Calciumchloride in oplossing

Gestart door foz, 09-10-2015 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

foz

Ik wil bij mijn volgende brouwsel brouwzouten gaan gebruiken. Het recept vraagt om 1,20 gram calciumchloride. Maar ik heb het dus in een 33% oplossing. Hoe zet ik de grammen om naar mililiters? Gewoon maal drie, of is dat te simpel gedacht?

William

Zonder dichtheidscorrecties (aanname dichtheid oplossing is gelijk aan water) heb je nodig:

1,20*(100/33)=3,63 ml ofwel 3.63 gram oplossing

foz

Dus inachtnemend dat ik niet zo nauwkeurig kan afmeten zat ik niet eens slecht met mijn maal drie  :brouwen:

Adbrouwt

Citaat van: foz op 09-10-2015  19:52 uDus inachtnemend dat ik niet zo nauwkeurig kan afmeten zat ik niet eens slecht met mijn maal drie  :brouwen:
Nee was goed bedacht alleen vroeg je ook hoe ml in grammen omzet en dat heeft William op een fraaie jip en janneke manier uitgelegd.

hansHalberstadt

Citaat van: foz op 09-10-2015  19:33 uMaar ik heb het dus in een 33% oplossing.
Ik neem aan dat dat 33 gewicht% is? Dus 33 gram calciumchloride per 100 g oplossing?

foz

Citaat van: hansHalberstadt op 09-10-2015  22:47 uIk neem aan dat dat 33 gewicht% is? Dus 33 gram calciumchloride per 100 g oplossing?

Er staat: 33% calciumchloride E509. Meer niet.

http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/hulpstoffen-bierbrouwen/brouwzout-calciumsulfaat.html

hansHalberstadt

Het zou toch ergens duidelijk moeten zijn of het hier gaat om 33 gram per 100 ml of 33 gram per 100 gram.
Wat je zou kunnen doen is 33 gram vochtvreter (= calcium chloride poeder) oplossen tot 100 gram of 100 ml en dan het SG meten of de brix waarde en die vergelijken met die van jouw 33% oplossing.

foz

Klinkt nogal bewerkelijk als gebruiksaanwijzing voor een consumentenproduct  :nut:

hansHalberstadt

Citaat van: foz op 09-10-2015  23:26 uKlinkt nogal bewerkelijk als gebruiksaanwijzing voor een consumentenproduct  :nut:
Als het duidelijk op de verpakking zou staan zijn dit soort discussies niet nodig. of is er een gangbare afspraak over. zelf denk ik dat  33 gram per 100 gram het meest logisch is. 

homoeccentricus

Het gaat over volume. Neem 100 ml van de oplossing. 33 ml daarvan is dan calcium chloride.  Voor de brouw zouten berekening gebruik ik Brunwater Professional. Daarin zit een optie voor een dergelijke oplossing. Ik zal het eens nakijken wat het verschil is. In de VS wordt vooral cacl poeder gebruikt denk ik...

hansHalberstadt


voor Brouwland geldt: 33 gram per 100 gram (w/w= gewicht per gewicht)


Calciumchloride 33%
Description
Calcium chloride solution 33% is a purified and standardised solution of the salt CaCl2 and is suitable
for use in food (E509).
Chemical and physical properties
Appearance : clear colourless liquid
Colour : < 20 Hazen
Calcium chloride content : > 33% (w/w) / > 430 g/l
Relative density (at 20°C) : 1,325 - 1,335 kg/l
Acidity : 1,0 ± 0,5 M
Physical

goom

Hier gaat de zogenaamde rekentoets nu over.
Kwestie van rekenen.
Wel eerst goed nadenken waar je mee begint en wat het moet worden.
33% is massa procenten

homoeccentricus

Ok, ok, dit is de enige echte waarheid: In 100 ml oplossing zit 33 gram cacl2.

hansHalberstadt

Citaat van: homoeccentricus op 10-10-2015 &nbsp;00:48 uin 100 ml oplossing zit 33 gram cacl2.
In 100 gram oplossing zit 33 gram cacl2

hansHalberstadt

Citaat van: goom op 09-10-2015 &nbsp;23:48 uWel eerst goed nadenken waar je mee begint en wat het moet worden.
33% is massa procenten
Dat nadenken begint bij de leverancier door duidelijk op het product te schrijven wat er in zit.

