Welke refractometer kopen?

Gestart door klan85, 09-10-2015 08:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ed


Oscar

Citaat van: Ronnie op 09-10-2015  10:50 uHoeveel keer gebeurt het dat je boven 18 of 20 brix zal starten?

Als je ook tijdens je maischen meet....bij een maischdikte 3 l/kg is je eindbrix van je maisch al hoger dan 20 brix.... ;)  dus is die refractometer tot 32 best wel handig.....en kost niets meer...en die nauwkeurigheid waar jij over spreekt....peanuts... ;)

Ronnie

Citaat van: ed op 09-10-2015  22:16 u0-32 is voldoende.

Die mensen met alleen maar een 32 brixer weten niet wat ze missen, zo simpel is het.
Ocharme, voor maar 20 € meer heb je de 2 dan maar.
Heb er ook 2 zoals alle mannen!

hansHalberstadt

Citaat van: Ronnie op 09-10-2015  23:43 uDie mensen met alleen maar een 32 brixer weten niet wat ze missen, zo simpel is het.
Maar wat mis je dan als je al met een resolutie van 0.2 Brix (0.8 SG punt) kunt meten ipv 0.1 Brix?
Als je kijkt waar wij de refractometer voor gebruiken dan is dat het meten van
1)het beginextract
2) eindextract tbv alcoholberekening en SVG en
3)om de vordering van de gisting te kunnen volgen.

Voor 1 heb je bij licht bier van 10 brix al een afleesnauwkeurigheid van 2%. Voor 2 heb je een onnauwkeurigheid van ca 0.3 vol% alcohol tgv de 0.2 Brix afleesfout voor zowel lichte als zware bieren. De onnauwkeurigheid tgv de vergisting zelf is waarschijnlijk al minstens +/- 0.5 vol%, dus heeft het geen zin nauwkeuriger te willen meten.
voor 3 heb je alleen een schaal nodig en maakt het niet uit wat daarop staat. 

Ronnie

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2015  08:33 uMaar wat mis je dan als je al met een resolutie van 0.2 Brix (0.8 SG punt) kunt meten ipv 0.1 Brix?

Es naast elkaar leggen: die uitgerektheid van de schaal bij de 18 brixer! vooral voor kleine SG's.
Men zegt wel nauwkeurigheid, maar er is vooral het goed afleesbaar zijn en de streepjes goed kunnen onderscheiden, vooral met ietwat troebel wort er op.

Markiej87

Als een 0-32 niet nauwkeurig genoeg voor je is omdat je het slecht kunt aflezen kan je beter naar de Pearle gaan in plaats van naar eBay om een 0-20 te kopen. Wat een onzin. Geef gewoon 1x geld uit aan een 0-32 en dan zit je altijd goed, met ieder bier.

Pim

Citaat van: Markiej87 op 10-10-2015  10:27 uAls een 0-32 niet nauwkeurig genoeg voor je is omdat je het slecht kunt aflezen kan je beter naar de Pearle gaan in plaats van naar eBay om een 0-20 te kopen. Wat een onzin. Geef gewoon 1x geld uit aan een 0-32 en dan zit je altijd goed, met ieder bier.
Dat is nogal kortzichtig. Een 0-20 versie biedt een aanzienlijk nauwkeuriger mogelijkheid om af te lezen.
Of je dat belangrijk vindt is natuurlijk aan jou. Heeft mijns inziens niets met gezichtsvermogen te maken.

Markiej87

Citaat van: Pim op 10-10-2015  17:19 uDat is nogal kortzichtig. Een 0-20 versie biedt een aanzienlijk nauwkeuriger mogelijkheid om af te lezen.
Of je dat belangrijk vindt is natuurlijk aan jou. Heeft mijns inziens niets met gezichtsvermogen te maken.
Heb ik gezegd dat een 0-32 net zo nauwkeurig is? Nee. Het verschil is echter onzinnig. Je hebt een 0-32 nodig als je over het volledige spectrum bier brouwt. Om er dan een 0-20 bij te hebben is volledig overbodig. Bovendien is het verschil in nauwkeurigheid te verwaarlozen.

Pim

Citaat van: Markiej87 op 10-10-2015  17:39 uHeb ik gezegd dat een 0-32 net zo nauwkeurig is? Nee. Het verschil is echter onzinnig. Je hebt een 0-32 nodig als je over het volledige spectrum bier brouwt. Om er dan een 0-20 bij te hebben is volledig overbodig. Bovendien is het verschil in nauwkeurigheid te verwaarlozen.
Onzinnig ? Overbodig ?
0-20 versus 0-32 is een verschil van 60%.    :weetniet:

Nogmaals: Of jij dat belangrijk vindt, is aan jou. Maar om anderen die dit anders zien dan maar naar de opticien te verwijzen gaat me wat ver   :police:

Ronnie

Zijn ze hier nu nog altijd daarover bezig?  ;D
Komaan zeg, maar ik moet nu verder beleefd blijven... laat maar Ronnie.  :(

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 11-10-2015  09:30 uOnzinnig ? Overbodig ?
0-20 versus 0-32 is een verschil van 60%.    :weetniet:

Nogmaals: Of jij dat belangrijk vindt, is aan jou. Maar om anderen die dit anders zien dan maar naar de opticien te verwijzen gaat me wat ver   :police:
Opticien hoeft niet, maar zoals ik al had laten zien is het redelijk zinloos om een super nauwkeurige meting te doen (0.1 brix op de 20 brix=0.5% !!) als tegelijkertijd het resultaat door andere factoren veel meer verstoord wordt, bv beetje meer of minder gistgroei levert meer of minder alcohol in je bier.

Wat je ook nog kunt doen is toch een 18 of 20 Brix refractometer kopen en als je boven de maximum schaal komt bij je wort dan weeg je 100 gram wort af en vult dat aan tot k x 100 gram, bv 150 gram. Dan kun je de afgelezen Brix waarde met k vermenigvuldigen om de echte waarde te krijgen. zo maak je van een 20 Brix meter een 30 brix meter zonder 2 refractometers te hoeven aanschaffen. De meeste elektronische weegschaaltjes zijn heel nauwkeurig als het om verhoudingen gaat en je zo dicht mogelijk tegen de maximum schaalbereik aan gaat zitten.

Je kunt ook het volume met een factor k verdunnen, maar dan moet je nog een kleine correctiefactor aanbrengen afhankelijk van de gemeten Brix waarde. (voor k=1.5 is de correctie gelijk aan 1-Brix/840
dat is 0.969 voor 26 Brix. Je kunt dan met een 18 Brix refractometer meten tot 26.45 brix. (SG=1109)

Dat zal voor de meesten wel voldoende zijn.

Voorbeeld: je 18 Brix refractometer staat op max. Je neemt 66 ml wort en verdunt die tot 100 ml (k=1.52)
Je meet nu bijvoorbeeld 17 Brix. De echte Brix is dan ongecorrigeerd 17 x 1.52=25.84. correctie=1-25.84/840=0.969. Je brix is dan 25.84 x 0.969=25 Brix

Markiej87

Hans, dat is toch allemaal gedoe om niets en werkt alleen maar onnauwkeurigheden in de hand?  ???

Oscar

Citaat van: Markiej87 op 11-10-2015  12:12 uHans, dat is toch allemaal gedoe om niets en werkt alleen maar onnauwkeurigheden in de hand?  ???

 >:D >:D dat is denk ik zijn bedoeling... En omdat te voorkomen gewoon een 0-32 brix refractometer kopen... :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 11-10-2015  12:12 uHans, dat is toch allemaal gedoe om niets en werkt alleen maar onnauwkeurigheden in de hand?  ???
als je vaak zwaar bier brouwt zoals ik dan zou ik 0-32 Brix nemen. Als je alleen zelden een zwaar bier brpouwt zou je de methode die ik noemde kunnen nemen. Je hebt dan het voordeel dat je dan bijna altijd nauwkeurig kunt meten met 0-18 Brix, maar ook een keer hoger, in principe zelfs veel hoger. Maar zelf vind ik 0-32 brix altijd nauwkeurig zat en 2 refractometers vind ik echt overdreven. Dan koop ik voor dat geld liever een pH meter of iets anders nuttigs.

Jacques

Om een duit in dit zakje te doen het volgende.

De draagbare refractometers zoals zo velen die gebruiken vond ik heel lastig aflezen. Heel wat keren heb ik zitten turen op zo'n ding (ik heb er twee).
Omdat ik het mij gemakkelijk wilde maken heb ik een electronische refractometer aangeschaft. Kost wel een behoorlijke duit maar het gebruikersgemak is ook heel groot. De meter is ook behoorlijk nauwkeurig, veel nauwkeuriger dan de draagbare refractometers. En hij corrigeert prima de temperatuur. Voor een goede meting moet je wel een minuut wachten. Maar dan is het op een knopje drukken en het aantal Brix op tiende nauwkeurig aflezen op een redelijk grote display.

klan85

De persoon boven, koopt er twee, vergelijkt ze, en verkoopt (of geeft weg) er een.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-10-2015  20:36 uOm een duit in dit zakje te doen het volgende.

De draagbare refractometers zoals zo velen die gebruiken vond ik heel lastig aflezen. Heel wat keren heb ik zitten turen op zo'n ding (ik heb er twee).
Omdat ik het mij gemakkelijk wilde maken heb ik een electronische refractometer aangeschaft. Kost wel een behoorlijke duit maar het gebruikersgemak is ook heel groot. De meter is ook behoorlijk nauwkeurig, veel nauwkeuriger dan de draagbare refractometers. En hij corrigeert prima de temperatuur. Voor een goede meting moet je wel een minuut wachten. Maar dan is het op een knopje drukken en het aantal Brix op tiende nauwkeurig aflezen op een redelijk grote display.
Hoe gaat deze refractometer om met troebel bier door gistcellen tijdens de hoofdgisting? Gistcellen hebben een andere brekingsindex dan hun omgeving. Bij de hand held refractometer wordt je gewaarschuwd door een vage streep, maar als je alleen een getalletje ziet moet je wel zeker weten dat je goed meet.

VinMor

Citaat van: ed op 09-10-2015  22:16 u0-32 is voldoende. Soms wil je nlwel eens bovende 20 brix (SG 1080) brouwen.

Zoek ook even op ebay
http://www.ebay.com/itm/0-32-RSG-100ATC-Black-rubber-strip-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-SG-Refractometer-/221894630733?hash=item33a9f35d4d

Ed

Wat is de meerwaarde van deze dan, ipv de 0-32 die ik aangaf? :)
Staat vreselijk weinig informatie bij dit product.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-10-2015  09:45 uHoe gaat deze refractometer om met troebel bier door gistcellen tijdens de hoofdgisting? Gistcellen hebben een andere brekingsindex dan hun omgeving. Bij de hand held refractometer wordt je gewaarschuwd door een vage streep, maar als je alleen een getalletje ziet moet je wel zeker weten dat je goed meet.

De meter geeft een foutmelding als de meetcel te veel diffuus licht waarneemt.


joosting87

Citaat van: VinMor op 14-10-2015  11:05 uhttp://nl.aliexpress.com/item/hand-held-0-32-Brix-1-000-to-1-130sg-Beer-Brewing-2-in1-refractometer-P/2046495322.html?ws_ab_test=searchweb201556_6,searchweb201527_3_71_72_73_74_75,searchweb201560_4

Ik heb deze nu besteld :)

Ziet er goed uit. Alleen begrijp ik die sg waarden niet zo goed. Die zijn toch niet meer betrouwbaar naarmate vergisting heeft plaatsgevonden?  :weetniet:
Dus dan ga je alleen de brix schaal gebruiken? Wel goeie prijs, ik ga hem wellicht ook bestellen.

VinMor

Citaat van: joosting87 op 14-10-2015  11:46 uZiet er goed uit. Alleen begrijp ik die sg waarden niet zo goed. Die zijn toch niet meer betrouwbaar naarmate vergisting heeft plaatsgevonden?  :weetniet:
Dus dan ga je alleen de brix schaal gebruiken? Wel goeie prijs, ik ga hem wellicht ook bestellen.

Ja ik ga gewoon naar BRIX kijken, en van de SG waarde trek ik mij niet zoveel aan.
Misschien even vergelijke, maar that's it!

joosting87

Citaat van: VinMor op 14-10-2015  11:50 uJa ik ga gewoon naar BRIX kijken, en van de SG waarde trek ik mij niet zoveel aan.
Misschien even vergelijke, maar that's it!

 :duimop: :duimop: Laat even weten hoe die bevalt?

VinMor

Citaat van: joosting87 op 14-10-2015  11:55 u:duimop: :duimop: Laat even weten hoe die bevalt?

Komt goed!

hansHalberstadt

Citaat van: joosting87 op 14-10-2015  11:46 uZiet er goed uit. Alleen begrijp ik die sg waarden niet zo goed. Die zijn toch niet meer betrouwbaar naarmate vergisting heeft plaatsgevonden?  :weetniet:
Dus dan ga je alleen de brix schaal gebruiken? Wel goeie prijs, ik ga hem wellicht ook bestellen.
Het punt is dat velen houvast hebben aan SG waardes dus daarom alles om willen rekenen naar SG. Feitelijk is ook de Brix waarde die je afleest niet meer betrouwbaar want die zegt niets meer over de hoeveelheid suiker tijdens de gisting. (De definitie van Brix is gewicht% suiker)

Dat de afgelezen Brix waarde toch waardevolle informatie geeft komt omdat we via de software ook weten hoe de afgelezen brix waarde zich verhoudt tot de aanwezige alcohol en restsuiker.

Om een voorbeeld te geven hier een kleine blik achter de schermen van de software:
een suiker oplossing van 10 brix heeft een SG van 1040 en bevat 10 gram suiker per 100 gram oplossing.
Een alcohol oplossing van 10 gram alcohol per 100g oplossing geeft een afgelezen Brix waarde van 4.75
Een oplossing van 10 gram suiker, 10 gram alcohol in 100g oplossing geeft een Brix waarde van 14.77, dus min of meer simpele optelling van de afzonderlijke Brix waardes.
 
Als je nu wort hebt van 10 Brix (SG1040) =10 gram suiker per 100 gram oplossing (even simpel het kleine beetje eiwit verwaarloosd)  en je laat die vergisten (moutsuiker=65% vergistbaar) dan houd je uiteindelijk over: 3.5 gram restsuiker en 6.5 gram vergiste suiker=>6.5 x 0.484=3.15 gram alcohol en er is ca 6.5 x0.5=3.25 gram koolzuur ontsnapt, dus heb je nog 100-3.25=96.75 gram totaal gewicht over.
Dat geeft een afgelezen Brix waarde van 5.03 en een SG van 1008 als je dat zou meten met een hydrometer. Dat betekent een schijnbare vergistingsgraad SVG=(1040-1008)/(1040-1000)=80%

Met andere woorden als eindbrix/beginbrix=0.5 dan het je een SVG van 80% 
zo zie je dat je eigenlijk helemaal niet om hoeft te rekenen naar SG om via software de schijnbare vergistingsgraad uit te kunnen rekenen. (Onderstaande screencopy van mijn refractometer tooltje geeft nog iets nauwkeuriger waarden omdat daar ook opgelost eiwit wordt meegenomen in de berekening)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.