Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Compleet pakket in 2x brouwen?  (gelezen 981 keer)

Offline Vine

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Compleet pakket in 2x brouwen?
« Gepost op: 29-10-2018 11:40 u »
Beste,

Ik ben een beginner en heb vorig jaar met een simpel pakket mijn eerste bier gebrouwen.
Het was een klein pakket voor 8 liter.
Nu heb ik een tijdje geleden een nieuwe pakket gehaald voor Irish Tapdancer bier.
Dit weekend wilde ik ermee beginnen maar ik zag dat ik helaas de 20 liter versie heb in plaats van de 8 liter.
(sowieso meer flesjes inkopen dus)

Maar de vraag is kan ik het hele recept halveren of delen?
Ik heb maar een pan tot 8/9 liter en een klein keukentje.
De hop zit vacuŁm geseald dus ik heb geen idee of ik die deels kan gebruiken en de rest daarna een keer kan opmaken.

Hopelijk hebben jullie wat tips voor deze beginner, ik hoop dat ik er nog wat mee kan brouwen.
Voortaan maar beter kijken voor ik iets aanschaf.

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Scorpionrose

• Super lid
  • Land: nl
Re: Compleet pakket in 2x brouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2018 11:45 u »
Je kunt de verpakking van de hop na gebruik weer dichtmaken en in de vriezer stoppen tot je het weer nodig bent

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #2 Gepost op: 29-10-2018 11:45 u »
Hey Vine,

Ja hoor, dat kan makkelijk. Als je je hop met zo weinig mogelijk lucht erbij in de vriezer bewaart kun je hem nog maanden gebruiken. Je mout ook gewoon weer afsluiten met zo min mogelijk lucht en op een droge plek bewaren en zo te zien zitten er 2 zakjes gist bij, dus dat is sowieso geen probleem. Veel succes met brouwen!

Offline Vine

• *
« Reactie #3 Gepost op: 29-10-2018 12:07 u »
Helemaal top! bedankt.

Er zat ook nog een extra zak gist bij wat ik zelf moet activeren (naast de gedroogde) dus het word even kijken hoe ik die ga delen.
En sowieso even goed uitrekenen hoe ik de boel ga verdelen.
Maar ik kan in ieder geval aan de gang! bedankt!

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #4 Gepost op: 29-10-2018 12:22 u »
In principe kun je het recept gewoon halveren. Wel hoop ik dat de moutsamenstelling evenredig is verdeeld, anders zul je wel verschil proeven tussen de 2 batches.

Offline Vine

• *
« Reactie #5 Gepost op: 30-10-2018 08:28 u »
Dankje,

Een klein verschil zal geen probleem zijn.
Ik zit nog wel met 1 punt.

Ik heb een Wyeast pakket erbij zitten (vloeibaar gist).
Dat word erg lastig om te verdelen denk ik?
Of zou ik hier een klein beetje van kunnen gebruiken en de rest nog een tijdje in de koelkast kunnen houden?
Mocht dit niet lukken word het toch maar tijd om een grotere pan te zoeken en het meteen in 1x te brouwen.

Benieuwd naar jullie tips, alvast dank!

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #6 Gepost op: 30-10-2018 11:17 u »
Je zou je eerste batch met de Wyeast kunnen vergisten en voor de tweede batch een andere gist kunnen gebruiken, dan kan je gelijk de invloed van de gist proeven. Ik wil binnenkort een 3-tal (kleinere) voedertonnen aanschaffen zodat ik mijn wort in drieŽn kan splitsen en 3 verschillende gisten te gebruiken.

Tags: