Welke refractometer kopen?

Gestart door klan85, 09-10-2015 08:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

klan85

Ik wil graag overstappen van hydrometer op refractometer :)
Er zijn handige sites voor het omrekenen van Brix naar SG http://www.gerstenat.nl/soortelijk.gewicht

Maar welke refractometer moet ik hebben?
in mijn buurt te koop:
Bij VanderKooy Jubbega 2 stuks 0-32 brix of 0-18 Plato:
 http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/meetinstrumenten.html
En bij Pinearts in Roden wel 22 verschillende:
Pinearts 0-32 brix + SG 1.000-1.120 https://www.pinearts.nl/index.php/refractometers/bier-brouwers-refractometer.html

Zijn jullie het met me eens dat die van pinearts de beste is? Ze hebben gelukkig nog 368 op voorraad :P

Brouwers

Je moet er eentje kopen met alleen brix schaal van 0-32 en met ATC (automatic temperature correction). SG schaal en plato heb je niets aan tijdens de vergisting. Verder denk ik dat er niet veel kwaliteitsverschil zit tussen de 2 meters, komen gewoon uit China. Er zullen vast nog wel betere kwaliteit beschikbaar zijn, maar die kosten waarschijnlijk veel meer

_M_M_

Ik heb de mijne op eBay gekocht voor €15, incl verzenden en doet wat ie moet doen..

Ronnie

Iedereen is vrij te beslissen wat ie koopt en aanprijst,
Maar wat ik echter niet begrijp is dat er nog steeds mensen zijn die een 32 brixer aanprijzen  :(
een 18 of 20 brixer of ° Plato is o, zoveel nauwkeuriger! zowel in het lagere als in het hogere gebied.
Vooral voor opvolgen einde gisting zijn die 18 brixers prachtdingen!
Hoeveel keer gebeurt het dat je boven 18 of 20 brix zal starten?
Dus voor die paar keren slechts: doe deze met de hydro!

Je weet dat verschil in gebruik maar als je de 2 hebt! ik had mijn 32er al sedert jaren '80 (wijnmaken, alleen brix schaal, hele dure - Bohemian Glass Works)
Ben ik blij die 18er in Honkong gekocht te hebben!

joosting87

Citaat van: _M_M_ op 09-10-2015  10:36 uIk heb de mijne op eBay gekocht voor €15, incl verzenden en doet wat ie moet doen..

Linkje?  :weetniet:

Ronnie

Deze: tot 20°Brix Lange schaal over heel venster! 20 US $ verzending inbegrepen.

Komt dus op 16 €

Ronnie

Je kan vandaar uit es verder googlen want er zijn er die een steviger verpakking hebben. (plastic box met schuimrubber inleg).
De precisie is alleszins ak OK (0,15 %)

hansHalberstadt

Ik heb 0-32 Brix resolutie van 0.2 Brix is voor mij prima en ik heb vaak bieren van boven de 20 brix. als je geen zwaar bier maakt zou je 0-18 brix kunnen overwegen.

Brouwers

Citaat van: Ronnie op 09-10-2015  10:50 uIedereen is vrij te beslissen wat ie koopt en aanprijst,
Maar wat ik echter niet begrijp is dat er nog steeds mensen zijn die een 32 brixer aanprijzen  :(
een 18 of 20 brixer of ° Plato is o, zoveel nauwkeuriger! zowel in het lagere als in het hogere gebied.
Vooral voor opvolgen einde gisting zijn die 18brixers prachtdingen!
Hoeveel keer gebeurt het dat je boven 18 of 20 brix zal starten?
Dus voor die paar keren slechts: doe deze met de hydro!
Ben toch al meerdere keren boven de 18 gestart en de refractometer is juist zo handig als je aan het maischen/koken. Wat betreft de nauwkeurigheid, ik kan de mijn op 2 tiende brix nauwkeurig aflezen wat neerkomt op ~0.8 sg punt, tijdens de vergisting zal dit 1.5-2 sg punten zijn. Voor mij is dat prima, en ik neem aan dat dit voor de meeste hobbybrouwers ook zo geldt. Ik bedoel of je eind sg nu 1.010 is of 1.012 is maakt ook niet zo veel uit.


klan85

Ik heb maar direct twee besteld, een van 0-20 en een van 0-32 met SG 1000-1130 erbij, om het verschil te zien en er dan een weg te geven/doorverkopen.
Kost 2x 20$.

Nu ff 40 dagen wachten :P

joosting87

Tot 20 brix is ook te weinig voor me. dus ik zal ook eens zoeken op 0 - 32  >:D

goom

Een financieel advies... kijk op ebay

Edolem

Het gemak van de refractometer is het gebruik met weinig wort/jongbier?
Maar er waren toch ook her en der wat onduidelijkheden ermee? Dat mensen verkeerde meetwaarden hanteerden? Hoe zat dat ook alweer?
Anders vraag ik me zo een ding gewoon voor de kerstman (hehe)

Pim

Deze staat op eBay. 0-20% brix schaal, ATC (temp compensatie) en in hard-plastic doosje: net over de 20$
En nee, ik heb geen aandelen   >:D

hansHalberstadt

Citaat van: Edolem op 09-10-2015  15:36 uHet gemak van de refractometer is het gebruik met weinig wort/jongbier?
Maar er waren toch ook her en der wat onduidelijkheden ermee? Dat mensen verkeerde meetwaarden hanteerden?? Hoe zat dat ook alweer?

Het grootste misverstand is dat je de SG schaal die bij sommige refractometers zit kunt gebruiken voor gistende wort of de gemeten Brix direct om kunt rekenen naar SG via de formule SG=1000+4 x Brix. die SG schaal en simpele omrekening is alleen geldig voor suikeroplossing en dat is gistend bier niet omdat er alcohol gevormd is. Daarom moet je voor gistende wort brouwsoftware gebruiken als je het SG wilt afleiden uit de gemeten Brix waarde.

Overigens hoef je niet om te rekenen naar SG als je wat meer gevoel hebt voor de refractometer. De verhouding eindbrix/beginbrix zegt namelijk ook direct iets over je vergistingsgraad en vergistingsgraad is eigenlijk wat je graag wilt weten.   

Ronnie

Citaat van: Brouwers op 09-10-2015  14:14 uBen toch al meerdere keren boven de 18 gestart en de refractometer is juist zo handig als je aan het maischen/koken. Wat betreft de nauwkeurigheid, ik kan de mijn op 2 tiende brix nauwkeurig aflezen wat neerkomt op ~0.8 sg punt...

De afleesbaarheid van een 18 of 20er is toch een pak beter zunne! Scheelt echt veel
Daarom geef ik degene die er 2 koopt groot gelijk.
Wedden dat je er daarna geen van de 2 zal doorverkopen?

VinMor


Robin K

De nauwkeurigheid (±0,4 Brix) zou nog iets beter kunnen, andere hebben 0,15 of 0,2.



VinMor

Stomme vraag,  maar wat is verschil tussen 0-20 en 0-32  :-[

Adbrouwt

Citaat van: VinMor op 09-10-2015  21:43 uStomme vraag,  maar wat is verschil tussen 0-20 en 0-32  :-[
020 is goed voetbal en 032 is slecht voetbal  ;) >:D :duel:

VinMor

Citaat van: Adbrouwt op 09-10-2015  21:53 u020 is goed voetbal en 032 is slecht voetbal  ;) >:D :duel:

 :huilen: iets met 1-2 Adbrouwt

Adbrouwt

Citaat van: VinMor op 09-10-2015  21:59 u:huilen: iets met 1-2 Adbrouwt
Haha denk aan de schaalverdeling.

VinMor

Maar heb je ze allebei nodig,  zoals de persoon boven er 2 besteld of is de 0-32 meer dan voldoende?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.