Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Klarstein een goed apparaat?  (gelezen 13262 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
Re: Klarstein een goed apparaat?
« Reactie #1 Gepost op: 09-10-2015 23:11 u »
ik denk dat Ç 150 niet heel veel geld is voor een 30 liter dubbelwandige (RVS?) maisch/kookketel incl kraan...

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #2 Gepost op: 09-10-2015 23:24 u »
Ik vind het er goed uitzien. Voor mij geldt 'het is Duits, dus degelijk is het'.
Als ik een goede maat binnenpan heb, wil ik zo'n ding mss wel hebben.  Draaiknoppen eraf en Ardbir aan hangen.  Pomp erbij en de Braumeister kloon is gereed  :-)

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #3 Gepost op: 09-10-2015 23:52 u »
Dit lijkt wel een hele goede deal, te meer omdat ook filters bijgesloten zijn. Ik vraag me nu al bijna af waarom ik deze nog niet besteld heb :).

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #4 Gepost op: 10-10-2015 00:02 u »
Het lijkt mij ook wel een mooie ketel, maar ik zou graag een plaatje zien van de binnenkant.
En die heb nog nergens gezien.

Offline Puck

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 10-10-2015 00:23 u »
Binnenkant:

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #6 Gepost op: 10-10-2015 10:20 u »
Kent iemand deze ketel?
http://www.amazon.de/Klarstein-Maischekessel-Bierbrau-Kessel-Temperatur-Regler-Schlauchfilter/dp/B00WKTUT1O/ref=sr_1_1?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1444420734&sr=1-1&keywords=_

Is 'ie zijn geld waard?

Ik heb m besteld!  :). Kostte me uiteindelijk 167, incl. verzenden. Vind ik geen geld voor een elektrisch verwarmde rvs ketel van meer dan 30 liter.
Mijn zelfgebouwde Braumeister begint realistische vormen aan te nemen  :)

Bedankt voor de tip!

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 10-10-2015 12:58 u »
Uit de naam maak ik op dat het ma´schketel is. Voor het koken lijkt hij me niet al te handig.
Dus een alles-in-ÚÚn is het dan niet.
Maar wel gemakkelijk: geschroot mout erin, temperatuur instellen, deksel erop en niet meer naar omkijken. Roeren hoeft niet door de zeef met valse bodem...
Wat is jullie mening hierover?

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #8 Gepost op: 10-10-2015 13:04 u »
Uit de naam maak ik op dat het ma´schketel is. Voor het koken lijkt hij me niet al te handig.
Dus een alles-in-ÚÚn is het dan niet.
Maar wel gemakkelijk: geschroot mout erin, temperatuur instellen, deksel erop en niet meer naar omkijken. Roeren hoeft niet door de zeef met valse bodem...
Wat is jullie mening hierover?

Je kan er prima in koken. 2500 Watt is prima te doen met deze hoeveelheid. Als hij niet geschikt zou zijn geweest voor koken, had er geen hopfilter bij gezeten....
Ik wil kijken of ik de temperatuurcontrole door een Ardbir kan doen. In dat geval is het een kwestie van instellen, mout erin/ eruit, hop erin/ eruit.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 10-10-2015 13:09 u »
mout erin/ eruit, hop erin/ eruit

Gebruik je een ma´schzak?
Anders moet je eerst aftappen, overgieten / overhevelen

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #10 Gepost op: 10-10-2015 13:17 u »
Gebruik je een ma´schzak?
Anders moet je eerst aftappen, overgieten / overhevelen

Dat snap ik  ;)
Ik ga een binnenpan met filterbodem gebruiken. Maischen, spoelen, pan eruit en door met koken.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #11 Gepost op: 10-10-2015 15:13 u »
Dat snap ik  ;)
Ik ga een binnenpan met filterbodem gebruiken. Maischen, spoelen, pan eruit en door met koken.
Ga je rondpompen tijdens het maischen?

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #12 Gepost op: 10-10-2015 15:21 u »
Ga je rondpompen tijdens het maischen?

Ja. Van onder het filter bovenop het filterbed.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #13 Gepost op: 10-10-2015 17:45 u »
Je kan er prima in koken. 2500 watt is prima te doen met deze hoeveelheid. Als hij niet geschikt zou zijn geweest voor koken, had er geen hopfilter bij gezeten....
Ik wil kijken of ik de temperatuurcontrole door een Ardbir kan doen. In dat geval is het een kwestie van instellen, mout erin/ eruit, hop erin/ eruit.
Voor een ArdBir moet je de spanning op de verwarmings elementen kunnen schakelen. Dmv van een SSR wordt het element door de ArdBir aan/uit gezet om zo de warmte toevoer te regelen.
Daarnaast moet je ergens een temperatuur sensor in je ketel hebben, die de temperatuur door geeft aan de ArdBir.
Een pomp zit niet in de ketel, dus die kan je ergens buiten de ketel plaatsen en aan de ArdBir koppelen.

Veel succes en brouwplezier met je ketel

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 10-10-2015 17:49 u »
Voor een ArdBir moet je de spanning op de verwarmings elementen kunnen schakelen. Dmv van een SSR wordt het element door de ArdBir aan/uit gezet om zo de warmte toevoer te regelen.
Daarnaast moet je ergens een temperatuur sensor in je ketel hebben, die de temperatuur door geeft aan de ArdBir.
Een pomp zit niet in de ketel, dus die kan je ergens buiten de ketel plaatsen en aan de ArdBir koppelen.

Oefff... Ik ben niet zo'n techneut.  Kan ik ook goed ma´schen met deze ketel  zoals die standaard geleverd wordt? Ma´schzak erin, temperatuur en tijd instellen...
Of eventueel zonder ma´schzak, maar roerend als het lampje aangeeft dan 'ie aan het opwarmen is?

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #15 Gepost op: 10-10-2015 17:56 u »
Oefff... Ik ben niet zo'n techneut.  Kan ik ook goed ma´schen met deze ketel  zoals die standaard geleverd wordt? Ma´schzak erin, temperatuur en tijd instellen...
Of eventueel zonder ma´schzak, maar roerend als het lampje aangeeft dan 'ie aan het opwarmen is?
Ik weet niets meer van deze Klarstein, dan wat er op de verkoop site staat. Ik gaf een reaktie op Bierden80 over het koppelen van een ArdBir

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #16 Gepost op: 10-10-2015 18:07 u »
Zeker een mooi apparaat!!  :brouwen:

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #17 Gepost op: 10-10-2015 18:12 u »

Natuurlijk,  daar is hij voor bedoeld.
Je kan gewoon de temperatuur instellen en de timer zetten.  Ik ben ook niet zo supertechnisch, maar het koppelen van een Ardbir aan de sensor en verwarming moet wel lukken denk ik. 

Dus je kan prima maischen en koken ermee. Alleen moet je dan iedere keer als handmatig doen.  En ik ben lui en wil het automatiseren  :)

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #18 Gepost op: 10-10-2015 18:17 u »

Veel succes en brouwplezier met je ketel

Dank je!
Kijk uit naar het ontvangen van deze ketel!

En ja inderdaad.  Sensor koppelen aan de sensorpoort van de arduino en de verwarming aan het relais.  Losse pomp er inderdaad bij en deze koppel ik aan een pomprelais.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 11-10-2015 00:44 u »
Ziet er netjes uit voor de prijs. Iemand heeft wel een review geplaatst, met opmerking over kans op aanbranden van de mout en het moeten verwijderen van de filterplaat om goed te kunnen roeren: http://www.amazon.de/Klarstein-Maischekessel-Bierbrau-Kessel-Temperatur-Regler-Schlauchfilter/dp/B00WKTUT1O/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1444515632&sr=8-1&keywords=Beerfest+Maischekessel

Ben t.z.t. benieuwd naar je bevindingen hieromtrent.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 11-10-2015 10:15 u »
Klein minpuntje vind ik ook dat er geen handvatten aan zitten.
Zelf twijfel ik nog.
Het filmpje op youtube is een beschrijving van het apparaat buiten gebruik. Ik zou weleens willen hoe en met welk resultaat iemand ermee aan het ma´schen is.
@Bierden80: Iets voor jou? ;-)

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #21 Gepost op: 11-10-2015 10:39 u »
Op het Duitse forum vind je wat ervaringen. Voor mij genoeg om voor een weckketel te gaan.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #22 Gepost op: 11-10-2015 10:41 u »
Op het Duitse forum vind je wat ervaringen. Voor mij genoeg om voor een weckketel te gaan.
Kun je die uitleggen?

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #23 Gepost op: 11-10-2015 10:53 u »
Dat was al een half jaartje terug, de details zijn wat vervaagd. Wat voor mij belangrijk is hoeft dat voor jouw geval niet zo te zijn. Ik meen dat het iets met de filters te maken had en de breedte/hoogte verhouding van de Klarstein.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #24 Gepost op: 11-10-2015 10:58 u »
Dat was al een half jaartje terug, de details zijn wat vervaagd. Wat voor mij belangrijk is hoeft dat voor jouw geval niet zo te zijn. Ik meen dat het iets met de filters te maken had en de breedte/hoogte verhouding van de Klarstein.

De vorm impliceert al snel een hoog filterbed? Rustig circuleren dus? Roeren kan uiteraard ook, ik zou echter de luie / constante optie prefereren :-)

Tags: