Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Thomas en Kenau  (gelezen 1932 keer)

Offline rajd

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
Thomas en Kenau
« Gepost op: 04-10-2015 18:03 u »
Recentelijk had ik het geluk een "Thomas en Kenau" van Jopen bier te mogen drinken. Laat ik het kort houden: W-O-W! De eerste gedachte was uiteraard... dat moeten we gaan proberen te klonen :-).

Voor wie het bier niet kent, zie hier: http://www.jopenbier.nl/bieren/jopen-thomas-en-kenau/. De beschrijving luidt als volgt:

Citaat
Het basis bier is de Ongelovige Thomas. Hier is nieuw Amerikaans wit eikenhout gedrenkt in Kenau aan toe gevoegd wat het bier veel krachtiger maakt en wat vanille geeft. Omdat het hout gedrenkt is in Kenau is de naam Jopen Kenau en Thomas.

Volle smaak met vanille, whiskey en eikenhout, wat geroosterde tonen van chocolade en veel fruit (zwarte bessen en bramen) van de Amerikaanse hopsoorten. Hoofdsmaak zacht en fruitig veroorzaakt door het nieuw Amerikaans wit eiken.

Type:   Keanu infused White Oaked Imperial Quadrupel
Kleur:   Donker bruin
Alcohol:   10%
Smaak:   zacht en fruitig

De ongelovige Thomas wordt als volgt beschreven:
Citaat
Als je Amerikaanse hop in een quadrupel gooit, 10%

Jopen Ongelovige Thomas is onze interpretatie van een quadrupel. Een uitgesproken bier met volle moutsmaken als hoofdsmaak. De Amerikaanse hop zorgt voor een fruitig karakter.

Het bier is vernoemd naar de apostel Thomas die niet geloofde dat Jezus uit de dood was opgestaan. Zijn feestdag werd vroeger gevierd op 21 december, de start van de winter. Dit roodbruine bier is een ware winterwarmer. Verrassend en rijk van smaak en ideaal om van te nippen bij de open haard. Geloof het of niet, dit is een zwaargewicht.

Wel... iets in de richting van een ongelovige Thomas brouwen moet wel lukken (mocht iemand meer concrete tips hebben v.w.b. de moutstort dan hoor ik het graag). Echter dan.. lageren op nieuw wit Amerikaans eikenhout in Kenau. Daar kan ik nog maar weinig mee.

- Ten eerste vraag ik me af waar ik nieuw, wit Amerikaans eikenhout vandaan haal. De diverse brouwshops voeren wel allerhande Amerikaanse eiken snippers, maar "nieuw" en "wit" tref ik nergens aan; enkel diverse gradaties in de toasting.
- Ten tweede... Kenau? Jopen voert zelf wel een Eau de vie genaamd Kenau... wordt dat bedoeld? Iemand enig idee hoe dit smaakt en hoe benodigd dit is (c.q. volstaat een andere bierbrand oid ook)?

Bedankt :)

Tags: