Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke refractometer kopen?  (gelezen 21855 keer)

Offline joosting87

• Senior lid
  • Land: nl
  • je moet ergens beginnen...
Re: Welke refractometer kopen?
« Reactie #50 Gepost op: 14-10-2015 22:26 u »
Hans. Bedankt voor deze zeer duidelijke en korte uitleg. Fantastisch. :-)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #51 Gepost op: 07-12-2015 21:39 u »
Kick...

Ook ik heb een refractometer besteld:

http://www.ebay.com/itm/221894630733?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Ik ben heel benieuwd. Ben het wel zat om steeds die hydrometer te gebruiken om af te lezen. Dit lijkt me veel makkelijker. Ik ben bekend met een refractometer voor saliniteit, dus dit moet ook goed komen. ik vraag me alleen af hoe je hem kalibreert. is dit met een zelfgemaakte suikeroplossing?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #52 Gepost op: 07-12-2015 21:46 u »
Met water en dan op 0 afstellen. Dat is alles.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #53 Gepost op: 08-12-2015 11:11 u »
Maar heb je ze allebei nodig,  zoals de persoon boven er 2 besteld of is de 0-32 meer dan voldoende?
0-32 is voldoende.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #54 Gepost op: 08-12-2015 11:32 u »
Omdat ik het mij gemakkelijk wilde maken heb ik een electronische refractometer aangeschaft.

Je topic over de zoektocht naar die digitale refractometer heb ik gelezen, echter welk exemplaar heb je nu gekocht?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 08-12-2015 20:53 u »
Je topic over de zoektocht naar die digitale refractometer heb ik gelezen, echter welk exemplaar heb je nu gekocht?

Ik had eerst een exemplaar gekocht die niet voldeed. Deze heb ik terug mogen sturen.

Vervolgens heb ik deze gekocht.

Offline _M_M_

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #56 Gepost op: 09-12-2015 10:45 u »
Ik had eerst een exemplaar gekocht die niet voldeed. Deze heb ik terug mogen sturen.

Vervolgens heb ik deze gekocht.

Is een leuke maar ook meteen een van de duurdere   heb er zelf ook voor gekeken maar vond hem toch wat te gortig

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 09-12-2015 10:55 u »
Een standard 0-32 Brix van enkele tientjes is meer dan voldoende qua nauwkeurigheid. Als je de gist cellen filtert door een watje wat je in een 4 mm luchtslangetje propt van 2 cm lang en daar via een injectiespuitje (25 ct) je wort door perst, 10e druppeltje meten kun je ook heel nauwkeurig tijdens de gisting meten. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 09-12-2015 22:08 u »
Is een leuke maar ook meteen een van de duurdere   heb er zelf ook voor gekeken maar vond hem toch wat te gortig

Het is zeker niet de goedkoopste refractometer die je kunt kopen.
Daar staat tegenover dat het gebruiksgemak erg groot is. Ik hoef niet meer te turen maar zie de opkomst in grote letters op het scherm.
De temperatuurcorrectie is een sterk punt van deze meter. De temperatuur van het monster is te zien op de display. Als je een monster op het oog legt zie je de temperatuur veranderen. Voor een betrouwbare meting dient de temperatuur stabiel te zijn.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #59 Gepost op: 10-12-2015 00:03 u »
De handheld refractometers hebben ATC. Nadat je een druppel op het prisma hebt gedaan is die vrijwel meteen op de temperatuur van het instrument. Je ziet de Brix waarde nog hooguit 0.1 punt verschuiven daarna. Als je 10 seconden wacht is het stabiel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 10-12-2015 21:29 u »
De handheld refractometers hebben ATC. Nadat je een druppel op het prisma hebt gedaan is die vrijwel meteen op de temperatuur van het instrument. Je ziet de Brix waarde nog hooguit 0.1 punt verschuiven daarna. Als je 10 seconden wacht is het stabiel.

Het mooie van de refractometer die ik heb is dat deze echt een ATC hebben. De temperatuur wordt gemeten en meegenomen in de uitslag van de meting. Bij een handmodel wordt geen rekening gehouden met de temperatuur van het apparaat zelf.
Erg veel voor de uitslag zal het allemaal niet maken vermoed ik, maar de meting is net wat nauwkeuriger.

Het grootste voordeel vind ik dat ik niet hoeft te turen. Als contactlensdrager heb ik altijd moeite met het aflezen van een handmodel.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #61 Gepost op: 10-12-2015 21:41 u »
Daarom kun je het beste luisteren naar de redenen van mensen om iets te willen, dan te kijken wat jouw situatie is en op basis daarvan iets kiezen. Ik kom dan op de hand held refracto en Jacques op de wat duurdere. En het is ook wel leuk om een goed stukje gereedschap te hebben.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #62 Gepost op: 10-12-2015 22:44 u »
Bij een handmodel wordt geen rekening gehouden met de temperatuur van het apparaat zelf.

Alle handheld refractometers hebben Automatic Temperature Compensation (ATC). Deze compenseert nu juist voor de temperatuur van de refractometer. En aangezien het sample bij zo'n handheld refractometer heel snel (20 seconden of zo) de temperatuur heeft van de refractometer is dit een prima oplossing.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 10-12-2015 22:58 u »
Alle handheld refractometers hebben Automatic Temperature Compensation (ATC). Deze compenseert nu juist voor de temperatuur van de refractometer. En aangezien het sample bij zo'n handheld refractometer heel snel (20 seconden of zo) de temperatuur heeft van de refractometer is dit een prima oplossing.

Hoe werkt dat dan? Hoe weet de refractometer bij welke temperatuur de meting wordt gedaan? De temperatuur van de meter kan 's zomers en 's winters anders zijn. Ook het in de hand houden kan zorgen voor een andere temperatuur.
Zo'n elektronische meter meet daadwerkelijk de temperatuur en volgens wordt deze temperatuur automatisch gecompenseerd. Dat is een echte ATC regeling.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #64 Gepost op: 10-12-2015 23:03 u »
Er zit iets van een bimetaal in die afhankelijk van de refractometer temperatuur iets verbuigt waardoor de aflezing temperatuur gecompenseerd is. Het sample heeft ten opzichte van de refractometer weinig warmte-inhoud waardoor de totale temperatuur door het sample slechts weinig zal veranderen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #65 Gepost op: 10-12-2015 23:13 u »
Er zit iets van een bimetaal in die afhankelijk van de refractometer temperatuur iets verbuigt waardoor de aflezing temperatuur gecompenseerd is. Het sample heeft ten opzichte van de refractometer weinig warmte-inhoud waardoor de totale temperatuur door het sample slechts weinig zal veranderen.

Ok, een mechanische compensatie... Zal in veel gevallen werken, maar is wel iets minder betrouwbaar.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #66 Gepost op: 10-12-2015 23:33 u »
Ok, een mechanische compensatie... Zal in veel gevallen werken, maar is wel iets minder betrouwbaar.
Volgens mij juist heel betrouwbaar. Er zitten geen delen in die slijten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 10-12-2015 23:48 u »
Volgens mij juist heel betrouwbaar. Er zitten geen delen in die slijten.

??? Bij een mechanisch compensatie heb je eerder slijtage dan bij een elektronisch systeem.

Als er een kleinigheid misgegaan is bij de montage, de refractometer valt waardoor het bimetaal verschuift of het bimetaal niet goed werkt kan het zijn dat een mechanisch systeem niet juiste waarde geeft.

Bij een electronische meter zoals ik heb, wordt de temperatuur daadwerkelijk gemeten en die uitkomst wordt gebruikt voor de compensatie.

Maar laten we er ons niet te druk over maken. Je niet kunnen vergissen bij het aflezen bij een elektronische meter is voor mij een groot goed naast de accurate ATC. Ik ben er in ieder geval heel blij mee.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #68 Gepost op: 11-12-2015 00:41 u »
Bij een electronische meter zoals ik heb, wordt de temperatuur daadwerkelijk gemeten en die uitkomst wordt gebruikt voor de compensatie.

En het is maar te hopen dat het daadwerkelijk ook zo werkt. Je gaat er vanuit dat dat zo is, maar is dat daadwerkelijk zo? Deze twijfel is natuurlijk ook bij de "analoge" Refractometer. In de praktijk zal het "spijkers op laag water zoeken" zijn en zal het verschil 0,0% uitmaken, in ieder geval niet aantoonbaar zijn.

:) ^-^ :brouwen: :biersmile:
Ik ben er in ieder geval heel blij mee.

:) ^-^ :brouwen: :biersmile:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #69 Gepost op: 11-12-2015 08:43 u »
Er zit iets van een bimetaal in die afhankelijk van de refractometer temperatuur iets verbuigt waardoor de aflezing temperatuur gecompenseerd is.

Die ATC compenseert in geringe mate voor de omgevingstemperatuur, of eigenlijk instrumenttemperatuur, niet voor de temperatuur van het wort.
Als je op een mooie koude winternacht buiten al kleumend Lambik staat te brouwen kraamt zo'n ding onzin uit. Als je hem vervolgens in de broekzak houdt ook.

Ingo (Hardcore)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #70 Gepost op: 11-12-2015 11:22 u »
Die ATC compenseert in geringe mate voor de omgevingstemperatuur, of eigenlijk instrumenttemperatuur, niet voor de temperatuur van het wort.
Als je op een mooie koude winternacht buiten al kleumend Lambik staat te brouwen kraamt zo'n ding onzin uit. Als je hem vervolgens in de broekzak houdt ook.

Ingo (Hardcore)
Dan kun je kiezen om voor die situatie een dure refractometer te kopen. Zelf zou ik gewoon even naar binnen lopen om te meten bij kamertemperatuur. Ook met een dure meter kun je qua nauwkeurigheid beter meten bij de temperatuur waarvoor hij is bedoeld.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #71 Gepost op: 11-12-2015 12:57 u »
Dan kun je kiezen om voor die situatie een dure refractometer te kopen. Zelf zou ik gewoon even naar binnen lopen om te meten bij kamertemperatuur. Ook met een dure meter kun je qua nauwkeurigheid beter meten bij de temperatuur waarvoor hij is bedoeld.

Mijn digitale meter heb ik nog niet opengeschroefd, maar het zou me inderdaad niet verbazen als het daar ook om een dergelijke compensatie gaat. En ja, gewoon meten bij de juiste temperatuur van wort en omgeving. Het zelfde voor de pH meter, die compenseert wel maar de meetonzekerheid loopt enorm op bij hoge temperaturen.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #72 Gepost op: 11-12-2015 16:48 u »
En het is maar te hopen dat het daadwerkelijk ook zo werkt. Je gaat er vanuit dat dat zo is, maar is dat daadwerkelijk zo?

Gelet op het feit dat de temperatuur daadwerkelijk wordt bepaald en weergegeven wordt op de display en het feit dat het gaat om een digitale refractometer die voorzien is van software is er geen enkele reden om hieraan te twijfelen.

Misschien is het een idee om met een zorgvuldig bereide suikeroplossing een vergelijkende test te doen. Het zou leuk zijn indien meerdere meters (en aflezers...) hierbij betrokken zouden zijn.

Offline Hopsnor

• Boven 10 berichten
  • *
    • Instagram
« Reactie #73 Gepost op: 28-10-2018 11:40 u »
Ik was net van plan om deze te bestellen: https://www.homebrewshop.be/refractometer-0-32-brix-0-2-universeel.html
Toen kwam ik op AliExpress Refractometers tegen die 2x zo goedkoop zijn. Ik heb geen idee of deze ook voorzien zijn van ATC, maar ik begrijp eruit dat deze ook een nauwkeurigheid hebben van 0.1/0.2%, klopt dit?? Ik heb nog geen ervaring met Refractometers, vandaar dat ik het hier even vraag.

Voorbeelden Aliexpress waar mijn oog op viel:
0-32 / 0.1% Brix nauwkeurig > https://bit.ly/2JjjpIq
0-32 / 0.2% Brix nauwkeurig > https://bit.ly/2O9aPgd

Mijn vraag: Zijn deze net zo nauwkeurig/goed?
Alvast bedankt!

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #74 Gepost op: 28-10-2018 11:52 u »
Ik was net van plan om deze te bestellen: https://www.homebrewshop.be/refractometer-0-32-brix-0-2-universeel.html
Toen kwam ik op AliExpress Refractometers tegen die 2x zo goedkoop zijn. Ik heb geen idee of deze ook voorzien zijn van ATC, maar ik begrijp eruit dat deze ook een nauwkeurigheid hebben van 0.1/0.2%, klopt dit?? Ik heb nog geen ervaring met Refractometers, vandaar dat ik het hier even vraag.

Voorbeelden Aliexpress waar mijn oog op viel:
0-32 / 0.1% Brix nauwkeurig > https://bit.ly/2JjjpIq
0-32 / 0.2% Brix nauwkeurig > https://bit.ly/2O9aPgd

Mijn vraag: Zijn deze net zo nauwkeurig/goed?
Alvast bedankt!

Ja die zijn even nauwkeurig en voorzien van een ATC functie, vermoedelijk zijn ze zelfs van de zelfde oorsprong!

Tags: