Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voor het eerst brouwen!  (gelezen 2951 keer)

Offline FlorisEnDaan

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voor het eerst brouwen!
« Gepost op: 13-10-2015 22:29 u »
Goede dag,

Wij gaan samen voor het eerst beginnen met het bierbrouwen. We hebben al een hoop informatie verzameld en al een plan van aanpak gemaakt, echter is dit nog niet helemaal rond.
We zitten nog met een paar vragen, namelijk:

-  We zagen in een aantal voorbeelden dat men de resthoeveelheid suiker van het bier meet. (voor het flessen) Waarom is dit precies?

-  We lezen overal dat bier dient te worden gerijpt in de kelder. Is dit essentieel?

-  Welke soort en hoeveelheid suiker raden jullie aan voor brouwen van tripel of dubbel bier?

-  Als het bier in flessen is gestopt dient dit een gedurende periode 8-9 weken te laten staan. Ik heb gelezen dat de flessen ook open kunnen poppen. Hoe voorkomen wij dit?

Deze starterskit overwegen wij om te kopen. https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/startpakketten/startpakketten-bierbrouwen/d/Brewferm-startpakket-deluxe#.Vh1s2HrtlBc
Wat vinden jullie hiervan?

We hebben er veel zin in het bier brouwen. Wij hopen dat jullie onze vragen kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline stuart19

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Voor het eerst brouwen!
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2015 23:49 u »
Om te berekenen hoeveel alcohol in het bier zit meet je de begin sg waarde voor dat je je gist toevoegt. En meet je de sg waarde voordat je het bier in de fles doet.
Hiermee kan je berekenen hoeveel alchol je hebt. Het is een benadering. Niet het exacte aantal procent.

Bier moet gerijpt worden, zover ik weet moet op kamer temperatuur worden gedaan (18 tot 20 graden). Zodat er hergisting kan plaatsvinden in de fles.
Daarna moet het op lagere temperatuur worden gezet om het te klaren.

Hoeveelheid suiker weet ik niet voor een dubbel of trippel.

Enige manier om een spuiter te voorkomen is om niet te veel suiker toe te voegen voor het botlen. Volgens mij is 7/8 gram max per liter
En je moet de flesjes niet te vol vullen. 1/2 cm onder de rand. Als je de flesjes te vol doet dan wordt de druk te hoog in het flesje. Maar als je een flesje te weinig vult dan wordt er niet voldoende koolzuur geproduceerd voor een lekker biertje.

Ik ben zelf ook maar een beginner met bier brouwen dus mocht ik wat verkeerd hebben sorry hiervoor  :-\

Wat voor soort bier willen jullie brouwen?? :biersmile:

Offline Chilobrachys

• Senior lid
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 13-10-2015 23:50 u »
1 Om te meten of de vergisting afgelopen is, dit om te voorkomen dat je flessen gaan knallen. (vraag 4). Als er nog vergistbare suiker in het jongbier zit wanneer je gaat bottelen ontstaat er meer druk op de flessen dan gewenst, deze druk kan hoger zijn dan de fles aan kan.
2 Nee
3 kristalsuiker is prima
4 zie 1

Als je wilt brouwen uit een blik is dat een redelijk volledige set.

Offline FlorisEnDaan

• *
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2015 23:59 u »
Wat voor soort bier willen jullie brouwen?? :biersmile:

Allereerst bedankt voor je reactie!

We gaan proberen om een lekker sterk donker biertje te brouwen. (dubbel - trippel)

Offline stuart19

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14-10-2015 00:07 u »
Blik brouwen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 14-10-2015 02:18 u »
We gaan proberen om een lekker sterk donker biertje te brouwen. (dubbel - trippel)

Een tripel is niet donker... En een dubbel is donkerbruin. Ik zou zeggen maak er een vette Russian Imperial Stout van!  :brouwen:

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #6 Gepost op: 14-10-2015 07:00 u »
Een tripel is niet donker... En een dubbel is donkerbruin. Ik zou zeggen maak er een vette Russian Imperial Stout van!  :brouwen:
Haha Oscar, RIS voor een eerste brouwsel Hoe verzin je het toch weer. Als dit als eerste bier lukt ben je wel op de goede weg.

Maar zijn jullie blikbrouwers of moutbrouwers of hebben jullie nog geen  idee.

Offline FlorisEnDaan

• *
« Reactie #7 Gepost op: 14-10-2015 09:09 u »
Maar zijn jullie blikbrouwers of moutbrouwers of hebben jullie nog geen idee.

Wij zijn blikbrouwers. We hopen later wel uit te gaan breiden. Maar als beginnelingen leek ons blik toch wel het handigst en het goedkoopst (arme studenten).

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #8 Gepost op: 14-10-2015 16:25 u »
Wij zijn blikbrouwers. We hopen later wel uit te gaan breiden. Maar als beginnelingen leek ons blik toch wel het handigst en het goedkoopst (arme studenten).
Goed om te weten dat is wat makkelijker om advies te geven. Zelf ook met een blik begonnen een tripelachtige. Veel plezier met het maken van jullie eerste bier. Wel goed laten uitgisten anders krijg je een explosief goedje in de fles.

Offline arg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 14-10-2015 16:57 u »
Enige manier om een spuiter te voorkomen is om niet te veel suiker toe te voegen voor het botlen. Volgens mij is 7/8 gram max per liter
En zorg er voor dat je zeker weet dat het bier volledig is uitvergist voordat je het bottelt!

Citaat
En je moet de flesjes niet te vol vullen. 1/2 cm onder de rand. Als je de flesjes te vol doet dan wordt de druk te hoog in het flesje. Maar als je een flesje te weinig vult dan wordt er niet voldoende koolzuur geproduceerd voor een lekker biertje.

Een halve centimeter is inderdaad prima, bij meer ruimte komt er ook nog prima zuurstof in het bier, de kans dat hij een grote plop/spuiter geeft is echter groter omdat er meer (gas)druk opgebouwd wordt in de grotere kopruimte.

Kleinere kopruimte kan ik niet veel over zeggen, geeft wel meer kans op geknoei met vullen :P

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #10 Gepost op: 14-10-2015 18:13 u »
Bij geen of echt te weinig kopruimte breekt de bodem uit de fles. Zonde van je bier, je fles en een hoop opruimwerk.

Te veel kopruimte laat je fles niet zozeer eerder springen maar de gevolgen zijn wel veel groter. Het glas vliegt dan door de hele ruimte heen.

Zuurstof in je kopruimte kan je vermijden door te zorgen dat die ruimte gevuld is met schuim bij het sluiten van de fles. Schuim bevat alleen CO2 namelijk.

Offline FlorisEnDaan

• *
« Reactie #11 Gepost op: 14-10-2015 20:32 u »
Bedankt voor alle reacties!  ;D ;D

Tags: