Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke refractometer kopen?  (gelezen 21815 keer)

Offline Easywoods

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
Re: Welke refractometer kopen?
« Reactie #75 Gepost op: 28-10-2018 12:05 u »

Toen kwam ik op AliExpress Refractometers tegen die 2x zo goedkoop zijn.

Die zijn gewoon goed, ik heb er al lange tijd één van AliExpress in gebruik zonder klachten  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #76 Gepost op: 28-10-2018 12:44 u »
Die zijn gewoon goed, ik heb er al lange tijd één van AliExpress in gebruik zonder klachten  :biersmile:
Als je een halve Brix punt fout meet wil dat nog niet zeggen dat je klachten ondervind. Er zit veel kwaliteitsverschil tussen spullen uit China. Dus je kan geluk hebben of pech, maar een slecht exemplaar hoeft nog niet direct op te vallen.   

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #77 Gepost op: 28-10-2018 12:56 u »
Als je een halve Brix punt fout meet wil dat nog niet zeggen dat je klachten ondervind. Er zit veel kwaliteitsverschil tussen spullen uit China. Dus je kan geluk hebben of pech, maar een slecht exemplaar hoeft nog niet direct op te vallen.

En waar komen alle refractometers/schrootmolens en zovele materialen die wij bij Brouwland....unibrew en noem al die winkels maar op vandaan???       juist van dezelfde fabrikanten die de spullen ook aanbieden op aliexpress.
Overal zit hetzelfde stickertje op aan de onderkant "made in china"
Verschil is enkel de prijs....Op aliexpress koop je het af fabriek of kleine handelaren....Hier in Nederland in de winkel die het weer van een groothandel kopen die het ook weer van een groothandel koopt die het importeerd uit china. Allemaal willen ze eraan verdienen en zo betalen we de hoofdprijs hier in de winkels.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #78 Gepost op: 28-10-2018 13:04 u »
En waar komen alle refractometers/schrootmolens en zovele materialen die wij bij Brouwland....unibrew en noem al die winkels maar op vandaan???       juist van dezelfde fabrikanten die de spullen ook aanbieden op aliexpress.
Overal zit hetzelfde stickertje op aan de onderkant "made in China"
Verschil is enkel de prijs... Op Aliexpress koop je het af fabriek of kleine handelaren....Hier in Nederland in de winkel die het weer van een groothandel kopen die het ook weer van een groothandel koopt die het importeerd uit China. Allemaal willen ze eraan verdienen en zo betalen we de hoofdprijs hier in de winkels.
Voor een deel van de spullen zal dat zeker gelden. dat is het spul waar je dan geluk mee hebt. Maar spul wat voor Europa bestemd is zal hopelijk nog wel een kwaliteits beoordeling krijgen voordat een europese groothandel ermee in zee gaat. Kijk bv maar eens naar die Chinese adaptertjes voor telefoons. Wij hebben daar op het werk ook mee te maken, maar dat zijn de dingen die bij de telefoons geleverd worden. Je kunt ook adaptertjes in China bestellen, maar die halen vaak niet eens de isolatieeisen, maw, kans dat je onder spanning komt te staan dus afgekeurd voor de Europese markt. 

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #79 Gepost op: 28-10-2018 13:19 u »
Voor een deel van de spullen zal dat zeker gelden. dat is het spul waar je dan geluk mee hebt. Maar spul wat voor Europa bestemd is zal hopelijk nog wel een kwaliteits beoordeling krijgen voordat een europese groothandel ermee in zee gaat. Kijk bv maar eens naar die Chinese adaptertjes voor telefoons. Wij hebben daar op het werk ook mee te maken, maar dat zijn de dingen die bij de telefoons geleverd worden. Je kunt ook adaptertjes in China bestellen, maar die halen vaak niet eens de isolatieeisen, maw, kans dat je onder spanning komt te staan dus afgekeurd voor de Europese markt.

Waar jij het over hebt is de bekende CE keuring voor de EU.
Alles wat ik bestel in China heeft deze CE keuring want daar let ik speciaal op.Helemaal als het om apparatuur gaat met een stekker eraan(mocht je woning in de brand vliegen door een kortsluiting dan be je safe)
Maar een CE keuring zegt nog niets over de kwaliteit van het product. Het geeft enkel aan dat het aan de minimale eisen voldoet voor de EU markt.
Hoe vaak zie je niet dat er adapters van de markt gehaald worden met CE keuring die toch niet helemaal veilig bleken te zijn.... Of dure Samsung telefoons die spontaan in de brand vliegen.
Bij het woord "China" gaan bij velen de haren overeind staan zonder dat deze mensen doorhebben dat ze dagelijks werken met producten die geproduceerd zijn in China.

Mensen zien meestal een merknaam aan voor de kwaliteit van het product.
Goed voorbeeld is bv een oled tv. Mensen kopen een Philips of Sony oled tv ipv een oled tv van LG.
Dit omdat ze denken dat de kwaliteit van Philips of Sony beter is. Echter is er maar 1 fabrikant die oled tv's maakt.....inderdaad LG.

Offline Hopsnor

• Boven 10 berichten
  • *
    • Instagram
« Reactie #80 Gepost op: 28-10-2018 13:26 u »
Ja die zijn even nauwkeurig en voorzien van een ATC functie, vermoedelijk zijn ze zelfs van de zelfde oorsprong!

Top! Dankjewel voor je snelle reactie :) Nu zie ik wel dat beide meters de rechtse meting met SG wort eronder mist. Hoe zit dat?
Is het niet zo dat ik nu juist ook datgene moet aflezen?

Deze heeft dat wel, maar daar staat dan weer 'Meetaccuratesse:0.4% Brix;': https://bit.ly/2Ax9JY6

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #81 Gepost op: 28-10-2018 13:38 u »
Top! Dankjewel voor je snelle reactie :) Nu zie ik wel dat beide meters de rechtse meting met SG wort eronder mist. Hoe zit dat?
Een refractometer dient in dit geval om suiker in oplossing te meten meet in brix
Er zijn refractometers met een dubbele schaal.
vb deze https://nl.aliexpress.com/item/RZ-Refractometer-Beer-Brix-Wort-Sugar-Alcohol-0-30-1-000-1-120-SG-Specific-Gravity/32827454330.html?spm=a2g0z.search0104.3.8.282a63bf59iXuB&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10065_10068_318_319_317_5728815_10696_10084_10083_10618_452_10304_10307_10820_532_10821_10302_204_10843_328_10059_10884_323_10887_100031_320_321_322_10103,searchweb201603_55,ppcSwitch_0&algo_expid=15873fb2-6ca5-40e8-bf6d-b3c0ebaed1e0-1&algo_pvid=15873fb2-6ca5-40e8-bf6d-b3c0ebaed1e0
(kijk even rond of je er geen ander zijn die je eventueel beter bevallen ik geef dit enkel als voorbeeld)
Zoek even op Ali op refractometer 0 -32 brix dubbele schaal en je vind wel je gading

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #82 Gepost op: 28-10-2018 13:43 u »

Deze heeft dat wel, maar daar staat dan weer 'Meetaccuratesse:0.4% Brix;': https://bit.ly/2Ax9JY6

https://nl.aliexpress.com/item/Hand-Held-Bier-Refractometer-1-000-1-120SG-Wort-Hydromet-Brouwen-Brix-0-32-Dual-Schaal/32843249175.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dpNGEWp

Offline Hopsnor

• Boven 10 berichten
  • *
    • Instagram
« Reactie #83 Gepost op: 28-10-2018 14:12 u »
Toppie! Hij is besteld. Dankjewel mannen :) Jullie zijn geweldig

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
« Reactie #84 Gepost op: 28-10-2018 16:04 u »
Ik heb onderstaande bij Ali besteld, en van de week was ik in Jubbega bij de snoepwinkel en ik vond de meters die daar lagen er heeeel veel op lijken.

https://nl.aliexpress.com/item/Handheld-alcohol-refractometer-sugar-Brix-0-40-alcohol-0-25-alcoholometer-sugar-meter-refratometro-40-OFF/32821099998.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.28f84c4diqZwK7

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #85 Gepost op: 28-10-2018 17:07 u »
Ik heb onderstaande bij Ali besteld, en van de week was ik in Jubbega bij de snoepwinkel en ik vond de meters die daar lagen er heeeel veel op lijken.

https://nl.aliexpress.com/item/Handheld-alcohol-refractometer-sugar-Brix-0-40-alcohol-0-25-alcoholometer-sugar-meter-refratometro-40-OFF/32821099998.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.28f84c4diqZwK7

Dit klopt.
De refractometer in de link van aliexpress die ik plaatste een paar posts terug liggen in Jubbega op de plank in hetzelfde mooie blauwe doosje.
Enkel zoals ik al eerder aangaf zit het verschil in de prijs.
Het is logisch dat het hier duurder is doordat er verschillende groothandels tussen zitten en doordat de winkelier hier in NL ook de huur/gas/licht en personeel moet betalen....en niet te vergeten de BTW.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #86 Gepost op: 28-10-2018 18:04 u »
Toppie! Hij is besteld. Dankjewel mannen :) Jullie zijn geweldig
Belangrijk is dat je weet dat je er enkel mee kan meten voor de vergisting, tijdens of het einde van de vergisting is de aflezing fout tgv de alcohol in het bier en dien je een omrekening te maken.
vb met deze tool https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #87 Gepost op: 28-10-2018 18:51 u »
Belangrijk is dat je weet dat je er enkel mee kan meten voor de vergisting, tijdens of het einde van de vergisting is de aflezing fout tgv de alcohol in het bier en dien je een omrekening te maken.

Of deze app voor je iPhone.

https://mschmidt.me/refracto.html

Tags: