Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Plaatkoeler met koperchloride. Weggooien?  (gelezen 9591 keer)

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Land: nl
  • Begin gewoon....
Re: Plaatkoeler met koperchloride. Weggooien?
« Reactie #25 Gepost op: 05-10-2015 10:46 u »
Dit ziet er uit als organische aanslag dat door het reinigen met chemische middelen vrij is gekomen.
Is de platenkoeler afkomstig van een hobbybrouwer die de koeler alleen "reinigde" met een sulfietoplossing?

Het onderwerp reinigen platenkoeler is al diverse keren op het forum aan de orde geweest.

Het meest effectief is:
- na gebruik spoelen met koud tot lauw water (niet met heet water omdat daardoor de eiwitten gaan aankoeken);
- vervolgens een warme PBW of Oxi oplossing rondpompen gedurende 5 tot 10 minuten;
- naspoelen met warm water;
- platenkoeler op zijn kop laten drogen;
- voor gebruik de platenkoeler vullen met een Star San oplossing. 5 minuten laten inwerken. Zo af en toe bewegen met de koeler om alle luchtbellen kwijt te raken;
- Star San oplossing weggieten en even naspoelen.

Het is even een werkje maar dan weet je zeker dat je koeler schoon is en gedesinfecteerd. Omdat je niet in een platenkoeler kunt kijken kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Nee, ik denk dat deze plaatkoeler afkomstig is uit een oude CV o.i.d.

Ik heb nu het zekere voor het onzekere genomen en van iemand hier op het forum een dompelkoeler gekocht. Kan ik ook even uittesten wat ik het fijnste vind werken. Zo'n plaatkoeler kan nooit kwaad; komt vast nog eens van pas.  Met de hoeveelheden waar ik nu mee werk, is een dompelkoeler nog prima te doen (hooguit 20 liter). Of ik doe het allebei en kan straks retesnel koelen :-).

Ik had trouwens de plaatkoeler laatst al een half uurtje in de Oxi laten pompen. Kwam redelijk schoon water uit. Maar ik blijf het een link ding vinden, zo'n plaatkoeler.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 05-10-2015 13:16 u »
Maar ik blijf het een link ding vinden, zo'n plaatkoeler.

Dat zit puur tussen je oren... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 05-10-2015 20:39 u »
Voor gebruik kook ik de wisselaar 15 minuten.

Koken als desinfectiemiddel is prima als je zeker weet dat je alle eiwitten verwijderd zijn. Indien dit niet het geval is kook je de eiwitten vast aan het oppervlak. Na een aantal keren koken heb je een ruw oppervlak met veel kloven waarin micro-organismen zich kunnen schuilhouden terwijl desinfecteermiddel niet voldoende kunnen indringen in de kloven. Gelukkig heeft Star San een zeer hoge indringingsfactor.

Het beste is daarom te spoelen met lauw water, PBW de eiwitaanslag te laten verwijderen en te desinfecteren met Star San.

Offline Jelmer P

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #28 Gepost op: 05-10-2015 20:50 u »
Is spoelen met een oplossing van groene biotex ook een optie om eiwitten te verwijderen?

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #29 Gepost op: 05-10-2015 21:32 u »
Gewoon pwb gebruiken, weet je zeker dat het effectief is. Daarna gewoon spoelen met kokend water is voldoende. Eens in de zoveel beurten opnieuw reinigen met pwb.

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #30 Gepost op: 05-10-2015 23:25 u »
Na een aantal keren koken heb je een ruw oppervlak met veel kloven waarin micro-organismen zich kunnen schuilhouden terwijl desinfecteermiddel niet voldoende kunnen indringen in de kloven.

Waarom zou je nog een desinnfecteermiddel gebruiken als je de koeler kookt voor gebruik?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 06-10-2015 09:21 u »
Waarom zou je nog een desinnfecteermiddel gebruiken als je de koeler kookt voor gebruik?
Elke 10 brouwsels een keer doorspoelen met natronloog van 80 ºC haalt alle eiwit en bruine resten eruit. Ik stoom de koeler een paar minuutje door voor gebruik, dan is hij zeker steriel genoeg. ik gebruik nooit (dure) desinfectiemiddelen.

Offline _M_M_

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #32 Gepost op: 06-10-2015 12:39 u »
Dubbel genaaid houdt beter! Maar ik ben het wel eens met je.. Het is goed om voorzichtig en steriel te zijn maar volgens mij slaan we wat door..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 06-10-2015 21:13 u »

Koken kan als je zeker bent dat de platenkoeler ontdaan is van alle eiwitten die zicht kunnen hechten aan de wanden de koeler.

Overigens is het de vraag of het koken van zo'n groot metalen voorwerp milieuhygiënisch opweegt tegen het gebruik van een zeer gering hoeveel desinfecteermiddel met een beperkte milieubelasting zoals Star San. Het mooie van Sar San is dat het een zuur desinfecteermiddel is en anorganische verontreiniging zoals kalkafzetting kan verwijderen. Bij koken moet je rekening houden met kalkafzettingen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #34 Gepost op: 06-10-2015 22:15 u »
Overigens is het de vraag of het koken van zo'n groot metalen voorwerp milieuhygiënisch opweegt tegen het gebruik van een zeer gering hoeveel desinfecteermiddel
Ik gebruik een snelkookpan waar ik ipv het gewichtje een siliconen slangetje over het buisje zet. Dat slangetje gaat naar de koeler, kwestie van een minuutje en stoom komt aan de andere kant er ook uit dus dan is alles 100 ºC.

Tags: