Brewing Academy: Belgian Brewing Conference

Gestart door seed7, 08-10-2015 08:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Geen boek, maar ik denk van voldoende waarde om onder "Boekbesprekingen" te plaatsen. Een hele reeks video's van presentaties die september 2015 (YouTube) zijn gegeven.

Papers bij de presentatie van Verstrepen (PDF1), (PDF2) (PDF3)

Ingo

Bierig


joosting87

Zeker interessant. Gaat best diep in de materie voor hobbybrouwers. Als ik tijd kan vinden ga ik e.e.a.bekijken en lezen.  :nut:

goom

Geweldige filmpjes zeg.
Hier wordt je als chemicus blij van.

Jacques

Citaat van: seed7 op 08-10-2015  08:40 uGeen boek, maar ik denk van voldoende waarde om onder "Boekbesprekingen" te plaatsen. Een hele reeks video's van presentaties die september 2015 (YouTube) zijn gegeven.

Papers bij de presentatie van Verstrepen (PDF1), (PDF2) (PDF3)

Ingo

Dank je wel voor het delen Ingo.
Dit zijn interessante doorkijkjes naar de huidige wetenschappelijke kennis. De nodige jaren geleden ging ik regelmatig naar dit soort bijeenkomsten totdat de deelnameprijs flink werd opgehoogd.

Voor alle duidelijkheid: dit zijn geen presentaties die bedoeld zijn voor hobbybrouwers maar voor de professionele brouwers.

wilbertd

Kan iemand het even voor me samenvatten  :P

Jacques

Heel goed toegankelijk en interessant is de lezing over ontwikkeling van de bierconsumptie wereldwijd.
Het gaat goed met de Belgische brouwerijen dankzij de export.
Ook wordt er aandacht besteed aan de ontwikkeling van de craft brouwerijen.

En de grens tussen Nederland en Belgiƫ schijnt volgens Jo Swinnen alles van doen te hebben met bier...


Jacques

Nog een erg leuk verhaal bekeken. Tom Shellhamme weet begeesterend te spreken over de ontwikkelingen in de hopteelt.

Weetjes over de ontwikkeling van Cascade hop, de eerste "Amerikaanse" hop.
Wist je dat in 11% van het bier dat gebrouwen wordt in de VS zo'n 50% van de hopoogst gaat? En dat de grote commerciƫle brouwers last beginnen te krijgen van de hophonger van de kleine craft brouwerijen.

De laatste decennia is de focus op hoogalfazuurhop verschoven naar aromahopsoorten. Tom wijst er op dat de hopteler een lange adem moet hebben als hij daarop inspeelt. Het duurt vele jaren voordat een kruising van hopsoorten commercieel geteeld kan worden. En dan is het maar te hopen dat het aroma de brouwers en de bierconsumenten aanspreekt.





Jacques

Deze filmpjes zijn verslavend.

Net het filmpje Kevin Verstrepen - The yeasts of the future bekeken.
Een kijkje in de keuken van een gistlaboratorium.

Heel interessant vind ik het gedeelte over het aanmaken van aromastoffen.
Zo bestaat er een relatie tussen de aanmaak van ethylacetaat (fruitig)  en isoamylacetaat (banaanachtig). Het is niet mogelijk een bier te brouwen heel veel isoamylacetaat zonder ethylacetaat.

Het doel van het aanmaken van aromastoffen door de gist is het aan te trekken van fruitvliegjes. Bierbrouwers en wijnmakers maken daar dankbaar gebruik van om smakelijke dranken te bereiden.
Volgens Kevin zweven gistcellen niet  zo maar door de lucht maar liften ze mee met fruitvliegjes.
Interessante filmpjes waarbij het aantrekken van fruitvliegjes door aromastoffen te zien is. Ook heel apart zijn de plaatjes met de hersenactiviteit van fruitvliegjes als reactie op bieraromastoffen.


seed7

Citaat van: Jacques op 09-10-2015  14:48 uDeze filmpjes zijn verslavend.

Ja, ze zijn kort en bondig en geven een grote hoeveelheid informatie heel erg inzichtelijk. Heel anders dan de bijbehoren "papers" waar je wel even over doet om de inhoud te verteren. In het Verstrepen verhaal worden de resultaten van een stuk of tien onderzoeken tot een coherent verhaal samengevat.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.