Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Dus inachtnemend dat ik niet zo nauwkeurig kan afmeten zat ik niet eens slecht met mijn maal drie
Maar ik heb het dus in een 33% oplossing.
Ik neem aan dat dat 33 gewicht% is? Dus 33 gram calciumchloride per 100 g oplossing?
Klinkt nogal bewerkelijk als gebruiksaanwijzing voor een consumentenproduct
in 100 ml oplossing zit 33 gram cacl2.
Wel eerst goed nadenken waar je mee begint en wat het moet worden.33% is massa procenten
33% is massa procenten
Van Adrie heb ik eens begrepen dat je driemaal zoveel gewicht moet gebruiken dan wat bijvoorbeeld BrouwHulp aangeeft voor CaCl2 bij een 33% oplossing. Zo doe ik het al jaren tot mijn tevredenheid.
Dat heb ik tot nu toe ook gedaan maar door de discussie kreeg ik twijfels of dat wel goed was. Dus gewoon gewicht x 3.
Tjonge wat een gereken tot achter de komma.Ik roep het al langer: gebruik brouwzouten als smaakmakers. Als je kookt voeg je ook geen keukenzout toe op de 0,1 mg nauwkeurig.
Het verschil tussen gewicht% en volume% is behoorlijk groot in geval van zouten. calcium chloride heeft een soortelijk gewicht van 1.85, dus bijna 2 x zo zwaar als water. Dus geen gereken achter de komma, maar voor de komma. Calcium chloride content : > 33% (w/w) / > 430 g/lRelative density (at 20°C) : 1,325 - 1,335 kg/l
En hoeveel kilo's ga je toevoegen? Denk als je brouw als een kok. Laat je meer leiden door je smaak is hetgeen ik bedoel te zeggen. Naar mijn idee wordt er veel te veel gerekend aan het toevoegen van brouwzouten.
Naar mijn idee wordt er veel te veel gerekend aan het toevoegen van brouwzouten.