Jacques

Tjonge wat een gereken tot achter de komma.

Ik roep het al langer: gebruik brouwzouten als smaakmakers. Als je kookt voeg je ook geen keukenzout toe op de 0,1 mg nauwkeurig. Chloriden voor een vollere zoetere indruk en sulfaten voor een bittere droge indruk.
Gewoon een paar keer gebruiken en aan de hand van je persoonlijke smaak bijsturen.

Niet voor niets zijn koks ook hele goede brouwers...

Eric v B

Citaat van: goom op 09-10-2015 &nbsp;23:48 u33% is massa procenten
Dus...?

Henielma

Van Adrie heb ik eens begrepen dat je driemaal zoveel gewicht moet gebruiken dan wat bijvoorbeeld BrouwHulp aangeeft voor CaCl2 bij een 33% oplossing. Zo doe ik het al jaren tot mijn tevredenheid.

Eric v B

Citaat van: Henielma op 10-10-2015 &nbsp;19:38 uVan Adrie heb ik eens begrepen dat je driemaal zoveel gewicht moet gebruiken dan wat bijvoorbeeld BrouwHulp aangeeft voor CaCl2 bij een 33% oplossing. Zo doe ik het al jaren tot mijn tevredenheid.
Dat heb ik tot nu toe ook gedaan maar door de discussie kreeg ik twijfels of dat wel goed was. Dus gewoon gewicht x 3.

Adbrouwt

Citaat van: Eric v B op 10-10-2015 &nbsp;20:47 uDat heb ik tot nu toe ook gedaan maar door de discussie kreeg ik twijfels of dat wel goed was. Dus gewoon gewicht x 3.
Maar het is altijd fijn om te weten waarom. Stel voor dat je per ongeluk 50 % hebt hoeveel moet je dan toevoegen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-10-2015 &nbsp;17:14 uTjonge wat een gereken tot achter de komma.

Ik roep het al langer: gebruik brouwzouten als smaakmakers. Als je kookt voeg je ook geen keukenzout toe op de 0,1 mg nauwkeurig.
Het verschil tussen gewicht% en volume% is behoorlijk groot in geval van zouten. calcium chloride heeft een soortelijk gewicht van 1.85, dus bijna 2 x zo zwaar als water. dus geen gereken achter de komma, maar voor de komma.
Calcium chloride content : > 33% (w/w) / > 430 g/l
Relative density (at 20°C) : 1,325 - 1,335 kg/l

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 10-10-2015 &nbsp;20:47 uDat heb ik tot nu toe ook gedaan maar door de discussie kreeg ik twijfels of dat wel goed was. Dus gewoon gewicht x 3.
Dat is het handige van gewicht%. 33% betekent 3 x zoveel nodig als bij 100%

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2015 &nbsp;22:31 uHet verschil tussen gewicht% en volume% is behoorlijk groot in geval van zouten. calcium chloride heeft een soortelijk gewicht van 1.85, dus bijna 2 x zo zwaar als water. Dus geen gereken achter de komma, maar voor de komma.
Calcium chloride content : > 33% (w/w) / > 430 g/l
Relative density (at 20°C) : 1,325 - 1,335 kg/l

En hoeveel kilo's ga je toevoegen?  ;D

Denk als je brouw als een kok. Laat je meer leiden door je smaak is hetgeen ik bedoel te zeggen.
Naar mijn idee wordt er veel te veel gerekend aan het toevoegen van brouwzouten.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 10-10-2015 &nbsp;23:17 uEn hoeveel kilo's ga je toevoegen?  ;D

Denk als je brouw als een kok. Laat je meer leiden door je smaak is hetgeen ik bedoel te zeggen.
Naar mijn idee wordt er veel te veel gerekend aan het toevoegen van brouwzouten.
Het aantal kilo's wat Jacques graag kwijt zou willen zijn ;D
Ik brouw als Wim kok met tomaat kersen en aardbeien. Rood zal mijn bier kleuren maar dan van schaampte.

Oscar

Citaat van: Jacques op 10-10-2015 &nbsp;23:17 uNaar mijn idee wordt er veel te veel gerekend aan het toevoegen van brouwzouten.

probleem bij het brouwen is dat tussendoor proeven niet werkt... :( Dus denken/handelen als bij het koken werkt met brouwen niet...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.