goed; Geen Weizen maar Weizener) bij Hoegaarden wordt gebrouwen en dan net als Hoegaarden met tarwebloem. Voor de kleur zal er karamel in zitten maar dat speculeer ik en dat zou op het etiket moeten staan. Ook schijnen er kruiden in te zitten (kruidnagel wellicht) voor de smaak. Allemaal redenen om het geen weizen te noemen. maar zo wordt hij wel in de markt gezet en daar ook gedronken als weizen. Uit een weizen glas. Smaakt prima.

Kan heel goed dat de Weizen bij Hoegaarden gebrouwen wordt, het pils wordt ook elders gebrouwen, ik meen bij Dommelsch? In de brouwerij in Arcen liggen ook genoeg zakken met tarwebloem, dus geloof het direct.

Brouwers

Citaat van: tdp op 24-01-2017  13:41 uKan heel goed dat de Weizen bij Hoegaarden gebrouwen wordt, het pils wordt ook elders gebrouwen, ik meen bij Dommelsch? In de brouwerij in Arcen liggen ook genoeg zakken met tarwebloem, dus geloof het direct.
Wat ik van Gerard heb begrepen toen we er met het gilde waren is dat Gerard 3 brouwerijen onder zijn hoeden heeft, namelijk Dommelsch, Hoegaarden en Arcen. Er worden hier volgens hem maar 3 gisten gebruikt. Kan me niet meer herinneren of er specifiek verteld werd of de weizener ook in Hoegaarden gebrouwen werd, maar het werd wel geïmpliceerd dat de gist hetzelfde was   

bier-tent.nl

Mag ik een vraag deponeren;

Wat is in percentage de meest gebruikte verhouding tussen tarwe en gerstemout ten einde een lekkere frisse doordrinksmaak te krijgen...

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: bier-tent.nl op 17-04-2017  11:59 uMag ik een vraag deponeren;

Wat is in percentage de meest gebruikte verhouding tussen tarwe en gerstemout ten einde een lekkere frisse doordrinksmaak te krijgen...
Dat is per biertype verschillend. Welk type wil je brouwen?

bier-tent.nl


RoodeLeeuwVenlo

Als er al een meest gebruikte verhouding is, dan is die waarschijnlijk niet onderzocht. Zeker niet voor genoemde biertypes daar die algemeen zonder tarwe gebrouwen worden. Weizen en Wit daarentegen wel. resp. 50% tarwemout en 40% ongemoute tarwe.

bier-tent.nl


Esterenbrouw

En wat is nou torrified wheat?

Bijna 2 pagina's beschreven, maar ik kan het er niet uit halen.

Gestoomde geplette ongemoute tarwe?
Gepofte ongemoute tarwe?

Waar is dat verkrijgbaar?

William

Citaat van: Esterenbrouw op 03-12-2017  12:28 uEn wat is nou torrified wheat?

Volgens mij een gepofte tarwe. Verschil met stomen is dat er veel minder water wordt gebruikt en dat de korrel in-tact blijft. Dat zal waarschijnlijk een verschil in kleur/smaak geven omdat door gebrek van water er veel minder reactiviteit is tijdens verhitten. Het zou ook beter schuim geven.

Ik dacht dat Thomas Fawcett torrified tarwe in hun poduktgamma heeft dus even kijken bij Brouwmarkt of vdKooij


Esterenbrouw

Dank.

Gepofte tarwe ongemout dus.
En bij Van der Kooij verkrijgbaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.